fbpx

SHIMANO S-PHYRE RC9 országúti cipő teszt

Egy örökkévalóságnak tűnt, mire megkaptam tesztelésre a Shimano csúcs országúti cipőjét, az új S-PHYRE RC9-et. A hiba nem logisztikai vagy forgalmazási problémákban keresendő: a magyarázat egyszerűbb, a japán óriás eme korszakalkotó lábbelijére olyan nagy a kereslet, hogy a nem jut belőle a marketing osztálynak!

Valószínűleg a Shimano sem számított ekkora sikerre, különben nagyobb készletet halmozott volna fel a S-PHYRE RC9 bemutatását megelőzően. Hosszas levelezés és többszöri exkuzálás után végre megérkezett a csomag, amivel csak egyetlen gond volt: éppen akkor köszöntött be az őszi esős-szeles-fagyos, tehát nem kerékpárbarát időjárás. Távolról sem ideális a teszteléshez, de éppen akkor jött egy lehetőség egy Földközi-tengeri edzőtáborral kapcsolatban, amelyet a S-PHYRE tesztelés okán mindenképpen el kellett fogadnom…

10 nap délen a kellemes meleg napsütésben, miközben csapattársaim itthon áztak-fagyoskodtak. Ugye nehéz a biciklis szakújságírok élete! Már nem maradt más hátra, mint rendesen beállítani a stoplikat, a cipőt kipróbálni az edzőgörgőn, és összecsomagolni. Itt jegyezném még, hogy a pontos jelöléseknek köszönhetően a Shimano cipőkön a legegyszerűbb a stoplifelszerelés és a beállítás.

A S-PHYRE RC9 az egyik legspecifikusabb cipő a piacon. Szokatlannak tűnhet ez a megállapítás, de megmagyarázom. A legtöbb kerékpáros cipőt sokrétű bicajos stílushoz és szokáshoz tervezik. Az MTB cipőkben simán lehet túrázni, munkába járni, a legtöbb országúti cipő egyaránt megfelel edzéshez, hétvégi teljesítménytúrákhoz vagy akár amatőr versenyzéshez. A S-PHYRE RC9 viszont egyértelműen a profi versenysport igényei szerint kialakított csúcsmodell, amely esetében a tervezők feladata egy 4-6-órás, maximális erőbedobással végzett, mezőnyversenyekhez, edzésekhez való tökéletes cipő megalkotása volt. Nem számít, hogy milyen benne gyalogolni, mivel a versenyző a lábbelit a rajt előtt a csapatbuszban felveszi, majd a célban áll a jármű, ahol leveszi. Emellett nem kell a 6 órán túli komforttal foglalkozni, mert ilyen hosszú versenyek nem szerepelnek a mai profi kerékpársportban. Végezetül a versenyző általában a 20-30-as éveit taposó ultra fitt egyén, lábfeje, -boltozata egészséges, még nem szélesedett ki, és ritkán szembesül ortopédiai rendellenességgel. Számára készült a Shimano S-PHYRE RC9, a lehető legnagyobb hatékonyság jegyében, hogy legyen képes a wattokat leadni a pedálon és a meghajtáson keresztül a hátsó kerékre.

A cipő talpa következésképpen a lehető legmerevebb, 12-es szintet képviseli a japán gyártó skáláján. A maximális talpmerevség kívánatos a hatékonyság érdekében, de a legtöbb kerékpáros jobban jár némi hajlékonysággal, mivel a lábfejben lévő ízületeknek – főleg idősebb korban, illetve nem tökéletes vérkeringés mellett – szükségük van valamennyi mozgásra a cipőn belül. Továbbá a hosszabb távok teljesítésekor – teljesítménytúrán vagy mondjuk 24-órás versenyen – az ergonómia rendszerint előnyt élvez a hajtáshatékonysággal szemben. A S-PHYRE RC9 talpa ezzel szemben bitangmerev, nyeregből kiállva hajtáskor ez bárki számára evidens.

És nemcsak a cipőtalp határozza meg a láb stabilitását, hanem a rögzítőrendszer is jelentős szerepet vállal ebben. A BOA-IP1 racsnis rögzítés a legjobb, leghatékonyabb a piacon, ha megfelelően rögzítjük, a láb semmilyen felesleges mozgást nem végez a cipőn belül. Minden erőfeszítés a pedálra összpontosul, nincs egyetlen elfecsérelt watt sem.

Habár aktív versenyző vagyok, nem a profi országúti mezőnyben hajtok. Edzések közben élveztem az S-PHYRE RC9 által nyújtott elképesztő hatékonyságot, de azért néha elgondolkoztam azon, hogy szükségem van-e ilyen szintű stabilitásra? Nem éreztem kellemetlen nyomáspontot a lábfejen, a Shimano Dynalast talp számomra a kényelem netovábbja, mégis néha jó lett volna kissé megmozgatni a lábfejt, az –ujjakat.

A Shimano Dynalast az elképesztő merevség mellett számos technikai bravúrt vonultat fel. A karbontalp könnyebb, mint bármi a Shimano kínálatában, emellett a vastagsága is csökkent a korábbi zászlóshajó cipőhöz képest. A hártyavékony lap tartós, ellenálló és az idővel sem veszít merevségéből: legalábbis a Shimano ezt ígéri…

Országúti cipőben én döntően edzéseket végzek, illetve hosszú távú versenyeken veszek részt. Ha a lábbeli minderre alkalmas, képes a hatékonyságot a komforttal ötvözni, akkor számomra megfelel. Természetesen mások mást várnak el a kerékpáros cipőtől, de én csak a saját nevemben tudok véleményt nyilvánítani. Ide tartozik, hogy hajlamos vagyok arra, hogy lábfejemen forró pontok alakuljanak ki. Általában 20 fok Celsius felett és 2 óra után jelentkezik ez a kellemetlen érzés. Ilyenkor a rögzítésen szoktam állítani, néha elmúlik, máskor sajnos az égető szúrás makacsabb. Az utóbbi időben használt országúti cipőm valamivel kevesebbszer idézi elő ezt a problémát, de néha azért előjön.

A S-PHYRE RC9-ben 15-20 fokos hőmérsékletben – jellemzően ilyen volt az időjárás az edzőtáborban – 8 óra kemény non-stop hajtás sem idézte elő a forró láb „szindrómát”. A 10 nap alatt egyszer sem fordult elő a panasz. A talpbetét ezek szerint megfelelő támaszt nyújt a lábboltozatnak, remélhetőleg a legnagyobb nyári melegben is elegendő lesz a probléma kezeléséhez. Ha már a betétről van szó, érdemes megemlíteni, hogy azt a japán fejlesztők Silvadur antimikrobiális technológiával is ellátták, továbbá lehetőség nyílik a betét lábformára történő formálására. A Heat Moulding, azaz hőre lágyuló technológiával a betét személyre, azaz lábanatómiára szabható.

Szkeptikus vagyok az ilyen eljárásokkal kapcsolatban. Véleményem szerint a gyártók egy része a megfelelő illeszkedés biztosítása helyett – amit többféle cipőszélességgel és belső kialakítással lehet elérni – az egyszerűség kedvéért egy utólagos „szépségtapasszal” látják el a lábbelit. Korábban kipróbáltam a „lábbetét-tuningot”, de nem lett tőle jobb az illeszkedés. Mivel maga a S-PHYRE RC9 számomra kényelmesnek bizonyult, nem vettem a fáradtságot a „hőkezelés” elvégzésére. A lehetőség persze adott…

A cipő szellőzése kiváló, a gyorsan száradó 3D hálós felsőrész hatékonyan végzi a nedvesség elvezetését. Olyan, mintha vízelvezető rendszert építettek volna a cipőbe, így még egy nagyobb eső után is fél óra alatt majdnem csontszáraz volt. A forró napokon jól jön mind a izzadtság hatékony elpárologtatása, mind a kellemes légáramlat.

És ha már a felső résznél tartunk, az olvasóban is biztos felmerült a kérdés: ha tényleg olyan merev a talp és bombabiztos a záródás, mi a helyzet az anyagnyúlással? A kényelem és a pontos illeszkedés bizonyos rugalmasságot feltételez, amely rendszerint nyúlással jár. A S-PHYRE RC9 egy darabból készült felsőrésze tényleg lágyan feszül a lábfejre, de csodálatos módon egyetlen irányba sem elasztikus. Még nedvesen sem! – jegyzem meg. Az idő majd megmutatja, hogy többszöri megázás és a terhelés miképpen befolyásolja eme rendkívüli tulajdonságot, mindenesetre az alapanyag elképesztő!

A felsőrész szabása a keskeny lábfejnek kedvez, ami egyben igaz az egész felépítésre is. A sarokcsésze biztosan tart, így a lábfej csavarodni sem képes, Számomra ideális a kialakítás, de a cipő kapható szélesebb változatban is, ha a lábforma az enyémtől eltérő lenne. Maga a térfogat hosszában is „kompaktos”, így az utcai cipőnél rendszerint egy teljes mérettel nagyobbat kell venni.

Sokat dícsértem a S-PHYRE RC9-et, ami nem véletlen – tényleg egy fantasztikus országúti cipő. Megértem, hogy miért olyan népszerű, és miért lett már-már hiánycikk a piacon. Egy rendkívül átgondolt tervezés, amibe a Shimano mérnökei mindent beleadtak. A tökéletesség jegyében született, és szúrós-szemű tesztelőként sem találok rajta fogást. Persze mind a lábforma, mind a felhasználás eltérhet az enyémtől, így nem mondhatom ki a végső szót felette, de a kitörő siker arra mutat, hogy sokaknak bejött. És nemcsak a profi versenyzőknek, akiknek elsődlegesen készült, hanem a lelkes, igényes amatőr bicajosoknak úgyszintén.

Valami kritikát azért ki kellene préselnem magamból. Mondjuk a Heat Moulding talpbetét engem nem győz meg, de ugyebár ez opcionális a cipő viseléséhez. Továbbá a kiváló szellőzésnek van hátul ütője: öt fok alatt a lábam kissé fázott, ami érthető. Nem lehet valami egyszerre szellős és hőszigetelő. Végezetül a cipő tömegét említhetném, ami kissé több, mint a konkurens gyártók top modelljei esetében. Persze azért van szórás, és a S-PHYRE RC9 nem a legnehezebb, de ha mindenképpen kötekedni kell, akkor ez lehet az egyik negatívum. Ugyanakkor számomra a kényelem és a teljesítmény többet nyom a latba, mint a tömeg, szívesen viselek egy kis plusz súlyt akkor, ha annak látom értelmét, eredményét.

További információkért kattints ide.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.