A fejvédő gyártók és a kerékpáros bukósisakokat árusító boltok nincsenek könnyű helyzetben itthon, hiszen sokszor kerékpáros „érdekvédő” szervezetek kampányolnak gőzerővel a sisakviselés ellen…
Teszik ezt olyan tanulmányokra hivatkozva, amit maximum egy mélyamszterdami kellemes bódulatban lévő aktivista írhatott olyan kérdőívekre alapozva, melyet az évfolyamtársai töltöttek ki. Ehhez képest több ismerősünk halt meg az utóbbi években banális bringás balesetek következtében, melyeknél egyértelmű volt, hogy fejvédőben megúszták volna kisebb karcolásokkal. Vajon az ő gyerekeik szemébe is bele tudnák mondani ezt a baromságot? Kétlem.
Lehet kicsit erős felütés ez kezdésnek egy ilyen cikkhez, de sajnos élő jelenségről van szó, és bizony a bukósisakok esetében a lét a tét sok esetben. Orvosi kimutatásokra is nehéz támaszkodni, mert például a két évvel ezelőtti válltörésem kórlapjára sem került fel a behorpadt sisakom, hiszen nem fejsérüléssel vittek kórházba. Ha nincsen rajtam a sisak, akkor nagy eséllyel nem írom most ezen sorokat. A statisztikáknak nagyjából ennyire lehet hinni. Szóval itthon egyelőre mindenkinek a saját döntésére van bízva, hogy visel-e bukósisakot, sőt a gyerekeink életéről is mi dönthetünk. Érdekes egyébként, hogy a legtöbb síterepen a gyerekre kötelező sisakot adni, a kerékpárt viszont alig néhány országban tekintik sportnak. Pedig egy padka széle nagyobb kárt tud okozni 10 km/h-nál mint a ratrakolt hó.
No de evezzünk kellemesebb vizekre, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy ma bármelyik szegmensét is nézzük a fejvédőknek, akkor a kínálat az ár, a szellőzés és a kinézet tekintetében, hogy csak az nem tud sisakot venni, aki nem akar. Az árak 7000 forinttól százezer fölöttig terjednek, mindenkinek az igényei korlátozzák csak a lehetőségeit. Akárcsak a kerékpár piacon, itt is sokféle szegmens alakult ki, mi is ezek szerint csoportosítottuk a sisakokat. Városi, pedelec, MTB, trail/enduro, országúti, aero és gyerek. Jelenleg ennyi markáns vonalat lehet megkülönböztetni. Persze vannak összeolvadások, hiszen sok országúti modell mellé adnak napellenzőt, és azt felpattintva már montis sisakról beszélünk. De a címhez visszakanyarodva, nézzük milyen szempontokat kell mérlegelni a vásárlás előtt?
Az első és legfontosabb, hogy sose vásárolj látatlanban, csak amikor már ismered egy-egy gyártó modelljeinek kialakítását! Miért fontos ez? Azért mert ahogy a kerékpáros cipőknél, úgy a bukósisakoknál is minden gyártó más-más „kaptafát” használ. Akinek kerek feje van, annak a Casco, Cratoni és Lazer sisakok kényelmesebbek lehetnek, mint az alapvetően keskeny, ovális fejre készülő Rudy Project és Mavic sisakok. Persze az is lehet, hogy ennek az ellenkezőjét fogod tapasztalni, vagy éppen pont a kiválasztott modell nem kényelmes, miközben a gyártó többi fejvédője igen. Más fejméret-állító rendszer, más héjszerkezet, más szivacsozás és máris más a végeredmény. Egyre több olyan színvonalas bolt van, mely nagy választékot tart több gyártó termékeiből is, a legjobb ha felpróbálsz párat vásárlás előtt. Mivel az összes valamire való sisak széles fejkörméretre állítható, ezért próbálj fel S-es fejre M-es sisakot is, mert lehet, hogy jó lesz a mérete, de a nagyobb külső héj miatt jobban áll rajtad. Vagy fordítva.
Második legfontosabb a biztonság. Nyilván minden itthon forgalomba kerülő sisak megfelel az uniós szabványoknak, de nem ez a lényeg, hanem a mennyivel teljesítik túl? Jelenleg többféle megoldással próbálnak a gyártók megvédeni. Az „egyszerű” sisakokban a külső kemény műanyag héj alatt egy ütéselnyelő EPS habot találunk, és igazából ez veszi fel az erőhatásokat. Ennél egyel komolyabb védelmet nyújt a belső térhálós váz, ami lehet műanyagból, vagy akár karbonból is. Ennek a szerepe főleg akkor van amikor a fejünk nem egyszer ütközik valami kemény tárgyhoz. Főleg városi balesetekben jellemző (és főleg a városi sisakokra nem jellemző ez a belső háló), hogy többször ütközünk. Először mondjuk az autó szélvédőjével, utána pedig az aszfalttal. Ha nincsen a térhálós váz, akkor lehet az első ütés elnyelésekor szétnyílik a sisak, és a második ütésnél már alig csillapít, vagy egyáltalán rajtunk sincsen. Ez utóbbiba jobb nem belegondolni. A csúcsok csúcsát jelenleg a MIPS rendszer biztosítja, aminél a belső „keret” és az ütéselnyelő EPS hab el tud mozdulni egymáson, ami drasztikusan csökkenti az agyat érő traumát. A videót sajnos nem tudjuk beágyazni, de ITT ( http://www.mipsprotection.com/technology/ ) megnézhetitek a működését. Egyre több felső kategóriás modell elérhető MIPS-es kivitelben is, de a felár még elég jelentős. De vajon mennyit ér meg, hogy nagyobb biztonságban tudhassuk magunkat? A kérdés jó…
Harmadik helyen a kényelem áll, hiszen lehet bármilyen könnyű, biztonságos vagy menő a sisak, ha nem érzed benne jól magad. Minél több az állítási lehetőség, annál jobb. Különösen kedveljük azon modelleket, melyeknek a tarkón lévő fejméret állító rendszerének pozíciója fel-le állítható. Rengeteget számít a kényelem szempontjából az, hogy ideális helyen „szorít”-e. Régebben igaz volt a mondás, hogy minél drágább egy fejvédő, annál profibb a fejméret állító rendszere. Sajnos ez mára nem feltétlenül igaz, láttunk már hatvanezres sisakban is olyan cuccot, amit elsőre egy tizenezresben tudtunk volna elképzelni.
Még ugyanide tartozik a szivacsozás is. Sok modellnél ultrakönnyű párnázást alkalmaznak az alacsonyabb súly elérése miatt, ami nem feltétlenül teszi kényelmessé. Viszont érdemes körültekintőnek lenni, ugyanis az ilyenekhez általában jár egy másik vastagabb, komfortosabb szett is, csak az nincsen kirakva a boltban, hanem a dobozában pihen! A szivacsszettek között is vannak jellemző különbségek, sőt egészen extrém eltérések is. Az olcsó sisakokba jellemzően vastagabb, egyszerű szivacsokat raknak, ami ugyan felszívja az izzadtságot, de bent is tartja, így nem csak vizes és hideg lesz, de egy idő után a szemedbe, arcodra fog csurogni. A legkomolyabbak anyaga CoolMax vagy ehhez hasonló, ami kiválóan szellőzik és szárad, illetve középen izzadtság elvezető „vályat” található, így az orrodra folyik a felesleges izzadtság, és nem a szemüveg lencséjére meg a szemedbe.
Még a kényelemhez tartozik a szellőzés is. Régen elegendő volt a szellőző nyílások számával érzékeltetni a szellőzés mértékét, de mára ez sem feltétlenül igaz. A gyártók rájöttek, hogy a sisakon belül a légáramlatok ugyanolyan turbulenciákat okoznak mint a felületén, és egyes esetekben egy újabb szellőző nyílás nemhogy javítana a szellőzésen, hanem ront rajta. Éppen ezért légcsatornákat kezdtek tervezni, a sisakot elemelték a fejtől, így a levegő körbe tudja járni a fejet és sokszor 6-8 szellőzőnyílással is jobb eredményt érnek el mint mások 24-gyel. Viszont ez lesz az, amit ránézésére nem fogsz tudni megállapítani, és a termékek gyári leírásai nyilván mindegyikről kivétel nélkül azt állítják, hogy „tökéletes” szellőzéssel rendelkezik. Ezért is érdemes a tesztjeinket és hazai illetve külföldi fórumok véleményeit olvasgatni, mert csak innen lesznek hiteles infók a szellőzésről. Persze figyelembe kell venni, hogy mindenkinek más a hőháztartása. Valaki egy szellősebb sisakban ősszel már fázik, más meg még nulla fok közelében is örül a jó hűtésnek annyira izzad.
