fbpx

KTM Ultra Flite 27 kerékpárteszt: nem lehet nem észrevenni

Ezúttal az osztrák gyártó egy 27,5-ös gépe került terítékre, egy KTM Ultra Flite, mely annyira egyéniség, hogy nem igazán lehet nem észrevenni.

KTM Ultra Flite: sportos összkép, vad színkontraszt

KTM Ultra Flite: sportos összkép, vad színkontraszt

Először a színe miatt kapják fel a fejüket az emberek, aztán a hozzáértőbbek konstatálják, hogy ez a kerék 26-nak bizony nagy, de 29-nek meg mintha kicsi lenne. Igen, ez a 27,5-es kerékméret, mellyel a két fentebbi kerékméret előnyeit igyekeznek a gyártók ötvözni, és mely a 29-esnél is sokkal gyorsabban látszik elterjedni. Egyesek szerint felesleges ez az új szabvány, de én a testméretem és a lábhosszam miatt mindig is hadilábon álltam a 29-esekkel. Viszont mégiscsak jól jönne valami, ami jobban gördül, mint a 26-os, pláne, hogy nem tartozom a legtechnikásabb montisok közé. Hogy mennyire sikerült ez a feladat a KTM-nek? Mindjárt kiderül…

Az Ultra Flite emelkedőkön különösen elemében van

Az Ultra Flite emelkedőkön különösen elemében van

A szépen megformált fejcső tapered villanyakat rejt.

A szépen megformált fejcső tapered villanyakat rejt.

A KTM is azon cégek sorába lépett, akik komolyan a 27-es kerékméretre alapozzák az XC vonalat, így 26-os kerékkel már csak belépőszintű modelleket találunk. Olcsóbb modelleket viszont a 27-es kínálat is tartalmaz, hiszen az az Ultra One modellel kezdődik Alivio/Altus felszereltséggel mindenki számára elérhető árral, a csúcsát pedig a karbon Myroon 27 Prestige jelenti. Az Ultra Flite a paletta közepe táján helyezkedik el, és a gyártó az igényes amatőröket, rendszeres hétvégi tekerőket célozta meg vele.

Különösen nagy kíváncsisággal vártam az Ultra Flite tesztjét, mert egy tavaly őszi tesztnapon volt már szerencsém a cég egy drágább 27-es modelljéhez, a limitált 1964-hez, mely a cég fennállásának 50. évfordulójára készült. Akkor alig akartam visszaadni, annyira élveztem az együttlétet. Úgy éreztem, hogy egyből kihozták az új kerékméretből, amit ki lehet. Annyira profi gépnek tűnt a menettulajdonságai alapján, hogy el sem hittem, hogy “csak” Deore/SLX felszereltségű gépről van szó. Mikor a teszt végén részletesebben átnéztem a gép alkatrészlistáját, és a katalógusban is utánanéztem, akkor döbbentem meg, hogy egy 11,8 kg-os gép nyergében ültem. Max. 10-nek éreztem. Ez jó előjel volt a kistestvéréhez, a mostani Ultra Flite-hoz, mely sok mindenben örökli a nagytesó tulajdonságait.

A közvetlen Post-mount tárcsafék-konzol a láncvillán. …és igen bármennyire is fura, azért ott van alatt a kitámasztó-rögzítés helye…

A közvetlen Post-mount tárcsafék-konzol a láncvillán. …és igen bármennyire is fura, azért ott van alatt a kitámasztó-rögzítés helye…

Az Ultra geometriája ugyanis teljesen megegyezik az 1964 LTD modelljével (ami jó hír), de annál egyszerűbb csövekből készült. Így ugyanazt az agilis, de mégis kiegyensúlyozott viselkedést nyújtja egy picit nagyobb tömeg és megfizethetőbb ár mellett. Ami a kidolgozást illeti, arra a KTM-nél megszokott módon panasz nemigen lehet: az erőhatásoknak megfelelően formált csőkeresztmetszetek, igényes hegesztések, véggondolt logikus papucskialakítás – mely elég stabil alapot ad egy harapósabb tárcsaféknek is -, szépen formált fejcső, és semmi felesleges önmutogató sallang (e téren a festésben élték ki magukat). Szerencsére meghagyták az átkötő elemeket a lánc- és támvillák között, ami jótékonyan hat a hajtáshatékonyságra. Nem tudok belekötni.

Dizájnos átkötő-elem és csomagtartó-rögzítő szem is van

Dizájnos átkötő-elem és csomagtartó-rögzítő szem is van

Stabil hátsó papucs és SLX shadow váltó

Stabil hátsó papucs és SLX shadow váltó

Viszont meglehetősen egoista cégnek bizonyult a KTM: csak a vázon összesen 9 KTM, és nem kevesebb, mint 15 Ultra feliratot sikerült összeszámolnom! A szín önmagában is elég figyelemfelkeltő, bár ma már egyre inkább trendinek mondható, aztán valakinek vagy bejön, vagy nem. A váz felhasználhatósága tekintetében elég körültekintőek voltak a tervezők, hiszen a csomagtartószemek révén akár túrázásra is foghatjuk az Ultra Flite-ot. A hosszabb tekerésekre természetesen rendelkezésre áll a 2 kulacsrögzítő hely is.

Az XC 30-as villa már kicsit árnyalja a képet. Bár tényleg úgy néz ki, mint a drágább villák, de azért inkább a középkategória képviselője. Igazából nem is lett volna vele semmi baj, elvégre masszív, nagyon merev – a tapered nyaknak is köszönhetően -, erős, ám egy kicsit nehéz, és alattam a „medium”-nak jelölt keménységű rugóval kicsit kemény volt minimális rugó-előfeszítés mellett is, pedig a 73 kilóm szerintem a medium kategóriába tartozik. Ez a gond persze egy egyszerű rugócserével orvosolható. A villa bizonyos testsúly felett egészen jól mozog, és megtalálhatjuk a kormányról vezérelhető lock-out-ot is, mely ezúttal is tökéletesen működött. A visszaút csillapítás amúgy széles tartományban állítható.

Egyszerű, de bevált saját márkás alkatrészek

Egyszerű, de bevált saját márkás alkatrészek

A fékek terén a végső ár kordában tartása miatt a gyártó egy olcsóbb modellt választott, de szerencsére a Shimano kínálatából. Ezekre jellemző, hogy nagyon hasonló teljesítményt nyújtanak, mint a jóval drágább tesók, legfeljebb a nagy hegyek hosszú lejtőin elérik a határaikat. Az egyszerűbb 395-ös fékek szépen adagolhatók (ezt nagyon szeretem az olcsóbb Shimano fékekben), 180-as első tárcsával fékerő is akadt bőven, ami a megcélzott felhasználáshoz elég lesz.

Ryde (ex-Rigida) Taurus felni

Ryde (ex-Rigida) Taurus felni

Kiemelném a gyártó saját márkás alkatrészeit, melyek technikai szintben és esztétikailag is mennek a géphez, színvonalas alkatrészek benyomását keltik. A KTM logós nyereg is nagyon pofás, formáját és keménységét tekintve sportos darab, nekem ritkamód bejött, nem tudtam olyan sokat menni a géppel, hogy érezzem a nyerget a fenekem alatt, persze ez az egyik legszubjektívebb dolog egy bringán. Formája miatt könnyen hátra lehet csusszanni a nyereg mögé, ha a lefelében a terep úgy kívánja. Egyszerűen szuper.

Tipikus látvány ebben az árkategóriában a Deore váltókar 395-ös fékkarral

Tipikus látvány ebben az árkategóriában a Deore váltókar 395-ös fékkarral

A menettapasztalatokat még annyival egészíteném ki, hogy nagyon hatékonyan lehet gyorsulni, tempót menni a géppel. jó fordulékonysága nagyon élvezetes csiki-csukizást biztosított az erdőben a legtechnikásabb ösvényen is. Mikor munka után elvittem kicsit a gépet a Hármashatár-hegyre azzal a céllal, hogy 10-20 km erejéig még gyűjtöm kicsit a tesztkilométereket, hamar azon kaptam magam, hogy már a harmincadiknál járok, és alig akarom abbahagyni, noha igencsak kezd rám sötétedni. A 27,5 colos kerekek érezhetően könnyebben vették kedvenc ösvényeimen a földből kilógó gyökereket, köveket, egy idő után már kifejezetten nem kerülgettem, hanem direkt becéloztam őket, annyira tetszett a dolog. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem éreztem picit nehezebben pörgethetőnek a nagyobb kerekeket, mint a 26-osokat, de ha már csak egy kicsi egyenetlenség is van, akkor behozta a hátrányát a 27,5-es kerék, ha meg kifejezetten gyökeres, köves az emelkedő, akkor egyértelműen előnyben van egy hasonló ballonosságú külsővel szerelt 26-oshoz képest.

Az új Deore hajtókar és átdobó

Az új Deore hajtókar és átdobó

Azért hadd legyen egy kis hátránya is a gépnek! Ugyanis azt éreztem, hogy a gép hátulja függőlegesen elég merev, kissé ráz. Ezt a hatást valamelyest tompítja a 27,2-es nyeregcső, de a saját hajlított támvillás alu merevfarúmhoz képest (ami kifejezetten kényelmes gép a merevfarú alu XC gépek közt) egy-két fokkal spártaibb élmény a tekerés az Ultra Flite-tal, a hajtáshatékonyság viszont a picit hosszabb láncvillák ellenére is a KTM mellett szól. Persze mindent egyszerre nem lehet. A KTM mérnökei a kényelem és a sportosság közül az utóbbira hegyezték ki a gépet. A komolyabban tekerő, teljesítmény-centrikus, de nagyon vastag pénztárcával el nem látott igényes bringások igényeire próbálták belőni a gépet, ami szerintem nagyszerűen sikerült is.

KTM nyereg: sportosan forma sportos felhasználásra

KTM nyereg: sportosan forma sportos felhasználásra

A Rock Shox XC 30 villa

A Rock Shox XC 30 villa

A Schwalbe Rapid Rob külsői nekem ezúttal is nagyon bejöttek, elég sokoldalú típus, ritkán jött zavarba. Tökéletes úgy általában a hazánkban jellemző erdei ösvényekre, akár a nem szélsőségesen köves szakaszokon, sóderes utakon is, miközben a terepig vezető aszfalton sem nyújt elviselhetetlenül traktoros élményt. A ritkamód csapadékosnak bizonyuló tesztidőszakban időnként előforduló mélyebb sárban kezdte elérni a határait, ahhoz már kicsit alacsonyak a bütykei, hogy ilyenkor is jól érvényesüljön, de ehhez az időjáráshoz néha inkább kifejezett sárgumi kellett volna.

A gép össztömege megfelel a kategóriában jellemző értéknek (kb. 13,4 kg). A gép ára átlagosnak nevezhető a kategóriájában, figyelembe véve a profi geometriájú vázat, és a pár jobb darabbal megspékelt felső-középkategóriás alkatrészeket, nem rossz vétel. A jobb hátsóváltóért viszont ezúttal is az olcsóbb kerékagyakkal fizetünk. Ha már a váltóknál tartunk – csak hogy megemlítsem őket is -, azokról azt tudom mondani, hogy igazából nincs mit mondani, mivel gond nélkül halkan és gyorsan tették a dolgukat. A 30 sebességfokozat pedig kiapadhatatlan áttételskálát biztosít a 24/36-tól a 42/11-ig bezárólag, amivel sem egy hosszú lefelében, sem egy alpesi mászáskor nem támad hiányérzetünk.

Állítható csillapítás, lock-out, 100 mm és „medium” keménységű rugó

Állítható csillapítás, lock-out, 100 mm és „medium” keménységű rugó

Mi kell még a gépre? Nos, először is kötelező rá egy patentpedál, természetesen, mert gyárilag csak egy taposópedált kapunk hozzá. Aztán ha valaki nagyon felpörögne a komolyabb hegyi tekerésekre (melyre ezzel a géppel minden esélye megvan), sőt akár komolyabban versenyezne vele, szóval mindenképp maximálisan ki szeretné aknázni a vázban rejlő lehetőségeket, akkor a továbbfejlesztés gyanánt a könnyű kerékszettet javaslom, a későbbiekben esetleg a villa cseréjét egy könnyebb, finomabb levegős típusra. Jelen felszereltségében a hétvégén rendszeresen tekerőknek, amatőr maratonozóknak, illetve hegyi túrákra, edzésre ajánlom az Ultra Flite-ot, akár versenyzésre is.

ktm_2

a hétvégén rendszeresen tekerőknek, amatőr maratonozóknak, illetve hegyi túrákra, edzésre, akár versenyzésre is

Pozitívumok:
+ vázgeometria, irányíthatóság
+ váz részletmegoldásai
+ esztétikai összhang

Negatívumok:
– egyszerűbb kónuszos agyak

InfoBox:

Gyártó: KTM FAHRRAD GMBH www.ktm-bikes.at
Magyarországi képviselet: www.ktmteam.hu

A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Ausztria
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 15”(38 cm)-17”(43 cm)-19”(48 cm)-21″(53 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 279.000 Ft

Műszaki adatok:

Váz: 6061 HT alumínium PG
Villa: RockShox XC30 27″ TK coil-100, acélrugós, rugóút: 100 mm, PopLoc lockout
Első váltó: Shimano Deore M-611
Hátsó váltó: Shimano SLX M670 shadow
Váltókar: Shimano Deore M610 3×10 sebesség
Fékek: Shimano Disc M395 (hidraulikus)
Fékkarok: Shimano Disc M (hidraulikus)
Féktárcsák: Shimano SM-RT54-S 180/160 mm
Hajtómű: Shimano Deore Dyna-sys M610 42/32/24T
Lánc: Shimano CN-HG54
Lánckeréksor: Shimano Deore HG50-10 11-36T, 10 seb.
Agyak: Shimano M435-CenterLock, kónuszos, gyorszáras, 32 lyuk
Felnik: KTM Line 27.5″ (Ryde Taurus 21) 6061/T6, 584×21 mm, alu duplafalú disc 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: Schwalbe Rapid Rob 27.5×2.1″ 54-584
Kormány: KTM Line HB-FB12L flat, 680mm, alu, 31.8 mm
Kormányszár: KTM Line AS-021, 7° alu, 31.8 mm
Kormánycsapágy: Ritchey OE Logic Zero Semi-Integrated 1,1/8”-1,5”
Nyeregcső: KTM Line SP-612 350/27.2 mm, alu, 2 csavaros fej
Nyereg: KTM Line
Markolat: KTM
Pedál: Wellgo C127

ktm_ultraflite_2014_006

Geometriai adatok:

Tesztelt kerékpár mérete: 17” (43 cm)
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 430 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 575 mm
Tengelytáv: 1067 mm
Láncvillahossz: 435 mm
Kormányszár-hossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 312 mm
Fejcső-hossz: 125 mm
Összsúly: 13,42 kg pedál nélkül

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo