Következzen egy olyan bőségesen felszerelt trekking kerékpár tesztje, ami gyárilag KRESZ kompatibilis és Esztergomban készült.
A Neuzer márkanév sokaknak ismerősen csenghet hazánkban, főleg kedvező árú, belépő szintű és alsó-középkategóriás modelljei révén találkozhatunk a magyar cég termékeivel. A modellpaletta gerincét alapvetően egyszerűbb, alumínium vázas kerékpárok alkotják, de találkozhatunk karbon vázas XC géppel és elektromos rásegítésű bringákkal is.
A legkeresettebb típusok közé tartozik a trekking kategóriába sorolható Ravenna széria. A főként országúti túrákhoz, akár csomagokkal megpakolva, egész hétvégés felfedezésekhez vagy városi közlekedéshez is remekül használható bringák acél és alumínium vázzal is elérhetők. Utóbbiból négy különböző felszereltség létezik, a merevvillás, 3×7 sebességes specifikációtól kezdve az Alivio szettel és Suntour teleszkóppal ellátott változatig. Mindegyikből elérhető hagyományos férfivázas és ejtett alsócsöves női verzió is. A Ridehard.hu és a Bikemag közös teszttáborában mi a Ravenna 200 női változatát vettük alaposan szemügyre.
A kerékpár meglehetősen széles vásárlói réteget céloz meg. Olyan mozgást és szabadtéri sportokat kedvelő illetők kegyeit hivatott elnyerni, akiknek a bringázás szabadidős kikapcsolódást, esetleg a rövidtávú közlekedés egy kényelmes és hatékony formáját jelenti.
Az alacsony átlépési magasságú váz kezdőknek biztonságot jelenthet, sőt akkor sem hoz kínos helyzetbe, ha például szoknyában kell leszállni. Érdemes kiemelni, hogy a férfi változat felsőcsöve is hajlított, ami megkönnyíti a le-és felszállásokat még abban az esetben is, ha gyerekülés kerül felszerelésre. Mivel a Ravenna 200 esetében a vázanyag már alumínium, az itt megspórolt tömeget az állíthatóság és a kényelem fejlesztésére fordították.
Az üléspozíció kényelmes, rövid és magas a kerékpár építése, így kevésbé terheli a hátizmokat, a vállat és a nyakat. A kontaktpontok minősége kiemelten fontos, ugyanis alapvetően meghatározza az élményt. A rugós nyeregcsőre felszerelt Selle Royal Freccia nyereg zselés tömést kapott, ami képes alkalmazkodni a tulajdonos hátsó feléhez, így akár egy többnapos Balaton kerülő túra során is a táj szépsége és a mozgás öröme releváns, nem pedig azon kell gondolkozni, hogyan üljünk le, ha megállunk egy lángosra. A markolat szintén ergonomikus kialakítású, megtámasztja a csuklót, ami így nehezebben tud szerencsétlenül aláfordulni, ha kátyúba hajtanánk.
A Ravenna 200-as változata már teleszkóppal szerelt, a Suntour NEX villa szinte alapfelszereltségnek tekinthető minden komolyabb trekking kerékpáron. Érezhetően csillapítja a nagyobb gödrök kellemetlen ütéseit, tovább fokozva a komfortot.
A menetes kormányszár előnyének mondható, hogy egyszerűen, egy csavarral állítható a magassága és a kormánycsapágy sem lazul fel az állítgatás során. Ráadásul ennek a változatnak még a dőlésszöge is külön személyre szabható. A visszafelé hajlított kormány a kényelmes üléspozíciót hivatott szolgálni.
A rendkívül megbízható 3×8 sebességes Shimano váltórendszer működése könnyen elsajátítható, a lánckeréksor már kazettás rögzítésű, ebben az árkategóriában ez a megoldás a jobb minőség és könnyebb fejleszthetőség záloga.
Az áttételek főleg síkon haladásra lettek kitalálva, átlagos tömegű bringások és közepes mennyiségű csomag mellett az Alhonga fékek is elegendő fékerőt biztosítanak.
Kiegészítők terén nemcsak, hogy minden felszerelhető, hanem a gyártó ezt meg is tette számunkra, a kerékpár plusz költség nélkül, teljesen KRESZ kompatibilis.
