fbpx

Merida Crossway Urban 500 kerékpárteszt: több célra is tökéletes

A Merida Crossway Urban 500 tesztgépről először az jut eszembe, hogy vannak ismerőseim, akik kerékpáros rendezvénynek közelében sem jártak még, a szakágak besorolását sem ismerik, mégis szívesen használják a bringát többféle. Nos, számukra tökéletes választás ez a modell.

Merida_Crossway_Urban_500_003

A hupikék Meridánál van jobb, van szebb, drágább, van hasonló szintű felszereltséggel olcsóbb, vagy hasonló árszinten drágább hátsó váltóval büszkélkedő bringa, de egyet leszögezhetünk: egy hétköznapi/hétvégi bringásnak maximálisan kielégíti az igényeit, nem nagyon találunk rajta olyan pontot, ahová érdemes lenne jobb minőségű alkatrészt szerelni.

A váz jó minőségű, Prolite 66 triplán húzott alumínium csövekből „smooth welding” hegesztési eljárással (tekintélyes, félig csiszolt varratokkal) eljárással, a hátsó tengelynél yoke-okkal készül. Utóbbiakon az összes külső szerelvényhez, valamint a tárcsafékhez szükséges felfogató szemek megtalálhatók.

A kábelezés hozzájárul a letisztult összképhez, tulajdonképpen belső elvezetésnek tekinthető, hiszen egy eltávolítható fedőlap alatt, az alsócsövön futnak a bowdenek és a hidraulikus kábel. A megoldás előnye, hogy megkönnyíti a szerelők dolgát is azon kívül, hogy esztétikusabb, praktikusabb.

Merida_Crossway_Urban_500_001

A homlokcső kúpos, félintegrált kormánycsapágyakat, de ami ennél is fontosabb, karbonvillát fogad, ami meghatározza a kerékpár karakterét. Ennek az alkatrésznek is köszönhető, hogy a Merida Crossway Urban 500 viszonylag könnyű, 11 kg alatt marad, amit a hétköznapi bringások hasonló megelégedéssel emelgetnek, mint „mi” a 7 kilós országúti vagy 9 kilós MTB XC kerékpárt. Nem mellesleg a vázra élettartam garanciát vállal a forgalmazó, a villára 5 évet.

Merida_Crossway_Urban_500_005

A karbonvillának van minimális rugalmassága az alumíniummal ellentétben, teleszkópnak nem nagyon érzem szükségét városban, vagy országúti túrákon, esetleg terepnek nem nevezhető széles turistaösvényeken, dózerutakon. Ezzel a villával, ráadásul 15 mm-es átmenőtengelyekkel a kerékpár irányítása versenygépekhez hasonlóan precíz, ezen a szinten több mint tökéletes, össze sem lehet hasonlítani olcsóbb, hamar kotyogóssá váló teleszkópos villákkal, amilyenekkel sok hasonló árú trekkinget szerelnek.

Merida_Crossway_Urban_500_004

Ha már trekkingek… A Merida Crossway Urban 500 a nevéből is kiolvashatóan inkább „cross” kerékpár, azaz egy „átmenetet” képvisel a kategóriák között, szerencsére sokkal inkább a „mindenre jó”, mint az „igazán semmire sem tökéletes” eredő valósul meg. Bár a gyártó a Cross mellé az Urban kifejezést írja, vagyis városi használatra utal, szerintem így „csupaszon” inkább egy hobbi sportkerékpár, amivel leugorhatunk Szentendrére is, vagy egy körre a Pilisbe, kirándulhatunk a Buda környéki dózerutakon is akár, de befoghatjuk a mindennapi közlekedésbe is a városban.

Merida_Crossway_Urban_500_006

Ha utóbbi – “urban” – felhasználás, azaz a közlekedés kerül előtérbe, nyilván érdemes feltenni teljes sárvédőket, ha pedig túrázunk, egy jóféle csomagtartó felszereléséhez is adott minden lehetőség, akár még kitámasztó is felerősíthető. Ha dinamós világításban gondolkozunk, a már említett fedőlapos belső kábelvezetésnek köszönhetően ennek drótjai is ízlésesen elbújtathatók. Ráadásul női változat is létezik a gyártó kínálatában, ha a hölgyek szoknyában, városban használnának szívesen egy ilyen ilyen célra több mint sportos bringát.

Merida_Crossway_Urban_500_007

A variálhatóság egyébként az egyik legjellemzőbb tulajdonság a Crossway-re. A geometriája tulajdonképpen egy országúti és egy mountain bike között van félúton, a szögek szempontjából mindenképpen. Nyilván 450 mm-es láncvillákkal a gyorsíthatóság nem ugyanaz, de ez az ára annak, hogy ne kelljen kompromisszumot kötni a sárvédők, csomagtartó felszerelésekor. Érdekes, hogy a gyári stucnival kényelmesebb, „trekking” üléspozíciót kapunk, de egy hosszabb, laposabb szögű kormányszárral rögtön sportosabb fitness bringává változik a Merida.

Merida_Crossway_Urban_500_008

A felszereltség szempontjából a karbonvilláért már adtam egy nagy piros pontot, a hidraulikus tárcsafékért is jár ugyanez, persze azért 300 000 Ft-ért ez ma már kötelező… Ráadásul a Shimano alapmodellje ezen az árszinten verhetetlen, nem is érdemes mást választani. Fékezéssel nem lesz gond sem a városban, sem olyan terepen, ahová ezzel a bringával kimerészkedünk, esőben is tökéletesen működött, és valószínűleg 20 kg-nyi plusz csomaggal, egy 100 kg-os pilótát is biztonsággal megfog bármilyen körülmények között.

Merida_Crossway_Urban_500_009

Ami nekem kimondottan tetszett, bár első ránézésre nem annyira jellemző ebben a kategóriában, a kompakt mountain bike áttételezés. A 38-24-es tányérokkal nem fogjuk megtekerni a lejtőt Dobogókőről lefelé, vagyis 40-50 km/h környékétől a leendő tulajdonosok közül legtöbben úgy fogják érezni, hogy túlforog a lábuk, cserébe viszont van 24-34-es legkönnyebb áttétel a meredek emelkedőkre, ami sokaknak életmentő lesz adott helyzetben. Egy nagyobb áttételtartományt adó triplatányéros hajtómű nem csak nehezebb lett volna, de a keresztbe álló lánc problémája is többször jelentkezne.

Merida_Crossway_Urban_500_010

A kerekek masszívak, fűzött építés, semmi különöset nem lehet mondani róluk, hacsak nem a menetes hátsó tengelyt emelhetjük ki feltűnő jelenségként, de lehet, hogy csak a 2015. őszén rendelkezésünkre bocsátott 2016-os tesztbringa egyedi tulajdonsága ez. A tetszetős, nagy Merida felirattal ellátott felnikre vékonyabb országúti, vagy akár mintás terepgumi is szerelhető, a Maxxis Overdrive az arany középutat képviseli, defektet nem sikerült összeszedni vele, terephasználat mellett sem. Nyilván lazább talajon csúszott a majdnem sima, „urban” felület, egyértelmű, hogy ez inkább a városban ideális, még a dinamó használatát segítő felület is megtalálható az oldalfalán.

Merida_Crossway_Urban_500_011

A váltórendszerről majdnem elfelejtettem írni, hiszen a Deore váltók szürke eminenciás jó munkásként hibátlanul teszik a dolgukat, ami olyan ember számára, akinek nem volt még 200 000 Ft fölötti értékű bringája, nagy élmény lesz azért… A kiegészítők – kormány, stucni, nyeregszár, nyereg – szintén megfelelnek erre a kerékpárra, a Merida logók emelik az összkép fényét. Visszaolvasva az eddigieket, keresem az alkatrészt, amibe beleköthetnék, hogy írjak valamit a „sötét oldalról” is, de nem nagyon találom…

Általános célokra tökéletesen megfelelő kerékpárt ismertem meg a Merida Crossway Urban 5000 személyében, ami nem olcsó, de jó hosszútávú befektetés, ha valaki sokáig használni és nem eladni akarja a bringát.

InfoBox:
Forgalmazó: Bikefun Kft.
Elérhetőség: www.bikefun.hu
Származási hely: Tajvan/Németország
Garancia: élettartamgarancia a vázra, 5 év a villára, 1 év alkatrészekre
Ajánlott fogyasztói ár: 329 990 Ft

Műszaki adatok:
Váz: Crossway Urban TFS-D-Single
Méretek: [41-44]-46-48-52-55-58-[61]
Villa: CC Carbon disc 15
Középcsapágy: Cartridge Bearing
Fék Első: Shimano M355 160 cm
Fék Hátsó: Shimano M355 160 cm
Lánc: KMC X10
Hajtómű: Shimano M627 38-24
Váltó Első: Shimano Deore double
Váltó Hátsó: Shimano Deore Shadow
Fogaskerékcsoport: Shimano CS-HG500-10 11-34
Markolat: Crossway Ergo
Kormány: MERIDA comp OS 660 R25
Kormányszár: MERIDA pro OS 17
Kormánycsapágy: Big Conoid semi neck pro
Agy Első: Centerlock-15 fix Track
Agy Hátsó: Centerlock cassette Track
Pedál: Comfort Alloy triple
Felni: Merida comp Pro D
Nyereg: Crossway comfort pro
Nyeregszár: MERIDA pro H SB15 27.2
Váltókar Első: Shimano Deore
Váltókar Hátsó: Shimano Deore
Gumiköpeny Első: Maxxis Overdrive 35 kevlar
Gumiköpeny Hátsó: Maxxis Overdrive 35 kevlar
Tömeg váz / bringa: 1,86 Kg / 10,92 Kg – 52 cm

Információ a kerékpárról a forgalmazó oldalán IDE KATTINTVA.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo