fbpx

KTM Canic CXA – sárdagasztós és mindenes

Jóllehet, kevés embernek kell bemutatni a KTM montijait, országúti bringáit, vagy pedelecjeit, a cx-gravel vonal valahogy mindig háttérbe szorult. Igaz, ami igaz, a tengerentúlon olyan népszerű gravel kategóriára valóban nem ugrott rá az osztrák gyártó, ciklokrosszban ellenben igen komoly tradíciói vannak. A karbon CXC modell évek óta az európai krossz gépek krémjébe tartozik, hozzánk azonban a sokkal barátibb árú alu kistestvér, a CXA érkezett.

Egy biztos, a Canic CXA igen mutatósra sikerült, bár ez nem meglepő, hiszen a KTM a klasszikus csapatszínek variálásával valahogy soha nem lő mellé. Amíg a CXC szinte izzó narancsszínnel égeti ki a retinát – ami tökéletesen illik is egy győzelemre tervezett versenymodellhez – a CXA sokkal visszafogottabb: matt fekete, némi narancs-pirossal megvadítva.

Amíg a nagytestvér a technológia legjavát felvonultatja: tapered fejcső, átütős kerekek, hátul X12 tengellyel, tubeless kompatibilis felnik és gumik, a kistesó klasszikus alapokra épít: 1-1/8″ fejcső, gyorszáras kerekek. A váz formailag is szép, de egyből megmutatja, hogy nem egy filigrán országúti vázzal van dolgunk: a közepesen vékony támvillákkal, lecsiszolt, de erőteljes hegesztési varrataival és formás lábú alu villájával. Igen, alu, pedig elsőre elhitette velem, hogy karbon, sőt, miután mentem vele, már alig akartam elhinni, hogy nem az.
A bringa sokoldalúságát növeli, hogy sem a papucsokról, sem a támvillákról nem hiányzik a csomagtartó-szem, sőt a támvillák merevítője is át van fúrva, így sem a teljes sárvédő, sem a csomagtartó felszerelése nem ütközik akadályba, ha gyors munkába járósként akarnánk használni. Természetesen két kulacstartó szemet is kapunk.

A váltásért 2×10-es Tiagra szett felel, 46/36-os kompakt hajtóművel és 11-28-as hátsó sorral.  Így dupla tányérral ez még elég széles áttételtartományt jelent. A váltó elviszi a 32-es lánckereket is, így aki később 11-32-re váltana, megteheti.

 

A kis Canic már tárcsafékes, de mivel a Tiagra szintjén még nincs hidraulikus fékváltókar, így mechanikus féknyergeket kapott. De nem akármilyet: a Shimano CX77-ese a legjobbak közé tartozik a maga nemében: CX-re bőséges fékerő és szerencsére nem kell állandóan utánaállítgatni.

Majdnem ideális körülmények voltak Bracon a teszteléshez: volt aszfalt, meredek mászás, murvás út, ösvények gyökeres-köves betétekkel, egy valami hiányzott csak: a sár. Bár akkor és ott mi ezt annyira azért nem bántuk. A Canicról az első benyomásom, hogy az alu váz és villa ellenére kimondottan kényelmes. A második és a harmadik benyomásom ugyanez volt. Ez egyrészt a váz és a villa tervezését dicséri, másrészt a G-One gumik és a jól belőtt nyomás is kapott némi szerepet, mindenesetre a CXA szépen megbirkózik a kisebb ütésekkel és vibrációval, így hosszabb utakra is melegen ajánlanám.

A Tiagra fékváltókarok ugyan jól passzolnak a kézbe, viszont terepen – véleményem szerint – nem olyan biztos rajtuk a fogás. Ezen a téren akad jobb választás, még a Shimano palettán is, igaz, nem ebben az árkategóriában. A váltás hibátlan volt, a fékekre sem lehet panasz. A hidraulikusok között vannak sokkal erősebb modellek is, de mechanikus fronton a CX77-esek hozzák a formát.
Sokan dicsérik a Schwalbe G-One gumikat és ez nem véletlen. A tesztgépen a közepes árszintű Performance kivitel volt, jól gurul, csendes, murván, erdei talajon is jól tapad. Inkább ingázásra, túrázásra, gravelre, száraz futamokra ajánlanám, egy rendes saras CX versenyre ez a minta már kevés. A felnik egyébként tubeless kompatibilisek, úgyhogy minimális befektetéssel száműzhető a belső is.

A gyári kormány tökéletes, ha ciklokrosszra, vagy téli edzőgépnek használja a Canicot az ember, de jól mutatna benne egy széles gravel kormány is. Túrázásra, terepezésre mindenképp jobb választás a komfortja és a stabilitása miatt is. Az X3 nyereg is a sportos, versenyzős vonalat erősíti. Személy szerint nem lett a kedvencem, pedig egész jól passzolt a fenekemhez, csak az ülőfelület hosszanti íve miatt nem találtam rajta a helyemet. De a nyereg az mindig is egyéni ízlés dolga volt.

Kinek ajánlanám? Szerintem a CXA elég sok ember garázsában elférne. A CX pályák dagonyája mellett kiváló téli edzőpartner montisoknak és országútisoknak egyaránt, hiszen elmegy aszfalton és könnyű terepen, ráadásul a 10-es váltórendszer fenntartása ma már pénztárcakímélő. Munkába járósnak is tökéletes, feltéve, ha szeretsz gyorsan bepörgetni melóba, aztán délután meg indulhatsz vele edzeni. Akár egy kis csomagtartót is fel lehet tenni, amire felmegy a bringás laptop táska is, sőt aki a gravel használattal szemezget, ennél még kicsit jobban megpakolhatja. Nagy túratáskákra azért senki ne gondoljon, hiszen egyrészt el  sem férne a rövid láncvillák miatt, másrészt a geometria sem elég stabil hozzá, harmadrészt: aki trekking bringát keres, másfelé nézelődjön!

Váz Canic Alloy Cyclocross, Disc.
Villa Alloy Fork Disc Monocoque Design 1.1/8″
Kormánycsapágy KTM Team VP-B-151AM 1.1/8″ – 1.1/4″ (road)
Kormányszár KTM Comp 6° (JD-ST92)
Kormány KTM Comp Road 16°
Markolat KTM VL-Tape
Féktárcsa elöl Shimano RT54 CL, 180
 Féktárcsa hátul Shimano RT54 CL, 160
Első fék Shimano CX77 mech. Disc
Hátsó fék Shimano CX77 mech. Disc
Bal váltókar Shimano Tiagra 4600-2
Jobb váltókar Shimano Tiagra 4600-3
Hátsó váltó Shimano Tiagra 4601 SS
Első váltó Shimano CX70-B
Hajtómű Shimano CX50 46-36
Középcsapágy Shimano BBRS500-Set PB PressFit
Hátsó fogaskoszorú Shimano Tiagra HG500-10 12-28
Lánc Shimano HG54-10
Kerékszett KTM Line 700C
Felni Mavic XC-421
Első agy Shimano RS-505 CL 9QR/100
Hátsó agy Shimano RS-505 CL 9QR/135
Küllő DT Champion 2.0 (64) black
Küllőanya DT Messing 2.0
Gumiköpeny Schwalbe G-ONE 35-622 allround, Perf.folding
Tömlő Schwalbe SV18 extra light, 28/44-622, MV40
Védőszalag Schwalbe
Nyereg Selle Italia X3
Tömeg 10,26 kg
Ár 419.000 Ft

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo