fbpx

SRAM Red 22: 11-es, mechanikus, hidraulikus és ronda?

A SRAM konszern bemutatta legújabb országúti kerékpáros csúcs alkatrészeit, a SRAM RED 22 a hidraulikus patkófékkel és tárcsafékkel minden bizonnyal megosztja majd az országúti kerékpáros társadalmat. Ugyanakkor vitán felül legvonzóbb tulajdonságát is megtartotta az amerikai márka legdrágább szettje: a mechanikus-bowdenes verzió a három konkurens termék közül még mindig a legkönnyebb.

Az új SRAM Red 22 szett

Az új SRAM Red 22 szett

Akik eddig eddig sem szerették, az új fékváltókart látva valószínűleg ordítva röhögve fognak mutogatni, ha az ismerősök közül valaki Reddel szerelt bringával jelenik meg. Akik pedig SRAM-hívők, valószínűleg elmagyarázzák, hogy a szokatlan formájú kar egy újabb pozíciót kínál a kéznek, és az mennyire kényelmes, etc. Talán még szépnek is sikerül majd látni…

A 11-es sor hátul talán már nem vita kérdése, tiszteletben tartva a még nyolc fokozattal közlekedők véleményét, ami Zorán „langyos a sör, de nekünk így is jó…” strófájára hajaz, ez a lépés azonban elkerülhetetlen volt 2013-ban. Sajnos a kiosztás-kínálat még sovány, nincs például 18-as fogat tartalmazó sor, csak 16-ost kínáló 11-25-ös (felül 17-19-21-23-25) és 11-28-as (felül 17-20-24-28).

11-es sor, 28-as pörivel

11-es sor, 28-as pörivel

A 11 sebességfokozattal kapcsolatban meg kell említeni még egy újítást, az opcionális Red hátsóváltót, amely formájának és a kanál hosszának köszönhetően 32-es foggal végződő sort is képes kezelni. Ezzel új távlatokat nyit meg a kompakt hajtásláncok terén, hiszen egy 50-34-es hajtómű a 11-32-vel kombinálva még a Monte Zoncolan-ra is elég, s nem csak Bassóéknak. Ráadásul amatőr cyclocrossoknak is jó opció egytányéros rendszerhez.

Ahogy a bevezetőben említettük, a SRAM a gramm-mániás vásárlókat megcélozva biztosan tartani kívánja pozícióját, az új Red 22 szett hagyományos fékekkel mindössze 1747 grammot nyom (részletes adatok a táblázatban), összehasonlítva az 1885 grammos Campagnolo Super Record és a 2016 grammos Shimano Dura-Ace 9000-es családokkal. Ha a három gyártó legdrágább (tehát a Campánál és a Shimanónál az elektromost) szettjét vesszük alapul, akkor a legtöbb piacon a legolcsóbb is a SRAM Red 22.

Új a 32-es foggal rendelkező sort is kezelni képes hátsó váltó is

Új a 32-es foggal rendelkező sort is kezelni képes hátsó váltó is

Maga a váltórendszer nagyjából maradt a régi, a mechanika ugyanaz, csak 10-esből 11-es lett, szintén változatlanul hagyták a mechanikus fékrendszert és a hozzá tartozó fékváltókar formát. A hidraulikus verziónál is csak a tartályban különbözik a fékváltókar formája. Az új hidraulikus tárcsa és felniféket, valamint fékváltókart 10 sebességes rendszerekhez is kínálja a SRAM, egy „szérián kívüli”, S-700 névre hallgató féket, és fékváltókart vásárolhatunk a már meglévő Red szettünkhöz.

És ezzel el is érkeztünk az új SRAM Red 22-vel kapcsolatban megemlítendő legfontosabb innovációhoz, ugyanis ez a világ első nagy szériában gyártott hidraulikus féket kínáló országúti alkatrészcsaládja (a Colnago ugyebár ősz óta már kínál a Formulával közösen kifejlesztett hidraulikus tárcsafékes országútit, a C59-et). Ráadásul a SRAM Red 22 esetében választhatunk hidraulikus tárcsa és hidraulikus felnifékes opció között is.

Az új Red 22 hidraulikus felnifék

Az új Red 22 hidraulikus felnifék

Elgondolkodtató, vajon mi értelme van a hidraulikus felniféknek, hiszen a kéttengelyes Record, Dura-Ace és Red fékek fékhatás szempontjából (nedves felni és pofa esetén is) elérték azt a szintet, aminél az erősebb fékhatás már inkább balesetveszélyes országúton. Ennek ellenére biztos, hogy az országúti tárcsafékeknek a további fejlesztésekre számítva lesznek előnyei, de a hidraulikus felniféknek talán a legfőbb erénye, hogy kompatibilis a hidraulikus országúti fékváltókarral, melyek a jövőben egyre nagyobb teret hódítanak majd.

Gondoljunk bele, ha túllépünk a fékhatással kapcsolatos vitán (amiben mindkét tábor rendelkezik meggyőző érvekkel ilyen vagy olyan szempontból, összességében pedig ízlés és pénztárca dönt majd a jövőben), akkor az országúti hidraulikus tárcsafék és a hagyományos fékrendszer között a legfőbb különbséget a kerék szerkezete mutatja.

A szokatlan formájú fékváltókar a hidraulika tartállyal

A szokatlan formájú fékváltókar a hidraulika tartállyal

Eddig a felni peremét kellett a fékezéskor ható erőknek megfelelően méretezni, tárcsafékes keréknél viszont a küllőfuratoknál fellépő fokozott terheléssel kell számolni a tervezőmérnököknek. Összességében ez a különbség a jelenlegi karbonfelni gyártástechnológiákat ismerve könnyebb felni gyártását teszi lehetővé, ami a versenysportban pozitív tud lenni, annak ellenére, hogy a vázat és a villát pont nehezebbre kell tervezni a megerősítések miatt.

A hidraulikus felniféknél viszont pont ellenkező a helyzet, a felni peremén, a fékezőfelületen „a hidraulikus működtetésnek hála” az eddiginél is nagyobb erő próbálja összeroppantani a manapság ezen a szinten már elterjedt karbonfelniket, melyek között biztosan találunk olyat, melyeket eredetileg nem ehhez az igénybevételhez méreteztek (vagy méreteztek túl). Ha pedig a jövőben ezt a fokozott igénybevételt is figyelembe vennék a tervezéskor, az ha minimálisan is, de nehezebb felniket eredményezne.

A Red 22 tárcsafék

A “szérián kívüli” S-700 tárcsafék megegyezik a Reddel

Józan paraszti ésszel tehát azt elfogadhatjuk (még ha nem is értünk egyet vele, és mi magunk nem szívesen használnánk), hogy a hidraulikus tárcsaféké a jövő országúton is, de a hidraulikus felnifék inkább csak egy „áthidaló láncszemnek” tűnik, hogy ha valaki két év múlva új szettet vásárol országúti vázához – ami ne adj’ Isten még nem tárcsafék kompatibilis – legyen lehetősége választani.

Olyan érdekességeket is rejt azonban az új hidraulikus SRAM Red 22, amiknek pont az ellenkezője jutna eszünkbe… Ilyen például a szerelhetőség, ugyanis azt gondolnánk, mekkora para lesz majd akár csak egy kormánycsere, ha át kell bújtatni egy belső vezetésű karbonkormányon a hidraulika kábelt, a manapság többségben lévő rejtett kábelezésű vázakról ne is beszéljünk… Nos, ezt a problémát ügyesen sikerült megoldani, ugyanis a hidraulika kábel végén található kis rugós mechanizmusnak köszönhetően egyszerűen csak be kell illeszteni a fékkarba.

Robbantott ábra a fékkábel végéről

Robbantott ábra a fékkábel végéről

A hidraulikus tárcsafék az első információk és képek alapján ugyanaz, amit „kémfotókon” már korábban bemutattunk, annyit érdemes megjegyezni, hogy országúti használatra a 160 mm-es tárcsát javasolja a SRAM (érthető okokból a nagy sebességről vagy hosszan tartó fékezésnél esetlegesen jelentkező felhevülés miatt), cyclocrossra elég a 140-es is az ajánlás szerint.

A hidraulikus felnifék amúgy – ha például a külalakját nézzük – finom kis játékszer, már megjelenésekor is letisztult működési elvvel és elrendezéssel. Ezzel biztosan sokakat megfog majd, őszintén szólva annyira menő ránézésre, hogy ez még a felmerülő negatívumokat is képes lehet feledtetni a design megszállottjai számára. Csak hát a design megszállottjai általában összességében szemlélik a bringákat is, és a fékváltókar formával nem biztos, hogy ki lesznek békülve…

Quark Wattmérővel szerelt hajtókart is kínál a SRAM

Quarq Wattmérővel szerelt hajtókart is kínál a SRAM

És hogy az „úri huncutságokat” kevésbé kedvelők számára tovább maradjon remény: a 11 fokozat teljesen mechanikus és bowdenes verzióban, csak hagyományos fékekkel érhető majd el SRAM-tól az új SRAM Force 22 szett esetében, amit a Red 22-vel egy időben jelentettek be. És arról sincs konkrét hír, hogy elektronikus szettet tervez-e a közeljövőben bevezetni a SRAM.

Adatok (ár, tömeg):
Red 22 Mechanikus alkatrészek:
RED 22 fékváltókar (mechanikus)     € 556     280g (pár)
RED 22 első váltó (gyári „Schleckesésgátlóval” + 10 g)    € 128     69g (liftes)
RED 22 hátsó váltó (rövidkanalas)     € 333     145g
RED 22 GXP hajtómű (csapágy nélkül)    € 420     609g
RED 22 BB30 hajtómű (csapágy nélkül)    € 460     557g
RED Quarq 22 GXP hajtómű Wattmérővel (csapágy nélkül)    € 1,845     778g
RED Quarq 22 BB30 hajtómű Wattmérővel  (csapágy nélkül)    € 1,890
GXP csapágy (Ceramic)    € 196     105g
BB30 csapágy (Ceramic Bearings)    € 196     53g
RED Aero Link fékek (mechanikus)    € 327     240g
Fogsor XG-1190 (11-25)    € 312     151g
RED 22 PC lánc (114 szem)    € 56     242g
Komplett szett (GXP hajtóművel)    €2,328     1,747g

Red 22 hidraulikus alkatrészek:
RED 22 Hydro R (tárcsás) fékváltókar és féktest (első vagy hátsó)    €499     449g (fékváltókar, féktest, 160-as tárcsa, kábel – nem párban)
RED 22 Hydro R (felni) fékváltókar és féktest (első vagy hátsó)    €430     387g (fékváltókar, féktest, kábel – nem párban)

További képek:

.
 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.