fbpx

Kerékpárutat avattak Nyergesújfalu és Tát között

Augusztus 19-én került sor a Nyergesújfalu és Tát közötti kerékpárút átadására. Az időjárás kegyes volt a résztvevőkhöz, a 17 órai időpont is megfelelőnek bizonyult, mert sokan kerekeztek az avatóünnepségre, melyre Nyergesújfalu és Tát közigazgatási határán került sor.

A Szabolcsi Bence Zeneiskola jóvoltából fúvószenével kísért esemény hivatalos részében Szenes Lajos és Miskolczi József polgármesterek, valamint Pál Béla, a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke beszédét hallgatták a megjelentek. Pál Béla a küllősök számára örömteli bejelentést tett: 120 millió forintot sikerült elnyerni a Bajótig húzódó következő ütem kiépítésére.

Visszatérve a most átadott szakaszra: egész pontosan 201,4 millió forintba került. Kivitelezéséhez a 184,8 millió forintos állami támogatást kiegészítendő Tát 10 millió 200 ezer, míg Nyergesújfalu 6 millió 400 ezer forint saját forrást használt fel.

A civil szervezetek sem tétlenkedtek az átadás napján: a Ridly István vezette Nyergesújfalui „Négy Égtáj” Túra- és Szabadidősport Egyesület a résztvevők között kerékpáros kellékeket sorsolt ki, és vetélkedő keretében a megjelentek számot adhattak KRESZ-beli tudásukról is, amelyen két telitalálat született. A Barátság Kör Egyesület európai uniós zászlóval érkezett és az Esztergomi Küllőszaggatók Kerékpár Egyesület tagjai is megtisztelték az eseményt.

A stílszerűen kerékpárkormányokra feszített szalag átvágásával 4,3 kilométerrel bővült szakasszal immár 15 kilométeren közlekedhetünk biztonságosan, és jó okunk van abban bizakodni, hogy belátható időn belül Süttőtől Dömösig juthatunk el ily módon.

Dr. Bernhard Ensink úr az Európai Kerékpáros Szövetség Főtitkára is ellátogatott a Nyergesújfalu-Tát kerékpárút ünnepélyes avatása alkalmából Nyergesújfalu vendége volt. Az ünnepség előtt alkalom nyílt néhány kérdést feltenni a vendégnek.

– Mit érdemes tudni az Európai Kerékpáros Szövetségről?
– Összesen 56 nemzeti és területi szövetségre tagozódik. A számos ország között ott találjuk Magyarországot is. A székhely Brüsszelben van, innen történik az irányítás. A szövetségben dolgozók száma alacsony, mindössze 3 fő alkalmazottat foglalkoztatunk.

– Főtitkárként mit tart a legfontosabb feladatának?
– Talán a lobbizást – hogy az Európai Parlamenti Bizottság pénzt adjon minél több kerékpárút létesítésére. Fontosnak tartom még az országok közötti információk átadását és a helyes kommunikációs feladatok összefogását.

– A kerékpárja most is Ön mellett van, honnan érkezett kerékpárral?
– Hollandiából indulva Münchenen keresztül Grazba tettem egy nagy túrát. Magyarországra Bécsből érkeztem kerékpárral.

– Megkérdezhetem, hogy honnan szerzett tudomást a kerékpárút átadásáról?
– Bodor Ádám a magyarokat képviselve tagja szövetségünknek. Levelezésünk apropóján Tőle értesültem erről a rendezvényről.

– Természetes, hogy mi Nyergesiek büszkék vagyunk a kerékpárutunkra. De Ön, mint kívülálló, milyen véleményel van a magyar kerékpárutakról?
– A magyar kerékpárutaknál is fontos a biztonság előtérbe helyezése és az eligazítást szolgáló felíratok minél nagyobb számú alkalmazása.

– Kerékpártúrájáról mesélve, valamint titulusánál fogva látszik, hogy szívügye a kerékpározás. Hogyan lett a kerékpár szerelmese?
– Már gyermekként szerettem kerékpározni. A mai sietős világunkban ez a helyváltoztatást leggyorsabb módja. Fitten tartja az embert, ami az egészségünket is szolgálja. Örülök, hogy gyakorlati és elméleti síkon is a kerékpározással foglalkozhatok.

– Ön szerint miért szeretik az emberek a kerékpárt?
– Jobb kerékpárral közlekedni, mint bármely tömegközlekedési eszközzel (villamos, metró) a gépkocsival is könnyen dugóba kerülhet az ember. Nem így a kerékpárral!

– Ön szerint mennyire elterjedt a kerékpározás napjainkban?
– Szerencsére egyre többen kerékpároznak, egyre több a kerékpárút. Felismerik, hogy mennyivel biztonságosabb a kerékpárút használata. Az idősebb korosztály is szívesen ül nyeregbe, főleg nyaralások alkalmával. Ők és az igazán profi kerékpározók nem sajnálják a pénzt a drágább kerékpárok megvételére.

– Az átadás után milyen praktikus ötlete van az úttal kapcsolatosan mind a beruházástól abszolút kívülállónak?
– Legfontosabbnak tartom a kezelő részéről, hogy biztosítsa az út megfelelő karbantartását. Fontosnak érzem a kitáblázást is (információs táblák elhelyezése) hogy a turisták és a gyermekek jól eligazodjanak használatakor.

– Mit üzen a nyergesi kerékpárosoknak?
– Azt kívánom, hogy minél tovább legyen jó, és biztonságos ez az út. Próbálják ki minél többen ezt a jó lehetőséget. Gratulálok a létesítéshez!

Forrás: Mihelik Magdolna (beszámoló), Kondár Lászlóné (interjú) – Nyergesújfalu

A honlapszerkesztő megjegyzése:
a Budapesti országúti versenyzők és sportolók kedvelt útvonala a 10-es és 11-es főút, utóbbi gyakorlatilag Budapesttől Esztergomig. Ebbe természetesen beletartozik annak Esztergomtól Dömösig terjedő szakasza is, melyről a fentiekben mint távlati fejlesztési cél tesznek említést. Minden jó szándék ellenére a főutakkal párhuzamosan épített kerékpárutak ritkán alkalmasak edzéscélokra, így amennyiben ez a túrázók számára valóban kedvező megoldás megvalósul, az edzéscéllal kerékpározóknak két lehetőségük lesz: vagy a rég bevált, évtizedek óta használt főútvonalról dudáltatják le magukat (hiszen a KRESZ szerint, mivel mellette kerékpárút halad, ezért ott már nem bringázhatnának), vagy a kerékpárúton bóklásznak 20-as átlaggal.

A problémakör részletes ismertetésére álljon itt egy 2003-ban megjelent cikk ismét. Az írás megállapításainak többsége sajnos továbbra is időszerű:
https://bikemag.hu/hirek/elmelkedes-a-hazai-kerekparut-epites-problemairol

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo