A jövő évi Specialized modellek próbája után kijelenthetjük, hogy nem csak a legendás múlt és a versenysport sikerei teszik az amerikai márka kerékpárjait kívánatossá.
Idén meghívást kaptunk az európai disztribútoroknak szervezett Specialized tábor egy napjára. Az úgynevezett dealer event tulajdonképpen a jövő évi modellek bemutatója a kereskedők számára, de mivel a cég ez évtől távol marad az Eurobike kiállítástól, mi is Leogang felé vettük az irányt, hogy megtudjuk, milyen újdonságokra számíthatunk.
Alighogy leparkoltuk az autót a tesztbringákkal teli sátrak közelében, csörgött is a telefonom. A marketinges lány már várt minket, tőle megtudtuk a programot, aminek első pontjaként országúti kerékpárok próbájára került sor.
Méghozzá egyből az új Tarmac tárcsafékes változatát kezdhettük el beállítani saját igényeinknek megfelelően. Magától értetődőnek tűnik, de a szerelőknél volt mérőszalag, nyomatékkulcs, féktisztító és tulajdonképpen minden szerszám, ami máshol néha bizony hiányzik. Pillanatok alatt sikerült testre szabni a gépeket és már indultunk is a főként kereskedőkből álló csoporttal a Leogang környéki utak felfedezésére.
Többször hangsúlyozták, hogy az új modell neve nem SL5, vagy SL4+ hanem szimplán Tarmac. A legnagyobb előrelépés pedig a „rider-first engineered” vázkialakítás, ami minden méretben ugyanolyan kezelhetőséget biztosít, mindegy, hogy a felhasználó 52-es vagy 61-es vázat használ. Ehhez rengeteg adat elemzésére és tesztre volt szükség, de a végeredmény meggyőző. Az alapanyag maradt az SL4-nél is használt FACT11r karbon, pár észrevehető különbség, hogy az új típus tárcsafékes változatánál a patkófékek felfogatása eltűnt, csak tárcsafékekkel lehet szerelni a bringát, továbbá a nyeregcsőbilincs integrálva lett a vázba.
Annyi apró változás történt még, hogy a bepréselendő OSBB középcsapágy csészéjének anyaga műanyagról alumíniumra változott, miután sok panasz érkezett a középcsapágy felől jövő hangokra. Amikor feltettem a kérdést, hogy miért hagyományos post mount féktest rögzítést használnak, azt a válasz kaptam, hogy ők már régebb óta foglalkoznak ezzel a modellel, minthogy a Shimano bejelentette volna 2016-tól bevezetendő flat mount szabványát. Felfigyelhetünk még arra, hogy a kerekek egyszerű gyorszárakkal rögzülnek a papucsokban, sem elöl, sem hátul nincs átmenőtengely. Ugyanis ez nem egy tárcsafékes komfort országúti, hanem egy igazi csúcs versenygép tárcsafékekkel. A próba után itt történt meg az, hogy 100%-ban fedte egymást a véleményünk Tamással, legközelebbi cikkünkben kiderül majd, hogy miért…
Miután visszatértünk a tesztközpontba, azt hittük a Venge következik a sorban, már ami a próbát illeti. Helyette azonban egy fura szerzet tesztje következett. A Diverge nem gran fondo országúti, nem cyclocross bringa, hanem egy teljesen új kategória. Pontosan nehéz behatárolni a felhasználói réteget, de olyanoknak ajánlható, akik magért a mozgás öröméért és a természet felfedezéséért kerekeznek, nem szívesen hajtanak aszfalton a kamionok között, valamint az erdőben sem éreznek késztetést a köves gyökeres ösvények iránt. Ellenben sokat tekernek rossz minőségű aszfalton, murván, örülnek, ha van sárvédő és csomagtartó rögzítési lehetőség a vázon és igényesek a sporteszközükre.
A Diverge is csúcstechnika, csak kicsit másként. A váz természetesen karbon, Zertz rezgéselnyelő elemek találhatóak a támvillában, valamint a villában és nyeregcsőben egyaránt. A tárcsafékes kerekek elöl és hátul is átmenőtengellyel rögzülnek, akár 35-ös gumikat is fel lehet tenni rájuk. Elsőre azért elég furán hangzik nem? Hamarosan beszámolunk róla, hogyan működött ez a hardver a gyakorlatban…
Gyors ebéd következett, a különböző saláták és egy fél óvodáscsoport uzsonnájára elegendő topfenstrudel elfogyasztása után ismét a tesztgépek között kajtattunk. Tamás a cyclocross szakágban is érdekelt, így kíváncsi volt, mit tud a Zdenek Stybar alatt a világbajnokságon már bizonyító Crux.
Én egy dolgot próbáltam kideríteni. Vajon tényleg a világ legjobb összteleszkópos cross country gépe az Epic S-Works? Papíron minden adottsága megvan hozzá. FACT 11m karbon váz, természetesen FSR rendszerű rugózással, mindenütt csapágyazott forgáspontokkal. A rugóstag a gyártótól már megszokott módon Brain rendszerű, a beállítást AUTOSAG segíti, így pillanatok alatt tökéletesen a bringás súlyához igazítható.
A Sid villa is Brain rendszerű, nem egy akármilyen OEM darab. Fontos, hogy Specialized MTB-k esetében is vázszettekről beszélünk, mert menettulajdonságokat tekintve nem mindegy, hogy éppen 80 vagy 100 mm-t mozgó teleszkópot rakunk a bringa elejébe. Szettként lett kitalálva, érdemes úgy is kezelni.
Még a tesztbringákat fotózzuk, ismét csörög a telefon, kicsit elhúzódott a próbálgatás, késésben vagyunk a sajtótájékoztatóról. Arról már a délelőtti áttekintés során lemondtunk, hogy minden újdonságot részletesen megismerjünk, arra lehet, hogy három nap is kevés lett volna. Az öt terem mind tele van kerékpárokkal, míg az oda vezető folyosót retro ereklyék díszítik.
Az országúti bemutató két legfőbb újdonsága, az új Tarmac és Diverge már délelőtt bizonyított alattunk. A méltán népszerű alumínium Allez paletta jövőre egy 650c kerékméretű gyerekbringával bővül, de továbbra is elérhető lesz a csúcs alumínium (M5), gyönyörűen megmunkált S-Works Allez is. A legfelső kategóriát jelentő S-Works vázszettek rengeteg színben állnak rendelkezésre, a matt feketétől kezdve, csapatfestéseken keresztül, a manapság divatos fluo dizájnig.
Nagyobb a változás MTB fronton, hiszen a kisebb DH gép, a Status, a fatbike FatBoy és pár gyerekmodell kivételével a 26” szerepét átveszi a 650B kerékméret. Igen, még a Demo esetében is nagyobb kerekek lesznek jövőre. A Stumpjumper FSR 650B már márciusban napvilágot látott, sejteni lehetett, hogy nem egy modell miatt fejlesztenek az amerikaiak 650B gumikat és kerekeket is. A belépő szintű mountain bike kategóriában is az „új” kerékméret a nyerő, a Pitch 650B mostantól a kezdő montisok első gépe lehet. Alap A1 alumínium váz, egyszerű Acera/Alivio felszereltség, hidraulikus Tektro fékek és a Specialized által továbbfejlesztett és hangolt Suntour villa teszik teljessé a képet.
Újdonságnak számítanak a 30 mm belső szélességű Roval Traverse SL kerekek is. A széles kialakítás előnye, hogy a gumik kevésbé hajlanak az oldalfaluk mentén, így azonos oldalirányú erőhatások mellet, például kanyarodásnál, kisebb a gumi deformációja, mint egy hagyományos pl. 20 mm belső szélességű felninél. Látható, hogy a felni perem nélküli kialakítású, ezzel egyrészt súlyt spórolnak meg, másrészt gyártás szempontjából karbon felnik esetében a perem megalkotása rengeteg időt és pénzt igényel. Mivel a felni széles, hagyományos belsős, vagy tubeless gumikkal is használható, garantálják, hogy nem fog lefordulni a külső.
Akiknek túl nehéz a szalag, műanyag küllőfurat takaró betétekkel helyettesíthetik azt. Ha már ennyi energiát töltöttek a felni fejlesztésével, nyilván a kerék többi összetevője sem lehet akármilyen. Egyenes fejű, csúcsminőségű húzott DT Revolution küllők, alumínium küllőanyák és DT agyak teszik teljessé a szettet. Ha igazak a pletykák, a tökéletes reteszelés érdekében a hátsó agyba 54 fogas star ratchet rendszer került. Az első kerék 15/20 mm-es átmenő tengelyekkel kompatibilis, míg a hátsó akár hagyományos gyorszárral, vagy 142X12-es átmenőtengellyel használható.
A Specialized különösen nagy hangsúlyt fektet a női modellek fejlesztésére is, kisebb gyártóknak kevesebb típusa van összesen, mint amennyit ők csak nőknek készítenek. Országúton az Amira a csúcs, míg terepen a merevfarúaknál a Fate, míg az összteleszkópos választékban az Era jelenti a paletta tetejét.
S-Works változatok facebook-galériánkban: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.817975121569851.1073741862.133666210000749&type=1
A ruházat megtekintésére már tényleg csak perceink maradtak, amiben az is szerepet játszott, hogy a hatalmas kivetítőn épp a Tour de France 18. szakaszán Vincenzo Nibali, történetesen egy Tarmac nyergében, száguldott az újabb szakaszgyőzelem felé.
A friss fejlesztésű 2FO szabadidőcipő inkább a keményebb, lejtőzős szakág kedvelőinek készült, de elérhető lesz hagyományos – és SPD patenttal ellátható talppal is. A jól tapadó gumi talp, a megerősített orrész, a jól szellőző hálós felsőrész, valamint a saroktámasz mind jó szolgálatot tesznek az egész napos veretések során.
Nibali megnyerte a szakaszt, mi pedig útnak indultunk haza. A vacsora és a FatBoy szlalom már túlságosan átnyúlt volna az éjszakába, talán jövőre azt is kipróbálhatjuk.
A következő részben a Tarmac, a Diverge, a Crux és az Epic S-Works menetpróbájával jelentkezünk!
És egy bónusz kép a retro-rajongóknak:
.