A napellenző kérdésében komoly viták szoktak kerekedni. Egyre több MTB versenyző megy sild nélkül, mások el sem tudnák képzelni a montizás vagy túrázást nélküle. Egy biztos: jobban jársz, ha olyat veszel amihez jár, és akkor magad tapasztalhatod ki az előnyeit és hátrányait. Terpen véd az ágaktól is, a nagyobb méretűek pedig valós árnyékolást nyújtanak a meleg napokon.
Komoly vitákat írtunk a napellenzőnél, pedig azok eltörpülnek az élettartammal kapcsolatos szóváltások mellett. Mi azt valljuk, hogy 4-5 év után akkor is le kell cserélni egy sisakot, ha nem érte behatás, mivel az egyre erősebb UV sugárzás károsítja a műanyag héjat és az EPS habot is. Éppen ezért lehetőleg normál szoba-hőmérsékletű helyen érdmes tárolni, napfénytől védve. Ami nagyon kerülendő, az a kocsi ablakában szállítás, tárolás. Már pár percnyi megállás után is simán lehet 50-60 fok a kocsiban nyáron az ablakban, ami végzetes kárt okozhat a sisakban. És ekkor már csak egy helye van, a kukában. Reméljük azt mondani sem kell, hogy ha eséskor bármilyen ütés érte a sisakot, akkor az már csereérett!!! Senki sem tudja kívülről megmondani, hogy milyen hajszálrepedések lehetnek ezután az EPS habban, ami a következő esetleg nagyobb eséskor már alig védene valamit. Az élettartamát ugyan nem befolyásolja, de érdemes számolni azzal, hogy a fluo színű sisakok akár egy év alatt is sokat fakulhatnak, mivel természetes pigmentek találhatóak a festékben, és sajnos máig nem találtak megoldást a gyártók erre a problémára.
A fogyaszói árat direkt a végére hagytuk, mert a legrosszabb módszer az, hogy „Jónapot kívánok, 15000 körül keresnék sisakot!” Meg kell határozni a céljainkat, fel kell próbálni több darabot, és utána 2-3-ra szűkítve meg lehet nézni melyik mennyi, és esetleg lejjebb adni az igényekből. Lehet nem annyira lényeges, hogy 210 grammos legyen a sisak 60 000-ért, ha 300 grammos van 30-ért is, és amúgy is túrázni vennénk. Lehet, hogy a babakék nagyon menő lenne a cipőnkhöz, ha a piros viszont akciós áron van. Az opciók száma végtelen. Egy valamiből ne engedj! A méretből. Nem lötyöghet a fejeden megszorítva, mert akkor eséskor semmit sem véd, és ne is szoruljon, mert kényelmetlen lesz, és fejfájást is okozhat. Hidd el, egy MIPS nélküli sisak is többet véd mintha semmilyen sincsen rajtad!
Van még pár dolog amire érdemes figyelni. Az egyik ilyen a különböző akciókamerák rögzítése. A Casco például kifejezetten tiltja ezek rögzítését a sisakra bármilyen módszerrel. Az ok egyszerű. A sisakokat ezek nélkül tervezik, a rendszer csak akkor működik jól, és nyeli el a megfelelő vektorok mentén az ütéseket, ha ebbe a rendszerbe nem nyúlunk bele. És bizony egy kisméretű fém tárgy nem jó ómen. Két éve a Casco gyárlátogatáson direkt a kedvünkért törtek össze konzollal szerelt (és a kamera még rajta sem volt!) és konzol nélküli sisakot. Az eredmény megdöbbentő volt, a konzol simán átszakította az EPS habot, hiszen nagyon kis felületen oszlott el a becsapódás ereje… Amennyiben a sisakon gyárilag van „gopro” konzol, ott a gyártó eleve beletervezte ezen eszközöket a töréstesztbe. De ha a sisak tetején van a konzol, akkor a halántékunkhoz jobb ha nem szerelsz fel ilyet.
Egyre több gyártó próbál különböző extrákkal kitűnni a nagy tömegből. Van aki elegáns szövet táskát ad a sisak mellé, másik beépített villogóval növelik a láthatóságot, vagy éppen a színek variálásával tudod összhangba hozni az outfitedet. Sőt van olyan gyártó, aki egyszerűen döbbenetesen jó design-t talált ki, és ezzel tarol. Persze a döntés a te kezedben van, de jól nézd meg miért mennyit fizetsz ki.
Nagyjából ennyiféle szempontot érdemes figyelni, megfontolni vásárlás előtt. Reméljük tudtunk segíteni, vagy legalább volt olyan pont a cikkben amire eddig nem gondoltál volna!