fbpx

Scope Cycling Scope O2 kerékszett teszt

Manapság – kis túlzással – hetente jelenik meg egy újabb kerékgyártó márka a nemzetközi piacon. Habár a Scope Cycling távolról sem egy „nevenincs” cég, a 2013-as piacra lépés mindenesetre megkérdőjelezi a márka tapasztalatát, szaktudását a keréképítés terén.

Másrészről nem kell feltétlenül előítéletesnek lenni egy mostanában szárnyait bontogató kerékpáripari márka iránt. Lehetőségem nyílt hosszasan elbeszélgetni a holland illetőségű Scope Cycling egyik alapítójával, Rik Kusters úrral. A mélyreható eszmecsere során a szakma számos vetületét érintettük, kiváltképp a márka alapításának történetét, illetve a kerékgyártási tapasztalatot, szemléletet, amire a Scope piaci stratégiáját építi.

 

Talán meglepően hangzik, hogy a Scope immár több mint 350 versenyen volt jelen szponzorként. Ez rámutat a márka egyik fő célkitűzésére, a versenysport iránti elkötelezettségre, illetve az ahhoz elengedhetetlen magas technikai színvonal elérésére. A Scope többnyire teljesítmény-centrikus kerékpározáshoz, ezen belül versenyhasználathoz kínál különböző kerékszetteket: az országúti versenysporttól a MTB XC és maraton felhasználáson át a cyclocross és gravel bike világáig. Rik Kusters lelkesedése, a kerékpársport iránti szenvedélye minden mondatát átsüti, látszik, hogy az alapítók egyben versenyzők, a cégben tevékenykedő munkatársakat is ebben a szellemben választották ki.

 

Le kell szögezni, hogy hatalmas szakadék tátong egy kiváló üzleti stratégiával, érzékkel működő kerékpáros vállalkozás, illetve egy a mély szakmai tudással rendelkező talán kevésbé marketing-orientált bicajos cég közt. Szerencsés esetben a kettő találkozik, de vásárlóként én személy szerint szívesebben vásárolok olyan gyártótól, amely szerény módon kínál magas színvonalú, innovatív alkatrészt, mint egy másiktól, amely jól kommunikálva értékesít. A Scope Cycling egyértelműen az előbbit helyezi előtérbe. Csapatukban sokkal több a fejlesztőmérnök, mint a marketing szakember. Saját fejlesztésű kerékszetteket kínálnak, amelyek a piaci szegmens csúcsát képezik. Persze minden kerékgyártó az előbb leírtakat próbálja kommunikálni, de a hangzatos állítások mögött gyakorta hiányzik a valós „tartalom”. Sajnos a kerékpárpiac eme szegmensére jellemző a komoly hátteret nélkülöző márkák hada, amely rendszerint Távol-Keletről beszerzett termékeket értékesít – ráadásul komoly szaktudás, tapasztalat és tesztprotokoll nélkül. Nem véletlenül voltam eleinte én is szkeptikus a Scope Cycling viszonylag rövid múltja láttán!

 

A Scope jelmondata a „NO EXCUSE”, azaz „nincs kifogás”. Mivel a márka mindkét alapítója versenyszerűen kerékpározott, beléjük ivódott a teljesítményközpontú szellem. Ahogy Rik fogalmaz: „A győzteseknek tervük volt, a veszteseknek kifogásuk!” Ezt a mentalitást vitték át kerékgyártó vállalkozásukba, amelyben soha nem hozakodnak elő kifogásokkal. Érdemes még megemlíteni, hogy a Scope Cycling a tervezés egy részét nem helyben végzi, hanem az Eindhoven Egyetem Research & Development központjában. Hollandiában hagyomány a műszaki vállalkozások és az egyetemek közti összefogás, és mivel mindkét alapító az eindhoveni egyetemen végzett mérnökember, az ottani kapcsolatokat és felhalmozott szaktudást is felhasználhatják a kutatás-fejlesztés terén. Ez nagymértékben növeli a lehetőségeket, illetve az alkalmazott technológiák színvonalát.

A Scope abban is különbözik a legtöbb konkurenstől, hogy termékeit az adott piaci szegmens legmagasabb szintjére pozicionálja, folyamatos innovációval kiegészítve. Nem másolják a más gyártók által alkalmazott technológiákat, hanem maguk dolgozzák ki azokat. Ahogy Rik mondja: „csakis így lehet folyamatosan az élvonalban maradni.” Ehhez egyben komoly szaktudás szükséges, kiegészítve a kerékpársport iránti szenvedéllyel és elhívatottsággal. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Scope a kereket komplett rendszerként fejleszti, nem csupán az adott komponenseket próbálja egybe építeni valami használhatóvá

 

Kezdjük végre a tesztet!

Mint ahogy már említettem, a Scope Cycling a kerékpározás legtöbb szakágához fejleszt kerékszettet. Ebben a tesztben a holland márka O2 kerékszettjét veszem górcső alá, amely során közel egy komplett versenyszezon tapasztalatait szeretném megosztani. Pont ezért az írás a szokásosnál kissé hosszabb, de remélem az olvasó számára a sok esemény, tapasztalat többlet információt biztosít.

Az O2 egyszerre MTB és CX kerékszett, de akár a manapság népszerű gravel versenyzéshez is kiváló választás lehet. A 25 mm belső szélességű „hookless” kialakítás adja magát a tömlő nélküli (tubeless) használathoz. Nem túl széles cyclocross felhasználáshoz, viszont biztos fekvést biztosít a mai MTB XCO gumiköpenyeknek. Az O2-t maga a gyártó is többcélú modellként aposztrofálja.

 

Az O2 esetében alkalmazott technológia döntő részt az országúti versenysport számára tervezett kerékszettekből érkezik. Egyértelműen alacsony tömegre lett kihelyezve, megfelelő stabilitással, kényelemmel és tartóssággal párosítva. A technológia implementációjához a Scope a német Schwalbe gumigyártó közreműködését is igénybe vette, ami a „hookless” peremkialakítás mellett 23 mm abroncsprofilt (-magasságot) 25/31mm belső/külső szélességet eredményezett. A Schwalbe meg is adta az O2-re az AAA minősítést, így optimális belső nélküli rendszerre hitelesített.

Az országúti abroncshoz képest az O2 alacsony profillal rendelkezik, ami CX versenyek esetében manapság kissé szokatlan. A legtöbb cyclocross versenyző magas felniprofilt használ, főleg a mély homokban megrendezett futamok esetében. Ennyi kompromisszumot mindenképpen kötnünk kell, ha egy ilyen széleskörű felhasználást igénylünk egy karbon kerékszettől.

 

A kerékszett tömege 1380 gramm, amely jól mutatja, hogy a tömeg optimalizálása mellett a tartósság és megbízhatóság is a fejlesztési koncepció részét képezte. Emellett a Scope még egy technológiát bevetett a stapabíróság érdekében. A Local Reinforcement Technology (LRT) a küllőcsatlakozásnál speciális karbon kialakítást alkalmaz, kissé megnövelt falvastagsággal párosítva. A teljes abroncsot nézve a megerősítés 10%-os tömegcsökkentést jelent, lévén a falvastagságot más területeken nem kell a küllőfeszítésterheléséhez igazítani, a szerkezet vékonyabb lehet.

A Centerlock rendszerű tárcsafelfogatással rendelkező kerékagyak ugyancsak Scope-fejlesztés, egymástól szélesebben elhelyezett peremkialakítással, ami elsődlegesen a kiegyenlített küllőfeszességet szolgálja. A másik oldalról nézve a karbon abroncs aszimmetrikus (3mm offset) kialakítása is hozzájárul a küllők optimális terheléséhez, a kerék kiváló stabilitásához és tartósságához. Alapból SKF csapágyakkal szállítják a kereket, de lehetőség van opcionálisan az iparban etalonnak tekintett CeramicSpeed kerámiacsapágyakkal megrendelni az O2-t. A számos tengelycsatlakozás-változatot immár SRAM XD kazettatest és Boost opció egészíti ki. Így az O2 bármilyen kurrens vagy régebbi gyártású kerékpárba beszerelhető.

Véleményem szerint a kerékszettnek a legnagyobb erénye a sokrétű felhasználás, e tekintetben egyértelműen kimagaslik mezőnyből. A közel egy év alatt mindhárom szakág versenyein lehetőségem nyílt próbára tenni. Mivel kora tavasszal érkezett hozzám, az utolsó CX versenyeken már a Scope O2-n gurult a cyclocross gép. Természetesen első dolgom volt, hogy belső nélküli gumit szereljek rá, majd következő három hétvégén ezzel a felállással indultam a versenyeken. Az időjárás mindhárom alkalommal borzasztó volt, eső, sár, hideg és szél nehezítette a versenyzést. Olyannyira el voltam foglalva a viszontagságokkal, hogy egyetlen pillanatra sem gondoltam az új kerekekre, amelyek annak rendje és módja szerint tették dolgukat. Tehát nem agyaltam azon, hogy bírják-e a mostoha körülményeket – máson járt az eszem, a túlélésen.

 

Papírforma szerint különben sem CX versenyzés során jönnek elő az esetleges tartóssági problémák, hanem a technikásabb, ugratókkal tűzdelt XCO megmérettetéseken, vagy hosszútávú versenyeken. Ezért jó, ha egy kerékszettet nagyobb igénybevételt jelentő felhasználásra optimalizálnak, és nem egy országúti kerékszettből próbálnánk „kifacsarni” kis többletet, amit a tervezők a nehezebb kerékpárosok miatt remélhetően beépítettek. Mellesleg a magasabb abroncsprofilt sem igazán hiányoltam a versenyeken, a 23mm profil az alacsony tömeg mellett kellő stabilitást biztosított.

Szerencsére a sár nem hatotta meg a kerekeket: legalábbis látható-érezhető-hallható kárt nem okozott a háromszor egy óra kemény dagonyázás. Verseny közben és után nagynyomású mosóval dolgoztunk a rendbetételen, ami ugyancsak nem a hosszú „kerékélet” záloga. Az SKF csapágyak tökéletesen tömítettek, egyszerűen karbantarthatók.

 

Mihelyst a cyclocross versenysorozat lezárult, a kerékszett azonnal átkerült az Trek Top Fuel XC montiba. Gumicsere tömlő nélküli montisra, pontosan úgy, ahogy az előző szezonban használtam a versenygépet. Az első megmérettetés Olaszországban volt, egy XCO futam, majd többnapos szakaszverseny következett. Tapasztalatom szerint ez utóbbinál szoktak előjönni az esetleges kerékpártechnikai hiányosságok, gyengeségek. A táv lényegesen hosszabb, illetve a terepviszony is változatosabb, mint az XCO versenyeken. Sokat lehet tanulni egy kerékszett viselkedéséről egy többnapos során, amikor kevesebb idő áll rendelkezésre a karbantartásra. A külső gumit a gyorsaság alapján választottam (Michelin JET XCR), amely tényleg repül, ellenben igen érzékeny az irányítási hibákra, és a defekt-, illetve abroncsvédelme sem éppen kimagasló. 18/20 Psi nyomáson használtam a kerekeket, majd a kevésbé köves szakaszokon 17/16 Psi értékre csökkentettem a nyomást. 58 kg testtömeghez ez menetdinamika, tapadás és kényelem szempontjából ideális, viszont csak reménykedni lehet, hogy a szokásosnál több felütés, odaverődés sem a gumit, sem az abroncsot nem teszi tönkre. Örömmel számolhatok be arról, hogy mindkettő túlélte a szakaszversenyt: nem kellett gumit cserélni szakadás miatt, illetve az abroncs pereme is sértetlen maradt.

A Scope O2 remekül vizsgázott ezen a kiélezett versenyen is. A következő többnaposra már Schwalbe Rocket Ron-t szereltem fel, viszont hasonló nyomásértékek mellett sajnos több felütést kapott a kerék. A második szakasz különösen keménynek bizonyult: ha előre tudom mi vár rám és a bicajra, kissé megemelem a nyomást. Volt 10 közepes erejű koppanás, és két ijesztően nagy, amikor úgy éreztem, hogy a kerék menten szétesik. Szerencsére katasztrófa nem történt, a célban ellenőrizve a kereket sérülést nem észleltem. Utólag szánom-bánom, amiért ilyen felelőtlen voltam a kerékkel kapcsolatban, mindazonáltal további tapasztalatot szereztem azok erősségével és ellenállóságával kapcsolatban. A szakasz után már biztos voltam, hogy a Scope O2 nem fog váratlanul cserben hagyni, tényleg bírja a „kiképzést”. Mellesleg a számos felütés nem okozott nyomásvesztést sem, a tömítő folyadék sem szivárgott a perem mentén. Látszólag a Schwalbe-besorolásnak is van értelme, az optimalizált illeszkedés valóban fokozza a megbízhatóságot!

Miközben a kerékszett és a külső gumi határait feszegetve szerencsésen elkerülve a meghibásodást, kétszer is megadta magát a fék. A komplett rendszer cserére szorult. Áldottam a Scope fejlesztők döntését, hogy a Centerlock rögzítést választották, mivel így legalább a tárcsacsere nem tartott sokáig.

 

És hogy ne csak az én véleményem szerepeljen a tesztben – illetve ne csak a nem éppen átlagos 58 kg-os terhelés alatt vizsgázzon a Scope O2 -, a kerékszettet kölcsönadtam egy csapattáramnak, aki bő 20 kilóval nehezebb – és sokkal erősebb – nálam. Ő elsősorban a fenomenális gyorsulást méltatta, emellett a kerékszett szerinte kiválóan tartja a sebességet. Nála természetesen a guminyomás nagyobb volt, amire nemcsak a többlet súly miatt volt szükség, hanem az agresszívabb montis stílus miatt is. Ilyen, amikor egy DH-s „arcból” lesz MTB-maratonista!

Történt-e valami szörnyűség a kerékkel a kemény „csapatások” során? – kérdezhetné az olvasó. Bevallom őszintén én kissé aggódtam, de az 1380 grammos karbon kerékszett ezt a próbát gond nélkül kiállta. Az abroncs nem sérült, bár a Rocket Ron-okat sajnos kukázni kellett… Lényeg a lényeg, a Scope O2 nemcsak a magamfajta madárcsontú és nem kifejezetten „csapatós” riderek számára készük, hanem keményebb arcok is nyugodtan bevállalhatják!

 

Majd jött egy újabb próbatétel a kerékszett számára, bár ez nem tervezett kísérlet volt, hanem a sors hozta. Egy másik csapattársam MTB enduro versenyre nevezett be, én pedig segítőként elkísértem a csodálatos helyszínre. A második szakaszon a srác nagyot bukott, és az enduro-specifikus, masszív kereke széttört. Kissé nehéz szívvel adtam kölcsön a montimban lévő Scope O2-t, ráadásul gumit is kellett cserélni rajta… na mindegy, ez volt az egyetlen megoldás arra, hogy folytathassa a versenyt. Orosz rulett a javából, egyetlen vigasz, hogy a maradék két szakasz valamivel könnyebbnek ígérkezett, legalábbis a technikás ereszkedéseket illetően. Ettől még rendes profi enduro versenyről beszélünk, méteres letörésekkel, sziklás tereppel, kegyetlen ösvényekkel.

Izgultam, aggódtam, és nem elsősorban csapattársam miatt, hanem a Scope kerékszettem épségéért. De a végén fellélegezhettem: az O2 sérülés nélkül túlélte a kalandot. Ráadásul az utolsó két nap időeredményei is nagyon jók lettek, köszönhetően a gyorsabb mászásoknak. Igen, egy könnyű kerékszett csodákat tud művelni a felfeléken, még ha egy relatíve nehéz enduro masinába szereljük is! A verseny után csapattársam úgy vélekedett, hogy ha tudja, milyen erős a kerék, jobban nyomta volna a lejtmenetben is. Habár nem erre a felhasználásra gondolt a Scope, látszólag még az enduro versenyzés is a kerék képességein belül van… mondjuk épphogy, és a ridernek is bízni kell benne.

 

Ezután már csak én használtam a Scope O2 kerékszettet. A nyár maradék részében főleg 24-órás versenyeken, egyéniben indulva. Oda is szükséges némi bizalom a felszereléssel kapcsolatban: csakis olyan alkatrészeket szeretek használni, amelyek bizonyítottan bírják a strapát, és biztosan nem okoznak csalódást. Elég arra koncentrálni, hogyan bírom az utolsó órákat, nemhogy még a felszerelés állapotával is foglalkozzak!

Az egyik ilyen megmérettetés „monster cross” jellegű volt, tehát „koskormányos”, merevvillás csakis bicajjal lehetett indulni. Lényegében egy gravel bike verseny volt XC futamokra – vagy inkább montis maratonokra – jellemző terepviszonyokkal párosítva. 2,1”-os köpenyek kerültek a Scope kerekekre, ami még pont elfér a gravel bringámba. Sárférőhely nem volt, de szerencsére sár sem. A kerékszett itt is kiválóan teljesített, hozzájárulva a szokatlan versenyforma élvezetéhez.

 

Lényegében a múlt szezonban mindent versenyformát kipróbáltam a Scope O2-vel, emellett mások alatt nagyobb megpróbáltatások is ki lettek pipálva. Elégedett voltam a kerékszett teljesítményével, stabilitásával, menettulajdonságaival, és természetesen a megbízhatóságával. Folyamatos üzemben volt. Most télen megvizsgálva lényegében sérülésmentes, mindössze karcolás látható rajta. A csapágyazás és a szabadonfutó-mechanika olyan, mint újkorában. Centrírozni sem kellett, ami igen ritka egy szezon kemény versenyhasználat esetében. Jövőre a teszt folytatódik, amit egy későbbi beszámolóban olvashattok.

Mit mond a gyártó?

A Scope O2 XC/gravel felhasználásra tervezett többfunkciós kerékszett. Ezen belül semmilyen korlátozást nem tartalmaz, a garancia versenyzésre is vonatkozik. Tömege 1380 gramm, ami mellé fokozott stabilitás, kényelem és tartósság párosul. A karbonabroncs tubeless külsőkhöz optimalizált, tehát így célszerű használni. A hátsó kerék fűzése az egymástól távolabb elhelyezett agyperemnek köszönhetően szimmetrikus, a két oldal küllőfeszessége lényegében azonos.

Jellemzők:

  • Könnyű
  • Tartós
  • Merev
  • Csillapítja a rezgéseket.

 

Teljesítményre fejlesztve:

A Scope kerékszettek fejlesztése rendszerszinten történik. Az agytestek a szokásosnál szélesebben elhelyezett peremkialakítást kapnak, ami segíti a szimmetrikus küllőfeszesség elérését. A szélesebb kialakítású teljes egészében karbon alapanyagból készült és fejlett szerkezeti felépítést alkalmazó abronccsal karöltve a végletekig fokoztuk a merevséget, stabilitást minimális tömeg mellett. A Scope kerekek páratlan hatékonyságot és kiszámítható viselkedést garantálnak.

Az Scope O2 kerékszett esetében az abroncs Local Reinforcement Technology eljárással készül, ahol a küllőfuratok speciális formai kialakítást kapnak, megnövelt falvastagsággal. Ez lehetővé teszi a kevésbé terhelt részeken a falvastagság csökkentését, így a megerősített küllőrögzítés ellenére az abroncstömeg 10%-kal alacsonyabb, mind a hagyományos kialakítás esetében. A köpeny felfekvését szolgáló perem ú.n. “hookless” rendszerű, a német Schwalbe gumigyártóval közösen kifejlesztett méretparamétereket alkalmazva. Tökéletes tömlő nélküli használatot élvezhetünk, ráadásul minden körülmények közt, többféle szélességű “tubeless-kompatibilis” gumikülsővel, széleskörű nyomásértéken. Emellett a felszerelés folyamata is lényeges egyszerűsödik. A saját fejlesztésű agyszettjeink többféle tengelyrendszerrel kompatibilisek. A Scope kerekek majd’ minden kerékpár-típusban alkalmazhatók, legyen az a legmodernebb technikai rendszerű, vagy egy régebbi modell.

 

Technikai adatok:

Abroncs magasság: 23 mm

Külső szélesség: 31 mm

Belső szélesség: 25 mm

Tömeg (Boost): 618/762 gramm

Tömeg (hagyományos): 609/751 gramm

Agyszett: Scope

Küllőszám: 24/28

Tengelyrendszer (Boost): TA 110 x 15 mm, TA 148 x 12 mm

Tengelyrendszer (hagyományos): TA 100 x 15 mm, TA 142 x 12 mm

Tovább információk a gyártó honlapján: https://www.scopecycling.com/product/o2/?radius=495

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.