fbpx

Húsvéti kerékpár vásárlás: trekking vs. mountain bike?

A hétköznapi kerékpár-vásárlók gyakran Húsvét környékén határozzák el, hogy új bringát választanak. BringásAndrás most nekik szolgál tanácsokkal, a még mindig aktuális kérdés: trekking vagy mountain bike?

Többször kértek már tőlem tanácsot az ismerősi körből, hogy milyen kerékpárt vásároljanak maguknak. Ez a kérdés így önmagában nem válaszolható meg véleményem szerint. Csak elhamarkodott, a partnert lerázó válasz lenne, ha rögtön rávágnánk, hogy “persze, mountain bike-ot/országútit/trekinget”.

Melyiket válasszam?

Melyiket válasszam?

 A ’90-es évek elején-közepén elterjedt mountain bike kerékpárok igazi sokként érték az európai lakosságot és boldog, boldogtalan vásárolta ezeket jobb esetben a szaküzletben, rosszabb esetben pedig akár a Keravillban vagy áruházakban. Vásárolhatták is, hiszen az előző korszak falubájkjai (klasszikus nagykerekű, sárhányós, csomagtartós, egy sebességes bringa) és orosz országúti bringái után óriási lépésnek számított a 18 sebességes hegyikerékpár.

A ‘90-es évek mountain bikejai mai szemmel viccesnek tűnnek már

A ‘90-es évek mountain bikejai mai szemmel viccesnek tűnnek már

Ez a tudat él még a mai napig is sok átlagemberben, hogy a “modern” kerékpár a mountain bike. Az átlagember alatt azokra gondolok, akik nem verseny- vagy hobbiszerűen, csupán hétköznapi használatra akarnak kerékpárt vásárolni. Tehát eljárnak dolgozni, kimennek a város szélére kutyát sétáltatni vagy csak a cimborákkal legurulnak a Balcsira egy lángosért.

Nézzük milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy átlagos felhasználó számára egy kerékpárnak:

– vigye el A-ból B-be
– néha letérve az aszfaltról se legyen gond
– jó érzést, élményt adjon a használata
– minimális gondozást igényeljen.

Ezekre az általános felhasználási célokra a cross kerékpárok a legmegfelelőbbek. (A cross és trekking kerékpárokat ebben az írásban csak crossként fogom említeni, mivel a kettő közt csupán annyi a különbség, hogy a trekking kerékpáron csomagtartó, fix sárvédő és kényelmesebb, hajlított kormány található.)

Az alábbi összefoglaló táblázatban látható, hogy mik az alapvető különbségek a mountain bike és a cross kerékpárok közt.

kerekpar_valasztas_3

(A táblázatból szándékosan maradt ki a mountain bike-ok 27,5”-os és a 29”-os kerékmérete. Erről később ejtünk szót.)

Ehhez képest egy mountain bike azt a sokak számára teljesen felesleges pluszt adja, hogy a ballonos gumiabroncsokon durva terepen is kényelmesen lehet vele közlekedni. Viszont ez nincs ingyen, ugyanis a mountain bike általában drágább, több erőt igényel a meghajtás a kisebb és nehezebb kerék miatt, valamint az üléspozíció sem kedvez a lakosság 80%-át érintő derékfájásnak.

A cross filigránabb, sportos kinézetű kerékpár

A cross filigránabb, sportos kinézetű kerékpár

Jó, jó, mondhatná az Olvasó, megvan a bringa, de mi kell még, hogy használni is tudjam?

A karbantartásukra szerintem viszonylag kevés gondot kell fordítani, legalábbis sokkal találkoztam, aminek “nincs gondos gazdája” és mégis működik évek óta. Általában a bringákkal annyi gond sincs, mint egy autóval – használattól függően kell olajoznunk a láncot és évente egyszer kenjük újra a csapágyakat. Ha igazi rontóbontók vagyunk és nem akarjuk a véletlenre bízni, akkor kontrás-agyváltós és elöl dobfékes bringát tegyünk magunkévá. Ezek annyira igénytelenek, hogy már szinte fáj – a váltó és a fék is zárt helyen van, így csak a csibészebbek tudják tönkretenni.

Az agyváltó bumfordinak néz ki, de ebben már benne van a fék szerkezet is

Az agyváltó bumfordinak néz ki, de ebben már benne van a fék szerkezet is

Ha a bringával napi szinten közlekedünk, például munkába, és nem kényünk-kedvünk szerint választjuk meg a használatát, akkor az időjárás is sötét fellegeket – szó szerint – hozhat utunkra. Pattintsunk hát fel egy sárvédőt, hogy legalább alulról ne ázzunk át. Itt a fix és a levehető verziók közül válogathatunk. A levehetőnek az az előnye, hogy menőbben nézünk ki, ha a verőfényes időben sárvédő nélkül közlekedünk.

Ezzel szemben a fix sárvédő az örök, mint a szegénység és annál pont 3-3 darabbal több csavar fogja, hogy kedvünk legyen naponta, hetente le- vagy felszerelni. Ez a fajta sárvédő szinte tökéletesen látja el feladatát, a kereket átölelve nem engedi a nedvesség kiszivárgását. “Tisztább, szárazabb, jobb.”

A levehető és a fix sárvédő

A levehető és a fix sárvédő

Kerékpárválasztás előtt még azt szoktam javasolni, hogy ne kapkodjuk el a vásárlást és ne csak a kereskedő véleményére hagyatkozzunk! Kérdezzünk meg minél több ismerőst, olyanokat, akik már régóta kerekeznek és lehetőleg a tapasztalataikat mondassuk el velük. A vásárlás helyszínét – kereskedés vagy használt(piac) – a felhasználó vérmérséklete határozza meg. Sok esetben előfordul, hogy a kevesebb a végére több lesz. A fenti sorok után kicsit más megközelítésből, egy mondatban Bence barátom is összefoglalta véleményét: olyan bringát vegyük, amelyik a legjobban tetszik!

Forrás: http://bringasandras.blog.hu/

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.