Az elmúlt hónapokban két szakágban, a hazai időfutam- és a hosszú távú triatlon bajnokságon, a nagyatádi eXtremeMan-en is bizonyított a Rose időfutam kerékpárja, az Aero Flyer, ugyanaz a bringa, eltérő beállításokkal…
A német Rose Bikes Aero Flyer névre hallgató időfutam/triatlon kerékpárja 3000 és 9000 euró közötti áron, különböző felszereltséggel, kétféle villával érhető el, de az alap minden esetben ugyanaz: a „High Modulus Aerospace Carbon Fibre T30/40” jelölésű karbonból készülő váz, amit a cég a legjobb bringáihoz használ, például a korábban oldalunkon is bemutatott Rose XEON CW-hez. Nos, a merevség/menetkomfort szempontjából nálam hasonlóan kiválóan vizsgázott az Aero Flyer, mint az aerodinamikus országúti versenygép, de lévén időfutam kerékpárról van szó, a kedvező légellenállásra még több hangsúlyt fektettek a tervezésénél.
A Rose Aero Flyer 3000 kerékpáron (ez a legkedvezőbb árú változat) a lapított aero formák mellett a legszembetűnőbb, hogy a hátsó fék a középrész mögött kapott helyet, így a hátsó kereket végig úgy veszi körül az ülőcső, a tám- és láncvillák egysége, hogy a lehető legkevesebb légörvény keletkezzen. Ennek megfelelően a hátsó papucs is a modern időfutambringákhoz és pályagépekhez hasonlóan hátulról fogadja a tengelyt, az ülőcső íves formája nem tenné lehetővé az ejtőpapucs alkalmazását. Aki ritkábban használ ilyen papucsot, szoknia kell kicsit a kerékcserét, nekem hosszabb ideig tart ezzel a megoldással.
A nyeregcső is egyedi kialakítású, mind a formáját, mind a befogást tekintve. A Rose XEON CW esetében nálam a recsegésre hajlamos aero nyeregcső volt talán a bringa egyetlen gyenge pontja, az Aero Flyernél azonban már tökéletesnek bizonyult az illeszkedés. Érdekesség az előre megtörő forma, aminek köszönhetően triatlonosok teljesen a középrész fölé ülhetnek akár. Országúton az UCI-szabályok ezt nem teszik lehetővé, így ütközésig hátra kell tolni a nyerget, hogy közelítsük a klasszikusabb pozíciót.
Lévén a nyeregcső a vázhoz tartozó alkatrész, ezt nem cserélhetjük mondjuk hajlítás nélküli alkatrészre, így a nyereg pozíciójával viszonylag szűk határok között játszhatunk. Sík időfutamokon szerintem megfelelő ez a tartomány, ha azonban sok emelkedő is szerepel a pályában, talán többen szükségesnek éreznék, hogy hátrébb tolják a nyerget. Egyébként maga az ülés is speciális időfutamokra tervezett modell (Selle Italia SLR TRI GEL), és valóban sokkal ideálisabb alátámasztást nyújtott a hagyományos nyergeknél, amikor felvettem időnként az időfutam versenyszámnál tipikus nyeregorra kiülő testhelyzetet.
A 3000 eurós Aero Flyer-en – bár ez jelenti a legkedvezőbb árú felszereltséget – tökéletesen személyre szabható kormányt és könyöklőt kapunk, alumíniumból. Állíthatjuk a kormány helyzetét, a kormánytoldalékok hosszát és helyzetét, valamint a könyöktámaszok helyzetét is minden irányban. Ez nagyon fontos, mert teljesen más beállítást használ valaki egy országúti időfutamon, mint mondjuk egy Ironman-versenyen. Előbbin nem kell súlyos árat fizetnünk, ha kevesebb mint egy órán át kínozzuk bizonyos szerveinket a kedvezőbb légellenállás érdekében, utóbbi műfajban viszont rajta veszíthetünk, ha 5 órán át próbáljuk magunkat sanyargatni szembeszegülve a természettel.
Az időfutamon a minél alacsonyabb letámasztást favorizáltam, ugyanakkor szerettem volna helyet hagyni a vállaknak, hogy a mellkas előtt (és nem alatt!) összehúzhassam őket, így a profilom is keskenyebb és a levegővételt sem akadályozom. Ehhez viszonylag előre, alacsonyan és szűken kell elhelyezni a könyöktámaszokat. A kormánytoldalékokat is minden gond nélkül sikerült ennek megfelelően beállítani, és amit külön szeretnék kiemelni, hogy minden csavar tökéletesen tartott, nem fordult elő stéheres edzés közben, hogy elkapva egy-egy kátyút lecsoffadt volna az időfutamkormány.
