Kerékpározni annyit tesz, mint szabadon közlekedni – felelősséget vállalva saját és mások biztonságáért. A városi kerékpározás szabályai minden kétkerekű közlekedőre vonatkoznak, a látni és látszani elv betartása, a kerékpár műszaki állapotának ellenőrzése, és a KRESZ szabályainak ismerete, annak a helyzethez mért alkalmazása életet menthet. A T-Mobile, mint a kerékpáros életmód elkötelezett híve és a szabadidő sport aktív támogatója legújabb társadalmi kampányával a biztonságos kerékpározás szabályaira hívja fel a figyelmet.
Hétvégenként megtelnek a kerékpáros utak. Egyre többen és többen választják a tértől, időtől független közlekedési formát, s kelnek útra városszerte. De nincs ez másképpen hét közben sem, bár igaz, ilyentájt munkába kerekeznek a környezetbarát és a gyors kétkerekű eszközök gazdái. Az aktív biciklisták jól tudják, bármilyen szabadságot is nyújt a kerékpár, a forgalomban való részvétel akár minden percben tartogathat balesetveszélyes helyzeteket. Akár a védett kerékpárúton is, akár egy kereszteződésben, akár kanyarodáskor. Mindenütt, ahol a kerékpáros forgalmas utakon halad át, ahol gyalogossal és autóssal találkozhat.
A T-mobile a sokak számára vonzó szabadidős mozgalom és kerékpáros életmód elkötelezett híveként 2004 óta nyíltan és deklaráltan népszerűsíti, segíti a mozgalmat. A cég az elmúlt években több, a kerékpározás biztonságát erősítő programot indított útjára. Az iskolásokkal és még kisebbekkel különböző rendezvényeken a szakemberek játékos formában tudatosították, hogy odafigyelés, bizonyos szabályok betartása nélkül a biciklizés veszélyes is lehet. Az alkalmilag felállított zárt kerékpáros pályán a legkisebbek biztonságos körülmények között próbálhatták ki tudásukat, hiszen a kerékpárosok a közlekedés legkiszolgáltatottabb résztvevői – az elméleti és gyakorlati tudás adott esetben, akár a kerékpáros életét is megmentheti. A T-Mobile idei, biztonságos kerékpározást támogató kampánya pedig széles körben igyekszik felhívni a figyelmet arra: kerékpározni egyszerre jelent felelősséget önmagunkért és másokért. Arról, hogyan érdemes közlekedni a városban kerékpárral, hogy mire illik és kell figyelniük a biciklistáknak, érdemes azokra rutinos kerékpárosokra hallgatni, akik nap mint nap vágnak neki a városnak.
Az utcai evolúció szabályai
Kürti Gábor (Hajtás Pajtás Biciklis Futárszolgálat) hogy finoman fogalmazzunk, rutinos kerékpárosnak számít. Eddig 150 ezer kilométert tekert le kétkerekűjén, baleset, sőt kisebb esés nélkül. „Úgy látom, manapság már egyre kevesebb siránkoznivalója van a fővárosi biciklistáknak” – mondja. „Sok védett bicikliút áll rendelkezésre, s ma már az autósok is jobban figyelnek ránk, mint három-négy éve. Megszokták a jelenlétünket, számolnak velünk az utakon. Tény, hogy ettől függetlenül a gyalogosok mellett a bringások a közlekedés legkiszolgáltatottabb résztvevői, de odafigyeléssel elkerülhetők a balesetek. Szerintem, ha a kerékpáros úgy közlekedik, mint ahogy az ősember tette anno, azaz mindig, mindenhol fülel és néz, azzal ügyesen beilleszkedik az utcai evolúcióba.”
Biztonságos társad
A biztonságos kerékpározás egyik alapja a hozzánk illő kerékpár kiválasztása. Kürti Gábor szerint nem szabad 10-15 ezer forintos bringát venni, ami mindössze addig kerékpár, amíg kihozzuk az üzletből. Ha már rászántuk magunkat, de nem fér bele a költségvetésbe egy dupla ennyibe kerülő új bringa, inkább nézzünk szét a használt biciklik között. Így apróbb javításra szoruló, hosszú életű márkás társat vehetünk, de bízhatunk benne, hogy annak váza, nyerge, kereke sok mindent elbír.
Hogy milyen a jó bicikli? Mindenkinek mást és mást jelent, a városi biciklizéshez felnőtteknek Kürti Gábor a normál vázas, 27 colos kerékméretű trekking- vagy fitnesz biciklit ajánlja, s hozzáteszi, fölösleges a lengéscsillapítás, ugyanis városban igazából nincs rá szükség. Az szaküzletben pedig nyugodtan hallgassunk az eladóra – tanácsolja.
Felszerelés, ellenőrzés – indulás előtt
Kerékpárunkon mindenképpen legyen lámpa elől-hátul, csengő vagy duda (erre nagy szükségünk lehet a városban) és vázra csavarozott sárvédő. Indulás előtt mindig győződjünk meg arról, hogy fékünk jól fog-e, hiszen az életünk múlhat rajta. Ruházatunk mindig az évszaknak megfelelő, réteges legyen, esős időben légáteresztő dzseki, lábra való vízmenetesen záró kamásli, és a kesztyű is jól jöhet. A bukósisakot fogjuk fel a kötelező kerékpáros felszerelés részeként, gondolkodás nélkül vegyük fel, ha útra kelünk. Ruhánkra kerüljön fényvisszaverő mellény, karunkra, bokánkra fényvisszaverő csík – ezt hirdeti többek között a T-Mobile biztonságos kerékpározásért kampánya is.
„Ahhoz, hogy a kerékpáros a közlekedés, az utcai forgalom résztvevője lehessen, ismernie kell a KRESZ-t, ha nem is mindig tartja be” – mondja Kürti Gábor. „Miért mondom ezt? Mert sokszor ezeket a szabályokat saját biztonságunk érdekében leszünk kénytelenek áthágni. Vegyük például azt, hogy a bringásnak az út szélén, közel a járdaszigethez kell haladnia. Ha a bringás így tesz, szinte kényszeríti az autóst, hogy megelőzze – sokszor sávon belül. Máris kialakult a balesetveszély. Ha ellenben a sáv közepén halad, az autósnak sávváltással kell előzni, megfelelő oldaltávolsággal.”
Más: sokan kezdik a bringázást a járdán. A rutinos kerékpáros futár viszont inkább arra biztat mindenkit, törekedjen arra, hogy minél hamarabb lekerüljön onnan, hogy tapasztalatot szerezzen a forgalomban. Másrészt, tudomásul kell venni, hogy a járda a gyalogosoké. A kereszteződéseknél – ez a leggyakoribb balesetek helyszíne – a biciklisnek tudnia kell, hogy itt mindig veszélyben van. Lassítania kell, felmérni a helyzetet, a legjobb, ha szemkontaktust teremt az autóssal, ha ő is lát, te is látod őt. Sokszor elmondják, de alapvető és betartandó szabály: látni és látszani kell a kerékpárosnak elsősorban saját, másodsorban mások biztonsága érdekében.
A T- Mobile biztonságos kerékpározásért kampánya minden kerékpároshoz szól. Hogy az utcai forgalomban mindannyian biztonságban érezzük magunkat, a legalapvetőbb szabályokat mindnyájunknak be kell tartani!
Forrás: T-Mobile Kampány a biztonságos kerékpározásért sajtóközlemény