Alaposan felkészült modellek tekintetében a svájci cég az elkövetkezendő szezonra. Következzen a Scott országúti, cyclocross, gravel és MTB újdonságok bemutatója!
Lassan tíz év telt el azóta, hogy a Scott bemutatta az országúti Addict modellt. A 2007-es és 2008-as szezonban mindenki csodájára járt a 790 grammos váznak (54-es méretben), ami valljuk be, még a mai napig meglehetősen jól hangzó adat. A Saunier Duval hegyimenői, Riccardo Ricco és Leonardo Piepoli szinte repültek a legendás emelkedőkön, bár a függőség náluk más tényezőkben is megnyilvánult. A 2016-os Addict lényegében változatlan marad az előző évi modellhez képest, a vázszett tömege így is 1 kg alatt van többek között a HMX SL karbon technológiának köszönhetően. A csúcsmodell SRAM Red 22 szettel, Syncros kiegészítőkkel és Zipp 202 kerekekkel a 6 kg-os álomhatáron belül marad. Érdekesség, hogy a katalógusban az áttekintésnél ugyan szerepel az Addict új, tárcsafékes változata, de sem az Eurobike kiállításon, sem pedig máshol nem láthatta még a nagyközönség.
Teljesen megújul viszont az Orica Greenedge és az IAM Cycling bringásai is által használt aerodinamikus országúti, a Foil. 5 év után eljött az ideje az új modell bevezetésének, amit nem vettek félvállról a Scott mérnökei.
A fejcső és az alsócső találkozása úgy lett kialakítva, hogy a lehető legkisebb hézag maradjon a villa és a váz között, így csökkentve a légellenállást. A fejcső továbbra is kúpos kialakítású, viszont a merevség növelése érdekében 1-1/4” – 1-1/2” átmérőjű villanyakat fogad.
A felsőcső formája kifejezetten a vázhoz készült kormányszárhoz lett kialakítva, akárcsak a hézagolók és a speciális takarókupak. Fékek terén is jelentős változás történt, a váz és a villa is Direct Mount féktesteket fogad, a hátsó fék a középrész mögött, a láncvillákon került elhelyezésre.
Ennek köszönhetően lehetőség adódott arra, hogy a támvillák lejjebb csatlakozzanak be a nyeregvázcsőbe, ami egyrészt aerodinamikailag másrészt komfort szempontjából is előnyös. Megváltozott a nyeregcsövet rögzítő mechanizmus is.
Említést érdemel még, hogy a Foil esetében rendszerben gondolkoznak a Scott kerékpárok svájci tervezői, akár a többi nagy gyártó, ennek bizonyítéka a Syncros RR 1.0 integrált karbon kormány és kormányszár. 9 különböző kombinációban kapható, megközelítőleg 400 grammos tömeggel. A kábelek a kormányon belül kerültek elvezetésre, sőt kétféle Garmin tartó is felszerelhető rá. Az egykori legendás amerikai kiegészítőket gyártó cég mára a Scott tulajdona, ami duplán kamatoztatható, hiszen jó hírnévnek örvendő, de saját fejlesztésű kiegészítőkkel szerelhetik a kerékpárokat.
A Foil többféle változatban is elérhető lesz, a csúcsot a Shimano Dura Ace Di2 szettes, Zipp 404 kerekekkel szerelt Premium változat jelenti. A kiállításon a Vueltán remeklő Esteban Chaves kerékpárját is szemrevételezhettük.
A karbon vázas granfondo, komfort országúti modell továbbra is Solace néven lesz elérhető, tárcsafékes és felnifékes változatokban, különböző felszereltséggel.
Kedvezőbb árú kerékpár modellek közül a karbon CR1 és az alumínium Speedster kapható.
A Speedster tárcsafékes változata feladta a leckét a cég képviselőinek, senki sem tudta megválaszolni miért fűznek radiálisan egy tárcsafékes első kereket. Meglepetésemre nem a Scott stand volt az egyetlen ahol ilyen megoldással találkoztam.
A tavaly bemutatott Plasma triatlon kerékpárok változatlanul maradnak.
A teljesen új, tárcsafékes cyclocross Addict CX kerékpár prototípusát ugyan már láthattuk a csehországi világbajnokságon, de részleteket most figyelhettük meg először.
A vázszett tömege 1300 gramm, ami kategóriájában kiemelkedő. DT Swiss 12 milliméteres átmenőtengelyek elöl és hátul is, integrált kábelvezetés, sőt az egytányéros rendszerekhez speciális láncterelő is jár.
Az Addict CX kedvezőbb árú változatából Gravel modell is kapható Ultegra váltórendszerrel és az új Schwalbe G-One gumikkal.
Merevfarú MTB kerékpár fronton marad az évek óta sikeres Scale modell, karbon vagy alumínium vázzal, 29”-es vagy 27,5”-es kerékméretben.
Újdonság a Scale Plus, ami kifejezetten a 650B+ kerekekhez lett kifejlesztve. Egyelőre két alumínium vázra épülő modell szerepel a kínálatban. Mi értelme van ismét variálni a kerékmérettel? A 27+ kerekek (40 mm széles felni) átmérője 2.8”-as gumikat használva gyakorlatilag megegyezik a hagyományos 29”-es kerekekével, viszont a szélesebb gumit jóval alacsonyabb nyomáson lehet használni, így a nagyobb felület miatt jobban tapad. Nyilván ezzel a gördülési ellenállás is növekszik, bár ez nagyban függ a talaj minőségétől is. Míg más kerékpárgyártók 3.0”-ás gumikat használnak a Scott kerékpárok mérnökei a 2.8”-as gumik mellett döntöttek legjobb kompromisszumként a Schwalbe gumik tesztadatai alapján.
Az újdonsült világbajnok, Nino Schurter által is használt Spark széria apró változáson megy keresztül, a rugóstag ezentúl a Fox-Scott közös fejlesztésű Nude DPS változata lesz, a legolcsóbb modell kivételével mindegyikben. Gyakorlatilag az új kétdugattyús Fox Float DPS tag lett hozzáigazítva a Scott vázak geometriájához és a sokak által kedvelt TwinLoc lockout karhoz. Bár a DPS rendszer használata meglehetősen hasonló a korábbi CTD tagokhoz, működése eltér. A climb/lockout állás nem szimplán a kompresszió megnövelésével történik, hanem külön körben, így teljesen blokkolható a tag mozgása a kerékpáron.
A kiállításon Nino Schurter versenygépét is megcsodálhattuk.
A trail felhasználásra szánt Genius és hosszabb rugóutas változata a a Genius LT jobb felszereltségű modelljei is az új Nude DPS taggal kerülnek a boltokba 2016-tól.
A légkamra méretét megnövelő hézagoló alapból jár az új csúcsmodellekhez. Mi az előnye ennek? Köztes állásban (trail/traction control) egy légkamra van nyitva, kisebb a rugóstag beülése (kisebb SAG) ideális a geometria technikás mászásokhoz vagy sík terepen való haladáshoz. Nyitott (descend) állásban a második légkamra is nyitva van, így összességében nagyobb a térfogat, alapból jobban beül a rugóstag (nagyobb SAG) és ennek köszönhetően lejtőzéshez válik alkalmassá a geometria. Az eredmény nyitott állásban érzékenyebb mozgás és lineáris rugózási karakterisztika.
A Genius modellekból is újdonságként megjelentek a Plus változatok 2,8”-as gumikhoz igazított vázzal.
A merevség növelése érdekében ezeken a himbakar és a hátsó háromszög alumíniumból készül, a hátsó papucs és a villa is a Boost szabványt használja, hátul 148 mm, míg elöl 110 mm a sarutávolság.
A tavaly megújult Volatge FR és Gambler downhill bringák esetében lényegi változás nem várható.
Fatbike téren is készültek újdonsággal a svájciak. A Big Jon névre hallgató szörnyeteg alumínium vázzal és villával, valamint 4,8″-as gumikkal várja a havas bevetéseket.
Elektromos rásegítésű kerékpárok, városi biciklik és kifejezetten női modellek terén is széles a paletta, sőt Scott ruházatból és Mips rendszerrel ellátott sisakokból is komoly választék várható 2016-ra.
További képek:
A Scott kerékpárokat keresd a Mangobike-nál!
(X)