fbpx

Szenzációs belépő: Schurter az új 650B trend előfutára

A mountain bike világkupa dél-afrikai nyitófutamáról a legújabb szabványú kerékmérettel vitte haza az aranyérmet Nino Schurter. A 27,5″-os kerékmérethez gyártott villákat és vázakat még csak nemrégiben kezdték bemutatni, a svájci máris világhíressé tette a leendő új trendet.

Nino Schurter a leggyorsabb a 27,5"-os kerékkel - fotó: mtbs.cz

A 26″-os és a 29″-os kerékméret közt levő űrt kívánják betölteni a 650B-nek is nevezett kerékmérettel. Egyre többen kezdenek rájönni, hogy a 29″-os kerékméret bár több tulajdonságában is a 26″-os előtt jár, de mégis egyszerűen túl nagynak bizonyul.

A 29-esek kialakulása nagyon egyszerűen történt: egy országúti kerékpár felnijére mountainbike gumit szereltek. Az előnyöket nem kell sorolnom, hiszen már sok helyen leírták korábban is. Az előnyöket főleg a felhasználók élvezhetik, viszont a hátrányokkal a tervezőknek és gyártóknak kell megbirkózni. A nagyobb kerékméretből adódóan szűkebb geometriai határok közt mozoghatnak, sokkal nehezebb reprodukálni a 26″-os kerékű bringán megszokottakat. A legkomolyabb nehézségek az összteleszkópos kerékpároknál jelentkeznek, ahol a rugóstag elhelyezése miatt tovább kell növelni az amúgy is hosszabb tengelytávot.

A győztes kerékpárja - fotó: velovert.com

A 650B kerékméret ezekre a problémákra nyújt megoldást. A 26″-osnál csak kicsivel nagyobb kerék, nem igényel túl nagy méretű változtatásokat a kerékpárnál, ezáltal megőrízve a megszokott és bevált geometriát. Kompromisszumot köt az irányíthatóság és terepakadályok könnyebb leküzdése közt: a kicsivel nagyobb kerék már egyértelműen jobban veszi az akadályokat, viszont könnyebb irányítani, mint a 29″-os társát.

Schurter győzelme talán az új szabvány győzelmét is jelentheti? Innentől kezdve a gyártók nem léphetnek tovább szó nélkül mellette. A trend elterjedését talán a hagyományos geometria és a jobb menettulajdonságok közötti kompromisszum fogja segíteni. A tesztek valószínűleg a 27,5″-os kerékméret mellett fognak szólni, így aki még nem ült fel a 29″-os trendnek, annak érdemes lehet megvárni az újabb szabványt. A szaksajtó számára pedig a már agyonkoptatott 26-os kontra 29-es kérdés után valóságos aranybánya lehet a téma…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.