fbpx

Megéri drága, márkás lámpát venni vagy jobbak a kínaiak? – Cateye AMPP1100 vs lámpa az Aliexpressről teszt

Kissé szokatlan tesztre vállalkoztam a legutóbbi lámpa körképünk után. Sokan mondták, hogy miért kerülnek olyan sokba a tesztjeinkben, körképeinkben szereplő lámpák miközben pl az Aliexpressről legalább olyan erősséggel és akkumulátor kapacitással lehet töredékáron venni bringás lámpákat. Engem is régóta furdalt a kíváncsiság, hogy vajon mit tudhatnak azok a nagy teljesítményű, olcsó lámpák így végül rendeltem egyet és összehasonlítottam a minőségéről híres japán márka, a Cateye AMPP1100 modelljével, ami fényerőben elég sokat tud, de 1100 lumenével a kategóriájában átlagosnak számít, így akár ebben verhető is lehetne.

Aki rendszeresen böngészi a kínai oldalakat, az tucatszámra találkozhat erős fénnyel és nagy akku kapacitással hirdetett kerékpár lámpákkal alacsony áron. Ezekről a lámpákról sok jót lehet olvasni a facebook csoportokban, fórumokon, sokan elégedettek velük és ajánlják másoknak is. Már évek óta érlelődött bennem, hogy mi lenne ha tesztelnénk egy ilyen lámpát, de nem csak úgy magában, hanem odatennénk mellé egy drágább márkás lámpát és ahhoz hasonlítanánk, hogy tényleg felesleges-e pénzt költeni drága lámpákra, mert a kínaiak ugyanazt tudják. Itt megjegyezném, hogy pl sok Aliexpressen is árult lámpával találkozhatunk Európában különféle márkanevek alatt és az elmúlt években már volt belőlük jó pár darab a körképeinkben, ez úgy lehet, hogy van néhány távol-keleti lámpa gyár, akinek a katalógusából bárki rendelhet bizonyos darabszám felett saját márkajelzéssel ellátott lámpát, pont mint rengeteg más kerékpáralkatrésznél vagy kiegészítőnél. Ezzel szeretnék utalni arra, hogy bizonyos modellek biztosan megütnek egy szintet, de kérdés, hogy egy komolyabb lámpához képest mit tudnak.

Amikor szóba került idén, hogy megcsináljuk ezt a tesztet, akkor a Cateye hazai forgalmazója jelezte, hogy ők szívesen állnak elébe egy ilyen tesztnek és az AMPP1100-at javasolják a cikkhez. Én ennek megörültem, mert amikor 16 évvel ezelőtt indultam először a 24 órás monti versenyen akkor a Cateye volt az etalon lámpa (persze ma már nevetnénk annak a csúcslámpának a fényén) és azóta is töretlenül gyárt magas minőségű, megbízható lámpákat a japán márka. A kérdés ezután már csak az volt, hogy mi legyen az “ellenfél”. Mindenképpen olyan lámpát szerettem volna választani az Aliexpressről, ami hasonló fényerőt és akkumulátor kapacitást tud (1100 lumen és 2500 mAh) , viszont a nehézség az volt, hogy az köztudott, hogy a legtöbb fényerő és akku adat erősen szépített ezen a piactéren, így az általános “osztva kettővel” módszer alapján próbáltam a megfelelő alanyt kiválasztani. Ezenkívül kizáró ok volt a gumipántos rögzítés, mert abból már láttam párat és bizony könnyen elmozdulnak a nagyobb testű lámpák és nem akartam egy előre ismert hibával rendelkező lámpát kiválasztani. De a szerszám nélküli felszerelhetőség is alapfeltétel volt, mert ezt már tudnia kell minden lámpának. Ezenfelül a külső akku sem játszott, mert ezen a szinten már alapvetőnek kell lenni, hogy egy a gyártó belső akkus modellt is tud gyártani nagy kapacitással. Végül meglett a kiválasztott darab “3T6 LED Bicycle Light Front 4800mAh USB Rechargeable MTB Bike Lamp 2500 Lumen” fantázia névvel, amiért szállítással együtt 8756 Ft-ot kellett fizetnem és 15 napos szállítási idő helyett 7 nap alatt itt volt Kínából. A nevéből kiderül, hogy elméletben 2500 lument tud ez a lámpa és az akkumulátora 4800 mAh-s. A továbbiakban T6 Bike Headlight-nak fogom nevezni az egyszerűség kedvéért, egyébként is így nevezik az adatlapján.

Összehasonlítás

 

Külső

A Cateye AMPP1100 külsőre is minőséget sugall, jó tapintású burkolat, lekerekített formák, masszív, ellenálló ház, amihez érezhető tömeg is párosul, csavarok a lencsénél, amik valószínűleg a szétszedhetőség miatt vannak ott, igényes bekapcsoló gomb, jól záródó USB fedél, cserélhető konzolrögzítés, egyszóval nagyon rendben van, olyan mint amit egy prémium terméktől elvárnánk.

A T6 Bike Headlight már kicsit egyszerűbb kivitel, egy ipari kinézetű eloxált alumínium testbe építették be a lámpát, fogásra jó, sőt a bordák is segítik a fogást ha zseblámpaként lenne használva, ezenkívül elég masszív és biztosan nem sérülékeny darab (sőt kb 20%-kal könnyebb, mint a Cateye), viszont a bekapcsoló gomb kissé lötyög (bőven belefér, de azért mégis), a lámpa hátsó része műanyag és nem annyira szép, és kissé nyugtalanító, hogy a lencsék nem illeszkednek tökéletesen a lámpatesthez és egy picit belátok (legalábbis egy piros kábelt látok). Az USB fedél hátul van, így a kormányról is könnyen hozzáférhető, ami egyéb funkcióknál jön jól. Negatívum, hogy a konzolrögzítő műanyaglapról nem igazán a minőség jut eszembe, elég gagyi kinézete van, viszont ezt is cserélhető (ha találsz hozzá valahol alkatrészt).

Rögzítés

A Cateye amióta az eszemet tudom ezt a rögzítést használja, a FlexTight konzol a kerek és közepesen lapított aero kormányokkal is kompatibilis. Egyszerű felszerelni, max 1 percbe telik még egy bovden tengerben is, és stabilan tartja a lámpát. Egy mozdulat ráhúzni a lámpát és ugyanennyi levenni az oldalsó gomb benyomásával. Ezenkívül kapható hozzá villára szerelhető konzol és a teszt lámpához sisak konzol is érkezett, bár az utóbbit nem tudom, hogy ki tudja használni, mert jelentős tömege van a lámpának (a sisakom könnyebb mint a lámpa) és nagyon elhúzza a sisakot az ember fején, én maximum csak fullface fejvédőn tudnám elképzelni.

A T6 Bike Headlight konzolja a gyári fotókon jobbnak tűnt, de a feladatát ellátja és szerszám nélkül felszerelhető, de csak kör profilú kormányokra. Egy menetes száron kell tekerni egy műanyag anyát, amit be tudunk akasztani az ellendarabba és továbbhúzva rögzül a kormányra a konzol. Ha már kilazítottuk rendesen az anyát akkor 1 perc alatt felrakható a konzol a kormányra a beállítással együtt, a menetes szár egyébként nagyon hosszú és teljesen kitekert állapotban kompatibilis a 31,8-as kormányokkal, nem tudom elképzelni hogy milyen kicsi átmérőjű kormányokkal is kompatibilis lehet. Felrakni a lámpát rá pont annyiba telik, mint a Cateye-nál és hiába a gagyinak tűnő műanyagválasztás meglepő módon stabilan tartja a lámpát.

