fbpx

Cervélo 2015: A legek nagyágyúja

A Cervélo igazi nagyágyú az országúti bringák piacán, nem is elsősorban az értékesített mennyiségnek köszönhetően, annál inkább a minőség és az innovatív megoldásaik miatt. Csak egy példa: a Cervélo névhez kötődik az első aero országúti váz, a Soloist, melyet azóta az egész iparág követ.

cervelo_2015_015A kanadai céget 1995-ben hozták létre, azóta a kerékpáripari fejlesztések egyik úttörője. A Cervélonál nehéz 2015-ös újdonságokról beszámolni, ugyanis a modelljeik nem is mindig kötődnek évjáratokhoz. Nem azért változtatnak, mert jön egy másik számmal jelzett naptári időszak, hanem azért és akkor, amikor azt műszakilag szükségesnek tartják. A gyártó kifejezetten specializált, csak országúti és pályagépekkel foglalkoznak, más egyáltalán nincs a kínálatukban. A palettát így elég egyszerű áttekinteni: az R (road) széria jelöli a sima klasszikus országúti gépeket, az S (Soloist) az aero vázas országútikat, a P az időfutam/triatlongépeket, míg a T (track) a pályagépeket. Eredményeiket tekintve elég csak a Garmin-Sharp Pro Tour csapatra gondolnunk (vagy a korábbi években a Team CSC-re), Ryder Hesjedal Cervélo nyergében győz a 2012-es Giro dItalia-n, de ott van a hosszú távú triatlon világbajnok Rachel Joyce, az Ironman győzelmeket halmozó Heather Wurtele, vagy az Ironman világbajnok Frederick van Lierde, de eredményekben nem szűkölködnek pályakerékpár szakágban sem. Némi hazai kötődés: Cervélo P széria típusainak nyergében érte el több sikerét is Csomor Erika, hazán legsikeresebb hosszú távú női duatlonistája, triatlonistája. Azt még meg kell jegyeznünk, hogy az egész Cervélo paletta csak karbon modelleket tartalmaz, a vázak nem a távol keleten készülnek bérgyártásban, és szinte minden vázukra jellemző, hogy megoldásai annyira tipikusak, hogy matrica nélkül is messziről fel lehet őket ismerni. A gépeket a legnevesebb gyártók alkatrészeivel szerelik, a sort olyan cégek neve fémjelzi, mint a 3T, Mavic, FSA, HED, Magura, Rotor, Profile Design, vagy a Fizik. Minden típus kapható csak vázszettként is, hogy mindenki a saját igényeinek leginkább megfelelő gépet állíthassa össze.

világbajnokok részére...

világbajnokok részére…

Számos érdekes és általában nagyon praktikus, előremutat fejlesztéssel álltak elő az elmúlt pár évben is, ilyen pl. A „Future-Proof” nevű kábelvezetés, ami fogadja mind a mechanikus bowdeneket, mind az elektromos vezetéket, mind pedig az esetleges hidraulikus fékvezetéket. Ezt a fejlesztést egyébként mostanra az egész Cervélo kerékpárpalettára kiterjesztették. Ennek köszönhetően a vázak a jövőben továbbfejleszthetők, nem kell őket egy másik fék vagy váltórendszerre átállás miatt lecserélni.

C

Cervélo P5 Frederick van Lierde edition

cervelo_2015_017Kezdjük talán a leglátványosabb P szériával, annak is a legérdekesebb és legfejlettebb típusával. A képen az Ironman világbajnok Frederick van Lierde 2014-es versenygépe, egy alaposan tuningolt P5. Erőteljesen ovális Osymetric lánctányérok, elektromos Dura-Ace szett, magas profilú karbon Cosmic kerekek, a 3T időfutamkormányra pluszban felszerelt kulacstartó, és X-lab aerodinamikus váztáska a felsőcsövön.

Cervélo P5

Cervélo P5

cervelo_2015_003A P5 modellnek két variánsa van: a UCI szabályoknak megfelelő P5-three, és a nem UCI konform triatlon variáns, a P5-six. A lényegi különbség a villa kialakítása, a triatlon verzión egy nagyon lapított szárú villa van, a fejcső előtti áramvonalazó elemmel – mely voltaképpen nem más, mint a villán rögzülő fék áramvonalazó burkolata, illetve a kormányszáron rögzülő felső rész -, míg a UCI verzión kevésbé aero villa van hagyományos rögzítésű fékkel.

A váz minden részletére a végletekig kihegyezett aerodinamika jellemző: a csőformák, az integrált első Magura fék, a hajtómű mögé rejtett hátsó fék, a villa áramvonalazó eleme a fejcső előtt, rejtett bowdenvezetés, az aero nyeregcső, minden elemében kompromisszumok nélküli időfutam váz. A váz méltó kiegészítője az elképesztő formájú, leginkább valami előrenyilazott szárnyú repülőgépre hasonlító 3T márkájú triatlon kormány és könyöklő kombó. A vázszett ára 7000 amerikai dollár, ami ottani mércével mérve sem aprópénz, úgyhogy nem minden nap fog szembejönni, viszont a profi triatlonisták közül mégis nagyon sokan választják e típust. A komplett gépek közül a képen látható Di2-es Dura-Ace szettel, Rotor Flow hajtókarral és HED kerekekkel szerelt változat szerény 11.000 dollárt ér.

A villa vonalaiba simuló áramvonalazó elemmel takart Magura hidraulikus fék nem csak nagyon hatékony aerodinamikai szempontból, de elég jól is mutat.

Cervélo P5

Cervélo P5

A hátsó féket megannyi más időfutam géphez hasonlóan levitték a középcsapágyház mögé, ahol egy kis áramvonalazó elem is javítja az aerodinamikát.

Cervélo P3

Cervélo P3

A P3-as eddig is már jelentős sikereket tudhat magáénak a triatlonversenyekről, most mégis újítottak rajta. Alacsonyabbra került az alsócső, így jobban átsiklanak a légáramlatok az első kerékről az alsócsőre, a nyeregvázcső teljes hosszában hozzásimul a hátsó kerékhez, meg az egész vázkialakítás korszerűbb lett tovább fokozva az eddig sem rossz aerodinamikai tulajdonságait. A legkisebb 45-ös vázméretet az optimális geometria elérése céljából 650-es kerékmérethez tervezték.

Cervélo P2

Cervélo P2

A P2 típus jó ideje gyártásban van már, de most ő is megújult, és megkapta a P3 modell vázát, így a két modell csak felszereltségben tér el egymástól. Egyik-másik triatlon magazin tesztjében a kétszer ennyibe kerülő gépekkel összehasonlítva is jobbnak találtatott. Gyárilag 105-ös szettel szerelik, amit már 2500 dollártól meg lehet venni, ami viszont nem rossz ajánlat figyelembe véve a nagyon magas műszaki színvonalat képviselő vázat.

Cervélo S3

Cervélo S3

cervelo_2015_018Az S széria az aero vázas országútikat jelöli. Az S3-at is újratervezték nemrég, ennek köszönhetően még hatékonyabb lett, megkapta a „Future-Proof” kábelvezetést, A gép világbajnokságot is nyert már és szintén számos kerékpáros szaklap áradozott teljesítményéről, számos összehasonlító teszt győzelmet besöpörve. A váz és a villa akár 25 mm-es külsőkkel is kompatibilis. A komplett bringát mechanikus vagy elektromos Ultegra szettel vásárolhatjuk meg.

Cervélo S5

Cervélo S5

Az S széria legfrissebb tagja a jövőre megújuló S5-ös. Lényegében minden megoldást belezsúfoltak a vázba, amit az időfutam gépeknél kitaláltak, mindezt normál országúti geometriával és UCI előírásoknak megfelelő mértékben és módon. Az előző S5-öt 3 évvel ezelőtt volt szerencsém a kiállítást megelőző tesztnapon kipróbálnom. Minden túlzás nélkül mondom, hogy csak és kizárólag szuperlatívuszokban lehet róla beszélni, annyira új élményt jelentett pozitív értelemben. Ezt újították most meg, aminek köszönhetően a gyártó állítása szerint “21,3 wattal hatékonyabb lett a gép”. Javítottak kicsit az aerodinamikán, kicsit merevebb is lett a váz, és pár részletet, például a papucsokat újratervezték. Érdekes alkatrész a saját fejlesztésű aero kialakítású koskormány. A gépet kompletten Dura-Ace szettel rendelhetjük, de azt akár elektromos verzióban is. A Cervélo mostantól több modelljét is kínálja HED kerékopcióval. A képen látható gép a full fekete-fehér színösszeállításban nagyon ütős volt, a fotó ezt sajnos csak részben adja vissza.

aerokormány a Cervélo S5-ön

aerokormány a Cervélo S5-ön

A kormány aero kialakítású koskormány rejtett bowdenvezetéssel, normál 31,8 mm-es befogó mérettel. Az aerodinamikus formája miatt a gyártó mérései szerint önmagában is 4,4 wattal kisebb erőkifejtéssel tartható a tempó vele. 4,4 watt, pontosan megmérték, ilyen ez a Cervélo… A kormány megfelel a UCI 3:1-es szabályának is, így annak használatát jóváhagyta. Amúgy határozottan kompakt formájú, 80 mm előrenyúlás és 128 mm esés jellemzi. Vajon ezzel is trendet indítanak el, mint anno a Soloist vázzal?

Cervélo R2

Cervélo R2

Az R2 modell jelenleg az R széria belépőmodellje, mely megkapta az R3-as modell vázát. Az összes szokásos fejlesztéssel bír (tapered fejcső, Future-Proof integrált bowdenezés, karbon papucsok stb.), a pláne, hogy a váz tömege 1000 gramm körül mozog, ami elég jó érték ebben az árkategóriában. Az R széria 105-ös felszereltséggel indul FSA és 3T kiegészítőkkel.

Cervélo R3

Cervélo R3

Az R3/R2 váz közelebbről. E két modell kényelemre optimalizált típusok. Az R3-assal amúgy hétszer indultak a Paris-Roubaix versenyen, ebből hatszor dobogós helyezést értek el, amiből 3 győzelem volt. Kell-e ennél többet mondani a híréről? A lekerekített négyszög keresztmetszetű alsócsővel (Squoval tubing) a gyári infó szerint 7 wattot spórolhatunk azonos tempó mellett, mivel az 24 %-kal növeli az oldalirányú merevséget az előző R3-as modelléhez képest. Komplett gépként Ultegra szettel és Fulcrum Racing 5-ös kerekekkel elérhető.

Cervélo R5Ca

Cervélo R5Ca

cervelo_2015_022Az R5Ca nevében a Ca jelölés Californiát jelöli, ott is van a Cervélonak egy fejlesztőrészlege, akik a legkönnyebb vázakat készítik, a Garmin-Sharp csapat által is használt R5-ösöket is fejlesztik. Az eredmény egy kifejezetten mászógép hegyi szakaszokra. Az R5Ca kerékpárt több, neves szaklap is a kategória legjobbjának választotta. Csak pár érdekes technikai részlet: 650 g körüli váztömeg, alul 1,3/8”-os villanyak, lekerekített négyszög keresztmetszetű alsócső (Squoval tubing), aszimmetrikus PressFit középcsapágy-kialakítás (BB Right), elektromos váltószett esetén üléscsőbe rejtett Di2 akkumulátor. Mindezt nem adják olcsón: 5000 dolcsi a vázszett és 9000 a komplett Dura-Ace Di2 szettes gép. A top minőségnek ára van…

Cervélo T4

Cervélo T4

A sort a gyártó pályagépével zárom. A T4-es is magán viseli a jellegzetes Cervélo jegyeket: a jellegzetes, a hátsó kerékre simuló üléscső, a tipikus fejcsőforma, az alsócső-üléscső találkozásának kialakítása stb. A gyártó a váz tervezésekor megpróbálta egyesíteni a merevséget és az aerodinamikát. Kifejezetten extrém igénybevételre tervezték a legerősebb sprinterek alá. A T4 csak vázszettként kapható.

Részletes infók a Cervélo gépekről, vázakról  a hazai forgalmazó honlapján: http://www.focuskerekparbolt.hu/

és a gyártó honlapján: http://www.cervelo.com/en/

Szöveg: gg

Fotó: gg

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.