A fatbike akkor jó ha nincsen túlbonyolítva. Nem kell rugózás hátul, de még elöl sem. Sőt igazából a legjobb egy szíjhajtás lenne Pinionnal, de ne álmodozzunk! A KTM Fat Flea. az osztrák gyártó belépő ducigumisa járt nálunk egy kis móka erejéig.
Nagy viták voltak az utóbbi hónapokban a fatbike-ok körül, nem csak szerkesztőségen belül hanem a különböző fórumokon is. Gramm mániások kontra fun riderek, és hétköznapi tekerők. Eddig én magam is azt mondtam több vastag gumis tesztelése után, hogy 13 kiló fölötti gépet nem szabad venni, aztán a legutóbbi tekerésen átértékeltem a dolgot. Mire is való egy fatbike? Versenyezni? Persze lehet vele, van is egy Snowbike Festival a svájci Alpok szívében, meg volt régebben az Iditabike ami gyakorlatilag életre hívta ezt a kategóriát. De igazából egy maratonon elindulni vele nem a legjobb ötlet még ha alkalmas is rá. Egyszerűen nem ez a valódi felhasználási területe.
És nem is egyszerű meghatározni mire való. Ha Norvégiában vagy Kanadában, esetleg Aspen környékén élnénk akkor azt mondanám jó ötlet, hiszen évi 4 hónapot minimum hó van, ott meg a világ legjobb dolga ezzel veretni. Idén azonban szerdára esett a tél, így ezt a részét nagyjából ki lehet ejteni. Persze sárban is kiváló, nagyjából semmivel nem tudsz úgy bringázni, mint egy 4”-os gumival szerelt big foot-tal, de valljuk be őszintén hányszor fogsz kimenni a legnagyobb dzsuvába?
Akkor mire jó a fatbike? Az angolok jól leírták. Just for fun! Szórakozni. Minden méter vidámság vele. Megbámulnak a nyergében, vigyorogsz végig minden egyes kilométeren, legyen szó bármilyen talajról. Na jó az aszfalt elég nagy baromság vele, mert tapad. Amikor szórakozásból tekersz, túrázol pár órát, vagy meló után kiruccantok a haverokkal, akkor igazából a kilók nem számítanak. Amennyiben nem sportolni akarsz a Fat Flea nyegében, ne izgulj egy percet sem a 14,3 kilós súlya miatt. Ugyanoda el fogsz jutni csak kicsit lassabban. De a hangulatodat nem fogja befolyásolni! Most lehet kicsit megfordítottam a mondanivalómat, mert a konklúzióval kezdődött a cikk, de igazából fejben helyére kellett rakni a dolgokat. Egy Rolls Royce Wraith-ben sem az érdekel mennyit fut a Nürburgringen, hanem vigyen el oda ahová szeretnéd, más dimenzióban mint egy 911 GT3. És ettől egyik sem rosszabb a másiknál, csak egyszerűen másra valók.
A KTM Fat Flea ezt a fatbike-osan más dimenziót kiválóan hozza. Szerencsére nincsen benne teló mint a Far Rat-ben, mivel máig nem sikerült igazán összehangolni Bluto-t a hatalmas gumik rugózásával, és ezt nem csak mi érezzük, de fejlesztőmérnökök dolgoznak a problémán, és a megoldás még ki tudja hogy áll. Az alumínium váz 26”-os kerekeket fogad, elöl pedig szintén alu merev villa próbálja az út felől jövő ütéseket csillapítani. Ami nem megy neki, mert egy egyenes, masszív merev villa nem bír ilyen tulajdonságokkal. Hiányzik a karbon villa belőle na! A gyári KTM színtől kicsit eltérő toxic orange brutálisan harsány. Nem a visszahúzódó bringások színe az tuti. Ellenben pussymagnet 🙂
Felszereltsége SRAM X7 és szerencsére nem keverték, nincsen rajta parasztvakító 2 kategóriával eltérő alkatrész. A kicsit darabos SRAM rendszer tökéletesen illik a gép stílusához. Szimpla helyett dupla lánctányéros, így mindenki el fog vele boldogulni a nagyobb hegyek között is, sőt ha netán esne egyszer rendes hó, akkor sem kell majd megfeszülni a nyergében.
Egy fatbike esetében a kerékszett nagyon lényeges, mert ez a leggyengébb pontjuk. Ha nehéz a kerék meg a gumi, akkor katasztrófa irányítani őket. A nagy tömegű kerekek felállító nyomatéka is jelentős, melynek leküzdése döntögetéskor komoly erőfeszítést igényel, és nem tesz jót az irányíthatóságnak. Ebbe SUN-Ringlé Mulefut típusúak kerültek, melyek párban „csak” 2750 grammot nyomnak. Higgyétek el, belépő szintű gépekbe tesznek ennél nehezebb modelleket is! A kerekeken Schwalbe Jumbo Jim EVO gumik feszülnek, amik szintén minőségi darabok. És tapadnak rendesen a laza talajon.
A megállást Shimano M425-ös fékekre bízták 180/160 mm-es féktárcsákkal. Sajnos egy ekkora géphez ennél több kellene. Minimum egy SLX, de inkább egy XT. Ha sokat fogod használni a Fat Flea-t, és nem csak második, harmadik montinak veszed, akkor ajánlom már a boltban számíttasd be egy komolyabb rendszerbe. Nagyobb tempóról nem harap igazán bekopva sem, bár kiváló fék, nem ekkora kerekek és tömeg lassítására tervezték.
Összességében még a merev villa ellenére is nagyon kényelmes volt a Flea. Ugyanis a kerekeket simán 1 bar-os nyomás alá tudod ereszteni, és ott azért komoly centiméterekben mérhető rugóút keletkezik! A viszonylag könnyű kerekek miatt egészen kezes volt a csikicsuki ösvényeken, és ebben a gumi is nagy szerepet játszik. Egy egyszerűbb modellnél pörögnek a kilók simán, de ez nem abból a családból származik. Mázlim volt az időjárással, mert pont akkor volt nálunk a gép amikor volt pár napnyi hó, így lehetett mókázni. Azt a stabilitást, amit a lejegesedett utakon és a hóban nyújt, semmi mással nem lehet elérni. Barátom DH gumikat szerelt a montijára, de esélye sem volt. A kanyarokban és az emelkedőkön is atom stabil volt a Fat Flea, és persze az első kerékre is komoly fékerőt lehetett kifejteni megcsúszás nélkül. Hegynek fel nincsen az a lejegesedett út amin elkaparna, akár kiállva is nyomhatod!
Mindig felmerül a kérdés: kinek ajánlanám? Bárkinek, aki „mókabringát” szeretne. Nem versenyzésre és nem Északi-sarki túrára (bár hátsó csomagtartó konzol van rajta, de első nem). Kocsmatúrára, tekerni egy jót a haverokkal, csak úgy szórakozásból kerékpározni terepen, kitűnni a tömegből, „más”-nak lenni… na ezekre kiváló. Nehéz lenne megideologizálnom, hogy csak ez az egy montim legyen. De nem lehetetlen. A kérdés mi a te komfort zónád. Van már elég komoly fatbike fórum a neten, ahol azt lehet látni, egyre többen használnak csak fatbike-ot túrázáshoz, tekerésekhez, tehát van jövője a stílusnak!
Forgalmazó: KTM Fahrrad Gmbh.
Elérhetőség: www.ktm-bikes.at
Árlista: www.ktmteam.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 599.000 HUF