A specifikáció egyik csúcspontja a gyári Shimano agydinamó, különlegessége, hogy nem gyorszáras rendszerű. Mivel a Ravenna 200-at a városban is bevethető túrakerékpárnak szánták, amivel akár a munkába vagy boltba járás is letudható, érthető a drága alkatrész védelme. Ráadásul léteznek már olyan belsőgumik, amik a kerék kivétele nélkül is lehetővé teszik a cserét defekt esetén. A duplafalú alumínium felniknek és a 36 küllős konstrukciónak köszönhetően a kerekek kellően strapabíróak.
Kifejezetten jó választásnak tartom a 2017-re újdonságként felkerülő 42 mm széles gumikat. Egyrészt alacsonyabb nyomáson tovább fokozható a komfort, ezt érthetjük úgy is, hogy ha sokáig elfelejtjük felpumpálni a gumikat, akkor is kisebb az esélyünk a defektre. Másrészt könnyebb földutas vagy murvás átkötő szakaszok is könnyen abszolválhatóak így.
A lámpák a holland székhelyű AXA cég kínálatából kerültek kiválasztásra, dinamós világítótestek tekintetében a legkeresettebb modellek Európa-szerte. A prizma integrálva van a műanyag testbe, sőt a ház oldalról is részben átlátszó, így javul a láthatóság, ezáltal a biztonság sötétben. A hátsó lámpa még állófény funkcióval is rendelkezik.
Természetesen elmaradhatatlan kellék a csomagtartó, ami szintén több célt szolgálhat, legyen szó a hátizsák rögzítéséről munkába menet, vagy a sátor és hálózsák felszereléséről a hétvégi Duna-túrához. A középrész mögé felszerelt kitámasztó állítható magasságú, még nehezebb csomagok esetén is képes megtartani a bringát. Arra érdemes figyelni, hogy indulás előtt mindenképpen hajtsuk fel, mert menet közben össze tud akadni a hajtóművel.
Menet közben a Ravenna 200 nem okozott meglepetéseket, olyan kényelmes, túrázásra alkalmas gépként viselkedett, mint vártam. A kiállva tekerés nem a lételeme, ahogy a szűk kanyarokban manőverezés sem, viszont ahová kitalálták ott remekül teljesít. A felegyenesedett üléspozíciót felvéve, nyugodtan nekiindulhatunk akár hosszabb túráknak is, akkor sem kerülünk bajba, ha esetleg besötétedik közben. Egy komoly, hozzáértő eladókat foglalkoztató kerékpár szakboltban vásárolva a helyes méret kiválasztásában is segítséget kaphatunk és a finomhangolást is elvégzik majd, hogy tényleg csak a kerékpározás élményére tudjuk koncentrálni.
Infobox
Bővebb információ: Neuzer kerékpárok
Katalógus 2017
Vázméretek: 17″(tesztelt) – 19″
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Magyarország
Ajánlott fogyasztói ár: 161 999 Ft
Specifikáció
Váz: Neuzer Ravenna 200
-alumínium
-szimplán húzott csövek
Villa: SR Suntour NEX
– 63 mm
-menetes, acél nyakcső
Kormány: Zoom hajlított
Kormányszár: Zoom
– állítható dőlésszög
– menetes
Nyeregcső: Zoom rugós
Nyereg: Selle Royal Freccia
Fékek: Alhonga V-fék
Fékváltókarok: Shimano ST-EF65 3×8 sebesség
Első átdobó: Shimano Altus
Hátsó váltó: Shimano Acera RD-M360 SGS
Lánckeréksor: Shimano CS-HG30
Hajtómű: Suntour XCE-T318 48/38/18
Első agy: Shimano DH-3N31NT agydinamó
Hátsó agy: Quando kónuszos
Felnik: Mach1 ER10 alumínium
-duplafalú
-36 lyuk
Küllők: 2 mm ezüst, réz anyákkal
Gumik: Kenda K197 700x42c
Lámpák: Axa Echo 15
Extrák:
– csomagtartó
– sárvédő
– állíthatókitámasztó
– csengő
Tömeg: 17 kg