Mi határozza meg, hogy mennyire jó egy bringa? Objektív dolgok? Súly, merevség, geometria, számok halmaza, vagy szimplán az, hogy érezzük magunkat a nyergében?
Az utóbbi időszakban jelentős átalakuláson megy keresztül a Merida márka. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a Lampre csapat támogatásával az országúti kerékpárok jóval nagyobb hangsúlyt kapnak a korábbinál. Természetesen a mountain bike vonalat sem kell temetni, hiszen a világkupákon évek óta remeklő Multivan Merida Biking Team továbbra is a legjobbak között van, olyan ikonikus versenyzőkkel, mint Gunn-Rita Dahle Flesjaa vagy az örök mókamester José Antonio Hermida Ramos. Az élsport szponzorációja szükséges, de nem elégséges feltétele a vásárlók megnyerésének, hiszen a bringáknak is bizonyítaniuk kell.
Az Eurobike kiállításon már végignéztük a jövő évi palettát, amivel kapcsolatban a legfőbb pozitív meglepetés, hogy minden 140 mm-nél rövidebb rugóúttal rendelkező vázra élettartam garanciát vállal a gyártó. MTB fronton a 2015-ös év slágerének, a teljesen új felfüggesztési rendszerrel készülő túra/ könnyű all-mountain fully, a One-Twenty ígérkezik. Első blikkre nem tetszett, aztán a Demo Day után már-már kedvet kaptam hozzá, majd a tesztet megelőzően kifejezetten vártam, hogy kipróbálhassam. Jó hír az érdeklődőknek, hogy a One-Twenty szerepel a Merida Teszt Centerek jövő évi kínálatában is.
Váz
Annak idején a korábbi modell is járt nálunk teszten, a német fejlesztők viszont három év után teljesen újragondolták a konstrukciót. A 7.900 esetében a váz anyaga maradt a tajvani gyártó jobbik alumínium ötvözete, de szinte minden egyéb ponton megújult. A trendeknek megfelelően 27,5”-es kerekeket fogad, a hátsó papucs kialakítása 142X12 mm-es átmenő tengelyes agyakkal kompatibilis. A merevség érdekében a fejcső kúpos (1,5” – 1 1/8”) kialakítású. Az első váltó felfogatása konzolos, a féknyereg Post Mount szabványú, a kábelek elvezetését, a hátsó fék kivételével, a vázon belül oldották meg.
Utóbbi nem kis teljesítmény, hiszen összesen négy kábel is fut a vázban, hiszen a váltók és a rugóstag mellett a „dropper post” vezérlőkarjához is integráltan fut a vezeték. Ahhoz, hogy ezek hozzáférhetőségét megkönnyítsék, a középrész előtt, az alsócsövön lettek kivezetve, erre utal a „Down Tube Exit” kifejezés. A „Double Stop” megoldás a berugózás okozta nem kívánt váltásokat hivatott kiküszöbölni, a „Guided Remote” pedig azt jelenti, hogy a rugóstaghoz csatlakozó lockout kábel útja végig meghatározott, a himbakaron egy vezetőn keresztül megy, így nem zörög és nem karcolja meg a festést. A középcsapágyház az egyszerűség érdekében maradt a jól bevált menetes típusú.
A felfüggesztési rendszer is átalakult, hiszen a rugóstag mindkét bekötési pontjánál el tud mozdulni. A rugóstag alsó bekötési pontja nem az alsócső és az ülőcső között rögzül fixen a váz első háromszögéhez, hanem tulajdonképpen a láncvilla főforgáspont utáni meghosszabbított részéhez kapcsolódik. A „Floating Link” meglehetősen hasonlít a Trek Fuel EX gépeken látható kialakításhoz, viszont míg az amerikaiak a támvilla és a láncvilla csatlakozásához tették a forgáspontot a hátsó háromszögben (Split Pivot/ABP), a Merida esetében ez a támvillán kapott helyet.
De mire jó ez? Mivel a tagra nem csak nyomó – hanem húzóerő is hat más lesz a karakterisztika. Az, hogy mit lehet kihozni belőle a hangolás dönti el, de progresszívabb lehet a rugózás, ezzel meggátolva a rugóstag felkoppanását. Emellett a pedálozás okozta „lengető” mozgásokat is jobban képes simítani, tehát kevésbé hajlamos „pogózásra”. Fontos megemlíteni, hogy a támvillákon levő forgáspontok a tartósság és a merevség növelése érdekében dupla csapágyazást kaptak.
A geometriát tekintve látható, hogy a 68°-os fejcsőszög laposabb, míg a 74,5°-os nyeregvázcső-szög meredekebb, mint a versenyzésre szánt modelleknél. A hosszú felsőcső alapján inkább a túra/ maraton kategóriába lehetne sorolni a gépet, amit a rövid kormányszár ellensúlyoz. Szerencsére a márkára korábban jellemző hosszú homlokcső már a múlté, viszonylag alacsony kormánypozíció is elérhető felfelé álló stucnival is. Szembetűnő a felsőcső hajlítása, ami az alacsony átlépési magasság miatt került így kialakításra. Összességében úgy tűnik, hogy egy olyan bringa megalkotása volt a cél, amivel felfele is jól lehet haladni, de lefelé tud többet hozzátenni a felhasználó képességeihez vagy a bringázás élményeihez.
A 7.900-as csúcsmodell kék és narancssárga színekbe öltözött. Nálam elsőre nem igazán keltett vonzalmat, de részleteiben meg lehet benne látni a szépséget. A himbakar színe megegyezik a vázéval, a festés minősége a gyártóhoz méltó módon kiváló.
Felszereltség
A Merida jövőre új, egységes jelölést vezet be a típusok megjelölésére. Az első szám MTB-k estén a kerékméretre vonatkozik, a 7-es a 650B kerekeket jelöli. Ezután egy pont következik, majd attól függően, hogy két, három – vagy négy további számjegy szerepel a névben alumínium – vagy karbon modellről van szó. Ezek első számjegye határozza meg, hogy milyen a felszereltség, minél nagyobb, annál jobb alkatrészek vannak a bringán. A tesztelt kerékpár 7.900 megjelölése tehát egy 27,5”-es kerekű, alumínium modellt takar, a legjobb felszereltséggel. Mi tartozik ebbe?
130 mm-t mozgó átmenő tengelyes Fox Float 32 FIT villa CTD állítási lehetőséggel. Az összhang érdekében a rugóstag is Fox, egy Boostvalve Float került beszerelésre a vázba. Mindkettő egyszerre, a kormányról vezérelhető, a háromállású CTD karral. A kormányról zárható rugózás egyik fő szempontja volt a megkérdezett bringásoknak ebben a kategóriában Európában, ezért fektettek erre ekkora hangsúlyt. A mozgással mindkettő esetében meg voltam elégedve, érzékenyek, finoman indulnak meg és az összhang is rendben volt.
A váltás és fékrendszer tekintetében nem bíztak semmit a véletlenre, felkerült egy kiváló XT szett. Majdnem minden tesztben leírjuk, hogy ennél jobb általános felhasználásra nem kell, de ezt nem azért tesszük, mert megakadt a lemez, hanem mert tényleg újra és újra bebizonyosodik. A hajtómű 38-24 fogszámú lánckerekei tökéletesen passzolnak a felhasználási területhez, a Shadow Plus hátsó váltó feszesen tarja a láncot és precízen vált, akárcsak az átdobó. A 11-36-os lánckeréksor nem, XT hanem SLX szintű, de már ez is tartóbakos, könnyített kialakítású, súlyban minimális a különbség. A váltókarok a fékkarra csavarozható I-Spec típusúak, kényelem szempontjából nekem tökéletesen megfeleltek. Másik előnyük, hogy az amúgy is túlzsúfolt kormányra nem kell még két bilincset rakni.
A fékrendszer is XT, amire szintén egy rossz szavunk sem lehet. Elöl és hátul is 180 mm átmérőjű Centerlock felfogatású Ice-Tech tárcsák vannak a gépen és a fékbetétek is hűtőbordás típusúak. Ez a kombináció még egy enduro gépen is lazán megállná a helyét.
A kerekek terén is a túlépítettség jellemzi a kerékpárt. Az átmenő tengelyes XT agyak jól bevált kónuszos darabok, a japánok még mindig erre a megoldásra esküsznek. A felnik DT Swiss gyártmányúak, 540 grammos tömegükkel nem mondhatóak a legkönnyebbnek még a kategóriában sem, ehhez jönnek még a 3 keresztre fűzött 2 mm-es küllők réz anyákkal. Tartós, de nehéz szett ez így összességében. A Schwalbe Nobby Nic gumik mindig híresek voltak jó tapadásukról, ezt a próba alatt is bizonyították.
A kiegészítők közül az kormányról állítható Rock Shox Reverb (dropper post) nyeregcsövet kell kiemelni, ami nagyban növeli a bringa használati értékét. A lejtőkön olyan segítséget nyújt, ami jelentősen magabiztosabbá tehet, ezáltal nagyobb tempót is bevállalhatunk. A Prologo Nago nyereg nekem kifejezetten kényelmes volt. Az FSA Afterburner kormány és kormányszár is jól passzolt a többi alkatrészhez.
Menet közben
A próbára a Budai-hegység ösvényein került sor. Mindent egybevetve pozitívan csalódtam a bringában! Kezelhetőség szempontjából jóval játékosabb, élvezhetőbb, mint vártam. Ennek több oka is lehet. Az S-es méretet teszteltem, ami nekem határeset alulról, de talán pont emiatt kompaktnak, élénknek éreztem az erdőben, amivel élmény minden technikás szakasz. A felfüggesztési rendszer is jól sikerült, meglehetősen érzékeny a tag, ami tovább fokozza a bizalmat a kerékpár iránt. A nyeregcsövet leengedve átlag hétvégi bringásként lefele csak a bátorságunk szab határt, hogy mit merünk bevállalni vele. Az alacsonyabb nyereg előnyös a lejtőkön, de megszokást igényel, ezt mindenkinek magának kell kitapasztalni, hogyan tudja kihasználni.
A kormányról zárható teleszkóp és rugóstag miatt rengeteg kábel fut a kormány előtt és jó pár nyomógomb található a kormányon. Kinézetre ez elég kaotikus, de menet közben minden kézre áll. A rugózó elemek esetén nekem elég lenne akár két állás is, a középső „Trail” fokozatba nagyon ritkán kattintottam. Mégpedig azért, mert technikás, köves, gyökeres mászásokon ki lehet használni a felfüggesztés előnyeit, könnyebben juthatunk át az akadályokon, ha aktív marad a hátsó rész. A betonos, murvás kaptatókon pedig úgyis kattan a lockout, ha haladni akarunk. Az emelkedőkön fel lehet jutni, de nem érdemes sietni vele. A geometria nem hátráltat, inkább a tömeg az, ami érezhető. Az alumínium váz a strapabíró kerekek és a “dropper post” mellet ez nem csoda, a lejtőkön ezek kárpótolnak. Úgy tudjuk, hogy 2016-ra előkészületben van a karbon változat, ami már előzetesen is remekül hangzik.
Apróság, de említést érdemel, hogy az S-es vázba csak kicsi, fél literes kulacs fér be rendesen. Nem nagy hátrány, mert rövidebb veretésekhez elég ez, hosszabb utakra pedig úgyis előkerül az ivótasakos hátizsák. Mivel a One-Twenty előtt egy 29”-es karbon Ninety-Nine versenygépet próbáltam, adja magát az összehasonlítás. A súlybéli különbségektől eltekintve nekem jobban bejött a One-Twenty karaktere, sokkal inkább a bringázás élménye részén van a hangsúly vele.
Ésszerű fejlesztési lehetőségként egyedül a kerekekhez lehet érdemes nyúlni szerintem, a többi csúcsmodellhez méltó módon teszi a dolgát. Mindenképp belső nélkülivé alakítanám a rendszert, attól függően, hogy mennyi pénz van a malacperselyben esetleg újrafűzném a kerekeket, könnyebb hegesztett tubeless felnivel és húzott küllőkkel. El lehet még gondolkodni, hogy hol tudnánk grammokat spórolni, de szerintem ez nem arról szól, felesleges bárhol is belenyúlni a jól átgondolt gyári specifikációba.
Az ár elsőre soknak tűnhet, de végignézve a konkurensek kínálatát, ilyen kategóriában ezzel a felszereltséggel ennyibe kerülnek a kerékpárok. A Fox teleszkópokat, a majdnem teljes XT szettet és a Reverb nyeregcsövet meg kell fizetni, de megérik az árukat. Bónuszként élettartam garanciás a váz és a vásárlás előtt akár ki is próbálhatjuk, mit tud a One-Twenty a BikeFun Hungary Teszt Center partnerüzleteiben.
Kiknek ajánlanám? Kevésbé teljesítményorientált bringásoknak, akik szeretnek lejtőzni és fejlődni is akarnak ezen a téren. A magyar maratonok is könnyen teljesíthetőek a One-Twenty nyergében, de sietni nem érdemes vele, inkább élvezni kell a terepet és a tájat. Kezdőknek, kevésbé technikás kerékpárosoknak is segítséget nyújthat ez a bringa a határaik megismerésében. A paletta meglepően széles, már 399 000 Ft-ért elérhető a belépő modell Shimano Deore szettel és Suntour teleszkóppal valamint rugóstaggal. Alapjaiban a kedvezőbb árú modellek annyiban térnek el a tesztelt változattól, hogy más a váz anyagként használt alumínium ötvözet, valamint 130 helyett 120 mm-es villával szerelik őket. Létezik külön női, Juliet változat is a kalandokat kereső lányoknak.
Infobox:
A Merida kerékpárok hazai forgalmazója: BikeFun Hungary
BikeFun Hungary Facebook oldal
A tesztelt kerékpár ITT tekinthető meg
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: élettartam garancia
Vázméretek: S (tesztelt) – M –L – XL
Merida One-Twenty 7.900 ajánlott fogyasztói ára: 869 000 Ft
Tesztelt modell műszaki adatai:
Váz: Merida One-Twenty Pro 7-D Single BC A-link alumínium, 142X12 mm átmenő tengely, Tapered fejcső
Rugóstag: Fox Float CTD Boostvalve Remote Factory
Villa: Fox Float 32 FIT CTD 130 mm rugóút, 15 mm átmenő tengely, Tapered nyakcső
Fékek: Shimano XT BR-M785 Ice Tech 180mm/ 180mm
Hajtómű: Shimano XT FC-M785, 38/24 fogszám
Középrész: Shimano SM-BB70 integrált
Első váltó: Shimano XT FD-M786 konzolos
Hátsó váltó: Shimano XT RD-M786 Shadow Plus
Váltókar: Shimano XT SL-M785 2X10 sebesség I-Spec
Lánckeréksor: Shimano CS-HG81- 10 sebesség 11-36 fogkiosztás
Lánc: KMC Z10
Első agy:Shimano XT HB-M788, 15 mm átmenő tengely
Hátsó agy: Shimano XT FH-M788 142X12 mm átmenő tenley
Felnik: DT Swiss 533D 27,5” 32 lyuk, szegecselt, illesztett (Pin Joint)
Küllők: rozsdamentes fekete 2 mm, réz küllőanya
Gumik: Schwalbe Nobby Nic Evo Pace Star 27,5X2,25”
Kormány: FSA Afterburner Low Riser 730mm hosz, 15 mm emelés, 9°hátrahajlás
Kormányszár: FSA Afterburner 60 mm +/-6°
Kormánycsapágy: Big Conoid A-bearing félintegrált
Markolat: MERIDA Vise 135
Nyereg: Prologo Nago Evo X10 STN
Nyeregszár: Rock Shox Reverb Stealth Remote 31,6 mm átmérő
Nyeregcsőbilincs: MERIDA pro gyorszáras
Tömeg gyári adat szerint: 13,4 kg (pedál nélkül)
Geometria táblázat
Képek: Takács Tamás, Kuntár Bence
.