fbpx

Retroblog: GIANT Cadex 1994

Giant_Retromain

A neves márkák régebbi kerékpárjai közül számomra sokkal érdekesebb lehet egy-egy alsó-középkategóriás modell, mint a korabeli zászlóshajó. Sokszor lényegesen többet mond el a cégről, a gyártástechnológiákról és a hozzáállásról, mint a drágább változatok. Hiszen ezek azok a modellek, amelyek eladásából finanszírozhatók a visszafogott darabszámokban készülő topmodellek tervezése és gyártása – és nem utolsósorban – marketingköltségei. Már régóta szerettem volna egyik kedvenc „óriáscégemtől” is bemutatni egy ilyet, ezért is örültem meg ennek a húszéves modellnek!

Giant_Retro07Már a cég 1972-es alapításakor sem szerénykedtek a névválasztással: gondolom egyszerű stratégiát dolgoztak ki erre, azaz „mi leszünk a világ legnagyobb kerékpárgyártója”. Akkor hát legyen a nevünk mondjuk Giant, mint “óriás”!

Nyolc évvel megalakulása után, 1980-ban, a Giant már Tajvan legnagyobb kerékpárgyártója. 1986-ban megvetik lábukat az európai kontinensen: Hollandiában alapítják meg a Giant Europe BV-t. A fejlődés innentől exponenciális, így sorra nyitják újabb és újabb bázisaikat a világ stratégiai pontjain. 1987-ben a Giant Bicycle Inc-t Amerikában, 1989-ben a Giant Company Ltd-t Japánban. A kilencvenes évek elejéig még Kanada, Ausztrália és Kína is felkerül a Giant térképére. 1996-ban pedig megnyitják első gyárukat Európában!

Giant_Retro03Az ezredfordulóhoz közeledve egyre komolyabb kerékpárokkal és jobbnál-jobb műszaki megoldásokkal hódítanak mind komolyabban, egyszersmind nagyon határozottan mutatva a lehetséges vetélytársaknak fejlesztő részlegük igen magas technikai színvonalát. Sűrűsödnek a szakmai elismerések is, az 1999-ben bemutatott XTC SE-1 pedig végre “Az Év MTB-je” díjat kap a neves amerikai Mountain Bike Magazine gárdájától. Rá egy évre ugyanennek DS-1 változata a hollandiai Bike Motion Expo ugyanilyen díját nyeri, de 2000-ben még sikerül besöpörniük további 3 komolyabb díjat is; az XTC Team pedig ismét az év montija címet kapja. Az igen tekintélyes Forbes magazin 2001 októberi, a kerékpáriparral (is) foglalkozó lapszámában a világ legjobb 200 “kis cég” listában említi.

Giant_Retro05Fejlesztéseikkel már a kilencvenes évek elejétől meghatározói a piacnak. A mostanság robbanásszerű divathullámként terjedő karbonból a Giant elsőként készített kerékpárvázakat. A paletta bármely modelljét választhatjuk: ha műszakilag, technikailag nem is mindig a legjobbak kategóriájukban, ár-érték mutatójuk legendásan jó. Felső kategóriás modelljeikkel pedig régóta a képzeletbeli dobogó állandó helyezettjei.

A most bemutatásra kerülő gép elsőre azért furcsa, mert a Cadex mint márkanév ismerős a Gianttől – karbon sorozatuk egyes darabjait illették ezzel régebben. Ez a kerékpár viszont elég kézzelfogható bizonyítéka, hogy egy évtizeddel ezelőtt alumínium vázaikra is használták típusmegjelölésként.

Giant_Retro04A váz 7000-es sorozatú alumínium-ötvözetből készült csövekből készült ragasztással. Már volt róla szó, de dióhéjban: mivel nincs hegesztés, nincs durva hőhatásnak kitéve az anyag, nincs szükség utólagos hőkezelésre sem, nem alakulhatnak ki “stresszzónák”. A márkára oly jellemző monostay támvilla megoldást már itt is alkalmazták, sőt a láncvilla is hasonlóan kapcsolódik a középcsapágy házához. Nem csak szépségdíjas, de kellően merev megoldás volt a hátsófék bovdenütközője. A technológiának köszönhetően nagyon szép, letisztult a vázforma és igényes a kidolgozás. Kedvenceim a csavarozott papucsok, ezek a mai csúcsmodellek mellé téve is tökéletesek! A “szériafelszerelés” részét képező láncfelkapásgátló is remek darab, még akkor is, ha ezt a problémát mára már másképp igyekeznek kiküszöbölni.

Giant_Retro09Természetesen a Giant már akkor is nagy figyelmet fordított az alkatrészek összhangjára, nem csak mechanikailag, hanem megjelenésében is. Így minden a váz színéhez illeszkednek, és (majdnem) minden Giant felirattal ellátott. Még a jófajta Wellgo pedál és az imbusszal fixálható Tien Shin kormánycsapágy is!

A villa 4130-as króm-molibdén ötvözetből, forrasztással készített darab, kidolgozása, előrehajlása tökéletes, alapanyagából adódóan nagyon kényelmes és könnyű. Vállán a gyártó szerény logója domborodik, valahogy úgy, hogy “ja, mi így nyomjuk, ez ilyen, ez Giant”!

Kép és szöveg: Tóth Zoltán
Szerk: Németh Balázs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo