A Shimano 105 szettje az idei évre teljesen megújult, az új váltók mellet a hidraulikus fékváltókar is megkapta a felsőkategóriából már megszokott letisztult formavilágot és a működésükre sem lehet panasz. Az új R7000 egyértelműen minden idők legjobb 105 szettje.
Pont egy évvel ezelőtt látott napvilágot a hír, hogy a 105-ös szett megújul. Várható volt, hogy a Shimano a középkategóriás országúti szettjét továbbfejleszti, hiszen mindig az a sorrend, hogy elsőként a Dura-ace, aztán következő évben az Ultegra és rá egy évre pedig egy új 105-ös szett kerül piacra. Jelen helyzetben nem ráncfelvarrásról volt szó, hanem egy teljesen új szettet alkottak a japán óriás mérnökei, mely formavilágban és felvonultatott technológiákban erősen hajaz a nagytestvérekre. Tavaly nyáron az Eurobike-on már élőben megnézhettük, megtapogathattuk az új szettet, melyről a cikket itt olvashatjátok.
Mivel már két cikk is született az R7000-ről, melyben részleteztük, hogy pontosan miben is újult meg a 105-ös szett, ezért most ezt nem tennénk meg újra, hanem inkább a gyakorlati oldalról közelítjük meg az új alkatrészcsaládot (végül is ez egy teszt – szerk.).
Röviden összefoglalva, hogy miben változott az R7000 az 5800-as szetthez képest:
-Új Shadow RD felépítésű hátsó váltó, ami már SS változatban 30-as, GS változatban 34-es lánckerékkel kompatibilis.
-Teljesen újratervezett első váltó beépített bovdenfeszítő csavarral, ami mellett a szélesebb gumik is elférnek.
-Új, letisztult formájú hidraulikus fékváltókarok
-Nagyobb gumimérettel kompatibilis felnifékek
-Az Ultegrához hasonló megjelenésű hajtómű
-11/30-as és 11/34-es lánckeréksorok
A tesztelésre kapott kerékpár a hidraulikus fékes R7020 szettel érkezett, így a valódi újdonságot jelentő tárcsafékes fékváltókaros változatot tudtam tesztelni, ami abból a szempontból jó volt, hogy előző évben az ugyanilyen Ultegra szettet teszteltem és így könnyebb volt összehasonlítani a két alkatrészcsaládot.
2019-től semmi szégyelnivalója nincs a hidraulikus 105-ös szettnek, az új fékváltókar kifejezetten szép formavilágú, és még azt sem tudnám megmondani ránézésre, hogy hidraulikus, ha nap, mint nap nem ennek a régebbi mechanikus változatát használnám, olyan szépen megoldotta a Shimano a túlfolyótartály elhelyezését. Az R7020 fékváltókarok nagyon kényelmesek, stabil fogást biztosítanak a bringásnak, ráadásul többféleképpen lehet őket fogni, ami hosszú kerékpározások során kifejezetten jól tud jönni. Személy szerint én nagyon szerettem őket, pedig többnyire a mechanikusokért vagyok oda, de ezek most nagyon bejöttek. Kiállva jól megmarkolva is tökéletesen a kezembe illeszkedtek és amit még nagyon kedveltem bennük, hogy amikor lekönyököltem a fékváltókart fogva akkor is stabil volt a fogás. Számomra ez azért fontos, mert szeretek lekönyökölni, viszont ilyenkor rossz úton hamar ki tudja verni a kezemből a kormányt egy úthiba, de ezeknél a fékváltókaroknál az új kialakításnak köszönhetően is meg tudom tartani a kormányt.
Tavaly az Ultegránál az volt az egyik legnagyobb meglepetés, hogy milyen rövid úton jár a váltókar, a 105-ösnél is pont ugyanezt tapasztaltam, kicsit hozzáérek és már vált is, egyértelműen gyorsabb, mint az előző generáció, hihetetlen. Őszintén megmondom, szerintem gyorsabb, mint egy elektromos, hátul mindenképpen. Ráadásul hatalmas erővel sem kell megnyomni a kart, elég könnyedén jár, persze ez már függ a bovdenezéstől is.
A tárcsafékek jól fognak, bár a teszt kb 1000 km-e alatt egyszer sem használtam őket esőben, így nem jött ki az igazi előnyük, viszont a nagy fékezések után mindig hallottam a ciccegést amíg a tárcsák vissza nem hűltek. Volt ebből bőven, mert végig komoly szinteket tartalmazó úton teszteltem a bringát. Jó időben részben ezért is vagyok híve a felnifékes változatnak, mert az hangtalan, persze esőben vitathatatlan a tárcsafékek előnye.
Az első váltó nagyon sokban hasonlít az Ultegrára, mondjuk azt, hogy erős rokonságban van, igazából különbséget alig tudok tenni köztük a dizájnelemeken kívül. Az új kialakításnak köszönhetően agyonállítható és messze nem kell vele annyit szenvedni, mint az 5800-as szériához tartozóval. A beépített bovdenfeszítő csavar pedig óriási találmány. Váltásban egyébként nem éreztem különbséget a régihez képest, mert gyakorlatilag már az is tökéletesen váltott, ha rendesen be volt állítva.
A Shadow RD hátsó váltó egy érdekes dolog, valójában a váltók sérülékenysége hívta életre ezt a konstrukciót, alig lógnak ki a váz síkjából, így ha eldől a bringa akkor kevésbé sérül a váltó és hajlik el a váltófül. Anno még a Shimano olasz marketingese úgy magyarázta nekem az Ultegránál, hogy erre a hobbi bringások miatt volt szükség, ez a fejlesztés nekik készült. Ebben egyetértek vele és tényleg egy működő dolog, bár nekem már sikerült megkarcolni ilyen felépítésű váltót (miért ne sikerült volna, hiszen ez is kilóg egy kicsit), viszont tényleg nem hajlott el a váltófül, ami nagyon nem utolsó szempont. Azt nem tudom eldönteni, hogy jobban vagy rosszabbul vált-e, mint az előző verzió, mert különböző fékváltókarokkal használtam őket, de az biztos, hogy az új fékváltókarral piszokgyors a rendszer.
A váltással kapcsolatban azt még megjegyezném, hogy idén tavasszal 4 bringát is teszteltem, ami az új 105-össel volt szerelve és nem váltottak egyformán, ami nem azt jelenti, hogy különböző minőségben gyártja a Shimano ezeket az alkatrészeket, hanem azt, hogy nagyon sokat számít a bovdenek elvezetése. Konkrétan ne várjuk el a váltástól, hogy tökéletes lesz, ha egy nyakatekert rejtett bovdenes vázra szereljük fel, ott bizony már lehetnek problémák, míg jól tervezett váznál, ahol a bovdenekre figyeltek, olyan lesz, mint az álom. (A tesztre kapott bemutatóbringán sem volt tökéletes a bovdenezés, ha valaki éppen ezt próbálná itthon akkor tudnia kell, hogy ennél még sokkal többre is képes ez a szett).
Folytassuk a hajtással. A hajtómű ránézésre csak dizájnban változott, ami többé-kevésbé így is van, egyedül a lánckerekek távolságán variáltak egy kicsit, hogy kompatibilis legyen az új tárcsafékes vázakkal. Túl sok mindent nem lehet róla mondani, szép és hegyes terepre tökéletesen bevált nekem az 50/34, amit az átlag országútisok is szeretni fognak.
A hajtás másik eleme a lánckeréksor viszont igazi újítással büszkélkedhet, a 11/30-as és a 11/34-es kiosztással, melyek közül a 11/30-cal szerelték a tesztbringát. Ez az a sor, ami szinte mindenhova jó, széles az átfogása, viszont a nagyobb lánckerekekig pont úgy lépked, mint a régi 11/28, ezért nem fogunk nagy ugrásokat észrevenni a sorban. Összefoglalva, síkon és hegyen egyaránt jó.
Összességben elmondható, hogy az R7000 szett sok újdonságot hozott, mellyel tényleg a legjobb 105-ös szett lett a Shimano történetében. Pár évvel ezelőtt gondolni sem mertem volna, hogy a középkategóriában valaha lesz ilyen jó országúti szett. Őszintén megmondom, hogyha valakit nem érdekelnek a grammok akkor bátran használhatja akár versenyezni is, olyan jól működik.
További információk a gyártó honlapján.