Amikor másfél millió Forintnál drágább kerékpárt tesztelünk, vannak elvárások, ezen a szinten nehezen köt kompromisszumot az ember. Vajon a Kross Level R+ megfelel-e tökéletesen a felhasználási céljának?
A lengyel kerékpármárka viszonylag fiatal, az ezredforduló után, 2003-tól kezdett beépülni Kross néven a köztudatba, először Lengyelországban, de az elmúlt évtizedben már a környező országok piacára, így hazánkra is próbáltak nagy hangsúlyt fektetni. A Bikemagon is megjelent sok Kross kerékpár tesztje, a legkülönbözőbb kategóriákban.
Feltörekvő cégnek – pláne Keletközép-Európából – nehéz betörni a prémium szegmensbe, de a lengyelek – ahogy kerékpársportjuknak is – szívükön viselik a versenyzésre alkalmas modellek sorsát. UCI-bejegyzésű gyári csapatot hoztak létre, ahová leigazolták a korábbi világbajnoknőt, Maja Włoszczowskát, legjobb férfi versenyzőjük pedig a svájci Fabian Giger.
Nemrég még Magyarországon is komolyan vették egyes versenyzők kerékpár-szponzorációját, a főleg maratonokon sikeres és bajnoki címekkel büszkélkedő Blazsó Mártont és Dósa Esztert is támogatták. Fontosnak tartják a versenyzőktől kapott visszajelzéseket, amiket visszaforgatnak a tervezésbe. Manapság ez már nem megy másképp, hiszen az indulók többsége a világkupákon is „konfekció-bringákkal” állnak rajthoz, melyeknek a legmagasabb szinten kell működni.
A tesztelt Kross Level R+ ilyen célgép, cross-country versenyzésre tervezték, hogy tulajdonosa az olimpiai-krossz pályán a maximumot hozza ki belőle és saját magából. Ilyen szempontból már nem is biztos, hogy a megfelelő tesztelő vagyok, hiszen Gigerék más sebességi fokozatban használják, a lényeg akkor derül ki, amikor x sebességgel közlekedsz felfelé, y sebességgel lefelé és nem x-5 km/h-val vagy y-10-zel…
Ami nekem szembeötlő volt és alátámasztja a Kross 650B kerékméretű zászlóshajójának versenyzésre való célgép jellegét, az maga a forma. A rendkívül kicsi fő háromszög kombinálva a viszonylag nagy kiterjedésű up-side-down Rock Shox RS1 villával furcsán néz ki, elsőre az jutott eszembe, hogy nincs is nagyon olyan kerékpár-kategória, amire hasonlít. Változás még ami feltűnhet korábbi modellhez képest, hogy kívül futnak a bowdenek, a gyári csapat szerelje tuti lobbizott.
A nagyon alacsonyra lenyúló felsőcsövet egy plusz merevítő köti össze az ülőcsővel, ami szintén egyedivé teszi a bringát. Ennek az összképnek nagyon is van értelme egy XC-gépen, hiszen alacsony az átlépési magasság, több hely marad a lábaknak, ahol szabadon mozoghatnak, ugrásnál vagy a bringa döntögetésénél kisebb eséllyel kerülnek nem kívánt kontaktusba a lábaink a vázzal.
Ráadásul a fő és a hátsó háromszög kisebb, tehát merevebb így, de nem csak mérete miatt, hanem a nagy csőátmérők, a robusztus középrész (szélesítették is), tapered homlokcső és természetesen az RS1 villa is közrejátszik ebben. Gyorsításkor valóban nem vész el erő, olyan a gép mint egy rakéta, még akkor is, ha kiállva csavargatva bőven ezer Watt fölötti értéket zúdítunk a pedálokra. Nyilván ebben a prémium – SL jelzésű – könnyű és erős karbonszövetnek is van szerepe.
A kisebb fő háromszög, könnyebb vázat is eredményez, hiszen a kisebb kevesebb anyagot jelent. Ugyanakkor az ülőcsőnek és a nyeregszárnak több tere van rugalmas alakváltozásra, hogy azért minimális komfortot biztosítson a nyeregben ülve a bringa. Kell is ez a „mozgástér” a nyeregszárnak, ugyanis 31,6-os átmérőjű, ráadásul hátrahajlás nélküli karbon Easton. A vázat úgy alakították ki, hogy alkalmas dropper post fogadására, ami most divatcikk kezd lenni néhány szponzorált XC-versenyző körében is.
A geometria szerintem XC-versenyzésre abszolút alkalmassá teszi a kerékpárt, ami a legmaradandóbb élmény volt, hogy a kis kerekekkel rendkívül könnyed, pillanatok alatt meg lehet szokni, természetes a mozgatása, pillanatok alatt érzi az ember a csúszáshatárokat. A 70 fokos fejcsővel agilis a kormányzás, az a „játékosság” amit ez a Kross Level R+ biztosít a 650B méretű kerekekkel, azt semmilyen 29er nem tudja produkálni.
A címben is arra próbáltam utalni, hogy lehet szám szerint fél kilóval könnyebb is egy XC bringa, de az mit sem ér, ha nem párosul azzal a könnyedséggel és irányíthatósági tulajdonságokkal, ami jó versenygéppé tesz egy felső kategóriás bringát. Érdemes említeni például a homlokcsövet, amiről első ránézésre azt gondoltam, hogy hosszú, de menet közben bebizonyosodott, hogy többet ér a jó kezelhetőség, minthogy ráhasalhassak a kormányra. Egy mai XC pályán úgysincs ideje egy versenyzőnek felvenni az „országútis hegyimenő” pozíciót…
A Rock Shox RS1 villára szoktam mondani, hogy annyival nem jobb egy hagyományosnál, mint amennyivel drágább, de nyilván egy high-end gépet vonzóbbá tesz, ha a legjobb teleszkóp van benne. Az RS1 stabilitás szempontjából kicsit jobb egy hagyományos villánál, rendkívül finom a megindulása, aztán nagyjából ennyi a pozitívum. szerviz és kompatibilitás szempontjából viszont rémálom, már ha nincs mögötted egy profi csapat vagy a zsebedben egy vastag pénztárca.
Az egytányéros (1×11) SRAM XX1/XX szetthez nincs sok hozzáfűznivaló, XC-versenyzésre tökéletesen alkalmas. Maratonozásra, hobbibringázásra viszont már nem annyira, a 34-es tányérral meghajtva a 650B kereket hiába van 10-es fog hátul, szükség lenne keményebbre. Más meg egy pörgősebb áttételt hiányolna, a 34-42 taposása azért igényel némi erőbefektetést hosszú, igazán meredek ösvényeken.
Személy szerint maratonozás közben undorodok a nagy áttétel-ugrásoktól, de XC versenyen ez nem jelent problémát, hiszen nem tempót-fordulatot vált az ember, hanem megérkezik a meredek emelkedőhöz a meredek lejtőről. Vagyis nem arra van szükség, hogy az ideális fordulat megtartásához csak egy kicsit könnyebb/nehezebb áttételt kéne kapcsolni, hanem arról, hogy egy mozdulattal hirtelen feltegyük 12-ről 32-re a láncot.
Sokszor, sokan fikázzák a SRAM XX(1) szettet, különösen a fékeket, de új állapotukban nagyon jól működnek, jól fognak, a modulációjuk különösen jó és vitathatatlan, hogy tömegét tekintve a SRAM élen jár a világon. Igen, egy versenyszett karbantartást igényel, mint bármilyen más technikai sportban a csúcs-alkatrészek. A teszt során nekem például a váltóval akadt gondom, de ezek a problémák megfelelő beállítással, karbantartással megelőzhetők. Jól beállítva fantasztikus szett az XX1.
Ahogyan fantasztikusak a DT-Swiss XRC 1200 Spline Carbon kerekek, ahogy már írtam is, fantasztikus a gyorsulás! Ehhez komoly szerkezeti merevség is szükséges, nem elég az alacsony tömegadat. Akkor érezzük igazán könnyűnek a bringát, ha a kerék merev ÉS könnyű, ha rálépünk a pedálokra, valósággal elrepül. A Schwalbe Racing Ralph EVO LiteSkin gumik is jó választást jelentenek általános célra, sárban a 650B kerekekkel már zavarba hozhatók.A karbon Easton kiegészítők (kormány, stucni, nyeregszár), valamint a karbon pálcás Fizik Tundra nyereg ugyancsak a luxus kategóriát képviselik.
Ha összefoglalást kell írni, egyszerű dolgom van. Igen, egy termék, ami körülbelül tökéletesen teljesíti a funkcióját. Cross-country versenyzésre maximálisan alkalmas és ehhez képest a másfél millió Forintnál nem sokkal magasabb ár is abszolút versenyképes. Negatívumként csak a kevés (3) választható méretet tudom említeni. Aki minél több másodpercet szeretne nyerni a pályán a bringa által, jusson eszébe a Kross Level R+!
Infobox:
Bővebb információ: http://www.kross.pl/hu/2016/mtb-xc-275/level-r
Származási hely: Lengyelország
Garancia a vázra: 2 év
Vázméretek: 17″, 19″, 21″
Ajánlott fogyasztói ára: 1 683 900 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Carbon SL
Vázméret: 17, 19, 21
Villa: Rock Shox RS-1 (100 mm, QR15)
Hátsó váltó: Sram XX1
Fék: Sram XX (160 mm)
Váltókar: Sram XX1
Hajtómű: Sram XX1 34T
Középcsapágy: Sram Press Fit GXP
Lánc: Sram XX1
Fogaskoszorú: Sram XG-1199 10-42T
Kormánycsapágy: VP-A45AC2 Semi-Integrated
Kerékszett: DT SWISS XRC 1200 SPLINE Carbon
Külső gumi: Schwalbe Racing Ralph Evo LiteSkin, 27,5; 2.1
Kormány: Easton EC90 (Carbon, 720 mm)
Kormányszár: Easton EC90 (Carbon)
Nyeregcső: Easton EC70 Zero (Carbon, 31,6 mm)
Nyereg: Fizik Tundra M3 Carbon
Markolat: Kross Foam
Tömeg: 9,1 kg
Geometria:
FS | Vázméret | 17″ | 19″ | 21″ |
ST | Nyeregvázcső-hossz | 440 | 490 | 530 |
TT | Felsőcső-hossz | 578 | 595 | 605 |
HT | Homlokcső-hossz | 110 | 130 | 150 |
SA | Nyeregvázcső-szög | 74, 0 | 74, 0 | 74, 0 |
HA | Homlokcső-szög | 70, 0 | 70, 0 | 70, 0 |
CS | Láncvilla-hossz | 428 | 428 | 428 |
WB | Tengelytáv | 1077 | 1094 | 1105 |
REACH | Reach | 406 | 416 | 420 |
STACK | Stack | 605 | 624 | 643 |
BBDROP | Középcsapágy-esés | 57, 0 | 57, 0 | 57, 0 |