fbpx

KTM Revelator Lisse Master teszt – Aerodinamika mindenek felett?

A Revelator Lisse a KTM válasza az aero országúti trendekre, mely végül több évnyi fejlesztés eredményeként 2018-ben került piacra. Különböző bemutatókon, kiállításokon már többször találkoztunk vele, de csak idén jutott el hozzánk egy példány, ami letesztelhettünk. Meglepő eredmény született… Lássuk a részleteket!

Először 2017 nyarán az Eurobike Media Days-en találkoztam a KTM első aero országútijával, a Revelator Lisse-vel. Még csak prototípus volt és a lelkünkre kötötték, hogy csak fotókat készíthetünk róla és semmiképpen ne üljünk fel rá. A Lisse az elsők között volt az aero országútik között, melyeknél megoldották a teljesen rejtett bovdenezést, tehát a stucnin és a fejcsövön belül vezették el a bovdeneket (most két évvel később már nem olyan nagy újdonság ez, több-kevesebb sikerrel sok gyártó fejlesztett már saját megoldást erre a problémára). A KTM Revelator Lisse formavilága is egyedi volt, futurisztikus váz kialakítás és kormányszár, józan keretek között a dizájn maximálisan alárendelve az aerodinamikának. Bár őszintén megvallva nekem nem tetszett, de én a klasszikus kinézetű országútikat, az aerokra mindig kicsit szörnyként tekintek.

Majdnem két évvel később végre tesztelésre is megkaptam a KTM Revelator Lisse-t, a George Sport Kerékpárboltba mentem el érte Győrbe, ahol tényleg teljesen beállítva kaptam meg, még azt is megkérdezték, hogy a kiegészítő gombra a váltón milyen funkciót állítsanak be (azért is említem meg ezt, mert nem túl gyakori itthon). Tehát egy profin üzembehelyezett bringát tesztelhettem.

 

Mint már említettem a KTM Revelator Lisse vázát maximálisan az aerodinamikai elveket figyelembe tervezték, anno még a mérnök elmondta, hogy nem csak szembeszélre teszteltek, hanem oldalszélre is, hiszen ritkán fúj csak tisztán szemből a szél. A váz anyaga 15 %-ban 24T karbon szövetből, 85 %-ban pedig 30T-ből áll, a kitöltő és összekötő anyag pedig „nano resin” vagyis nagyon kis szemcseméretű műgyanta. A tömege is tárcsafékes aero létére elég baráti, a váz éppen befér 1 kg alá, a villa pedig 480 gramm a gyári adatok szerint.

A Revelator Lisseből több felszereltségű modell is elérhető, hozzánk tesztelésre a Master került, melyet elektromos Ultegrával szereltek az osztrák gyárban. Az R8000-es Di2 Ultegrával már elég sokszor mentem, tipikusan az a szett, amire nem lehet rosszat mondani. Kényelmes fékváltókarok, váltásteljesítményben akár profi szinten is megállja a helyét, maximum súlyban több egy kicsit, mint a Duraace, a tárcsafékek pedig időjárástól függetlenül nagyon jól fognak, mondhatnám azt is, hogy jobban, mint egy országútira szükséges.

A kerekek a DT gyárából kerültek ki, a típusuk PR1600 Spline, egy köztes megoldás a magasprofilú aero kerekek és a könnyű hegyikerekek között. Lényegében univerzális felhasználásúak, és nem kell félteni őket a hazai utakon. Gumiból a Continental versenyzésre fejlesztett Attack-Force párosát választotta a KTM, ami legendásan jó külső, egyedül annyi a gond vele, hogy gyorsan elkopik, mint minden versenygumi. Az elöl 23-as, hátul 25-ös külsők mellett elég nagy hely marad a vázban, a KTM szerint a 28-as gumi is elfér, ami biztosan igaz, sőt talán még nagyobb is beférne.

A kiegészítők aero kerékpár lévén szintén aerok. A stucni lényegében a váz-villa része, nem is használható más típussal a kerékpár. A magassága és a szöge sem hagyományos módon állítható, hanem különböző formájú és magasságú távtartókat kapunk a kerékpárhoz, melyekkel állíthatjuk a kormányszárat. Nem egyszerű művelet, de ez rejtett bovdenezés ára. A kormány is aero, a teljes felső része lapított, de olyannyira, hogy a komputerem konzolja éppenhogy elfért. Valószínűleg a Ritchey nem ilyen széles stucnibefogóhoz tervezte ezt a kormányt, és ezért adódhatnak ilyen problémák.

A nyeregcső is szárnyprofilú, ezzel is hozzájárulva a kerékpár minimális légellenállásához. A nyeregcsőbilincs integrált, alulról állítható a nyeregmagasság, és a csavar könnyen hozzáférhető, nem úgy, mint egy-két konkurenciánál. Viszont arra figyeljünk, hogy a nyeregcső nem engedhető le akármeddig, tehát jó méretet válasszunk magunknak a kerékpárból. A nyeregcső 0 mm hátrahajlású, ami kicsit érdekes, de erre még visszatérek. Nyeregből pedig egy szintén nagynevű gyártó modelljét választották, egy Fizik Arione személyében, ami vagy kényelmes lesz a leendő tulajának vagy nem, de a nyereg egyébként is abszolút egyéni ízlés kérdése.

