fbpx

Ilyen még nem volt! E-országúti teszt! – Cube Agree Hybrid C:62 SL Disc

Egy érdekes és egyben megosztó kategória, a pedelec országútik egyik képviselőjének tesztje következik nálunk. A Cube Agree Hybrid mintapéldánya az e-országútiknak, megvan benne minden olyan fejlesztés, ami egy e-országútiban megtalálható. Eddig mi sem teszteltünk a Bikemag.hu hasábjain ilyen bringát, ezért kíváncsian vártuk, hogy mit is tud egy elektromos rásegítéses “versenybringa”.

Csak pár éve létezik az a technológia amivel elfogadható tömegű és kinézetű e-országútit lehet gyártani, ezért is számít újdonságnak a pedelec országúti kategória, konkrétan vannak nagynevű gyártók, akik még csak jövőre fognak ilyen kerékpárt a piacra dobni. A Cube az első hullámban, 2018-ban jelent meg az Agree Hybrid-del, amiről tavaly már részletesen hírt adtunk a gyárlátogatás során, idén pedig leteszteltük.

Az e-országútik elég megosztóak a kerékpáros társadalmat tekintve, még akkor is, ha csak az e-bike felhasználókról beszélünk. A problémát az jelenti, hogy miért építenek egy olyan országútit, amin 25 km/h-ig működik a rásegítés miközben alapesetben ennél gyorsabban szoktak közlekedni az edzett bringások a nem pedelec változattal. Ahhoz, hogy megértsük miről szólnak ezek a bringák, félre kell tennünk a teljesítményorientált kerékpáros énünket és jobban kinyitni a szemünket. A tesztelés közben nekem is problémát jelentett, hogy országútisként értékeljem az Agree Hybrid-et vagy próbáljak annak a bőrébe bújni, akinek tervezték, mindkettőt megtettem.

Az elején kezdjük a technikai paraméterekkel. A normál Agree modellel megyegyező C:62-es karbonból készült a Hybrid váza, a geometriában is alapvetően a nem pedelec tárcsafékes változatra emlékeztet, természetesen át kellett dolgozni egy-két helyen a motornak és a kicsit másfajta felhasználási területnek köszönhetően, pl a láncvilla hossza 18mm-rel megnőtt és az alsócső is ducibbra hízott, hogy az akkumulátor és a motor elférjen benne. Az Agree összes jellegzetességét megörökölte, többek közt az aero nyeregcsőbilincset és az alacsony támvilla-nyeregvázcső csatlakozást.

A pedelec kerékpároknál az akkumulátor elhelyezése az egyik kulcskérdés, jelen esetben a Fazua (a motor gyártója) túl sok lehetőséget nem ad a gyártóknak, az ő rendszere köré kell tervezni a vázat. Persze az akkumulátor elrejtése igényel egy “kis” mérnöki munkát, amit a Cube-nál példásan megoldottak. A fekete színű váznál szinte észrevehetetlen az akku és a tesztelt fehér modellnél is csak szakértők szúrják ki elsőre, hogy az ott egy akkumulátor és nem a dizájn része.

Mivel a Fazua-nál az akku és a motor egybecsatlakoztatva az alsócsőben kap helyet, ezért akár egy mozdulattal kivehetjük onnan mindkettőt, persze töltés és csere szempontjából nekünk csak az akkumulátor a lényeg. A Cube e-bike termékmenedzsere ezt a gyárlátogatásnál be is mutatta nekünk, tényleg egyszerű kivenni és visszahelyezni az akkut.

Maga a rendszer nagyon könnyű, a motor és az elektronika 1,92 kg-ot nyom, míg az akkumulátor 1,38 kg, az egész kompletten pedig csak 3,3 kg. A terepre szánt típusokhoz képest a Fazua országúti motorja kicsit gyengébb, 60nm-es, de nem is kell neki 25 kg-os bringát felcipelnie falakon. Az akku sem egy brutális darab, 250Wh-s, viszont ennek köszönhetően könnyű és a felhasználást tekintve többnyire nem is lenne szükség erősebbre. A rendszer különlegessége azon felül, hogy szépen illeszkedik egy országúti bringába az, hogy amikor éppen 25 km/ fölött vagyunk, tehát nincs rásegítés akkor a motor lecsatlakozik a hajtásról és nem kell arra használni az erőnket, hogy a bringa hajtása mellett a motort is forgassuk. A Fazua motor a kormányról vezérelhető egy vezeték nélküli kijelzőn keresztül, értelemszerűen a “+”gomb nyomásával növelhetjük a rásegítés mértékét a “-“-szal pedig csökkenthetjük. Ezenfelül az akkumulátor állapotát is követhetjük rajta bringázás közben.

Az Agree Hybrid SL modellt teljes Ultegra szettel szerelte a Cube, melynek részletes elemzésébe most nem kezdenék, hiszen teszteltük már külön a szettet, aki részletesebben szeretne róla olvasni, az megteheti a tesztnél. Mindösszesen csak annyit mondanék, hogy az Ultegra szett minden szinten megállja a helyét, tipikusan az az alkatrészcsoport, amire nem lehet panaszunk soha.

Az Ultegra szettből a Fazua rendszer miatt egyedül az FSA CK-8685 carbon hajtókar lóg ki a sorból, de nem lefelé, persze lehet szebben mutatna egy Ultegrával, de erre egy középagyas e-országútinál még nincs lehetőségünk.

A kerékszett a Newmen-től érkezett, vagyis érkezett volna, hiszen ez a Cube saját márkája, a fotókon még nem ez látható, de a boltokban a Newmen Evolution SL kerekekkel lesz kapható, melyek elöl-hátul átmenőtengelyesek. E-bike specifikus külsőket választott a Cube az Agree Hybridre, a Schwalbe Durano E modellje 32 mm-es szélességben feszül a felniken, ami a jobban bírja az e-országútik extra terhelését a hagyományos gumikhoz képest.

Az éles tesztre Németországban a Cube gyárlátogatás során volt lehetőségünk, az újságírók és a kereskedők részére egy tucat Agree Hybrid-et bocsátottak rendelkezésre egy vezetett túra keretein belül. Már az elején megtapasztaltuk, hogy tényleg nem bonyolult behelyezni az akkumulátort, amikor az egyik tesztbringában nem volt akku és egy magyar kereskedő, aki még ilyet nem csinált előtte, egy mozdulattal bepattintotta a feltöltött egységet a kerékpárba.

A túra útvonala rengeteg rövid emelkedőt tartalmazott, volt köztük meredek és lapos egyaránt, ahol lehetett próbálgatni, hogy a Fazua rendszere mennyit képes rásegíteni. Sok különböző erőnlétű ember bringázott együtt, ami síkon az oldalszélben gyorsan megmutatkozott, ahol a rásegítés nem kapcsolt be mivel bőven 25 km/h fölött haladtunk, így gyorsan szétesett a csoport és csak féltáv körül vártuk be a többieket. Páran, akik elmentünk a többiektől, megpróbáltuk feszegetni az Agree Hybrid határait, megnézni hogyha 25 km/h körül tartjuk felfelé a tempót akkor hogyan kapcsol ki-, be a motor, milyen gyorsan lehet vele felmenni a meredek emelkedőkön és hogyan indul meg a bringa, ha odalépünk neki.

A montis rendszerekhez képest egyértelműen gyengébb a Fazua motorja, nincs az a “ki akar ugrani alólunk a bringa ha odalépünk neki” érzés, sokkal inkább valódi kerékpáros érzést biztosít, nem feltétlenül érezzük azt, hogy egy “motoron” ülünk, amit én mindenképpen pozitívan értékelek. Persze a meredek emelkedőkön óriási különbség van a normál kerékpárokhoz képest, tempósan lehet vele haladni azokon is. Ahogy a legtöbb e-bike-nál itt is zavaró, ha emelkedőn rásegítési határon tartjuk a sebességet, a ritmusból mindig kicsit kizökkent, amikor a rendszer lekapcsol. Teljesen más a hajtásérzet, amikor megy a rásegítés, mint amikor nem, főleg ez a holtpontokban nyilvánul meg leginkább. De érdemes hozzátenni, hogy a célközönségből kevesen fogják hegyen határon tartani a sebességet.

A Fazua motor elemzése után kicsit foglalkozzunk magával a kerékpárral is. Elsőre féltem, hogy olyan lesz, mint egy tank, lassan fordul, lomhán mozog, de már a parkolóban megtett kör megcáfolta a félelmemet. Irányíthatóságra nagyon hasonlít a normál Agree-hez, persze a hosszabb láncvilla kicsit érezhető, leginkább egy gravel bike-ra hasonlít e téren. Rásegítés nélkül megindulásra sem egy vérbeli országúti, kicsit lomha és van egy minimális vesztesége a normál bringákoz képest, de abszolút nem vészes.

Na, de vissza a tesztkörhöz! A táv második felében miután összezárt a csoportunk újra együtt haladtunk. Érdekes volt látni a dombos útvonalon, hogy a jóval a gyengébbek is képesek tartani a tempót az erősebbekkel és nem az életükért küzdenek felfelé, hanem élvezik a bringázást. Ezek az arcok gyorsan megválaszolják azt a kérdést, hogy van-e létjogosultsága az e-országútiknak, egyértelműen van. Persze nem azok a célközönség, akik 30-35 km/h, netán 40 km/h fölötti átlagot tudnak hajtani, hanem azok, akiknek alacsonyabb az átlagsebességük és az emelkedők alapesetben kihívást jelentenek nekik.

Gondoljunk csak egy nem túl sportos, jól kereső, átlag emberre, aki nézi a tévében a Tour-t és ki szeretné próbálni az országúti kerékpározást. Valószínűleg ő nem fog egyből vagy talán soha 40-es átlagokkal 100 km-es kört hajtani, hanem minden egyes kilométerért meg fog küzdeni, neki például óriási élményt nyújthat a Cube Agree Hybrid, mellyel átélheti az országúti kerékpározás örömeit. De ugyanez igaz lehet az idős kerékpárosokra, akik már nem tudnak úgy haladni, mint fiatalon, de még mindig szeretnek kerékpározni, ők is újra fiatalnak érezhetik magukat egy e-országúti nyergében.

További információk a gyártó honlapján.
Ajánlott fogyasztói ár: 1 699 990 Ft

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.