fbpx

Hogyan válassz kerékpárszállítót? Tippek és jótanácsok

Egy autóra szerelhető kerékpárszállító kiválasztása nem csak egy döntés, hanem gyakorlatilag befektetés is. Éppen ezért célszerű alaposan átgondolni a kiválasztási szempontokat, hiszen helyenként több százezer forintról lesz szó. Ehhez próbálunk most tanácsokat, tippeket adni.

Mielőtt rátérnénk a konkrét szállító fajtákra, nézzük meg, milyen szempontokat kell figyelembe venni a vásárlás előtt. Az első a használati gyakoriság és a használatok hossza. Nagyon nem mindegy, hogy heti szinten akár többször, havonta párszor vagy évente egyszer-kétszer használod majd. Ha nagyon sűrűn használod, akkor a minél egyszerűbb felszerelhetőséget kell figyelembe venni. És az is lényeges, hogy használat közben milyen távolságokat teszel meg. Mire gondolunk? A hátsó ajtóra szerelhető modellek rögzítése mindig bonyolultabb, mint a vonóhorgos tartóké, de könnyebb felrakni rájuk a gépeket mint egy tetőtartóra. Amennyiben az autót nem használjuk napi szinten, és ezért rajta maradhat hátul a szállító, abban az esetben a hátsó ajtósok kedvezőbb árban megvehetőek, és nem igényelnek egyéb járulékos beruházást. Van az az eset amikor napi szinten használjuk az autót, de rövid távokon, ezért a tetőtartók fogyasztásnövelő hatása nem számottevő, akkor ez lehet az ideális megoldás. A vonóhorgos szállítók pikkpakk le-fel szerelhetőek, ideálisak a hosszú utakra hiszen alig növelik a légellenállást amiben a tetőtartók a legrosszabbak és ebben a hátsó ajtósok többsége is rosszul teljesít, de árban húzósabbak, és nyilván vonóhorgot igényelnek.

Amikor felhangzik az “on the road again” akkor nem mindegy hogyan oldod meg a bringaszállítást

Szó esett a járulékos költségekről, ami mind a horgos, mind a tetőtartó esetén jelen lehet, de szintén több összetevős. Nézzük meg részletesebben. Egy 2017-es VW Passat tetejére, szükségünk lesz egy szett Rapid 754-es konzolra, 4db Kit 1778-as konzolra, és két kereszttartóra, ami a legolcsóbb kivitelben a 762-es Square Bar. Ekkor 36.900+12.900+29.800, azaz közel 80.000 forintról beszélünk, és magát a kerékpárszállítót még nem vettük meg. Most mondhatod, hogy a magyarok nagy része tizenéves autóval jár, de megnéztem, és egy 2001-es Passat-hoz ugyan más kódszámú, de ugyanennyibe kerülő konzolokra lesz szükséged. Tetőkorlátos autó esetében megspórolható a 12.900-as típusspecifikus közdarab, és autócsere esetén nem kell új konzolokat venni, míg az előző esetben van rá esély, hogy a közel ötvenezer forintos konzol szettet le kell cserélni és kerékpárszállítót biztosan hosszabb időre vesz az ember mint autót. Tehát a látszólag olcsóbb megoldás simán lehet nagyobb kiadás is.

Ugyanezen analógián maradva nem kell messze menni, mint a saját esetemet megnézni a vonóhorog felszereléssel. Az autót külföldről hoztuk be, ezért rögtön műszakira kellett mennie. Mivel addigra Passat fórum törzstag lettem, hamar kerítettem rá típus azonos vonóhorgot. Ez itt egy fontos pont! Nem csak az volt lényeges, hogy V6 Tdi az autó (tehát 1-1 kipufogós), hanem hogy kombi és összkerékhajtású, így pontosan ilyen horog jó csak rá. Vagyis a témában nem annyira járatos ember akár rosszat is vehet, amit a legügyesebb szerelő sem tud majd feltenni. Sikerült gyorsban venni 25.000-ért egy bontott, de gyári (plakettes és műbizonylatos) horgot venni, amit 5000-ért felrakott a szerelőm, mert tényleg csak négy csavart kellett a helyére rakni, és a kábelköteget összedugni. A műszaki vizsga pedig nem került plusz pénzbe (vonóhorog utólagos felszerelése után vizsgáztatni kell az autót), hiszem amúgy is kellett. Mást mutatott volna a számológép, ha nem sikerült volna bontottat beszerezni, hanem egy kedvezőbb árú utángyártott, de gyárival megegyező felfogatású például Westfalia horgot vettem volna, ami már 80.000 forint. Amennyiben az egész folyamatot márkakereskedésben végezteted és éppen nem lenne esedékes a műszaki, akkor a felszerelés nagyjából 20.000 lett volna, plusz 29.000, ami összesen 129.000 forint. Másnak meg eleve van horog az autóján mert úgy vette, így pont nulla forint a folyamat. Ezért is mondjuk, hogy mindenkinek a saját speciális esetével kell számolnia, mert az eltérések jelentősek lehetnek! 

Ehhez képest szinte filléres lehet egy hátsó ajtóra szerelhető kerékpárszállító megvásárlása, hiszen csak magáért az eszközért kell kifizetni úgy 25-80.000 forintot. Igen ám, de akinek volt, vagy beszélt már olyannal, akinek van ilyen, az mind említeni fogja az autón okozott sérüléseket. Mert mindegyik minimum nyolc helyen kapcsolódik a karosszériához. A minőségi tartók kasztniba akasztható kampói mind gumírozottak, vagy műanyagozottak, de ha nagyon sokat vagy hosszú távokon szállítod a kerékpárodat, akkor előbb-utóbb ki fogják kezdeni a fényezést, bármennyire is vigyázol vagy húzod szorosra a pántokat. Ezek a nagyon apró mikro rezgések amiket az úthibák és a menetszél rángatása okoz bizony már hónapok múlva meglátszódhatnak az autón. És ezt nem mindenki tolerálja. Különösen figyelni kell a fényezés tisztaságára, és az autóhoz szorított gumi pogácsák makulátlan felületére. Gondolom nem kell elmondani, hogy két poros, homokos felület mit okoz egymásnak? Ugye, hogy már nem is annyira egyszerű a választás? És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a 99 %-ukra kell utólagos rendszám/lámpa panel, és ennek a vezetékezését is meg kell oldani, hiszen egyáltalán nem takarhat ki semennyit sem a rendszámból, sem a lámpákból. Persze fórumokon, csoportokban megy az okoskodás a „látszik az még attól” és az „engem 10 éve nem állítottak meg emiatt” vonalon, de vajon amikor téged kiszed a rendőr vagy a KPM és súlyos tízezrekre büntet, akkor meg fogja-e hatni a „másoknak sikerült” mondóka? Szerintünk nem.

Meg vagyunk ezekkel a kérdésekkel? Akkor jöhet a szállítható bringák száma és típusa. Egy vagy két kerékpárt kell szállítanunk? Akkor aránylag egyszerű a helyzet, mert nagyjából bármelyik alkalmas erre, egyedül az elektromos kerékpár tulajoknak kell megnézni a teherbírásra írt számokat. Három bringa esetében már több hátsó ajtóra szerelhető tartót kiejthetünk, négy esetében pedig szinte csak a vonóhorgos szállítók lesznek ideálisak, ugyanis nem minden kereszttartón fér el négy bringatartó a tetőn, sőt nem minden autó elég széles a négyeshez. Milyen bringákat szállítanál? A kerékpárok nagy részével mondhatjuk, hogy bármelyik szállító kompatibilis lesz. De már a gyerekbringáknál is fennakadás lehet! Aki próbált már felrakni tetőtartóra mondjuk 20”-os gépet, az tudja mire gondolunk. A legtöbb befogó pofa nem tud vele mit kezdeni, főleg az olcsó modellek esetében. Gondunk lehet a hátsó szállítón is, mivel rövid lesz a bringa felsőcsöve, de akadtunk már fent vonóhorgos tartónál is, mert a sínek középen nem értek össze, ezért a kerék a levegőben lógott volna… Fatbike, de még 650B+ kerekű montiknál is gond lehet a kerekek lefogatásával! Akárcsak a böszme nagy downhill rombolók hátsó ajtós tartón való cipelésével. Szinte kizárt, hogy egy hármas tartóra kényelmesen fel lehessen rakni 3 DH gépet, vagy agyon kell szivacsozni őket a karcolások, leverődések elkerülése érdekében, bár ez sajnos három bicaj esetén majdnem mindig elkerülhetetlen. Az országútisok jellemzően megnyugodhatnak, mert a filigrán drótszamarak gond nélkül szoktak felmenni.

Most pedig egy aprónak tűnő, de nem lényegtelen kérdés következik. Hol fogod tárolni használaton kívül a tartódat? Van garázsod? Ha igen, akkor majdnem mindegy milyet veszel, bár egy nem összecsukható négyes vonóhorgos szállító, vagy egy komplett négyes tetőtartó egyben leszedve azért lehet, hogy fejvakarásra fog késztetni, de általában megoldható könnyen a probléma. Panelban, lakóparkban laksz? Na ekkor már nehezedik a helyzet, főleg kis lakás és kevésbé elnéző barátnő esetén. Nem mindenki szereti, ha az erkély felét egy tartó foglalja el. A vonóhorgosok jelentős része összecsukható ma már, némelyik akár az ajtó mögött is elfér, de ugyanez igaz a hátsó ajtósokra is. Viszont előbbieknél nem a belépő kategória fog kis helyet foglalni sajnos, de vehetsz hozzájuk akár falra szerelhető vonóhorog konzolt is amire rögzítheted az egészet. Egy tároló helyiségben simán megoldás lehet, de lakásban kevésbé tudjuk elképzelni mint reális megoldás.

Nos, ha mindezeket megválaszoltad, akkor most jöhet az, hogy mennyi pénzed van rá. Szerencsére mára nagy lett a szórás mindegyik szegmensben, így nagy eséllyel találhatsz neked valót. Négyes vonóhorgos van már százezer körül, de kettesből akár hatvanért is kapsz. A belépő hátsó ajtós modellek 25.000-nél kezdődnek, tetőre szerelhetőt pedig tízezertől már tudsz venni. A kedvező ár viszont szinte mindig valamilyen kényelmi funkció hiányával fog járni, ezért nem árt körbejárni a „meglepően jó” vételeket. Sajnos itt is igaz, a többért jobbat elv, persze csak bizonyos ársávig.

Ahogy eddig olvashattátok, a kerékpárszállítóknak többféle fajtáját ismerjük:

-hátsó ajtóra szerelhető
-vonóhorogra rögzíthető
-tetőre szerelhető
-beltérbe szerelhető
-tapadókorongos

Mindegyiknek megvan maga előnye és hátránya, de mik lennének ezek konkrétan?

Hátsó ajtóra szerelhető:

Előnye:
-kedvező áron kapható
-többféle autóra is költségmentesen felszerelhető
-akár három bringa is ráfér
-nem okoz jelentős fogyasztás növekedést

Hátránya:
-előbb-utóbb a fényezés sérül
-általában macerás felrakni rájuk a bringákat
-nem mindegyiknél marad nyitható a hátsó ajtó
-szinte minden esetben kiegészítő világítás kell rá
-kevés modell rakható fel egyszerűen, akár egyedül

Vonóhorogra rögzíthető:

Előnye:
-akár négy bringát is szállíthatsz
-többségük összecsukható
-egyszerű felszerelni
-a légellenállást gyakorlatilag nem növeli
-a bringákat könnyű felrakni rá
-elektromos bringákkal is elbánik

Hátránya:
-borsosabb ár
-vonóhorog kell hozzá
-némelyik modell nehéz, így nem könnyű a horogra emelni

Tetőre szerelhető:

Előnye:
-kedvező áron is kapható
-könnyen rögzíthetőek a kerékpárok

Hátránya:
-kiegészítő konzolok, keresztrudak kellenek hozzá
-jelentősen növeli a fogyasztást
-vigyázni kell a magasságára
-Crossover/SUV/terepjáró autókra nem egyszerű a bringákat feltenni

Beltérbe szerelhető:

Előnye:
-a bringák nem lesznek koszosak
-a bringákat nem könnyű ellopni

Hátránya:
-szinte csak kisbuszokba építhető be
-nagyon típusspecifikus
-nem olcsó
-koszos, saras bringát nem célszerű berakni

Tapadókorongos:

Előnye:
-univerzálisan felszerelhető, akár sportkocsikra is
-használhatod szobai tartóként is
-akár három bringát is fogad
-nagyon menő

Hátránya:
-egyelőre csak két gyártónak van
-borsosabb ár

Szerencsére a szürke rendszámos horror sztori már a múlté, jelen szabályozás szerint ha szeretnéd kiváltod simán az okmányirodában, de átteheted az autóról a hátsó fehéret is. A szállító konkrét vásárlása előtt célszerű 3-4 kiszemelt verziót személyesen is megnézni, sőt olyan boltot keresni ahol van bemutató darab, így akár fel is szerelheted, vagy kibérelheted egy hétvégére és csak azután döntsünk a vásárlásról. Nézzük meg, hogy a saját kerékpárjainkat fel lehet-e tenni rá és a tartót könnyen és biztonságosan rögzíteni tudjuk-e az autónkon.

Biztosan van még olyan téma ami kimaradt a cikkből, de így is tízezer karakter fölött járok és meg fog ölni a főszerkesztő 😀 Természetesen a cikk alatt nyugodtan kérdezhettek tőlünk, eddig tucatnyi kerékpárszállító járt nálunk és holnap jelentkezünk a következő adaggal, ami átfogó képet ad a jelenleg itthon kapható modellekről.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.