fbpx

Schwalbe G-ONE Allround teszt: A kiegyensúlyozott gravel gumi

Többségünk jellemzően olyan gravel gumit szeret használni, amivel gyorsan tudunk aszfalton és kavicsos utakon is egyaránt haladni, de nem veszíti el a gumi a tapadását azonnal az első terepesebb szakaszon sem. Én is így vagyok ezzel, ezért örültem annak, hogy tesztelhettem a Schwalbe klasszikus mindenes gravel gumiját a G-ONE Allroundot.

A gravel bringázás népszerűsödését a gyártók is nagyon durván meglovagolják, a gravel kategória egyre jobban szegmentálódik, a gyors verseny gravel kerékpároktól egészen addig, hogy már-már újra feltalálják a mountain bike-ot. Ez az alkatrészekben is tetten érhető, a gumi paletta elég komolyan kiszélesedett, a kezdeti gyártónként egy-egy gravel gumi kínálattól mára már eljutottunk oda, hogy minden gyártónak van minimum 3 modellje, de a nagyoknak jellemzően ennél jóval több. Ennek megfelelően a facebook csoportokban is egyre több a milyen gravel gumit vegyek kérdés, amire már a nagy választék miatt egyre nehezebb válaszolni, kicsit olyan érzésem van, mint a 2000-es évek elején amikor a montizás futott fel nagyon. Szerencsére én legalább tudom magamról, hogy milyen típusú gravel gumit szeretek 🙂 , így részben egyszerűsödik a választás, de még így is órákat nézegetem a gyártók gravel gumi kínálatait.
Nálam fontos szempont, hogy aszfalton, kemény talajon legyen gyors, hasonlóan lehessen dönteni, mint egy országúti gumit és valamennyire azért tartson terepen is, ne essek el vele az első kanyarban. És még lényeges, hogy lehessen belső nélkül használni és tartsa jól a levegőt és ne szakadjon ki az első kavicson, tehát legyen ellenálló.

Télen a Schwalbe gravel gumikat kezdtem nézegetni, egy olyan gumira volt szükségem, amivel a hazai gravel versenyeken tudok indulni. Nem voltam egyszerű helyzetben, a német gyártó gravel gumi kínálata méretesre nőtt az elmúlt pár évben, és ránézésre több modell is megfelelt a kívánalmainak a G-ONE-ok közül (annyiban mindenképpen példamutató a Schwalbe, hogy a kifejezetten gravel felhasználásra tervezett gumijait G-ONE elnevezéssel jelöli, ami megkönnyíti a keresést), végül pedig egy klasszikus modellre esett a választásom, – már ha lehet ilyet mondani ennél a fiatal “szakág”-nál – a Schwalbe G-ONE Allroundra és abból is a legfullosabb változatra.

Ezzel a gumival már találkoztam a múltban, emlékszem Kuntár Bence kollégám tett fel egy ilyen gumit a gravel korszak elején a bringájára, amire azt mondta, hogy ezzel szinte bárhol el lehet menni, ahol meg nem lehet oda nem érdemes menni. Bence is hasonlóan bolond merevvillás montis volt anno, mint én, így gondoltam sokat nem tévedhet. Ezenkívül ha ránézünk a G-ONE Allround mintázatára akkor láthatjuk, hogy közepes magasságú, sűrű, apró mintákból épül fel a mintázata a teljes futófelületen, nincsenek erősebb, kilógó oldalminták, nagyon hasonló formára, mint egy országúti gumi, melyből arra lehet köveztetni, hogy várhatóan gyors és a kanyarstabilitása aszfalton is jó. A teszt előtt azért utánaolvastam kicsit, ott többen gyors kopásra panaszkodtak és lassabbnak tartották, mint a slick közepű gumikat, persze arról nem írtak, hogy melyik típust használták.

Nekem a Super Ground változatra esett a választásom, ami Addix Speedgrip gumikeverékből készült. A Schwalbe marketingesei biztosan sokat dolgoztak ezeken a neveken, de a lényeg, hogy ez az elérhető top kategória ennél a modellnél, ami jó gördülés mellett, jó tapadást és viszonylag nagy tartósságot ígér. 622-es méretnél 35-ös szélességtől 57-es! szélességig válogathatunk a G-ONE Allroundból, de elérhető még 650b-s méretekben is, szóval kb minden gravel bringához, trekkinghez vagy akár montihoz is találunk ebből a modellből gumit. Nekem a 40-es méretre esett a választásom, mert a bringámban ez a maximális méret, ami még kényelmesen elfér. Ehhez a mérethez a gyári adatok szerint 480 grammos súly tartozik, én 520 és 521 grammot mértem rájuk, ami még a 10 %-os tűréshatáron belül van. A G-ONE Allround  Super Groundot Tubeless Easy (TLE) technológiával látták el, ami azt jelenti, hogy belső nélkül is használható, ami számomra egy fontos szempont.

