fbpx

Scott Addict Gravel 20 teszt: Terepen is gyorsan

A Scott 2021-es karbon vázas gravel modellje, az Addict Gravel még komoly cyclo-cross-os alapokkal rendelkezik, ezáltal nem a csomagos túrák sztárja lesz, hanem azok fogják igazán szeretni, akiknek terepen is fontos a sebesség. Nekem nagyon bejött a sportos geometria a Shimano GRX szettel, na de nem rohanok ennyire előre, nézzük a tesztet!

Scott Addict Gravel 20

Az idei évtől újra elérhetőek Magyarországon a Scott kerékpárok, hozzánk pedig sorban érkeznek a svájci márka bringái. Legutóbb az Addict RC 10 országútit tesztelhettem, most pedig a gravel/cyclo-cross vonalat képviselő Addict Gravel 20-at próbálhattam ki.

A Scottban szeretem, hogy egyszerűen és logikusan nevezi el a modelleket, az Addict a karbon-, a Speedster pedig az alu vázas országútikat jelöli, ehhez hozzátéve a Gravel szót pedig meg is kapjuk a karbon-, illetve az alu vázas gravel/cyclo-cross modelleket. Ez persze azt is mutatja, hogy a Scott inkább az országúti vonalhoz helyezi közelebb ezeket a kerékpárokat és nem akarják feltalálni a koskormányos mountain bike-ot, mint ahogy páran a piacon teszik. A 2021-es Addict Gravel bringák már egy több éve futó vázra épülnek, – 2022-re viszont teljesen megújul a váz – mi még az ideiből kaptunk egy teszt kerékpárt, de erről is bőven van mit írni.

A Scott feladta a leckét ezekkel a festésekkel, az Addict Gravel 20 első megpillantásakor nem is a technikai tartalmat fürkészte a szemem, hanem a váz színében és formavilágában gyönyörködtem, be kell vallani, nagyon szép ez a bringa. És ha már a formavilágnál tartunk akkor érdemes megemlíteni, hogy a Scott maradt a klasszikus kialakításnál és nem tervezett ejtett felsőcsövű vázat ennek a kategóriának. A válasz erre szerintem két dolog lehet, az egyik, hogy ez egy gravel, cyclo-cross váz egyben és cyclo-crossban nem praktikus az ejtés, a másik pedig ha a bikepackinges vonalat nézzük akkor ott sem szerencsés a váztáska miatt a meredeken lejtő felsőcső.

A geometriát jobban szemügyre véve látszik, hogy ez egy igazán sportos kerékpár, sokkal inkább közelebb van egy országútihoz, mint egy trekkinghez, aminek én személy szerint örülök, nem tartoznak a kedvenceim közé a hosszú fejcsövű, montira emlékeztető bringák. Persze ez nem meglepő, hiszen már többször írtam, hogy ez egy cyclo-cross váz is egyben, azok pedig nem az egyenes hátú turistáknak készülnek. Csomagok rögzítésére sem találunk külön szemeket, konzolokat, így csak a megszokott bikepacking táskák rögzíthetőek az Addict Gravelre, de valószínűleg nem ebből a modellből akarnak sokan világjáró kerékpárt csinálni, ez inkább egy gravel versenyzésre alkalmas bringa.

A vázon az egyik kedvenc részem a támvillák, nyeregvázcső, felsőcső találkozás, ahogy elegánsan a két támvilla a nyeregvázcsövet átölelve csatlakozik a felsőcsőbe, és persze nincs merevítés/összekötő elem a két támvilla között, mellyel bőven van sárférőhely a kerék mellett.

A Shimano GRX szettjével szerelték a Scott Addict Gravel 20 modellt, ami szerintem az egyik legjobb választás egy gravel bringára, hiszen ez egy kifejezetten gravel szett. A fékváltókarok kialakítása, a hátsó váltó és az áttételek is teljes egészében ehhez a felhasználáshoz készültek, ez már a sokadik kerékpár, amin próbáltam és mindig azt éreztem, hogy egy ilyen kéne a saját bringámra is.

A kerekek láttán egyből mosoly szökött az arcomra, Syncros RP2.0 tárcsás kerekeken gurulhatunk a Scott Addict Gravel 20 nyergében, pont ilyeneket használok a saját kerékpáromban is, szóval van róluk bőven tapasztalatom. Alumínium létükre könnyűek, tubeless kompatibilisek, mindent tudnak, amit kell. A Scott a Schwalbe G-ONE Allround gumijait választotta a kerékpárra 35-ös szélességben, amiről a tapasztalatoknál még mesélni fogok.

Természetesen átmenőtengelyesek a kerekek és a Scott is, mint több nagy gyártó, azt a megoldást használja, hogy az imbuszos tengelyekhez a nyílásba illeszthető kar formájú imbuszkulcsot ad, amivel ki tudjuk venni az első és a hátsó kereket is, sőt ezen a szerszámon egy torx kulcs is található, amivel a stucni- és a nyeregcsőbilincs csavarjait (mindegyik torx) is meg tudjuk húzni. Ötletes megoldás, de én inkább hagyományos szerszámok használatát javasolnám, mert ennek a kulcsnak az illeszkedése nem tökéletes és idővel tönkre fogja tenni a tengelyek nyílásait, arról nem beszélve, hogy a papucskialakítás miatt nem is lehet körbeforgatni. Arra jó, hogyha nincs nálunk szerszám, de szerelni kell, akkor legyen mivel.

