Dévay Márk első helyen végzett a triatlon Európa-kupa összetett ranglistáján. A tehetséges, fiatal triatlonos kiváló úszó és kerékpáros tudásával hívja fel magára a figyelmet, ráadásul a kerékpárok technikai oldalához is ért. Ennek kapcsán beszélgettünk vele a triatlonozásról, a kerékpározásról és a kerékpárjáról.
Idén Dévay Márk nyerte az ETU sorozatot (triatlon Európa-kupa), Glasgow-ban az EB-n 7. lett és egy héttel ezelőtt jött a hír, hogy az európai szövetség az év triatlonistája díjra jelölte. De nem csak az eredményei miatt figyeltünk fel rá, hanem ő az, akit rendszeresen láthatunk szökni kerékpáron, szinte minden versenyen az úszás után ő bringázik az élen, ami kicsit átalakítja a triatlonról kialakított képet, hogy a triatlonisták csak “ellógják” a kerékpározást és kipihenik magukat bringán a futásra.
Bikemag: Kintről nézve eléggé támadó szellemben versenyzel, nagyon sokat látunk a többiek előtt kerékpározni, amit sokan nem értenek, mert sokszor megfog a mezőny és úgy tűnik, hogy feleslegesen fárasztottad magad miközben a többiek a bolyban jóval kevesebb energiát használtak el. Persze sokszor előfordul, hogy jelentős előnyt építesz ki a futásra. Miért ezt a taktikát választod versenyről versenyre?
Dévay Márk: A triatlonisták között jó úszónak számítok, gyakorlatilag mindig az elsők között jövök ki a vízből, így a főmezőnyhöz képest előnnyel kezdhetem meg a kerékpározást, viszont a futásban egy kicsit gyengébb vagyok, mint a legjobbak, ezért meg kell próbálnom egy olyan előnyt megszerezni a kerékpáron, amit a “futógépek” már nem tudnak ledolgozni. Sokszor vannak ehhez társaim, akikkel összedolgozva olyan előnnyel szállunk le a kerékpárról, ami kitart a verseny végéig. A pályák is egyre technikásabbak, sok a kanyar, ami kedvez nekem, mint pl az Európa-kupa utolsó fordulója Portugáliában, ahol a nehéz pályán megcsináltuk a szökést, amivel bebiztosítottam az összetett első helyemet. Természetesen gyakran nem jön be ez a taktika, amikor nincs társam kerékpáron, ilyenkor egy teljes mezőnnyel szemben esélytelen vagyok.
Bikemag: A pályák kapcsán beszéljünk egy kicsit a kerékpárodról, az sem egy megszokott full aero triatlon bringa. Bemutatnád nekünk?
Dévay Márk: Egy Cube Litening C:68 SL-t használok Dura Ace felszereltséggel a Cube Magyarország jóvoltából. A gyári modellhez képest a kereket cseréltem le karbon aero-ra és a hajtóművet watt-mérősre, máshoz nem nyúltam.
(A Wanty-Groupe Goberts is ilyen kerékpárt használ – szerk.)
Bikemag: De miért nem valamilyen szuper aero “minden integrált” modellt választottál, amit sokan használnak?
Dévay Márk: Mert nekem fontos, hogy könnyű, merev és jól irányítható legyen a kerékpár, és mint már említettem nagyon sok a kanyarkombináció mostanában a versenyeken, ezért kell a fordulékony és jól gyorsítható bringa, aminek a Cube Litening tökéletesen megfelel. Ezenkívül rengeteg utazom repülővel a versenyekre és állandóan szét kell szednem a kerékpáromat, hogy beférjen a dobozába, így hiába tetszenek a letisztult külsejű integrált bovdenes bringák, a szétszedésük és az összerakásuk egy rémálom lenne.
Bikemag: Ha már ennyit utazol, elmesélnéd, hogyan csomagolod el a kerékpárodat? Biztos sokan kíváncsiak rá. (Márk éppen edzőtáborba készült az interjú idején, ezért jó alkalom képekkel is dokumentálni a kerékpárja bedobozolását – szerk.)
Dévay Márk: Idén annyit szedtem már szét, hogy szinte rutinból megy. Van egy nagy kerékpárszállító bőröndöm, amibe a kormányt, a nyerget levéve és a kerekeket kiszedve elfér a Cube, persze pár trükk azért van. A Litening C:68 direct mount rögzítésű hátsóváltót fogad, és ha csak a váltót veszem le akkor nagyon közel van a váltófül a doboz széléhez és a reptéri csomagkezelést ismerve könnyen megsérülhet, ezért az egész fület le szoktam szerelni a bringáról. A másik a kormány, ha a kormányt veszem csak le akkor minden egyes összeszereléskor állíthatom be a kormány szögét, viszont ha kormányszárral együtt akkor kicsúszik a villa vázból, ezért a stucni helyére a fogaskoszorúhoz adott műanyag elemet húzom rá a villanyakra, ami tökéletesen ellátja a távtartó feladatát. A lánctól és a hátsóváltól kell megvédeni a vázat, erre a célra egy rongyot használok. A kormány a képeken látható módon felfekszik a vázra és elfér a dobozban. A kerekeket a váz két oldalára szoktam behelyezni, és az üres helyeket is mindig kitöltöm valamilyen az utazáshoz szükséges tárggyal.
Bikemag: Még egy apróság kerékpárral kapcsolatban, látom, hogy peremes kerekeket használsz most, de régebbi fotókon szingós kerekek vannak. Miért váltottál?
Dévay Márk: Szingóból is próbáltam az egyik legjobbat használni, de a latexes belső miatt állandóan pumpálni kellett, sokszor verseny előtt is közvetlenül fel kellett fújni és mivel az utazásoknál erősen korlátozott, hogy mennyi csomagot vihetek magammal a repülőn, így a műhelypumpa állandóan kimaradt és mástól kellett folyamatosan kölcsönkérni. Ezenkívül sokszor a verseny előtt akár már egy héttel is megérkezünk a helyszínre és ott edzünk, ilyenkor elég kellemetlen tud lenni egy defekt a szingónál, míg egy belsős keréknél többnyire egy belsőcserével megúszom.
Bikemag: A kerékpárod után beszéljünk a terveidről! Nemsokára itt az olimpia, kvalifikáció, stb… mik a terveid a 2019-es szezont illetően, milyen versenyeken fogsz rajthoz állni?
Dévay Márk: Jövőre amennyire lehetőségeim engedik elsősorban világkupa és WTS versenyeken szeretnék indulni, amikkel pontokat gyűjthetek az olimpiai kvalifikációhoz, az ETU és a kontinentális kupasorozatok Rio után kikerültek a kvalifikációból. Sokat dolgozom azért, hogy jobb lehessek és kvalifikációt szerezhessek a 2020-as olimpiára.
Bikemag: Köszönjük az interjút és sok sikert kívánunk!