fbpx

Odaver-e a karbonszíj a lánchajtásnak? Hány Wattot ér a tökéletes kenés a kerékpáron?

Mennyiben van hatással a hajtáslánc ellenállása a kerékpáros teljesítményre? Sokan  legyintenek arra, hogy különböző kenőanyagok használata befolyásolhatja a hajtáshatékonyságot, de azzal már nehéz vitatkozni, hogy egy ragadós sárral telített hajtáslánc érezhetően nehezebben viszi át az erőt…

A Bikeradar frissen megjelent cikkében a Gates-szíjhajtás és a lánchajtás hatékonyságát vetik össze, de megjelent már hasonló írás melyben Jason Smith különböző láncokat, váltógörgőket és pedálokat vetett össze (ugyanolyan csapágyazású agyak, középrész használata mellett). A kerékpáros konstans 250 Wattal, vagyis már elég keményen terhelte a pedálokat, eközben az eltérő márkájú láncok 3 Wattnak megfelelő különbséget, a különböző váltógörgők 1,5 Watt, a pedálok cseréje pedig 1 Watt eltérést voltak képesek produkálni.

A legérdekesebb, ami ugyancsak Smith tesztjéből derül ki, hogy maga a lánc kenése önmagában jobban befolyásolhatja a teljesítményt, mint az előbbiek együttvéve. 5-10 Wattal több vagy kevesebb is elveszhet annak megfelelően, hogy milyen kenést használunk a kerékpáron. Az úriember ennek megfelelően dollárra is próbálja váltani tudományát, a „lánctuning” a lánc tökéletes megtisztítását és saját kenőanyagaival való ellátását jelenti, ami 39 USD-t kóstál…

Az aktuális írásban belép a képbe a singlespeed és városi kerékpárokon egyre divatosabb Gates karbon szíjhajtás, ami egyébként csendesebb, gyakorlatilag nem igényel karbantartást, és simább, könnyedebb érzéssel ajándékoz meg, mint az a bizonyos „betét” a reklámokban. Továbbá könnyű, megbízható, s mivel nincs szükség kenőanyagra, tisztább is.

De vajon hatékonyabb-e, mint a hagyományos lánchajtás? – teszi fel a kérdést James Huang? A Jason Smith-féle tanulmány szerint a válasz: nem. Smith mérései szerint amíg egy hagyományos hajtáslánc súrlódása 2,92 Wattot emészt el leadott teljesítményünkből, a szíj eggyel többet, 3,92 Wattot. Bár ez az 1 Watt kevés ahhoz, hogy a legtöbb embert érdekelje, a két hajtás viszonylatában figyelemre méltó 34,6%-ot jelent. Ahol igazán számít ez a különbség, például pályaversenyzőknél, egyértelmű, hogy Smith a szíj vagy a lánc közül az utóbbit javasolja.

Az előbbi méréseket előfeszítés alatt végezték, a lánchajtásnál hagyományos 2 fontos előfeszítéssel, míg a szíjnál a Gates által javasolt sokkal magasabb, 85 fontos értékkel. Kíváncsiságból Smith előfeszítés nélkül is elvégezte a mérést, itt a lánchajtásnak gyakorlatilag elhanyagolható volt a súrlódása, míg a szíj továbbra is „megevett” 1,73 Wattot. A végkövetkeztetés annyi, hogy hétköznapi kerékpárosok szempontjából ezek a különbségek gyakorlatilag nem érzékelhetőek, nyilván a pályaversenyzőknek továbbra is a lánchajtást érdemes választani, mert náluk számítanak a századmásodpercek is.

Vagyis a kérdést úgy is feltehetjük, feláldoznánk-e elhanyagolható egy-két Wattot a csendes, karbantartást nem igénylő hajtásért, vagy a tiszta nadrágszárért, és így tovább. Vagy például nem derül ki a cikkből, hogy Smith a saját „szuper kenésű láncával” végezte-e az összehasonlítást a szíj ellenében, mert ugye akkor egy kevésbé tökéletesen karbantartott lánc biztosan más különbséget mutat a szíjjal összehasonlítva… Szóval a legtöbb válasz itt is úgy kezdődik: „Attól függ…”

(forrás és fotók: Bikeradar.com)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.