A horvátországi Bikemag Megateszt nem véletlenül kezdődik a KTM Ultra 1964 LTD 29 mountain bike-kal. Személy szerint nem ezt a bringát hoztam volna haza ha választanom kell, viszont ha az árcédulát is nézem, akkor ki merem jelenteni, hogy ez a kerékpár a „best buy”…
Az LTD kód limitált szériára utal, és a KTM Ultra 1964 LTD 29 valóban különlegesség az osztrák gyártó palettáján. Ernst Kronreif és Hans Trunkenpolz Mattinghofenben működő üzeme 1964-ben kezdett a motorkerékpárok mellett bringákat is összeszerelni, innen a modellnévben szereplő évszám. Tavaly fennállása 50. évfordulóján a KTM „száműzte” sport/XC/maraton mountain bike modellválasztékából a 26-os kerékméretű bringákat, így a 650b kerekekkel szerelt Ultra 1964 LTD egyszerre jelképezte a dicső múltat és a jövőt.
A merevfarú sport/XC/maraton kategóriában az Ultra széria alumínium vázakra épül, melyek közül a legjobbak – így az 1964 LTD is – triplán húzott 6061-es csőszettből épülnek, kiváló minőséget képviselve, kiváló súlyban. 2015-ben 29-es kerékmérettel is elérhető az Ultra 1964 LTD, Rock Shox Reba RL villával, XT hátsó váltóval – ezt a bringát vihettük ki a horvát tengerparton fekvő ideiglenes tesztbázisunkra, Turanjba. A kimondottan stílusos kerékpárral már az első naptól kezdve szemeztem, de még a vonzó külső ellenére sem gondoltam, hogy bringázni is rendkívül pozitív élmény lesz vele.
Váz:
A KTM Ultra 1964 LTD 29 alumínium vázát már most nyugodtan kinevezhetjük klasszikusnak. A triplán húzott könnyű csőszett mellett tökéletes kidolgozás, szétrobbanthatatlan hegesztések, jó minőségű 3D papucsok, divatos tapered fejcső, postmount tárcsafék felfogatás jellemzik. Látszik, hogy ez a KTM nem egy-két évig szolgálja majd gazdáját, hanem sokkal tovább marad majd a hűséges társ. Külön kiemelendő, hogy a vázat alkalmassá tették túrafelszerelések fogadására is, vagyis amellett, hogy sportolásra alkalmas, csomagos kerékpártúrákban is gondolkozhatunk ha őt választjuk.
A KTM-mel kapcsolatban mindenképpen meg kell említeni, hogy a tervezés, a festés és az összeszerelés még mindig az ausztriai Mattinghofenben zajlik, és az ULTRA 1964 LTD esetében ki is tett magáért az „iparművész tagozat”. Pedig valójában „csak” egy matt fekete vázzal van dolgunk némi KTM-narancs díszítéssel. A KTM-logó mellett többször visszaköszön az 1964-es évszám, kicsit retro stílust kölcsönözve a bringáknak. Néhány narancssárga kiegészítő hozzáadásával pedig kimondottan feltűnő „műalkotás” született, és itt hangsúlyoznám ismét az árat, ami 400 000 Ft alatt marad.
Felszereltség:
Persze a 395 000 Ft-os vételár csak akkor lehet vonzó, ha az extravagáns designhoz megfelelő minőségű alkatrészek társulnak. Nos, ezen a téren sem lehet belekötni a bringába. A soloair Rock Shox Reba RL villa ezen a szinten tökéletes, egyben költséghatékony választás. Nem annyira finom a mozgása, mint egy csúcsvillának, de ez csak annak tűnik fel, aki sokat közlekedett már két-háromszor drágább bringákon. A csillapítás viszont tökéletesen terepre és személyre szabható a szár alján található kis tekerentyűvel, műszaki analfabéták is hamar megszokhatják, megszerethetik. A bringa természetesen a mozgást lezáró lockout karral kapható, amely ergonomikus, könnyen kezelhető a kormányról.
A hajtás- és váltórendszer alapja a Shimano Deore szett az XT hátsó váltóval megbolondítva, utóbbi a láncvillák vonala mögé simuló shadow kialakítás és a pontosság előnyét kínálja pluszban. A Deore hajtáslánc meglepően jól működik, tökéletesen beállítható és terhelés alatt is megfelelően vált, egyedül a lánctányérok váltásánál nem adja ugyanazt a gyorsaságot, mint mondjuk egy duplatányéros XT, de nem bosszantó a relatív késlekedés. (Az Ultra szériában egyébként van hasonló vázra épülő full XT-s Fox villás modell, mint ahogy szimplafalú csövekből hegesztett vázra épített Alivio/Altus felszereltségű bringa is.)
A háromtányéros hajtóművel kapcsolatban megemlíteném, hogy szerintem szükséges egy ilyen bringára a legszélesebb áttételtartomány. Egy közeli sziget közepesen meredek dózerútjain is nagyjából középtányér-pörin hajtottunk túratempóban, igazán meredek, technikásabb emelkedőn pedig egy átlagos hobbibringásnak kelleni fog a legkönnyebb áttétel (22-36). Ha pedig túrázik valaki ezzel a kerékpárral, lankás, aszfaltos vagy sotteres lejtőkön a 40-11 is jól jöhet.
A fékrendszerről szuperlatívuszokban lehet csak nyilatkozni, az „alap” Shimano M396 hidraulikus tárcsafék fékerőre, adagolhatóságra gyakorlatilag ugyanazt hozza, mint a japán gyártó drágább termékei (sőt, az agyonkönnyített XTR-nél talán még jobb is). Továbbra is igaz a tétel: ha tárcsafék, akkor Shimano. Persze az M396 nyilván lényegesen nehezebb egy XT-nél, de annyival olcsóbb is.
A Deore agyak-Ambrosio felnik összeállítású kerékszettnél is nehéz lenne jobbat kitalálni ehhez a bringához ezen az árszinten. A Shimano agyak egyben garanciát nyújtanak a tartós használatra és az egyszerűen megoldható karbantartásra is. Ráadásul a narancs küllővel és a KTM logókkal megbolondítva még pofásak is a kerekek. A Racing Ralph gumik a Schwalbe univerzálisan használható mountain bike köpenyei, ezen a ponton sem tudnék jobbat kitalálni.
A többi kiegészítőt tekintve látszik, hogy ezzel a négyszázezer forintos bringával többet foglalkoztak a designerek, mint a legtöbb milliós csúcsgéppel… Egyszerűen minden a helyén van, díszítések, feliratok, fényezések, akár a nyeregre, kormányra, stucnira, markolatra, kormánycsapágyra, nyeregszárbilincsre, bárhová pillantunk, olyan érzés tölt el, hogy egy stílusos, minőségi bringán ülünk. Emellett az alumínium kormány, stucni és a nyeregszár jól teljesítek funkciójukat, nem is túl nehezek, és még a nyereg is kényelmes.
Menet közben:
Menet közben én remekül éreztem magam a nyergében laza montizás közben. Többször mondtam a többieknek a dózerúton haladva, hogy tulajdonképpen minek ennél jobb bringa ilyen célra… Ráadásul még a meredek köves „tesztösvényen” is gond nélkül jöttem le vele, még ha kicsit jobban is rázott egy fullynál, vagy karbonvázas XC-gépnél. Terepen egyébként olyan „feltartóztathatatlanul átmegy mindenen” 29er érzést ad, merev a váz, a széles kormány és a stucni is, kimondottan jó vele kiállva tekerni emelkedőn (12,2 kg-os tömege is teljesen vállalható). Simán használnám maratonversenyeken is, de szerintem hosszabb túrákon, vagy akár mindennapi közlekedésben is megállja a helyét.
Összefoglalva a teszt tapasztalatait, konkrétan nem ismerek olyan kerékpárt, amit jobb szívvel ajánlanék „első komoly mountain bike-nak”. Vannak hasonló áron (vagy akár olcsóbban) hasonló műszaki tartalmat kínáló bringák, de bátran kijelentem, hogy ezek közül egynek sincs hasonlóan markáns stílusa. Két szóval: best buy!
További részletfotók:
InfoBox:
Forgalmazó: KTM Fahrrad Gmbh.
Elérhetőség: www.ktm-bikes.at, www.ktmteam.hu
Származási hely: Ausztria
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 17″ (43 cm)-19″ (48 cm)-21″ (53 cm)- 22,5″ (57 cm)
Ajánlott fogyasztói ár: 395 000 Ft
Műszaki adatok:
Váz: KTM Ultra 6061 triplán húzott alumínium
Villa: RockShox Reba RL 29 SoloAir, 100 mm, tapered, PopLoc lockout
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano Deore XT Shadow 10-seb.
Váltókar: Shimano Deore 3×10 seb.
Fékek: Shimano M396 (hidraulikus) 180 mm tárcsák
Hajtómű: Shimano Deore 40-30-22 (175 mm)
Középcsapágy: Shimano BB51
Fogaskoszorú: Shimano Deore CS-HG50-10 11-36T, 10 seb.
Első agy: Shimano Deore M615 – 100/5 QR CL, 32 lyuk
Hátsó agy: Shimano Deore M615 – 135/5 QR CL, 32 lyuk
Felnik: KTM Line 29 Ambrosio/Deore Cross Disc 622×21, 32 lyuk
Külsők: Schwalbe Racing Ralf Perf. 29×2.25 57-622, hajtogatós
Kormány: KTM Line 2X flat, 700
Kormányszár: KTM Line 7°
Kormánycsapágy: KTM Team drop-in, tapered 1,1/8”-1,5”
Nyeregcső: KTM Line 2D forged head, 2bolt clamp, 400/27.2
Nyeregcső-bilincs: KTM gyorszáras alumínium
Nyereg: KTM VL-1489
Markolat: KTM
Tömeg: 12,2 kg
Geometria:
.