Új szelek fújnak a Merida háza táján és ez a friedrichshafeni impozáns standon is feltűnt, immár második éve.
Amíg 8-10 évvel ezelőtt a Meridáról kimondottan kedvező árú, élhető kerékpárok jutottak az eszünkbe, addig az utóbbi években a német-tajvani cégvezetés egyértelműen a prémium kategóriában szeretne teret nyerni. A legújabb kerékpárokon nem múlik a siker, a független teszteredmények (Tour-, Bike magazin) alapján rendre a legjobbak között zárnak a legmagasabb szinten.
Nehéz feladat azonban elérni, hogy a vásárlóközönség is az elitbe soroljon valakit, ahol évszázados múlttal rendelkező európai gyártókkal, vagy éppen amerikai kultmárkákkal kell versenyezni. A Merida határozott stratégiát választott, rengeteget fektetve a marketingbe. Eddig a mountain bike sport kiválóságai vitték a zászlót, az elmúlt két szezonban viszont létrejött az együttműködés a Lampre csapatával, a WorldTourban, a kerékpározás bajnokok ligájában.
Azóta látható, hogy televíziós reklámok sokasága, magas szintű sajtóanyag szolgáltatás épül a Lampre-Merida csapatra, melyben ott teker a regnáló világbajnok is, kihagyhatatlan lehetőséget adva az imidzs-építésre. Erre szükség is van, hiszen hiába lettek az utóbbi évekre műszakilag sokkal értékesebbek a Meridák, ezt a megnövekedett értéket nem lehet csak kerékpárteszt-eredmények által közvetíteni a nagyközönség számára.
Ehhez több kell, hosszútávú koncepció, aminek eredményeképpen a bringások megszokják, hogy a Meridákkal bizony a kerékpársport legjobbjai, igazi példaképek tekernek, nyernek versenyeket, s a közönség lassan elfogadja, hogy a Merida az elitbe tartozik. Ugyanakkor nem fér bele a középszerűség, a „merjünk kicsik lenni”- gondolkodásmód az alacsonyabb árkategóriák esetében sem.
Ennek megfelelően nem véletlen, hogy talán az egész kiállításon a Merida-standon kapták a legtöbb teret a profi versenyzők bringái. A hatalmas alapterületen az egyik hosszabbik oldalt a Lampre-Merida és a Multivan-Merida Biking Team által használt gépek töltötték meg: az országúti profik által használt Reacto, TT WARP, Scultura és Ride Team változatok, Rui Costa világbajnoki festésű gépével, valamint Gunn-Rita Dahle és Jose Hermida munkaeszközei, melyeken látszott, hogy valóban ült rajtuk az, akinek ráírták a nevét.
A koncepció természetesen tetten érhető a palettán lefelé haladva is, hiszen miután a Reacto nevet az idén kínált prémium karbon országútikkal sikerült a vásárlók fejében abszolút a versenysporthoz kötni, 2015-re megjelennek az aerodinamikus kerékpár kedvezőbb árú váz-alapanyagokból és amatőr sportolásra szánt alkatrészekkel készült variánsai is. A hobbi használatra szánt Ride karbon változata is bizonyított a Párizs-Roubaix-n, ebből a modellből egészen a belépő szintig válogathatunk, tárcsafékes vagy hagyományos felszereltséggel is. a Scultura kevesebb reflektorfényt kapott idén, ennek ellenére még mindig a legjobb univerzális használatra alkalmas országúti a palettán.
A sok változat miatt szükséges volt egyébként egységesíteni az egyes típusnevek mögött szereplő kódokat, hogy a vásárlók könnyebben eligazodjanak. 2015-től a karbon Merida kerékpárok neve után egy négyszámjegyű kód jelzi a felszereltségi szintet, például RIDE 7000, RIDE 5000. Az alumínium bringáknál hasonlóan egy háromjegyű kód, például RIDE 500, RIDE 400 stb. A mountain bike-oknál pedig a kerékméret is kiderül a névből: ha 9-es van a kerékpár nevében, az a 29”-esre utal, a 7-es a 27,5”-esre, a 6-os pedig a klasszikus 26”-os verzióra. Például a NINETY-NINE 9. 7000-ből kiolvasható, hogy egy karbon 29-esről van szó.
Szintén általános újítás 2015-re, hogy ha már a prémium brand építése a cél, tovább javulnak a Merida vázakkal kapcsolatos garanciális feltételek. A Merida belép azok táborába, akik élettartam garanciát vállanak váztörés esetére, mind a karbon, mind az alumínium vázak esetén! 5 év garancia a karbon és az alumínium merevvillákra, és 3 év a 140 mm-es vagy nagyobb rugóutas fullyk váztörése esetén.
Visszatérve az országútra, illetve inkább a triatlonra, 2015-re egy új időfutamgépet is bemutat a Merida, melynek neve is pontosítja a felhasználási területet: WARP TRI. A bringához a Lampre-Merida csapat időfutamgépe, a WARP TT fejlesztése során szerzett tapasztalatokat használták fel, de triatlon kerékpár tervezésénél nem kötötték a mérnököket az UCI korlátozásai.
A WARP TRI-n érdekesség az állítható ülőcsőszög („Flip Flop Head”) és a különböző pozíciókhoz adaptálható pilótafülke („Modular Cockpit”), hátul pedig ejtőpapucsokat találunk. Helyenként (például a homlokrésznél) aerodinamikusabb a WARP TT-nél is, és felfedezhetők a drágább modellre jellemző részletmegoldások is, mint a Direct Mount fékkonzol, vagy az integrált elfordulásgátlót is említhetjük, amely megakadályozza, hogy a kormány megsértse a felsőcsövet. Összesen három modell érhető majd el: WARP TRI 3000, -5000 és -7000-E.
Közeleg a cyclocross szezon, s bár sokan vártak egy új karbon crossgépet a Meridától, egyelőre alumíniumból készül a legdrágább cyclocross bringa is, a CycloCross 700 Ultegra szettel és még mechanikus Tektro tárcsafékekkel lesz elérhető. A váz könnyebb és szebben ívelt a korábbinál, a bowdenek a vázon belül futnak. Karbon nyakas karbonvillával érkezik, 15 mm-es átmenőtengellyel. A kedvezőbb árú változatoknál megjelenik a hagyományos tengely is, és ezek univerzális edző-közlekedő kerékpárként is használhatók, városi kiegészítőket is felszerelhetünk rájuk.
Mountain bike fronton kétségtelenül a megújult all-mountain össztelós, a ONE-TWENTY a legfigyelemreméltóbb újdonság. A neve alapján azt gondolhatják, hogy a korábbi modell továbbgondolásáról van szó, a 120 mm rugóúttal rendelkező bringa egy teljesen új fejlesztés. A felfüggesztés egy fő forgáspontos rendszer, „lebegő rugóstaggal”. Ez a koncepció megnövekedett érzékenységet és állíthatóságot eredményez. Sokoldalú felhasználás, hatékony felfüggesztés, kevés hibalehetőséggel, egyszerre pontos és biztonságos kezelhetőség – olvashatjuk a katalógusban, reméljük, hamarosan élőben is kipróbálhatjuk.
A felfüggesztésen kívül is kínál újdonságokat a ONE-TWENTY-t. A váz mellett saját technikai fejlesztések fantázianeveit olvashatjuk, mint “Double Stop”, “Down Tube Exit” és “Guided Remote”. A “Double Stop” és a “Down Tube Exit” azt jelentik, hogy biztosított a belül futó kábelek és vezetékek mozgása, anélkül, hogy bármilyen gondot okoznának, miközben könnyebben hozzáférhetőek szerelés szempontjából is. A Guided Remote azt jelenti, hogy a rugóstag vezérlőkábele egy meghatározott görbülettel csatlakozik a taghoz, aminek köszönhetően minden helyzetben működik és soha nem karcolja meg a vázat.
Mit kínál még az új ONE-TWENTY? 12 mm-es „E-Thru” tengelyt a hátsó kerékben, rövid, 70 mm-es kormányszárat (kivéve S méretben, ott 60 mm-es), megfelelő szélességű kormányt és laza 68 mm-es fejcsőszöget. Utóbbi tulajdonságok elméletben kiváló lejtőzőképességet kölcsönöznek a bringának, miközben a mászóképesség is megmarad a 74,5 fokos ülőcsőszögnek köszönhetően. Első évében 6 alumínium modell érhető el.
A mountain bike-oknál jellemző még a tavalyi trend folytatása, egyre inkább kiszorul a 26-os kerékméret, már a 160 mm-es enduróknál is megjelenik a 650b. Több ponton változott a 145 mm-t mozgó all mountain fully, a ONE-Forty, ami 4 mm-rel rövidebb láncvillával érkezik, agilisabban irányítható és megnövekedett a sárférőhely is, ami például a 2.35” Schwalbe Hans Dampf gumik esetén 8 mm. A 160 mm-es össztelós, a ONE-SIXTY is frissült: az 5 mm-rel hosszabb láncvillával és a 27,5”-es kerékszettel. A ONE-TWNTY-hez hasonlóan ezeken a mountain bike-okon is találkozhatunk a “Double Stop” és “Down Tube Exit” technológiákkal, ami a vázon belüli kábelvezetést illeti.
Természetesen a merevfarú mountain bike-ok kedvelői sem maradnak újdonság nélkül 2015-re: A sikeres 29-es BIG.NINE kedvező árú TFS (“Techno Forming System”) alumínium változatai új csövekkel és teljesen áttervezett geometriával készülnek majd, amitől kevésbé lesznek „agresszív” bringák a karbon kollégáikhoz képest.
További Merida-információ a hazai forgalmazó honlapján: http://www.bikefun.hu/
További képek:
(x)