Az első menetpróba előtt mindösszesen csak a nyerget kellett beállítanom, ezenkívül minden teljesen a helyén volt. Viszont a megszokott pozícióba nem tudtam beállítani, mivel a Lisse nyeregvázcsőszöge elég meredek (75fok) és ehhez még 0 mm hátrahajlású nyeregcső párosul, amivel a klasszikus értelemben vett normális nyeregpozíció nem érhető el, hanem egyfajta időfutamosabb, aerobb helyzetbe lehet csak beállítani a nyerget. Ez magyarázza a szokottnál hosszabb felsőcsövet is, hiszen ha előrébb ülünk akkor a kormánynak is előrébb kell lennie, hogy minden a helyén legyen.

Ezután kicsit vegyes érzéseim voltak a Revelator Lissével kapcsolatban, nem tudtam, hogy mire számíthatok, kicsit tartottam tőle, hogy ez egy koskormányos időfutam bringa lesz, ami eddig nekem soha nem jött be. De ez az érzés kb csak addig tartott, amíg a ház előtt fel nem ültem a kerékpárra. Konkrétan kb 300 méter megtétele után már eloszlott minden kételyem, a Revelator Lisse egy nagyon jó bringa (bár ez a kifejezés messze nem adja vissza, amit éreztem). Térköveken, fekvőrendőrökön vezet ki az út a parkolóból tőlünk, és abszolút nem azt éreztem, hogy szétveri az alfelemet mint az aero országútik többségénél szokott lenni, hanem gyönyörűen tompított a kerékpár. Kanyarban is szépen fordult, nem kellett szokni az irányítást és ha odaléptem neki akkor haladt.

Az előrébb lévő nyereg sem volt akkora probléma, mert az Arione elég hosszú nyereg, melyen többféle üléspozíció elfoglalható, így nem sokkal ültem csak előrébb, mint a saját bringámon, ami egy fél óra bringázás után már abszolút nem is volt észrevehető. A második bringázásnál pedig már alig tűnt fel, hogy kicsit másképp ülök rajta mint a sajátomon.

Milyen volt vele menni? Nem egy lassú túra országúti képét keltette bennem, haladt síkon és emelkedőkön is, ráadásul nagyon fürgém mozgott, ami az aero bringákról nem mindig elmondható. Szerettem, hogy kényelmes, nyeli az út keltette rezgéseket, nem ráz szét az út, a Revelator Lisse Master egyértelműen nem az a bringa, amivel csak tüköraszfalton lehet menni. Nem tudom, hogy a vázat tervezték meg ennyire jól, vagy a lapított aero kormány és nyeregcső is szerepet játszik ebben, de abszolút vállalható a hazai rossz utakra is.

Mennyire halad? Konkrétan életem legjobb idejét hajtottam vele az egyik enyhén lejtő (50km/h átlagsebesség fölötti) strava szegmensen, pedig wattokban nem is tettem annyira oda magam. Egyébként ez csak otthon, utólag derült ki, ott egyáltalán nem figyeltem arra, hogy most személyes rekordot szeretnék menni. Erősen feltételezhető, hogy ez az eredmény a jó aerodinamikai mutatók miatt volt. Emelkedőkön sem volt vele probléma, gond nélkül tudtam vele ugyanazt hozni, mint a saját klasszikus geometriás országúti bringámmal, ami ráadásul még egy kicsit könnyebb is, mint a tesztkerékpár.

Két negatívumot is tudnék mondani, az egyik a kormány hajlítása, ami bár teljesen egyéni preferencia, de nekem annyira nem jött be, jobban szeretem a kompakt hajlítást. A másik pedig a gumik, sokszor mentem ezzel a gumi párossal, de valamiért a tesztbringán lévők annyira nem tapadtak olyan jól, mint kellett volna nekik. Ezen mondjuk gondolkoztam sokat, és lehet azért volt, mert teljesen újként érkezett a Lisse és a blackchilis gumiknak valamennyit kopni kell ahhoz, hogy elérjék a maximális teljesítményüket.

A KTM Revelator Lisse tökéletes választás azoknak, akik egy gyors országútit szeretnének, amit nem mindig csak a tökéletes minőségű utakon használnak. Valójában aero létére a Lisse egy univerzális országúti, ami a legtöbb körülmény között megállja a helyét, bátran vehetik igényes amatőrök, de a profik alatt is hibátlanul fog szolgálni, ezenkívül triatlonistáknak is ajánlott vétel.

Ajánlott fogyasztói ár: 1 629 000 Ft
További információkért keresd a gyártó honlapját és a hazai forgalmazó oldalát.

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.