Az áprilisban lezajlott Pedelec Parádé számunkra is olyan lehetőséget biztosított, amely itthon ritkán adódik. Szerencsére több gyártó csúcsmodelljére ülhettünk rá, tapogathattuk meg, vagy mérlegelhettük, így összegyűlt egy hosszabb hangvételű cikk a kedvencekről. Figyelem, a nyugalom megzavarására alkalmas képsorok következhetnek!
Specialized Turbo Levo FSR Expert Carbon – Van kölcsön 2,5 millád?
Talán senkinek sem kell bemutatni a járgányt, már a megjelenésénél is nagy port karvart, minden médiaorgánum erről cikkezett, s megannyi anyagot közöltek róla. Személyesen látva nem indokolatlanul. A Brose motor bivalyerősen repíti ezt a rombolót és az egyik legnagyobb hiányosságot jelentő kijelzőt is orvosolták. Külön csemege a kormánycsapágy kupakja alá rejtett miniszerszám.
Rock Machine Blizzard INT E70 – A bíbor bosszúálló
A kiállítás egyik leglilább darabja. Ennek köszönhetően elég sokan voltak rá kíváncsiak, leginkább valaki alatt lehetett látni a kerékpárt, nem pedig a standon árválkodni. A robosztus alsócsövét egy speciális kamrás kiállításnak köszönheti, aminek szükségességét nem biztos, hogy értjük, mindenesetre brutális kinézetet kölcsönöz az enduro szakágba csalogató E8000es motorral támogatott pedelec kerékpárnak.
Scott E-Genius 700 Tuned – Zseniális munka
A világkupák sztárversenyzője komoly lábnyomot hagy az elektromos piacon is. A kissé tarka színkombináció tetszése inkább szubjektív kérdéskör, személy szerint így, ahogy van el tudnám képzelni saját használatban is. A legendásnak nevezhető hagyományos Genius alapjaira épülő E verzió nálunk az élmezőnyben végzett elmés műszaki megoldásai miatt. Igen, még kitámasztó is van rajta gyárilag. (ami persze kissé mókás egy AM gép esetében, de kétségtelenül hasznos kiegészítő, ha nem ülünk rajta)
M1 Sporttechnik Spitzing – Ha pénz nem számít, nincsenek korlátok
A bajorok műhelyéből kigördülő karbon csoda egy mini erőmű: kerékpárnak már nem lehet, motornak még nem lehet nevezni. Egy igazi bestia. TQ-Systems 120Nm-es motorja dolgozik benne, mely akár 920W-ot is le tud adni, így a nyitott verzió 70 km/h feletti tempóra képes. Az idei váz újdonsága a geometriai fejlesztéseken kívül persze az akkumulátor integrációja.
Bianchi Aria Eroad – Celeste rajongóknak
Ránézésre kicsit sem tűnik pedelecnek, igaz? Pedig az! Persze megemelve azonnal érződik a csalafintaság, mégsem lehet pehelykönnyű. Vagyis a pedelecek közt a legkönnyebbeket képviseli a 12kg körüli súlyával, de a hagyományos társai közel fele súlyban vannak. Az akkumulátort teljesen elrejtették a nem túl vaskos vázba, míg a hajtásrásegítést a hátsó agyba épített motor végzi. A Bianchi védjegyének számító celeste szín ennek a modellnek is kiválóan áll.
KTM Macina Mezzo 22 DI2 – Fazuával üt: 13,56 kg!
A KTM megcsinálta a tutit. A szintén osztrák Fazua motorját építették egy vérbeli országúti bringába. Az egység különlegessége, hogy az összsúlya nem haladja meg az 5 kilogrammot. Ebbe bele kell érteni a motorral egybe épített 250Wh akkumulátort, a meghajtó részt és az összes szerelvényt. A rendszer kb. 30-50 kilométernyi úton lehet a segítségünkre (pl. hegyre fel), tehát eleve annyit segít, amire az elektromos rendszereket megalkották. Ha nincs szükségünk a rásegítésre, úgy az akkumulátort gond nélkül otthon hagyhatjuk, ezzel kb. 3 kilogrammot spórolva.
A fenti képsorok egyértelművé teszik, hogy nincs az az erő, ami megálljt parancsolna az elektromos rásegítésű kerékpárok térnyerésének, inkább befogadóan kell bánni velük, mintsem ellenségesen. Ezek a járművek egy kicsit túlmutatnak a kerékpár fogalmán, nem is biztos hogy egy kalap alatt kell őket kezelni. Még akkor is, ha formálisan kerékpárnak tűnnek, egészen más élményt adnak és más célközönségük van. Zárásként csak annyit tennék hozzá a fent látottakhoz, hogy ha lehetőség van rá, mindenképp tapasztaljuk meg az általuk nyújtott élvezeteket.