A két legfontosabb újdonság a 2014-es Ritchey kerékpár alkatrészek palettáján, hogy – főleg a kerékszettek tekintetében – egy nagyon tetszetős matt fekete designt sikerült életre hívni, a másik – ha már a kerekeket említettük – hogy előre tör a 650B méret, több szett, valamint új gumik is szerepelnek majd a jövő évi Ritchey kínálatban.
Az új Ritchey WCS Apex Carbon országúti kerékszettek a külcsínt nézve egyértelműen az amerikai cég eddigi legjobban eltalált kollekcióját alkotják. A karbon felnin csak szerény, fényében eltérő felirat jelzi a típust és a felni magasságát, még hangsúlyosabbá téve így a világbajnoki csíkos logót.
A triatlonistáknak és időfutam-menőknek 88 mm-es felnimagassággal, az országúti versenyzőknek drótperemes kivitelben 46 mm-es felnimagassággal kínálnak csúcskategóriás kerekeket, szingós kivitelben 38, 50, 88 mm-es változatban. A magasperemes szett elöl 16- hátul 24 küllős, a középmagas elöl 20, hátul 24 küllőt tartalmaz, a jó aerodinamika érdekében a kerekek csak belülről centírozhatók.
Jó hír, hogy a gyártó szerint javult az agyak minősége, a hidegen kovácsolt agytestekbe a német SKF csapágyak kerültek, a rotorban pedig hat kalapács 12-szer reteszel egy fordulat alatt. A csapágy a hajtásoldalon 28-, a bal oldalon 24 milliméteres. A kerekekhez Ritchey titán gyorszárak járnak, valamint karbonfelnihez való fékbetétek is.
A tömegadatok szempontjából sem kell szégyenkezni, a 88 milliméteres aerodinamikus szingós kerékszett 1,7 kilogramm alatt marad, a 46 milliméteres pedig nem lépi túl az 1,4 kilogrammos lélektani határt. Szintén újdonság, hogy jövőre a kerekekhez designban passzoló WCS Road Slick országúti gumikat is választhatunk.
Az előbbi kerékszettekkel kapcsolatban is az volt az érzésem, mintha a tavaly bemutatott Trail – all mountain, enduro – alkatrészcsalád designere rajzolta volna meg a végleges kinézetük, hiszen megfigyelhető az evolúció: a Ritchey Carbon cuccok fehér felirata után a Trail alkatrészekre már csak fehér kontúr került, az új Apex kerekeknél pedig csak a felület fényével játszanak, s persze egyre hangsúlyosabb a szivárvány.
A Trail család egyébként szintén a kerekekkel bővült, 26-os, 29-es és az új trendnek megfelelően 650B szabványú all-mountain szettel is. Az all-mountain szó hallatán az XC-seknek sem kell megijedni, ugyanis nem kell nehéz, zúzós kerekekre gondolni, az alumínium felnis Ritchey Trail WCS kerékszett 26-os verziója 1574 grammot nyom.
A népszerű Vantage II kerekekhez hasonlóan (ezek szintén minden méretben kaphatók) az agyak CenterLock tárcsa-kompatibilisek, és a gyorszáras hátsóagy pillanatok alatt átalakítható 142×12 mm-es átmenőtengelyessé, Elöl külön megvásárolható adapter segítségével szintén kiválaszthatjuk, hogy esetleg 15 vagy 20 milliméteres átmenőtengellyel akarjuk-e használni. Fontos, hogy a kerekek 11-es Sram kompatibilis kazival is rendelhetők.
A kormányszárak és mountain bike kormányok kínálatában nem kell jövőre új nevet megjegyezni, nekem a Classic széria szúrt szemet, amiben közrejátszik, hogy kipróbálhattam idén egy acélvázas Ritchey országútit, de a króm fényben csillogó Classic is kapható volt már korábban.
Az országúti kormányoknál érdemes kiemelni két modellt. A Neoclassic – ahogy nevéből is következik – klasszikus hajlítású, de szűkebb az esése, mindössze 128 mm. Hasonlóan az új, anatómikus formájú Streem II kormányhoz, ami lapított, visszahajló formájának köszönhetően fölső fogásban is nagyon kényelmes.
Végül bemutatnánk egy csemegét a standról, Tom Ritchey 30 éves kreálmányát azokból az időkből, amikor nálunk még nem is definiálták a mountain bike-ot. A címben idézőjelbe tett „Campával” csak a Ritchey-műhelyben készített vázra vonatkozik, ami Campa papucsokkal, és egy Campa gyorszárral tuningolt nyeregcső-bilinccsel rendelkezik.
Bár a váz geometriája mai szemmel nézve több mint furcsa, közelebbről megnézve a részletek már kielégítik a retro-rajongók igényeit – hiába, Tom ezt még tényleg a saját kezével készítette a „sufniban”. Már akkor megjelent a Ritchey vázakon ma is visszaköszönő támvilla végződés, amely egyúttal a nyeregcsőbilincsnek is helyt ad, valamint érdemes egy pillantást vetni az anno masszívnak, mégis kecsesnek számító merevvillára is.
Az alkatrészek szempontjából Ritchey azzal főzött, ami rendelkezésre állt, így Sachs Huret váltó került a gépre és egy akkor még ritkaságszámba menő Specialites háromtányéros hajtómű. Érdekes a kormány is, a hagyományos, menetes villanyakra egy A-head rögzítésű, „integrált” stucni-kormány kombó került.
További Ritchey-információk a hazai forgalmazó oldalán: IDE KATTINTVA
(x)