Felszerelés

Sokan még mindig tartanak a tubeless gumiktól, részben a szerelés miatt, pedig az a tapasztalatom, hogy mostanában kevés gumival van már probléma, legalábbis a Schwalbénál nincs gond. A G-ONE Allroundokat simán kézzel tettem fel és bár egy egyszerű műhelypumpával nem tudtam őket felfújni (kb 10-ből 9 gravel guminál ez van), de a Booster tartályt használva azonnal felugrottak a helyükre. Az elején nem tettem bele folyadékot megnézve, hogy mennyire tartja önmagában a levegőt, víz alá betéve szeretem látni, hogy mennyire jó a gumi belső felületén a légzáró réteg, mert már többször belefutottam olyan gumikba amik folyamatosan szivárognak az oldalfalon keresztül még akkor is ha volt bennük folyadék. A G-ONE-oknál ilyen nem volt, hibátlanul tartották a levegőt, ezért másnap reggel a szelepen keresztül beletöltöttem mindegyikbe 30-30 ml tömítőfolyadékot arra az esetre ha kiszúrná őket valami. Kicsit előreugorva elárulom, hogy ezután egyszer sem kellett hozzájuk nyúlnom és 3 hónap használat után még mindig lötyögött bennük a folyadék.

Menet közben

A gumin 3 bar szerepel minimum nyomásként, míg maximumként 4,5 bar, na pont ez a tartomány amiben én nem használtam a gumit, 3 barra mindössze egyszer fújtam amikor nagyon sokat kellett aszfalton menni, különben mindig “2”-sel kezdődik a nyomásérték. A gyártók jellemzően nagyon túlbiztosítják a gumikat az ajánlott nyomásértékekkel, de rázós utakon jelentősen kevesebb levegőt kell fújni beléjük főleg ha belső nélkül használjuk a gumikat. A 85 kilómhoz én elöl 2,2-2,4-et használok, hátul pedig 2,4-2,6 körül. Ez a nyomás az, amivel jól tudok haladni kemény, sima felületen, de a rázkódásokat is jól tompítja és insert nélkül sem ütöm szét a felnimet kövesebb szakaszokon. A Schwalbe G-ONE Allroundot is ezen a nyomáson használtam.

Fotó: Bak Ferenc

Az első bevetésre a Wörthi-tónál került sor, közvetlenül az utazás előtt tettem fel őket és két pályabejárás után a versenyen bizonyíthattak. A sok aszfaltos szakaszon egyből megszerettem a G-ONE Allroundot, jól gurult és a gyors aszfaltos lejtőkön nagyon szépen lehetett dönteni velük a bringát, már-már olyan volt, mint egy országúti, abszolút nem féltem attól, hogy ki fogok csúszni a veszélyes szakaszokon. Terepen sem volt gondom a tapadással pedig volt benne kemény meredek mászás is, jól vizsgáztak ezen a versenyen. Aztán ezután lenyomtam velük a Mátra Gravelt, a Gyenesdiás Gravelt, a Vértes Gravelt és még pár pályabejárást és edzéseket, szóval került a gumikba bőven kilométer. Ahogy kicsit feljebb írtam, kemény talajon nagyon jól lehet velük haladni legyen szó aszfaltról, döngölt földútról, klasszikus kavicsos (gravel) útról és még a homokban is a lehetőségek szerint jól elboldogultam velük. Ami meglepő, hogy nincs extrán magas oldalmintázata, de így is tapad terepen, persze a lazább talajon azért figyelni kell már. Ami a gyenge pontja a G-ONE Allroundnak az a sár, nagyon gyorsan összeszedi, aztán megtartja és eleve az alacsony mintázat miatt nem tapad jól a sárban. Ezt a Vértesben teszteltem a versenyen, bár ott mindenki hasonló problémákkal küzdött azon a pár kilométernyi szakaszon, ahol sár volt, egyébként lehet nem választottam volna oda más gumit, mert a sok aszfaltos és aszfalt szerű úton nem volt baj a gyors gumi.

Az első gumin nem igazán látszik kopás

A tartósság. Ijesztgettek engem, hogy gyorsan el fog kopni, 1000 km-en túl én még alig látok kopást a hátsó gumimon, szóval szerintem tartós, ennek a sokszorosát el tud menni. Jól bírta a köves terepeket, nem szakadtak le a bütykök, minimális sérülések vannak csak a futófelületen és mint már említettem jól tartja a levegőt, volt hogy 2 hétig nem használtam és akkor is kb csak 1 bart eresztett el, ami egy tubeless gumitól elég jó érték.

A hátsó gumi kopása 1000km felett többségében versenyhasználat mellett

Kinek ajánlom?

Mindenkinek, aki egy aszfalton és terepen egyaránt gyors gumit keres, ami normál gravel körülmények között jól teljesít és tubelessként is hibátlanul használható.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo