Múlt héten egy lépésre került az Európai Unió attól, hogy a kerékpárok áfája a kedvezményes mértékre, azaz 5 %-ra csökkenthető legyen és ezután már csak a tagországokon múlik, hogy élnék-e ezzel a lehetőséggel. Tételezzük fel, hogy Magyarország él ezzel a lehetőséggel, ezután mi fog történni, olcsóbbak lesznek a kerékpárok vagy lenyeli az értékesítési lánc az áfa csökkenést, esetleg más kimenete lesz ennek? Nézzük!
Pénteken írtunk arról, hogy az uniós pénzügyminiszterek megszavazták, hogy többek között a kerékpárok és a pedelecek áfája is a kedvezményes kategóriába tartozzon, ami azt jelenti, hogy minimum 5 %-ra csökkenthető legyen tagországtól függően. Ahhoz, hogy a tagországokban ténylegesen csökkenjen az áfa még két dologra van szükség, egyrészt az Európai Parlamentnek is meg kell szavazni ezt a törvényt, másrészt az adott országnak is döntenie kell arról, hogy a kerékpárokat a kedvezményes áfa kategóriába sorolják és ha igen akkor mekkora áfát alkalmaznak (az 5% csak a minimum mérték).
Nagy bizonyossággal kijelenthető, hogy a jövő év első negyedévében az Európai Parlament el fogja fogadni ezt a törvényt, és ezután szabad lesz a pálya a tagországok felé, pl Belgium már előre döntött, ahogy elfogadja az EP a törvényt náluk azonnal érvénybe fog lépni az áfa csökkenés.
Magyarországon mi lesz a helyzet?
Inkább kérdezzük azt, hogy miért ne csökkenne nálunk is 5%-ra a kerékpárok áfája ha többi országban is csökkenni fog. Hiszen az alternatív közlekedési eszközök népszerűsítése és klímavédelmi célok érdekében történik, ami elég nemes cél. Ha nálunk nem csökkenne akkor versenyhátrányba kerülnének a hazai boltok a külföldiekkel szemben, ahol egyébként most is alacsonyabb az áfa, de egy 5% vs 27% már szemmel látható árkülönbséget okozna és még jobban megérné külföldön megvenni a kerékpárt. A határhoz közel vannak nagyobb üzletek, ahol ráadásul még magyarul is tudnak, és ez a különbség már bőven megérné, hogy arrafelé tereljék a forgalmat, arról nem beszélve, hogy bizonyos külföldi webshopok (akik nem magyar áfát számolnak fel) forgalma is megnőne. Ezt mindenképpen el szeretné kerülni a magyar állam.
27%-ról 5%-ra! Mennyivel csökkenne a kerékpárok ára?
Azt fontos tisztázni, hogy az elemi matematika szerint sem jelent az áfa 5%-ra történő csökkenése 22%-os árcsökkenést, hiszen a bruttó ár=nettó x (1+áfa/100), ezért körülbelül 17,3%-os bruttó árcsökkenést jelentene. Szóval ha az egyik napról a másikra megtörténik az áfa csökkenése, akkor ne vádoljunk senkit meg azzal, hogy csalt, mert nem csökkent 22%-kal a kerékpárok ára.
Ki jár jól?
Tegyük fel, hogy megszavazzák Magyarországon. A múltkori cikkünk alatti hozzászólások nagyon borús jövő festettek, sokan írták, hogy nem a vásárlók fognak jól járni, hanem az értékesítési lánc zsebre teszi és hoztak fel példákat más termékek áfa csökkentése alapján. Igen, igaz ami igaz, Magyarországon a piaci folyamatok nem mindig úgy mennek végbe, mint ahogy elméletileg kellene, a támogatások nem mindig ott landolnak mint ahová ígérték őket, és persze sokszor egy ágazat megsegítése, támogatása, versenyképességének növelése van egy-egy kedvezmény mögött, amit elméletben a fogyasztóknak kellene kapnia. De itt fontos megjegyezni, hogy a kerékpár piacon valódi verseny van, – még akkor is ha most a túlkereslet miatt nem úgy mennek a dolgok mint előtte – nem jellemző, hogy összejátszanak a szereplők és ilyen helyzetben hátrányba kerülhet az, aki arra játszik, hogy elteszi a fogyasztóknak szánt áfát. Tehát remélhetőleg a fogyasztók zsebében marad majd a különbség.
Viszont egy dologgal számolni kell. Jelenleg a kerékpáriparban az árak folyamatosan mennek fel, jelentős drágulásra kell számítani a jövő évben is, könnyen megeshet, hogy jövőre egy áfa csökkentés után az árak magasabbak lesznek, mint most…