fbpx

KTM Myroon 29 Master XT Di2 kerékpárteszt: a szokásos topforma gombnyomásra

Akik olvasták már a korábbi tesztjeimet, tudják, hogy az egyik kedvenc merevfarú XC bringám a KTM Myroon, amely több változatban is létezik. Most az elektromos „di2” XT váltórendszerrel szerelt Master modellt próbálhattam…

KTM Myroon Master XT Di2, kerékpárteszt

A több mint 50 éves osztrák gyártó azon kevesek közé tartozik, akik minden kerékpár kategóriában erősek és innovatív megoldásokkal rukkolnak elő, legyen szó hegyi- vagy országúti bringákról, trekking vagy cross bike-okról, elektromos rásegítéses pedelecekről… Mi sem bizonyítja ezt jobban, mintha áttekintjük a legújabb, 2018-as KTM-palettát.

A Mattinghofen városában működő gyár szinte minden évben rá tud még tenni egy lapáttal a Myroon modell nagyszerűségére, csak hogy picit kiemelkedjen az éppen aktuális csúcs XC-gépek közül. Időközben már a legújabb, 2018-as Sonic változatokat is kipróbáltuk az Eurobike Media Days-en…

A Sonic, azaz a csúcs változat annyiban különbözik a Prestige-, Prime-, Master- és Elite szériáktól, hogy 1 kg alatti tömegű vázra épül, ami a felhasznált 40T karbonszövetnek köszönhetően merevségi mutatóit tekintve is jobb a többi modellnél 8utóbbiaknál kb. 1,2 kg a váz tömege). A palettán ráadásul Boost vagy nem Boost szabvánnyal is megtalálhatóak az említett változatok, kivéve a Sonic, ami csak az új, szélesebb szabvánnyal készül.

A Myroon vázaknál a forma ugyanaz, és modellév váltásoknál megfigyelhető, hogy a korábbi csúcsmodell szivárog lejjebb a hierarchiában, így például tesztünk főszereplője, a 2017-es Myroon Master korábban a versenyzők álma volt, de jövőre is elérhető lesz többféle felszereltséggel. KTM Myroon modell XT szettel, Mavic CrossRide kerékszettel vásárolható legkedvezőbb áron, Elite néven.

A tesztelt Myroon Master XT Di2 – ahogy nevéből is kiolvasható – az elektromos XT-vel érkezik, ami mountain bike-on számomra még mindig érdekes élmény. A váz viszont a megszokott pozitív érzést adja, ami annak is köszönhető, hogy a 19”-es méret nekem tökéletes geometriát nyújt XC/maraton felhasználásra. Egyébként négy méret választható, (15-17-19-21”), a 15-ös még az igazán alacsonyak számára is ideális.

Bár manapság már divat a laposabb fejcsőszög, a Myroon esetében mégis van értelme a 71 fokos értéknek. Persze ehhez kell az is, hogy elképesztő merev legyen a középrésznél, inspirálva, hogy kiállj a nyeregből gyorsításkor, vagy emelkedőn felfelé. Mindezek eredője, hogy a Myroon úgy gyorsul, mint egy rakéta, valóban támadni lehet vele a hegyet, olyan terepeken, ahol a merevfarúak vannak előnyben, a Myroon a többi merevfarú közül is a leghatékonyabb fegyver.

A hajtáshatékonysághoz hozzájárul a tapered homlokcső, a szélesebb és merevebb, 148×12 milliméteres Boost rendszerű hátsó tengely, a szintén széles press-fit középrész is, de a lapított és hajlított támvillák hátul is kellően csillapítják a talaj keltette rezonanciát. A kábelek természetesen vázon belül futnak, a Myroon váz fogadja a mechanikus és elektronikus váltórendszereket is, utóbbi esetben a nem használt bemenetet ízléses, KTM feliratú műanyag „dugóval” takarták el.

Nem csak a váz, a villa is csúcsszuper, az egy éve bemutatott Step-Cast telókkal a Fox újra vezető pozícióba került az XC villák világában, és nem csak az 1380 grammos tömeg miatt. Simábban mozog a becsúszó, a Kashima-felületkezelésű modellek eddig is jól működtek, de az új fekete coating – mint amilyen a tesztbringába szerelt bringán is található – hasonlóan finomította a mozgást, mint anno a Rock Shox villáknál. És nem csak a Step-Cast XC villák érhetők el immár ilyen felületkezeléssel.

A belsőségek a bevált rendszerben működnek, a bal oldali szárban van a légkamra, jobb oldalon a csillapítás, utóbbinál három állás kapcsolható a kormányról. Mondjuk nekem a kiálló, éles lockout-karral meggyűlt a bajom, amikor átestem a kormányon, úgy belevágtam a térdem, hogy az idei legkomolyabb sérülésem eddig ez, remélem nem lesz komolyabb…

Az alkatrészcsalád legérdekesebb része természetesen az elektromos Shimano XT Di2 váltás, amiről már írtunk korábban részletesen. A KTM Myroon Master-en csak jobb oldalon van váltókar a 2×11-es rendszerhez, ami azt jelenti, hogy valamilyen program szerint ezzel működtetjük az átdobót is. Az alapértelmezett program az áttéti arányokat számolja és növekvő vagy csökkenő sorrendben kapcsolja a fokozatokat.

Ha hegyre felfelé megyünk és fogy a szufla, még azelőtt ledobja kistányérra a láncot, hogy végigváltottuk volna a sort, ez így logikus. Amikor tányérváltás történik, tudja jelezni csipogással, hogy figyeljünk, de persze erre nem mindig figyelünk, s nekem előfordult párszor, hogy épp nagy intenzitással nyomtam felfelé és váratlanul ért, hogy elöl is megtörtént a váltás. Ilyenkor azért nem szívesen lettem volna a lánc helyében.

Országúton imádom a Di2-t, de mountain bike-on még nem annyira sikerült megbarátkozni vele. Terepen talán több „váratlan szituáció” keletkezhet, miközben a technika ördöge könnyebben megtréfálhatja az embert. A váltó apró deformációja is könnyen kifoghat a Di2-n, miközben ha bowdenes rendszert használunk, kicsit kompenzálni tudunk a mechanikus váltókarral. A teszt alatt efféle balesetre szerencsére nem került sor, még a bukásnál sem.

A fenntartásaimtól eltekintve maga a váltásteljesítmény első osztályú, az elektromotor zizegése az erdőben is csodálatos muzsika és a digitális fokozatkijelző is menő. A váltó mellett a fékekről is csak szuperlatívuszokban lehet nyilatkozni, hiszen XT nyergek teljesítenek szolgálatot a Myroon Master-en Ice Tech tárcsákkal, a lassítás minden körülmények között tökéletesen kontrollált. Mint ahogy az áttételezés is passzol egy komoly XC-géphez: elöl 36-26, hátul 11-42.

A kerekek nem gyári szettek, bár úgy néznek ki az egyenesfejű küllőket fogadó DT agyak miatt, melyeket szintén DT Swiss felnikbe fűztek. A DT Pro 3 CC – KTM narancs díszítésű – felnik amúgy szalaggal tubeless kompatibilisek, vagyis utóbbi rendszer kedvelőinek nem kell rögtön a bringa megvásárlásának pillanatában azon gondolkozni, hogy milyen kerekeket vegyenek. A Schwalbe Rocket Ron gumik szintén jól használhatók többféle körülmények között. A kiegészítők – kormány, stucni, nyeregszár – könnyű KTM logózott cuccok, a nyereg jóféle Fizik Tundra.

Összességében a KTM Myroon Master ugyanazt tudja, mint az általam eddig megismert Myroon-ok, egy nagyon gyors XC-gép, az a bringa, amivel még városban a lámpától elindulva is szívesen nyom az ember egy sprintet, inspirál a nagyobb sebességre. Terepen, emelkedőn nem nagyon tudok elképzelni hatékonyabb vázat. Lefelé „dolgos” kerékpár, nem annyira „tartja a vonalat”, mint egy trail stílusú mountain bike, de nem is arra tervezték, hanem XC/maraton versenyekre. Az 1 289 000 Ft-os ár kicsit borsos, de megértem, hogy az elektromos váltórendszer miatt „ennyi az annyi”, ezt meg kell fizetni. Más kérdés, hogy kinek van szüksége a Di2 XT szettre, akinek nem, választhat sima XT-s verziót is kedvezőbb áron.

A kerékpár a gyártó honlapján: http://www.ktm-bikes.at/bikes/bikedetail.html?action=bike_details&bike_id=34&cHash=a349db9766e2522bc8598d0dbf215a7c

Ajánlott fogyasztói ár: 1 289 000 Ft

Műszaki adatok:
Váz: Myroon 29″-B Performance Carbon, Boost 148TA
Méretek: 15-17-19-21″
Villa: Fox 32 Float SC 100 mm 15x110QR, Remote-Lever single
Kormánycsapágy: KTM Team B303AM drop/in-tapered, +5
Kormányszár: KTM Team KT-6 7°
Kormány: KTM Team HB-FB21L, flat 9°, 700
Markolat: KTM Team VLG-1692A nano
Féktárcsák: Shimano RT81 CL, 180/160 Ice-tec
Fékek: Shimano Deore XT M8000 Ice-Tec, Pad w/o Fin
Váltókar: Shimano Deore XT M8050 DI-2 Firebolt-Shifter – right
Hátsó váltó: Shimano Deore XT M8050 Di2 shadow plus “DM”
Első váltó: Shimano Deore XT M8070-D DI-2 Down-Swing
Fogaskoszorú: Shimano Deore XT M8000-11 11-42
Hajtómű: Shimano Deore XT M8000-B2 36-26
Felnik: KTM-DT Pro 3 CC B/B 29″, Tubeless
Agyak: DT Swiss straightpull – 110/15TA CL Boost; 148/12TA CL Boost
Gumik: Schwalbe Rocket Ron 57-622, Evo,Lsk
Nyereg: fi`zi:k Tundra M7 manganese
Nyeregszár: KTM Team SP-619K 27.2/400
Tömeg: 10,2kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo