Zavartalanul bringázni a városon át kilométereken keresztül, elsőbbségadás kötelezettsége vagy megállás nélkül, ráadásul idős nénik sem toppannának elénk pórázon a kisördögükkel?
Xiamen városban Kína első és egyben a világ leghosszabb, pillérekre épült kerékpárútját adták át. Az öt méter széles, kétszer két sávos magasított bicikliút 7,6 kilométer hosszan, helyenként öt méteres magasságban kanyarog, a három és fél millió lakosú délkelet-kínai tengerparti metropolisz öt jelentős lakónegyedét és három bevásárlónegyedét összekötve. A kínai közlekedési kultúráról azért tudni kell, hogy egy átlagos belvárosi utcában még a Közép-Európában magukat bátornak képzelő bringások is behúznák néha fülüket-farkukat…
Nos az elszigetelt “sztráda” megoldás a problémára. A csütörtökön átadott, és egy hónapig tesztüzemmódban működő “égi” bicikliúton óránként 2000 kerékpár haladhat keresztül maximálisan 25 kilométeres óránkénti sebességgel. Kapui a multiszenzoros megfigyelőrendszernek köszönhetően automatikusan becsukódnak, ha túl nagy a zsúfoltság. A pályára 11 helyen – 11 buszmegállónál és két metróállomásnál – lehet felhajtani.
A magasított kerékpárút 4,8 méter széles, 1,3 méter magas korlát szegélyezi, és bár 30 ezer lámpa világítja meg, éjszaka – este fél 11-től reggel fél 7-ig – nem használható. Olyanok is használhatják, akiknek nincs saját bringájuk, mert a “gyorsforgalmi bicikliúton” bérelni is lehet kerékpárt. 355 parkolóhely van közbringáknak és 253 parkolóhely privát kerékpároknak. Ráadásul a bringaút nagyrészt a már meglévő helyi „gyorsbusz-járat” pályája alá épült, ami az esőtől is védelmet nyújt, s természetesen így bármikor át lehet szállni közvetlenül a tömegközlekedésre.