A kiegészítők mind Syncros termékek, ami garancia a minőségre. A kormány egy közepesen nyíló gravel modell, a kormányszár végre egy hagyományos típus, amihez tökéletesen illeszkednek a távtartók, a nyereg egy tetszetős forma, míg a nyeregcső karbonból van. És még a bandázst is érdemes megemlíteni, ami egy gumis, kényelmes fogású darab.

 

Menet közben

A 179 cm-emhez az L-es méret egy picit nagy volt, de egy kormányszár cserével éppen be lehetett alám állítani a már megszokott pozíciómba, ami a speciális távtartók és kormánycsapágy felsőrész miatt nem is volt olyan egyszerű, gyakorlatilag csak a gyári Syncros stucnival kompatibilis teljesen, bár a távtartók és a kormánycsapágy tetejének kicserélése nem egy nagy dolog, ha éppen nem lenne kéznél ez a fajta stucni.

Már az első pár száz méter után nagyon megkedveltem a Scott Addict Gravelt, pont azt éreztem mint az Addict RC-nél (úgy látszik nekem bejönnek a Scottok), hatékony, gyors, jól irányítható és minimális átszokási idő kell csak hozzá a saját bringámról. Tetszett, hogy jól fordul (ami egyébként egy cyclo-cross vázra épített kerékpártól annyira nem meglepő) és ha odalépek neki akkor egyből ugrik a bringa alattam. A Schwalbe G-ONE Allround gumik a nevükhöz híven tényleg mindenesek, aszfalton is tempósan lehetett velük haladni és száraz földutakon sem lehetett zavarba hozni őket, mondjuk azt hozzátenném, hogy a mai trendekhez mérten elég vékonykák, mérve csak 34 mm szélesek és rázósabb úton kényelemben azért alulmaradnak egy szélesebb gumival szemben. Egyébként én az első használat után kicseréltem őket a kerékkel együtt a sajátom kerekemre, mert ősszel a gesztenye fák alatt belsős rendszerrel nem szerencsés bringázni (garantált defekt, ahogy velem is történt), nekem pont arra vezet az egyik kedvenc köröm, meg hát tubeless hívő vagyok.

Elég sok helyre elmentem a Scott Addict Gravellel, bőven túlléptem vele a gravel és cyclo-cross felhasználást, szívesen megyek gravel kerékpárral az átlagnál nehezebb terepre, ahol már vannak kövek, sziklák és mások inkább montiznak, így ez a bringa sem maradt ki a “jóból” és zokszó nélkül viselte.

A 46/30-as lánckerekekkel szerelt hajtómű nagy találmány a Shimanotól a dupla hajtást kedvelőknek, nagyon változatos terepen használható és a meredek emelkedőkön is fel tudunk velük menni, gyakorlatilag szinte egy monti áttételezést kapunk vele. Egy hátránya van, hogy a 15-20 km/h-s tartományban nincs normális áttétel-skálánk, így tipikusan azoknak jó, akik síkon mennek, vagy azoknak akik meredekebb emelkedőkön használják, vagy esetleg azoknak akiknek nem túl jó az erőnléte. Én mostanában sokat megyek cross jellegű útvonalakon, így pár használat után átdobtam a saját hajtóművemet.

Az Addict Gravelt én inkább érzem egy gravel kormányos és hajtásos cyclo-cross kerékpárnak, mint egy mai értelemben vett gravel bringának. Hatékony, merev, fordulékony, keskeny gumi fér el benne (38-asnál szélesebbet nem tennék bele), ami inkább egy cyclo-cross kerékpárra jellemző. Valószínűleg éppen ezért jön ki teljesen új vázzal a Scott 2022-ben, ahol már nagyobb gumi is el fog férni a vázban, bár a geometriája továbbra is agresszív lesz. Én egyébként ezt nem negatívumként tartom számon, mert ezt szeretem és sokan azok közül is így vannak vele, akik sportos országútiról ülnek át egy gravel bringára. Sebesség, hatékonyság, jó irányíthatóság, három fontos dolog.

Az eddigiekből valószínűleg mindenki számára egyértelmű, hogy a Scott Addict Gravel és én nagyon jól kijöttünk egymással, még úgy is fájó szívvel adtam vissza, hogy egy mérettel nagyobb volt, mint az én méretem, M-esben számomra az egyik álombringám lenne, bár még nem mentem a 2022-es modellel, az lehet még jobb 🙂 .

Kinek ajánlom a Scott Addict Gravelt? Mindenképpen olyan teljesítményorientált kerékpárosnak, aki egy gyors, sportos geometriával rendelkező gravel bringát szeretne, amiből kis módosítással akár országútit vagy cyclo-cross kerékpárt is varázsolhatunk.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.