Funkciók

5 üzemmód található a Cateye AMPP1100 első lámpában, folyamatos fényként tud gyenge (400 lumen 4,5 óra), közepes (800 lumen 2 óra) és erős (1100 lumen 1,5 óra) fényáramot, villogóként pedig tud nappali erős villogást (1100/400 lumen 6,5 óra) és klasszikus villogást (200 lumen 50 óra). Bár nem tér ki rá a gyártó, túlmelegedés elleni védelem is van a lámpában, ha elkezd túlmelegedni akkor automatikusan veszi le a fényerőt az elektronika, ami kifejezetten hasznos egy 1100 lument tudó lámpánál, mert álló helyzetben úgy fel tudna forrósodni, hogy minden leégne körülötte, így sem ajánlott megfogni a lámpa első részét nagy fényerőnél (a hátsó része mindig fogható hőmérsékletű marad, itt található benne az akku is). Memória funkció is található az AMPP1100-ban, bekapcsoláskor mindig abba az üzemmódba kapcsol vissza amiben kikapcsoláskor volt. A lámpa tetején található bekapcsoló gomb többféle funkciót lát el, egyrészt ezzel tudunk az üzemmódok között váltani, 1 nyomásra a következő üzemmód következik, míg gyors duplára az erős fényre vált át, a gomb másik funkciója pedig az akkumulátor töltöttség jelzése, a kék szín 50% fölötti töltöttséget jelez, a sárga 30-50%-ot, míg a piros 30% alattit.

A T6 Bike Headlight-ban 6 funkció található, pontos fényerő adatokat nem közöl a gyártó funkciónként, így csak azt tudom leírni, amit tapasztalatok. Az első üzemmódban a két oldalsó led világító erős folyamatos fénnyel, a másodikban ugyanez a két led gyenge fénnyel, a harmadikban a középső led világít erősen, a negyedikben minden led világít erősen (ez a legerősebb fény), az ötödikben pulzáló fénnyel világít a lámpa, míg a hatodik üzemmód egy stroboszkóp. Ennél a lámpánál el kell felejteni a hosszú gombnyomást, csak a rövid gombnyomásokra reagál, erre kapcsol be és a különböző üzemmódok között lépked vele míg a végén kikapcsoljuk és újra kezdődik a kör. Ilyet, nem mostanában láttam… Ez elég nagy hátrány, nem is értem, hogy ezt hogyan gondolta a gyártó. A töltöttséget a gomb alatti ledek mutatják, a tapasztalatok szerint nagyjából pontosan, időben egyenletesen merül le a lámpa. Túlmelegedés elleni védelem nincs benne, de nincs is rá szükség, hamarosan kitérek rá hogy miért nem. Extra, hogy powerbankként is használható a lámpa, elvileg 4800 mAh (de erős fenntartásokkal kell kezelni, lejjebb olvashatjátok, hogy miért), található rajta USB kimenet a töltő mellett, mely könnyen elérhető.

Fényerő

Cateye 1100 lumen

Cateye 800 lumen

A nagy kulcskérdés a fényerő, gondolom mindenki erre várt a tesztben. A Cateye AMPP1100 gyönyörű erős fénnyel világít, szépen terít, jó a színhőmérséklete, minden látszik vele, és csak azért nem ő lett az első az idei lámpa körképünkben, mert volt nála erősebb lámpa. A Cateye-nak lehet hinni, a lumen adatok biztosan helyesek. Sötétben nekem 90%-ban elég volt a 400 lumenes üzemmód, gyönyörűen lehet vele látni 30km/h fölötti sebességnél, városban meg még sok is, de nem lehet lejjebb venni a fényerőt. A 800 és az 1100 lumenes üzemmódok terephez vagy nagy sebességű országútizáshoz kellettek egy-egy szakaszra, de különben nem igényeltem őket. A nappali villogó módot meg tényleg csak nappal használjuk, mert kiégeti az autósok szemét (ugyanez igaz a két erős folyamatos fényre is éjszaka, hogy forgalomban ne használjuk őket).

Cateye 400 lumen

T6 Bike Headlight max fényerőn…

A T6 Bike Headlight gyártói “hazugsága” 2500 lumen, mint már írtam feljebb én azt vártam, hogy kb a felét fogja tudni, hát nagy meglepetésemre nem így történt. A legerősebb üzemmódban, amikor mindhárom led világít akkor kb ugyanannyinak érezhető fényt ad, mint a Cateye a leggyengébb üzemmódban, azaz 400 lumenen. A valóságban szerintem 500 lumen körül lehet a fényereje, csak mivel oldalra is jobban világít ezért ott is “veszik el fény” a Cateye-hoz képest. A színhőmérséklete lilásan hideg (mint sok kínai katalógus lámpának), ezért ez is rontja vele a láthatóságot, mondjuk azt, hogy egy minőségi lámpához képest katasztrófa ebben, én rosszul érzem magam az ilyen fényben terepen. A túlmelegedés védelemre nincs szükség nála, mert az alacsony fényerő miatt annyira sem melegszik, hogy nulla fok körül max fényerőnél melegítse az ember kezét (kivittem párszor zseblámpának kutyát sétáltatni). További probléma, hogy automatikusan veszi le a fényerőt kb 5-10 perc használat után, ilyenkor gyorsan végig kell nyomkodni a kört, hogy újra nagyobb fényerővel világítson újabb 5-10 percet, ötletem sincs, hogy ezt mi okozhatja. Max fényerőn kb 2,5-3 órát tudhat (pontos adat a fényerő megújítások miatt nehezen megmondható), ami kifejezetten nem rossz, bár a Cateye hozza a gyári adatot, 400 lumenen 4,5 órát 2500 mAh-s akkuval, ami “elvileg” fele akkora, mint ami ebben van és mégis minimum másfélszer annyi ideig tud világítani. A problémák után azért arra érdemes kitérni, hogy a legerősebb üzemmóddal gond nélkül el lehet menni bringázni városon kívülre is, látni fogunk rendesen, szépen, homogénen teríti a fényt, maximum a gyors lejtőkön és terepen érezhetjük kevésnek a fényét. Alacsonyabb fényerővel városi lámpának is tökéletes, a villogó üzemmódok napközben tesznek láthatóvá minket, bátran használhatjuk nappali villogóként.

Ár

A Cateye AMPP1100 nem olcsó a 49 990 Ft-os ajánlott fogyasztói árával, a kategóriájában is a drágább modellek közé tartozik, viszont cserébe megkapjuk a Cateye minőséget, amire a szakmában több mint 20 éve dolgozó kollégám csak annyit szokott mondani, hogy örök, mint a Cateye termékek 🙂 (nekem is van 18 éves még működő Cateye villogóm és komputerem is).

A T6 Bike Headlight ezzel szemben jelentősen olcsóbban beszerezhető, a forint árfolyamától függően 8500-9000ft között, bár a teljesítményt nézve egyáltalán nem egy kategória kettő, ezért az árukat nem igazán lehet összehasonlítani. Ha a kategóriájában nézzük, és eltekintünk a folyamatos fényerőlevételtől (tegyük fel, hogy csak ez a modell hibás) még akkor sem a legjobb vétel, mert találni jobb paraméterekkel rendelkező lámpákat.

Következtetés

Számomra az egyik nagy tanulsága ennek a cikknek, hogy nem szabad megbízni abban, amit a lámpáknál az eladók írnak Aliexpressen, ezt eddig is tudtam, de most nagyon belenyúltam ennél a terméknél, nem kettővel (amire számítottam), hanem öttel kellett osztani az ottani számot. Innentől mindenkinek javasolom, hogy ne higgyen annak, ami ott szerepel és ne hasonlítgassa a nálunk bemutatott lámpákhoz. Biztosan vannak olyan lámpák ott is, amik kevesebb problémával rendelkeznek és csak 2-3-mal kell osztani a megadott lument (nem véletlenül jóval alacsonyabbak az azonos Európában kapható modellek fényerő értékei, mint amiket a kínai oldalon adnak meg…). Viszont ha veszünk egy minőségi márka lámpáját, pl egy Cateye lámpát akkor nem kell aggódnunk amiatt, hogy mégsem azt kapjuk, amire számítunk. Az AMPP1100 jó példa erre, nem csak a fényerővel nem csal a gyártó, hanem az üzemidővel sem, sőt kapunk mellé extra funkciókat, megbízható konstrukciót, kellemes színhőmérsékletet és homogén terítést. Ezután én biztos maradok a minőségi márkáknál. 😉

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo