A patinás olasz cég 1897 óta készít nyergeket a kerékpározás szerelmeseinek, sikerüket számos kultikussá vált modell bizonyítja: elég mondjuk a Turbo, a Flite vagy a modern nyergek „etalonjának” tekinthető SLR modellekre gondolni. Folyamatos fejlesztéseivel a Selle Italia a mai napig a piac trendmeghatározó márkája. Jó példa erre a pár évvel ezelőtt bemutatott Monolink rendszer, amely a hagyományos nyeregpálca-rögzítés nem éppen optimális megoldását forradalmasítja.
A futurisztikus 2016-os Selle Italia fejlesztésekre később kitérünk, mindazonáltal a Dolomitok lábánál működő, és a legtöbb modelljét helyben készítő itáliai márka talán legérdekesebb új kezdeményezése a Netsaddle, amely valójában a Selle Italia „leánymárkája”. A „Net” mind gyártástechnológia, mind felhasználás szempontjából szakít a Selle Italia hagyományaival. Egyelőre a „projekt”-ként aposztrofált Netsaddle fő célkitűzései a következők:
- stílusos, divatos megjelenés
- újragondolni a komfortnyergek gyártását és megjelenését
- tartós, ellenálló kialakítás, magas szintű kényelem
- minimális a károsanyag-kibocsájtás a gyártás során.
Minden Netsaddle nyeregmodell egy határozott, könnyen felismerhető és beazonosítható stílust képviselt, így a Net az egyéniségről, a stílusról és a lazaságról szól. Ahány ember, annyiféleképpen használja a kerékpárt: nem pusztán közlekedésre, sportolásra vagy túrázásra, hanem például személyiségünk kommunikálására is. Ahogy öltözködésünkkel, hajviseletünkkel, hasonlóképp közlekedési eszközünkkel is üzenünk embertársainknak – „én ilyen vagyok és így szeretek élni”. Ebbe az üzenetbe tartozik például a kerékpár típusa, színe és felszereltsége. A nyeregdizájn tálcán kínálja a lehetőségeket!
A Net nyergek innovatív EVA habbal integrált méhsejt belső szerkezettel rendelkeznek, a gyártáseljárás is különbözik a hagyományostól. Kiváló nedvességelvezetést kínálnak, tömegük alacsonyabb a legtöbb komfortnyeregnél, a méhsejtszerkezetben alkalmazott polimerek pedig ellenállóak, ezzel fokozott tartósságot biztosítva. A hab a tortán a dizájn, amely nemcsak a szemre hat, hanem például egyes Net modellek virágillatot párologtatnak. Az első körben terepszínű Camouflage, képregényes Comic, virtuális teret idéző Net, farmeros Jeans, illatos Flowers, illetve környezetbarát Canvas modellből választhatunk.
További Selle Italia újdonság 2016-ban, hogy a Flite, Turbo és az SLR „örökzöld” modell már nubuk bőr borítással is kapható lesz. A nubuk a nyersbőr külső felületének érdesítésével készül, jól ellenáll a szennyeződéseknek és a kopásnak. A bőr természetes barkáját is visszaadja, életteli színeket mutat, kifejezetten jól mutat a múltidéző, patinás kerékpárokon.
Az időfutam-kerékpárokhoz tervezett Kronos Teckno Flow modell a triatlonfelhasználásra optimalizált Iron Tekno testvére, azzal a kiegészítéssel, hogy az UCI-szabályoknak is eleget tesz, orra rövidebb, mindazonáltal kényelmes támaszt kínált az előre tolt testhelyzetben. A Kronos Teckno Flow középen vájatot tartalmaz, amely a nyereg orrán is folytatódik, hisz pont ez a terület, amelyen a versenyszám során a legtöbb időt tölt a kerékpáros. Az új modell az idei Tour de France-on sikerrel mutatkozott be.
A nyitott orrész a kedvezőbb árfekvésben kapható Novus Superflow esetében is visszaköszön. Az új 2016-os Selle Italia modell hasznos lehet könyöklővel felszerelt országúti kerékpárokon, teljesítménytúrákon, illetve azok számára, akik hajlékonyságuknak köszönhetően előre dőlt felsőtestükkel csípőből „rá tudnak fordulni” a nyeregorra.
A montisokról sem feledkezett meg a legendás olasz nyereggyártó: a bemutatkozó Nubia Ti Flow a teljesítmény-orientált XC-sek és maratonisták igényeire ad választ. Az alacsony tömeg érdekében sok montis az országúti modellek közül válogatott, habár azok sem formára, sem a tartósság szempontjából nem ideálisak MTB célra. A Nubian könnyű szerkezetet és titánpálcát kap, formája pedig elősegíti a gyors súlypontáthelyezést. Borítása bírja a fokozott igénybevételt, így nem lesz tiszavirág-életű a viszontagságos környezetben. A Nubian hosszabb, mint az olasz gyártó tavaly bemutatott Butcher és Nepal nyerge, felülete tapadósabb, amely növeli a stabilitást a nagyobb erőkifejtések során.
A referenciának számító SLR nyeregcsalád is új taggal bővült: az SLR X-Cross az ülőgumók alatt vastagabb, csúszásgátló párnázást kap, létezik középső vájattal ellátott variáns is “Flow” utónévvel. Szokványos méret és forma, Ti316-ötvözet 7 mm-es pálca és 175 grammos tömeg jellemzi az új családtagot. Az utóbbi adat kordában tartásában a könnyű pálca mellett a karbonszál-erősítéses nyeregtest is szerepet játszik.
2016-ban az extraszéles kialakítású MAX-sorozat és a grammániás SLR házasságát is megfigyelhetjük: a MAX SLR Gel Flow a széles ülőgumót-távolsággal rendelkező kerékpárosok számára nyújt a szokványos komfortnyereg modelleknél jobb választást. 250 grammos tömege a vastagabb párnázást is a magába foglalja, Ti316-ötvözet pálcái felfüggesztést kapnak a kényelem további fokozása végett. Borítása ellenálló, a puha altáji szöveteket kímélő kivágást is biztosít, a nyeregtest pedig karbonszállal erősített. Szerintünk biztosan lesz érdeklődés iránta!
A SP-01 jelenleg még egy kísérleti stádiumban lévő „konceptnyereg”, amely forradalmi karbonszerkezetet kap. A pálca és a nyeregtest egyetlen szerkezeti elem, hátulról nézve egy 2-es szám alakot formál, a karbonszálak körkörösen futnak, és egész hosszukban ölelik körbe a középen üreges nyerget. Állítólag maga nyereg rendkívül rugalmas – a hátsó kialakítás lényegében rugóként funkcionál –, továbbá kellő támasztékot biztosít az ülőgumóknak.
A másik konceptnyereg a C59, amely a már piacon lévő Tekno szerkezeti felépítését követi, azt a végletekig leegyszerűsítve, optimalizálva 59 grammos tömegadatot sikerült a fejlesztőknek elérni. A pálca és a nyeregtest itt is egyetlen szerkezeti egységet képez, a karbonszálak és szövetek irányát és elhelyezkedését a tervezők a lehető legnagyobb mértékben finomították. Állítólag elég erős még egy 100 kilós bicajos számára, ami tényleg meghökkentő a tömegadatot elnézve!
További információ a forgalmazó honlapján.
(x)