Ahogy a képeken is látható, Benőcs Zoli más sportág lévén teljesen más szellemben állította be a gépet, hiszen a triatlonban még egy nagyon kemény maratont kel teljesíteni a 180 kilométerbringa után, nem áldozhatunk fel mindent a légellenállásért: Az Ironman-pozíció a gerinc vonalát tekintve sokkal közelebb áll a hagyományos országúti pozícióhoz, két fő különbséggel. Az egyik, hogy előrébb (és ennek megfelelően akár egy-két milliméterrel magasabban) ül a versenyző, így előrébb kerül a kormány is. Elöl viszont nem törekszünk a minél mélyebb helyzetre, tulajdonképpen csak a kormánytoldalékból adódó szűkebb fogással javítjuk a légellenállást, amikor az egyenesben hajtunk.
A felszereltség – bár az Aero Flyer 3000 a legkedvezőbb árú modell – már Shimano Ultegra, sőt, aki most rendeli meg a Rose-tól kerékpárját, már az új, 2014-es, 11 fokozatú Ultegrát kapja! Több pénzért nyilván már az elektronikus váltórendszer előnyeit is élvezhetjük, ami a kiegészítő váltógombok miatt (a kormánytoldalékokon és a fékkaron is lehet váltani) pont az időfutamgépeknél járulhat hozzá érdemben a teljesítményünkhöz. Az alapváltozathoz „csak” Mavic Cosmic alumínium edzőkerekek járnak, de lévén ezt a bringát versenyző vásárolja meg, valószínűleg vagy ő, vagy a csapata rendelkezik versenykerekekkel, vagyis ezt nevezhetjük gazdaságos megoldásnak.
Összességében nagyon jó véleményünk alakult ki a Rose-ról, egy univerzális időfutam/triatlon kerékpárról van szó, amit sikerült két egymástól távol álló szakág követelményeinek megfelelően is beállítani, és élesben is bizonyított. A váz olyan bringához ad alapot, amivel „vb-t lehet nyerni”, nyilván a felszereltség fejleszthető, könnyíthető, de talán már minden rendszeres olvasónk tudja, hogy a Rose webáruháza ebből a szempontból nagyon erős… Itt jegyeznénk meg, hogy a weboldalról jelen pillanatban az időfutam kerékpárokat nem illeszti a program a konfigurátorba, de levélben vagy telefonon leegyeztethetők a kívánt alkatrészcserék, ha valaki változtatni szeretne a gyári specifikáción.
Infobox:
A Rose kerékpárok forgalmazója: ROSE Versand
Magyarországi képviselet: www.rosebikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 10 év váztörésre
Vázméretek: S, M, L
Alkatrész-garancia: 2 év korlátozás nélküli garancia
Ajánlott fogyasztói ár: 2 949 EUR
Műszaki adatok:
Váz | High Modulus Aerospace Carbon Fibre T30/40 | |||
Vázméret | S / M / L | |||
Villa | AERO FLYER II Fullcarbon | |||
Kormánycsapágy | Xtreme, integrált | |||
Kerékszett | Mavic Cosmic Elite | |||
Fogaskeréksor | Shimano Ultegra 6800, 11 – 23 | |||
Gumi | Continental Grand Prix 4000 S, 700 x 23 c | |||
Hajtómű | Shimano Ultegra 6800, 53/39 | |||
Első váltó | Shimano Ultegra 6800 | |||
Hátsó váltó | Shimano Ultegra 6800 | |||
Váltókar | Shimano Dura-Ace SL-BSR1 | |||
Fék | E: July-7905, H: July-M12 | |||
Fékkar | Shimano BL-TT78 | |||
Pedál | pedál nélkül | |||
Nyeregcső | ROSE AERO Carbon | |||
Nyereg | Selle Italia SLR TRI GEL | |||
Kormány | Profile T2 Wing OS, T2 Plus Kormányfeltét | |||
Kormányszár | Profile Legra | |||
Szín | matt-white, UD-carbon/white |
Geometria:
Fotók: Benőcs Zoltán, eXtremeMan Nagyatád, Takács Tamás, Tirszin János – nutrixxion.hu
.