A 29-es fullykról inkább a kötetlen mountain bike-ozás, szabadság, biztonság jut eszembe elsőre. A Lapierre XR 529 kicsit más. Olyan össztelós nagykerekű, ami nehéz pályán szerintem versenyen is rendkívül hatékony.
Ha felmegyünk a Lapierre gyári oldalára, enduró, all-mountain, mountain trail és XC race fully-kat találunk a mountain bike-ok között. Aki sok katalógust átlapozott már, és sok bringát is kipróbált, szkeptikus, amikor egy 29er fully mellett azt olvassa, hogy XC-versenygép. A másik oldalon hitelt érdemel a profi csapatokat szponzoráló Lapierre márka, és az a tény, hogy kizárólag össztelós gépeket találunk a palettán (nincs merev XC-rakéta a kínálatban). Nos, nem kell csalódni, nem trail bike-kal, nem „élménybringával” vagy valami hasonlóval van dolgunk, amire rábiggyesztették a katalógusban az XC címkét… A franciáktól egy „ready to race” cross-country fully-t kapunk, kivételes minőségben.
Hirtelen nehéz lenne mondanom olyan céget, ahol hasonló szintű bringa az alapmodell a kínálatban, pedig a Lapierre XR 529 esetében erről van szó. Egy olyan karbonvázra épül a gép, melynek a legutolsó részletét is gondosan megtervezték, az ívek, forgáspontok, papucsok, de még a rejtett kábelvezető nyílások is mestermunkát sugároznak, a festés úgyszintén, ez a váz a mai mountain bike gyártás legmagasabb szintjét képviseli. Maga a felfüggesztés, a himbarendszer egy olyan koncepció mentén lett kialakítva, ami két pillérre épül, egyrészt az intelligens elektromos rugóstag, a Rock Shox e:i shock használatára, másrészt a minél alacsonyabb tömeg elérésére.
Egy rémegyszerű, 100 mm-t mozgó egyforgáspontos rendszerrel van dolgunk, ahol a rugóstag elhelyezése egyrészt könnyű építést tesz lehetővé, másrészt kimondottan jól védi a tagot bármilyen sérüléstől, ugyanakkor könnyen hozzáférhető, ha állítani szeretnénk. Tegyük hozzá, ezt a kerékpárt a rugóstaghoz tervezték, az intelligens rugóstaghoz. Ez azért fontos, mert itt nem elsősorban a lengőkarok és a forgáspontok egymáshoz való viszonya határozza meg a mozgást, vagy csökkenti a pogózást. A mozgás minőségéről itt a rugóstag gondoskodik, minden attól függ, hogyan állítja be az intelligens rendszer a csillapítást.
Nos, a tesztelt XR 529 pont nem az a modell, amelyet az e:i shock-kal szereltek (pedig a Lapierre honlap szerint e:i shock-kal is választhatjuk), ez a legkedvezőbb árú változat, meg kell elégednünk a háromállású FOX CTD taggal. Ennek a hátrányát leginkább akkor érezzük, ha azt szeretnénk, hogy ne pogózzon tekerésnél a felfüggesztés, ugyanakkor mozogja is ki terepen a gyökereket. Ha ki szeretnénk használni a fully által kínált kényelmet, akkor bizony pedálozás közben rendesen hintázni fog a gép, „Trail” állásban is. Jó lenne kipróbálni az intelligens rugóstagos változatot, vagy mondjuk egy XR 729-est is, mert ismerve a terepviszonyokhoz és a tekerés intenzitásához a másodperc tört része alatt alkalmazkodó Rock Shox e:i shock-ot, úgy sejtem, hogy a tökéletes XC-fully címért lehet versenyben a Lapierre.
Egyébként minden más szempontból fantasztikus a váz. A geometriát nagyon jól sikerült eltalálni, 29er fully létére nagyon jó mászógép, amit a rugózás tovább erősít, a Hármashatár-hegy kövesén kijelenthetem, hogy a leghatékonyabb bringa volt felfelé, amire egyáltalán emlékszem. Technikás és meredek emelkedőkön gyakorlatilag nincs párja, bőven kompenzálja itt azt a súlytöbbletet, amivel mondjuk egy merev XC-géphez képest rendelkezik. Csodák nincsenek, lejtmenetben nem annyira agilis, mint egy trail-fully, és az alacsonyabb homlokrész miatt kevésbé érezzük páholyban magunk, de a nagy kerekekkel és elöl-hátul 100 mm rugóúttal még így is tökéletes biztonsággal és gyorsan kezelhetőek az olyan típusú lejtők, amilyenek egy maratonon, XC-pályán vagy szokványos montizás során előfordulhatnak.
Az biztos, hogy egy ilyen bringa nyergében jóval később fárad el a testünk, hosszú távú maratonozásra szerintem kimondottan ideális. Nekem 179 cm-es magassághoz az M-es vagy az L-es méret közül érdemes választani. Ha gyorsabb szeretnék lenni versenyen, én a nagyobbat választanám, az L-essel rögtön összebarátkoztunk. A 620 mm-es felsőcső elsőre hosszúnak hangzik, de a 90 mm-es stucnival pont kiadja az elnyújtott testhelyzetet, amiben hatékonyabban abszolválom az emelkedőket. A 70 fokos homlokcsőszöggel, ahogy már említettem, nem annyira „szalajtós” lefelé, mint a 29-es trail-fullyknál alkalmazott 69 (esetleg 68) fokos fejcsővel, de összességében pont ezért kapunk egy harmonikus XC/maraton fullyt.
Ami a FOX CTD rugóstaghoz hasonlóan nem a csúcsminőséget erősíti a tesztbringában, az a 100 mm-t mozgó Rock Shox Reba teló, korábbi tapasztalatokból kiindulva kicsit többet vártam. Nem vettem a fáradtságot, hogy műhelyben szétszereljük, de olyan érzésem volt, mintha teljesen száraz lenne belül, ebben lehet szerepe annak is, hogy a tesztbringa nem zsírúj darab, hanem az Alpinbike tesztflottájában teljesít szolgálatot. Legalább tudjuk, hogy a 29er Solo Air Reba igényli a gondoskodást, mert eléggé szorosan mozgott már a bringában, a megindulás is nehézkesebb volt a szokásosnál. A merevsége viszont lenyűgöző, a 15 mm-es tengellyel tökéletes irányíthatóságot ad, semmi bizonytalanság. (Ugyanez elmondható a hátsó traktusra is, ami nem is csoda, hiszen a hátsó háromszög egy egységet képez, és a papucsokban ott is átmenőtengely (12 mm) figyel.)
A felszereltség egyrészt gondosan válogatott, másrészt tapintható, hogy a legkedvezőbb árú modellről van szó és ennek is szól a gondosság. Keverve a Shimano, a SRAM és a Formula, szerencsére ésszel. Sok vita nem fér hozzá, hogy a Shimano XT hátsó váltó az SLX váltókarral jól működik. A hajtókar viszont SRAM, és a 36-22 kompakt áttétel illik is erre a gépre. Öreg harcosok erre már meg is kérdezik, hogy miért hívjuk „kompaktnak”, majdnem egy háromtányérosról van szó nagytányér nélkül. Az erdőben viszont jól működik, sokszor leugrik hátul a lánc kónuszra, de végül is nem nagyon hiányoltam keményebb fokozatot. Ha már 36-os nagytányér, jó választás a hozzá illő SRAM X7 átdobó, ami – ugyancsak fontos információ – tökéletesen kapcsolható az SLX váltókarral.
A Formula RX fékeket a „tették a dolgukat” kategóriába sorolnám, sajnos a tárcsába már került nyolcas, de említettem, hogy nem nálam kezdte a tesztbringa az ipart. Különösebb gond nem volt velük a teszt során, a fékhatás kielégítő volt hosszabb lejtőzés során is, néha ciceregtek, de még nem idegesítő mértékben, a tökéletesre állításukról egy idő után lemondtam. A kerekek nincsenek XC-versenysúlyban, ellenben agyonstrapálhatóak. A Formula agyakra fűzött Mavic XM319 felnik erősek, és könnyen javíthatóak. A Schwalbe Rocket Ron gumikkal pedig XC-használaton túl is bevethető a bringa, ezek a külsők sárban is jól teljesítenek, kanyarstabilitásuk is nagyon jó szinte mindenféle talajon.
A kiegészítők közül a 720 mm széles egyenes Lapierre XC-kormányt emelném ki, ami egyrészt cross-country-san alacsonyan tartja a pilótafülkét, ami illik a bringához. Másrészt nekem már túl széles, főleg Magyarországra. A budai hegyekben, de a Pilist-tetőről lefelé is akadnak olyan ösvények, ahol már konkrétan nem férek el vele a fák között. Tudom én, hogy stabil, precíz, kormányzás meg minden, jól is esik adott traileken, ahol viszont nem férek el vele, ott nem férek el… A stucni és a nyeregcső Easton EA50, a nyereg Selle Italia SL. Egy szót még a Lapierre hab-markolatról is, ugyanis kimondottan kényelmes, a sok országútizás között elfelejtettem felvenni a kesztyűt mountain bike-ozáshoz, és még így is jó fogást adott végig.
Összefoglalva ezt a bringát bátran ajánlom maratonozáshoz, XC-versenyzéshez. Sőt, aki kevésbé technikás felfelé, lefelé, simán szintet ugorhat a Lapierre-rel, egy merev 26-oshoz képest ez esetben már tényleg múlhat az eredmény a bringán. Természetesen magától értetődik, hogy hobbibringázásra, kikapcsolódásra is kiváló, igaz, ennek az ára is megvan. Mégis azt mondom, ha már valaki megteheti, válassza az intelligens rugóstaggal, biztos vagyok benne, hogy az e:i shock-kal tökéletes játékszert kap!
Videó az e:i rendszerről:
Lapierre // e:i Shock Auto from Lapierre Bikes on Vimeo.
További képek:
További képek az e:i-változatról:
Infobox:
További Lapierre-információk IDE KATTINTVA tekinthetők meg.
Hazai forgalmazó: Green Serpentine Kft., a Lapierre bringákat keresd az Alpinebike-ban!
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: S, M, L, XL
Alkatrész-garancia: 2 év
A tesztelt Lapierre XR 529 ára 929 900 Ft, az e:i modell pedig 1 089 990 Ft
Műszaki adatok:
Váz: | XR 29″ CARBON 100 mm út |
---|---|
Villa: | ROCKSHOX REBA RL 29’’ SOLO AIR 100mm 15QR TAPERED + PUSHLOC |
Rugóstag: | FOX FLOAT CTD EVOLUTION SV |
Fejcsapágy: | CANE CREEK 40 SERIES 44/28,6 I 55/40 TAPERED |
Hajtókar: | SRAM S1000 36x22T |
Középrész: | SRAM GXP PRESS-FIT |
Átdobó: | SRAM X7 36T |
Hátsó váltó: | SHIMANO XT 10spd |
Váltókar: | SHIMANO SLX SLM 670 2×10 SPEED |
Fogaskoszorú: | SRAM PG 1030 10 SPEED 11-36T |
Lánc: | SHIMANO 10 SPEED |
Fékek: | Formula RX (F)180 (R)160 |
Fékkarok: | Formula RX |
Első agy: | Formula DC71 QR 15 mm 32H |
Hátsó agy: | FORMULA DHL142 32H BLACK 12×142 mm |
Felnik: | MAVIC XM319 29″ duplafalú 32H |
Gumik: | SCHWALBE ROCKET RON PERFORMANCE 29×2.10 |
Kormány: | LAPIERRE XR COMP FLAT ALLOY YC-A113KC-DB1 – WIDTH: 720mm Ø: 31.8mm |
Markolat: | LAPIERRE FOAM GRIPS LOCK-ON |
Stucni: | EASTON EA50 8° Ø: 31.8 mm, 90 mm |
Seatpost | EASTON EA50 |
Seat | SELLE ITALIA SL |
Geometriai adatok:
Size | S | M | L | XL |
---|---|---|---|---|
ST ** | 41.0″ | 44.0″ | 48.0″ | 53.0″ |
TT * | 572.0″ | 600.0″ | 620.0″ | 640.0″ |
Stack | 595.0mm | 595.0mm | 614.0mm | 614.0mm |
Reach | 384.0mm | 412.0mm | 427.0mm | 447.0mm |
HT | 100.0mm | 100.0mm | 120.0mm | 120.0mm |
HA | 70.0° | 70.0° | 70.0° | 70.0° |
SA | 72.5° | 72.5° | 72.5° | 72.5° |
RC | 446.0mm | 446.0mm | 446.0mm | 446.0mm |
BB Drop | 40.0mm | 40.0mm | 40.0mm | 40.0mm |
Stucni hossz: | 75.0mm | 75.0mm | 90.0mm | 90.0mm |
Kormány szélesség: | 720.0mm | 720.0mm | 720.0mm | 720.0mm |
Hajtókarhossz: | 170.0mm | 175.0mm | 175.0mm | 175.0mm |
Nyeregcsőhossz: | 350.0mm | 350.0mm | 350.0mm | 350.0mm |
* vízszintesen mérve ** középtől mérve
.