Tavaly a Hawaii Ironman versenyről tettünk közzé egy érdekes adatokkal teli cikket, nemrég pedig a hazai montisok által is közkedvelt Salzkammergut Trophy rendezői tették közzé a saját listájukat, melyet a gépátvétel során rögzítettek. Ezek a tények a leghosszabb, 211 km-es “Extreme” táv résztvevőinek bringáiról mutatnak objektív képet, mivel a többi távon nincsen kötelező gépátvétel!
Nézzük tehát milyen hegyikerékpárokkal, alkatrészekkel, kerékméretekkel indulnak a résztvevők!
A márkák között a torta harmadát három márka uralja! A Specialized (13,15%) ha kicsivel is, de lenyomta a Cannondale-t (11,47 %), akik pedig a SCOTT-ot (10,79 %)előzték meg idén. Jelentős hányada indul a versenyzőknek Canyon, CUBE, Merida és Trek kerékpárral is.
Nem lepődtünk meg azon sem, hogy vázanyagokból a karbon vezet, mivel az indulók 88,75%-a indul szénszálas géppel, az alu vázak 9,86 %-át teszik ki a mezőnynek, a maradékon a titán és az acél osztozik.
Az extrém távot teljesíteni vágyók 77,72 %-a merev vázas bringa volt, és mindössze 22,28 % indult össztelóssal. Ez már sokkal meglepőbb adat volt, hiszen pont egy ilyen durva megmérettetésen gondoltuk, hogy sokat jelenthet a fully.
A 29″-os kerekek taroltak, mivel a versenyzők 89,99 %-a a legnagyobb kerékmérettel indult, de érdekes, hogy mennyien maradtak meg a 26″-os mellett is! 11,22 % ebből a méretből áll, és mindössze 5,78% a már újnak nem mondható 650B azaz 27.5″-os méret! Sem “plusszos”, sem fatbike nem volt az indulók között, de ez talán érthető.
A kerekekre húzott gumiknál a Schwalbe letarolta a piacot, az indulók közel fele (44,90 %) ezekkel szerelte a bringáját, őket a szintén német Continental követi 22,29 %-kal, a harmadik helyre pedig a Specialized került (11,78 %), ami valószínűleg abból következik, hogy aki ezzel a márkával versenyzik, az alkatrészekben is kitart a saját márkás termékek mellett.
Teleszkópokból jelentős a Rock Shox fölénye, nem kevesebb mint 49,74 % indult valószínűleg a SID, vagy RS-1 modellel. Ezt követi a FOX 28,23 %-kal, a Cannondale pedig a Leftyvel 12 %-ot ért el!
Kerék téren a DT-Swiss mindenkit lenyomott a 32 %-os “részesedésével”, viszont a nap meglepetése a Stan’s NoTubes döbbenetes 14,29 %-os jelenléte, amivel még a világ egyik legnagyobb kerékgyártóját a Mavic-ot (12,54 % )is lenyomta!
A váltórendszerek között, az ipari trendeket követve gyakorlatilag a teljes piacot uralja a Shimano és a SRAM. Előbbi 53,55 %-án volt a bringáknak utóbbi pedig 45,61 %-án. Kiemelkedik még a Rohloff, ami még mérhető 0,34 %-os jelenléttel volt.
Sokkal érdekesebb az áttételek megoszlása! A mezőny harmada (34,70 %) indult 2×10-es rendszerrel, és az 1×11 32 %-os arányán látszik mennyire erősek azok akik ezt a távot tűzik ki célul, mert azért a Salzberg-re felmenni szimpla tányérral nem egyszerű, és hát nem is az az egyetlen hegy a több mint 200 km-es távon! 2×11-et az indulók 14 %-a használt, majd a 3×10-es következett 10,85 %-kal.
Mi is sokszor leírtuk már, hogy a fék az Shimano, és ezt a számok is alátámasztják 🙂 A japán óriás részesedése az extrém táv bringáin 58 %, majd az Avid/SRAM követi 19,56 %-kal, és a Magura zárja a dobogót közel 13 %-kal.
A teljes statisztikát ITT tudjátok megnézni!