fbpx

RetroBlog: Yeti Ultimate, 1989

yetilogo

 

A korábban megjelent Fat Chance és Klein gyöngyszem után ismét egy legendás montis modell kerül a Retroblog terítékére. Nem kellett hozzá túl messzire menni, mivel a Yeti Ultimate tulajdonosa ugyanaz a Szabó Csabi, akié a nyálelválasztást elősegítő Yo Eddy volt. Azt hiszem minden túlzás nélkül nevezhetjük mázlistának azt az embert, aki két ilyen kaliberű gépet mondhat magáénak!

A most bemutatásra kerülő Ultimate, még a Yeti hőskorából származik. John Parker 1985-ben kezdett el kerékpárvázakat hegeszteni, ekkor alapította cégét. 1989-ben napvilágot látott a világ első emelt láncvillás kerékpárja az Ultimate. A Yeti akkoriban hihetetlen mértékben formálta az MTB piacot, és a kerékpáros társadalmat. Az MTB történetének leghíresebb versenyzőit nevelte ki a cég, mint pl. John Tomac, Myles Rockwell, Jimmy Deaton, Missy Giove, és Juli Furtado. A kerékpárok terén is sikerült maradandót alkotniuk, számtalan fejlesztés és szabadalom fűződik a nevükhöz. A Yeti fejlesztette ki a már említett emelt láncvillát, a lapítás nélküli egy darab csőből hajlított tám- és láncvillákat. Az elsők között alkalmaztak szuper-oversize alu csöveket az össztelós vázak gyártásánál, valamint egyik mérnökük tervezte meg a „Lawwill” paralelogrammás hátsó felfüggesztési rendszert, melyet később a Schwinn megvett tőlük, és azóta is a legjobban működő DH rugózási rendszernek tartanak.

retro10De térjünk vissza az Ultimate-re! Mindössze egy évig gyártották ezt a vázat, ezért elég ritka – még külföldön is. Szuper-oversize méretű cro-mo csövekből készült, az emelt láncvillát pedig azért találtak ki, hogy könnyebb legyen csökkenteni a láncvilla hosszát. Akkoriban a vastag csövek, a méretes normál lyukkörös hajtókarok és a ballonos gumik miatt igencsak megnött a láncvilla-hossz. E problémát hivatott orvosolni az emelt láncvilla, alkalmazásával jól lehetett csökkenteni a tengelytávot is, megnőtt a sárférőhely, valamint a váz függőleges irányban jelentősen rugalmasabb lett, ezzel fokozva a kényelmet.

Ezzel párhuzamosan sajnos nőtt a középrész oldalirányú rugalmassága is. Akkoriban még nem használták a nagy átmérőjű alu vázcsöveket, ezért az emelt láncvillás acél vázak bizony rugalmasabbak voltak a középrésznél, mint amit versenyzők szerettek volna, ezért szépen lassan kihalt ez a technológia. Furcsa paradoxon, hogy az alu csőszettek továbbfejlődésével ismét számos vázat építenek ezzel a rendszerrel.

retro08A másik forradalmi megoldás az egyetlen csőből hajlított lánc és támvilla. Tényleg hihetetlen hogy három csőhajlítással elérték azt, hogy ne kelljen négyféle csövet egymáshoz hegeszteni. Különlegessége továbbá a hajlításoknak, hogy mint látjátok, a csövek nincsenek sehol megroppantva. Ennek eredménye, hogy az ilyen technológiával készült hátsó háromszög merevsége a csavaró erőkkel szemben jelentősen fokozódik. Ez a megoldás egyébként a Yeti saját szabadalma, gyakorlatilag csak az ő vázaikra jellemző, visszaköszön még a CNC-zett alu yoke-jaikban is. Eredetileg Answer Accu Trax villával volt szerelve a gép. Ez, és a fejcsapágy volt benne az akkori 1200 dolláros árban.

retro11Néhány különlegesség a kerékpárról. Karbon egy darabból készült stucni és kormánya van, melyet alulról lehet állítani és rögzíteni. Már jó néhány éve megvan, hihetetlenül könnyű, de mégis a formai kialakítása miatt nagyon merev és stabil, nem igen lehet tekergetni. A régi XT felső váltókar már szinte széria tartozék, az XT hátsó váltó úgyszintén. A Manitou M4-es villa korának csúcsmodellje volt. A teló érdekessége, hogy állítható az útja (!) és mind a mai napig jól működik. A rugóút állítást manapság ismét alkalmazzák, de jó tudni, hogy a Manitou már régen is csinált ilyen villát. Persze a teló merevsége már nem hasonlítható össze a mostani modellekkel, kicsit azért jobban csavarodik.
[divider scroll_text=”Yeti Ultimate, 1989″]

Elöl Syncros agy, hátul Chris King, XTR acél (elpusztíthatatlan és kellemesen rugalmas) nyeregcső, Avocet titán pálcás nyereg, gyári 1 1/8 colos fejcsapágy, a gép extra tartozékai. A Yetin Biopace lánckerekek vannak, akkoriban ez volt a menő. Az Onza fékeken Scott Mathauser fékpofa lassít, amit annak idején istenítettek, és tényleg a mai napig is jól működik, és szerencsére még vannak hozzá új betétek, meg egy két boltban még be lehet ilyen különlegességeket szerezni.

retro06Menet közben…

A Yeti elég robusztus váz, érdekessége, a lapított felsőcső, amit annak idején szintén a Yeti vezetett, be. Súlya kb. 13 kg. Menet közben a Yeti telója jobban működik, mint az Eddy, bár tömege nagyobb. A lefeléken kissé instabilabb mint a Fat Chance.

Story…

Egy nap egy amerikai srác bejött az üzletbe, és egy fél óráig csodálta, mert valamikor neki is Yetije volt, és el sem tudta képzelni, hogy Magyarországon egy ilyenbe fog botlani…

A Yeti Ultimatnek van saját honlapja is, és a mai napig istenítik, mivel ez volt az első váz, amit még John Tomac sem tudott megtörni. Rendesen kultusza van kint az Egyesült Államokban. Ez azért is van, mivel csak rövid ideig gyártották, ezért abszolút kuriózum. A gyártó hivatalos honlapja: www.yetibike.com, de ha igazi csemegékre vágytok, akkor inkább ide nézzetek be: www.yetifun.com!

retro01

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.