fbpx

Mit hoz a jövő? – Eurobike érdekességek, 2. rész – Aerodinamika és 1×13

Az Eurobike-on mindig megfigyelhetjük a jövőévi trendeket, azt, hogy mi mozgatja a mérnökök és a marketingesek fantáziáját, miben látják a gyártók a jövőt, amire ránézve ellenállhatatlan vágyat érzünk az adott kerékpár, kiegészítő vagy alkatrész birtoklására. A sokszor tökéletesnek hitt országútikat és alkatrészeiket is folyamatosan továbbfejlesztik, az elmúlt években az aerodinamika mindenek fölé került és úgy néz ki, hogy a jövőben is így marad, és a sebességek számában sem érték még el a maximumot.

A 3T Strada már többször szerepelt magazinunkban, és most az Eurobike-on sem tudtuk elkerülni, ott állt a 3T standján, de a “régi” 2018-as modell mellett megjelent az új 2019-es verzió is, ami forradalmi újítást tartalmazott a már bemutatott 2018-as modellhez képest, lehetett rá első váltót tenni. Gondolom az mindenki számára furcsán hangzik, hogy az benne az újítás, hogy első váltó kompatibilis, de a Strada-ról tudni kell, az alapkoncepció a tervezésénél az volt, hogy minél aerodinamikusabb mezőnybringát építsenek és ehhez el kellett hagyni róla az első váltót, mert az csak felesleges turbulenciát okoz. Elméletben jól hangzik, de a gyakorlati tapasztalatok azt mutatták, hogy az egytányéros rendszer nem minden körülmény között működőképes és ennek hangot adtak az Aqua Blue versenyzői is, így végül a 3T beadta a derekát és áttervezték a vázat (bár az már más kérdés, hogy az említett pro-tour csapat azóta megszűnt…).

Személyes tapasztaltunk is van vele, 2017-ben az Eurobike Media Days-en négyen is kipróbáltuk a Strada-t, de egyikünknek sem lett a kedvenc bringája, én kifejezetten nem szerettem, túl merev, ráz még 28-as gumikkal is, és ez az áttételezés csak elég korlátozott viszonyok között használható. Ezenfelül az egyik kanyarban sikeresen belementem vele a sziklafalba mivel a rajtalévő fékek nem igazán fogtak.
Összefoglalva, érdekes koncepció, de nagy valószínűséggel nem ez lesz az a kerékpár, amivel a 3T meg fogja váltani a világot és betör az országúti bringák piacára.

 

A Rotor már évek óta fejleszti a hidraulikus váltórendszerét több-kevesebb sikerrel, 2016-ban már késznek hitték, de valahogy nem igazán hozott átütő sikert. A rossz nyelvek azt beszélik, hogy a szponzorált csapatuknak adott szetteket a versenyzők rövid időn belül visszaküldték a gyárnak javításra, mert nem megfelelően működött…

 

 

2018 nyarán bemutatták az új 1×13-as hidraulikus váltószettjüket, ami országútikhoz és mountainbike-okhoz is egyaránt használható, természetesen különböző fék és váltókarokkal. A rendszerhez Shimano HG kialakítású kazettatestet terveztek, ami képes fogadni a 13 lánckereket tartalmazó fogaskoszorút. Négy-féle sor lesz elérhető hozzá 10-36 országútra, 10-39 országútra és gravel-re, és 10-46 illetve 10-52 mtb-okhoz.

 

Lehet jobban járt volna a 3T, ha egy évet csúszik a Strada és a Rotor-ral szövetkeznek, mivel a Rotor új szettje lefedi egy normál kéttányéros országúti rendszer áttételtartományát, a lépcsők persze kicsit nagyok, kb mint egy 11 sebességes 11-32-es kiosztású sor esetén. Természetesen az még kérdés, hogy megfelelően fog-e működni ez a szett…

 

 

Az aerodinamika a gps-es computereiről híres Bryton-hoz is beköltözött 2018 nyarán. Az Aero 60-nal megszületett a gyártó első aerodinamikus computere golflabda-mintázatú hátlappal és alacsony építésű konzollal. Bár itt inkább az új konzolt érdemes kiemelni, amivel végre a gyári megoldással használhatjuk a computert a kormány síkjában és nem kell vadásznunk a neten hozzá másik konzolt, mert az eddigi gyári konzolok túl magasra emelték a computereket és az aerodinamikára érzékeny országútisok a lelki szemeik előtt látták, ahogy a menetszél emiatt lassítja a kerékpárjukat. A kis irónia után azért megjegyezném, hogy szerintem is így tényleg nagyságrendekkel jobban néz ki egy országúti kerékpár.

 

 

A trendekkel szembemegy a japán márka Yasujiro, aki még európai szemmel is szép acél vázakkal, kerékpárokkal jelent meg az Eurobike-on. A Yasujiro valójában a CrMo csöveiről híres Tange cég tulajdona, így nem véletlen, hogy a legjobb csövekből épülnek fel ezek az országúti kerékpárok. A mai világban is jó ránézni egy ilyen bringára a karbon csodák mellett, bár lehet használat közben már elveszítenék a csatát.

 

 

Még nem ért véget az Eurobike cikk sorozatunk, a következő részben az e-bike-ok és ezen belül is az e-országútik kerülnek terítékre.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo