Jóllehet, kevés embernek kell bemutatni a KTM montijait, országúti bringáit, vagy pedelecjeit, a cx-gravel vonal valahogy mindig háttérbe szorult. Igaz, ami igaz, a tengerentúlon olyan népszerű gravel kategóriára valóban nem ugrott rá az osztrák gyártó, ciklokrosszban ellenben igen komoly tradíciói vannak. A karbon CXC modell évek óta az európai krossz gépek krémjébe tartozik, hozzánk azonban a sokkal barátibb árú alu kistestvér, a CXA érkezett.
Egy biztos, a Canic CXA igen mutatósra sikerült, bár ez nem meglepő, hiszen a KTM a klasszikus csapatszínek variálásával valahogy soha nem lő mellé. Amíg a CXC szinte izzó narancsszínnel égeti ki a retinát – ami tökéletesen illik is egy győzelemre tervezett versenymodellhez – a CXA sokkal visszafogottabb: matt fekete, némi narancs-pirossal megvadítva.
Amíg a nagytestvér a technológia legjavát felvonultatja: tapered fejcső, átütős kerekek, hátul X12 tengellyel, tubeless kompatibilis felnik és gumik, a kistesó klasszikus alapokra épít: 1-1/8″ fejcső, gyorszáras kerekek. A váz formailag is szép, de egyből megmutatja, hogy nem egy filigrán országúti vázzal van dolgunk: a közepesen vékony támvillákkal, lecsiszolt, de erőteljes hegesztési varrataival és formás lábú alu villájával. Igen, alu, pedig elsőre elhitette velem, hogy karbon, sőt, miután mentem vele, már alig akartam elhinni, hogy nem az.
A bringa sokoldalúságát növeli, hogy sem a papucsokról, sem a támvillákról nem hiányzik a csomagtartó-szem, sőt a támvillák merevítője is át van fúrva, így sem a teljes sárvédő, sem a csomagtartó felszerelése nem ütközik akadályba, ha gyors munkába járósként akarnánk használni. Természetesen két kulacstartó szemet is kapunk.
A váltásért 2×10-es Tiagra szett felel, 46/36-os kompakt hajtóművel és 11-28-as hátsó sorral. Így dupla tányérral ez még elég széles áttételtartományt jelent. A váltó elviszi a 32-es lánckereket is, így aki később 11-32-re váltana, megteheti.
A kis Canic már tárcsafékes, de mivel a Tiagra szintjén még nincs hidraulikus fékváltókar, így mechanikus féknyergeket kapott. De nem akármilyet: a Shimano CX77-ese a legjobbak közé tartozik a maga nemében: CX-re bőséges fékerő és szerencsére nem kell állandóan utánaállítgatni.
Majdnem ideális körülmények voltak Bracon a teszteléshez: volt aszfalt, meredek mászás, murvás út, ösvények gyökeres-köves betétekkel, egy valami hiányzott csak: a sár. Bár akkor és ott mi ezt annyira azért nem bántuk. A Canicról az első benyomásom, hogy az alu váz és villa ellenére kimondottan kényelmes. A második és a harmadik benyomásom ugyanez volt. Ez egyrészt a váz és a villa tervezését dicséri, másrészt a G-One gumik és a jól belőtt nyomás is kapott némi szerepet, mindenesetre a CXA szépen megbirkózik a kisebb ütésekkel és vibrációval, így hosszabb utakra is melegen ajánlanám.
A Tiagra fékváltókarok ugyan jól passzolnak a kézbe, viszont terepen – véleményem szerint – nem olyan biztos rajtuk a fogás. Ezen a téren akad jobb választás, még a Shimano palettán is, igaz, nem ebben az árkategóriában. A váltás hibátlan volt, a fékekre sem lehet panasz. A hidraulikusok között vannak sokkal erősebb modellek is, de mechanikus fronton a CX77-esek hozzák a formát.
Sokan dicsérik a Schwalbe G-One gumikat és ez nem véletlen. A tesztgépen a közepes árszintű Performance kivitel volt, jól gurul, csendes, murván, erdei talajon is jól tapad. Inkább ingázásra, túrázásra, gravelre, száraz futamokra ajánlanám, egy rendes saras CX versenyre ez a minta már kevés. A felnik egyébként tubeless kompatibilisek, úgyhogy minimális befektetéssel száműzhető a belső is.
A gyári kormány tökéletes, ha ciklokrosszra, vagy téli edzőgépnek használja a Canicot az ember, de jól mutatna benne egy széles gravel kormány is. Túrázásra, terepezésre mindenképp jobb választás a komfortja és a stabilitása miatt is. Az X3 nyereg is a sportos, versenyzős vonalat erősíti. Személy szerint nem lett a kedvencem, pedig egész jól passzolt a fenekemhez, csak az ülőfelület hosszanti íve miatt nem találtam rajta a helyemet. De a nyereg az mindig is egyéni ízlés dolga volt.
Kinek ajánlanám? Szerintem a CXA elég sok ember garázsában elférne. A CX pályák dagonyája mellett kiváló téli edzőpartner montisoknak és országútisoknak egyaránt, hiszen elmegy aszfalton és könnyű terepen, ráadásul a 10-es váltórendszer fenntartása ma már pénztárcakímélő. Munkába járósnak is tökéletes, feltéve, ha szeretsz gyorsan bepörgetni melóba, aztán délután meg indulhatsz vele edzeni. Akár egy kis csomagtartót is fel lehet tenni, amire felmegy a bringás laptop táska is, sőt aki a gravel használattal szemezget, ennél még kicsit jobban megpakolhatja. Nagy túratáskákra azért senki ne gondoljon, hiszen egyrészt el sem férne a rövid láncvillák miatt, másrészt a geometria sem elég stabil hozzá, harmadrészt: aki trekking bringát keres, másfelé nézelődjön!
Váz | Canic Alloy Cyclocross, Disc. |
Villa | Alloy Fork Disc Monocoque Design 1.1/8″ |
Kormánycsapágy | KTM Team VP-B-151AM 1.1/8″ – 1.1/4″ (road) |
Kormányszár | KTM Comp 6° (JD-ST92) |
Kormány | KTM Comp Road 16° |
Markolat | KTM VL-Tape |
Féktárcsa elöl | Shimano RT54 CL, 180 |
Féktárcsa hátul | Shimano RT54 CL, 160 |
Első fék | Shimano CX77 mech. Disc |
Hátsó fék | Shimano CX77 mech. Disc |
Bal váltókar | Shimano Tiagra 4600-2 |
Jobb váltókar | Shimano Tiagra 4600-3 |
Hátsó váltó | Shimano Tiagra 4601 SS |
Első váltó | Shimano CX70-B |
Hajtómű | Shimano CX50 46-36 |
Középcsapágy | Shimano BBRS500-Set PB PressFit |
Hátsó fogaskoszorú | Shimano Tiagra HG500-10 12-28 |
Lánc | Shimano HG54-10 |
Kerékszett | KTM Line 700C |
Felni | Mavic XC-421 |
Első agy | Shimano RS-505 CL 9QR/100 |
Hátsó agy | Shimano RS-505 CL 9QR/135 |
Küllő | DT Champion 2.0 (64) black |
Küllőanya | DT Messing 2.0 |
Gumiköpeny | Schwalbe G-ONE 35-622 allround, Perf.folding |
Tömlő | Schwalbe SV18 extra light, 28/44-622, MV40 |
Védőszalag | Schwalbe |
Nyereg | Selle Italia X3 |
Tömeg | 10,26 kg |
Ár | 419.000 Ft |