fbpx

Virtuális edzés a valós élmény: mindent a VR edzőgörgőkről!

Lassan elérkeznek a komor, hideg, csapadékos téli napok, amikor egyre nehezebb a szabadban űzni kedvenc sportunkat. Persze sokan vannak, akik téli bringával, megfelelő ruházattal és persze elszántsággal rendelkeznek ahhoz, hogy a mínuszokban, az esőben vagy latyakban is kint bringázzanak. Mások leteszik a kerékpárt és a beltéri sportok felé veszik az irányt.

Nagyon csendesek, de nagyon drágák is a hátsó kereket nélkülöző görgők.

Nagyon csendesek, de nagyon drágák is a hátsó kereket nélkülöző görgők.

Itt rögtön kétfelé is szakad a tábor. Vannak azok, akik a spinningtermeket részesítik előnyben, hiszen ott nemcsak edzeni lehet, hanem a formás testek látványa is megkönnyíti a gépeken végzett munkát. Mások nem akarnak órákat eltölteni a konditermekbe való közlekedéssel és nem is feltétlenül szeretnek Marcsika méretes altájában gyönyörködni, vagy a sokszor félművelt spinning oktatók rángatózásait követni. Nekik egyértelműen a görgőzés jelenti a megoldást.

Igenám, de régebben görgőzni baromi unalmas dolog volt! Bence két éve részletesen kivesézte a témát. A hagyományos edzőgörgők esetében azóta sem változott lényegesen a dolog, írása ma is teljesen aktuális. Igenám, de az utóbbi időkben megszaporodtak az „okosgörgők” melyek változatossá, ingergazdaggá és folyamatos kihívásokkal telivé teszik a zárt térben töltött órákat. Sőt, már a közösségi élményt sem kell nélkülöznöd, mivel a „smart” eszközök szinte kivétel nélkül képesek a világhálóra csatlakozni, így küzdhetsz a haverjaid ellen az Alpok legendás emelkedőin, vagy éppen a világ másik részén lévő brinágssal járhatod be Mallorca legszebb útvonalait. Éppen ezért most egy külön cikket szentelünk a következő generációs edzőgörgőknek, részletesen bemutatva fejlett funkcióikat.

Manapság sokféle virtuális edzőgörgő létezik, de itthon csak néhány márka népszerű.

Manapság sokféle virtuális edzőgörgő létezik, de itthon csak néhány márka kapható.

Hazánkban az Elite és a Tacx szinte teljesen lefedi az edzőgörgő kínálatot, mellettük a webshopoknak köszönhetően jelen van még a Bkool, az Extreme, a Cycleoops és a Kinetic is, de ezek az eladási számokat tekintve marginális mennyiséget jelentenek. A Wahoo Kickr például a direkt hajtású görgők atyja volt, és jelenleg az egyetlen gyártó, amely nem készít saját software-t vagy appot a görgőihez, hanem közvetlenül a “külsős” megoldásokat ajánlják.

Régen ugyebár egyszerű volt a görgő kiválasztásának menete. Szabadonfutóst vagy hátsó kerekest szeretnél? Nagyjából ennyiből állt a kínálat. Aztán jöttek a modernebb mágnesfékezéssel ellátott modellek, de az alapelv itt is ugyanaz volt. Mindkettőnek nagy hátránya, hogy fizikai kontakt van a kerékpárgumi és az eszköz „fékező” felülete között. Hiába raktál fel speciális görgőzéshez tervezett gumit – amit célszerű, mert egy puhább gumikeverékű külsőt hamar le lehet írni a görgőzéssel -, ettől még hangos és az alátét szőnyegek is csak kis mértékben csillapították az alsó szomszéd felé menő zajokat. Egy mai edzőgörgő hangja a 10 évvel ezelőtti acélhengeres modellhez képest elenyésző, bár zajt teljesen még nem sikerült kiküszöbölni.

tacx-t2800-neo-smart4

A nagy ugrást a hátsó kerék nélküli, az eszközre szerelt lánckeréksorral rendelkező kivitelek jelentették, viszont ezeknél egy másik hátránnyal kellett szembesülni: ugyan csendesek, kvázi kizárólag a láncnak van hangja tekerés közben, de bonyolultságuk miatt meglehetősen drágák. Mindenesetre a választás lehetőség legalább adott. “Direkt hajtást” alkalmazó az Elite Drivo, a Kura és Real Turbo Muin, illetve a Tacx Flux és Neo Smart. Hozzávetőleg 300 000 forint körüli árcédulával bírnak, de mindent tudnak amit a mérnökök be tudnak sűríteni egy ilyen eszközbe. Érdemes azonban arra is figyelni, hogy az edzőgörgők milyen sorokkal kompatibilisek. Természetesen mindegyik elérhető Shimano és Campagnolo rotorral így elvileg 9-10-11 fokozattal kompatibilisek, de például az új SRAM xD kazettatest sajnos szóba sem jöhet.

Sőt még a tengelyszabványok is “szivatják” a gyártókat! A kerékteszt-cikkünkben is írtunk arról, mennyiféle átmérő és szélesség létezik: a „sima” hátsókerekes görgőnél még aránylag egyszerű a helyzet, mivel a szélességben és átmérőben viszonylag nagy a tolerancia, de a már említett lánckeréksorra pakolósnál érdemes megnézni, hogy valóban milyen tengelyekkel kompatibilis. Például az új Boost szabványokkal egyelőre biztosan nem…

virtualis_edzogorgo_elite_tacx2

Sokan nem szeretik a fix görgőket, hanem inkább a szabadgörgőket részesítik előnyben. Az Elite ma már itt is kínál „okos” kivitelt, a Tacx még adós vele. Ezen realisztikusabb a tekerés, hiszen egyensúlyozni is kell, közben pedig még az utat is figyelni! 2017. végén közel 20-féle okos vagy interaktív görgő közül tudsz válogatni.

Mi is az, ami plusz élményt adhat ma a görgőzésben?

  • virtuális ellenfelekkel való megmérettetés
  • valós, interneten lévő ellenfelekkel való megmérettetés
  • valós környezetben (gyárilag felvett videó) való kerékpározás
  • valós környezetben (saját felvett videó) való kerékpározás
  • GPS track alapján való kerékpározás
  • Google Maps alapján való kerékpározás (modellfüggő, van ahol SteerView nézetben is bringázhatsz)
  • Zwift-kompatibilitás
  • Kinomap-kompatibilitás
  • TrainerRoad-kompatiblitás
  • FTP teszt végrehajtása
  • egyénileg vagy edző által összeállított edzésterv végrehajtása, akár wattmérés alapján
  • social media csatlakozás (Facebook megosztás, TrainingPeaks kapcsolat, Strava, stb.)
virtualis_edzogorgo_elite_tacx2

A Zwift egyre közkedveltebb, és nem is húzós az éves előfizetés.

Ebből is látszik, hogy a lehetőségek tárháza majdnem végtelen, viszont ez ad némi nehézséget az áttekinthetőségben és érthetőségben, főleg az informatika iránt kevésbé nyitott felhasználók számára. Nekünk sem volt egyszerű mindent összeszedni egy cikkhez, de nézzük először azt amiben közösek!

Mind az Elite, mind a Tacx okosgörgő kínálata kompatibilis a Zwift-tel, ami egy virtuális kerékpáros paradicsom. A Zwift platformfüggetlen, tehát Windows és OSX operációs rendszerek alatt egyaránt futtatható. Meg merem kockáztatni, hogy Linux-on is fut, hiszen böngésző ablakban történnek a dolgok. A Zwift-ben megtalálható a 2016-os kerékpáros világbajnokság pályája, illetve egy sziget, ahol órákig tudunk szebbnél szebb tájakon tekerni, akár több ismerősünkkel együtt, amennyiben ők is be vannak lépve a felületre. Természetesen vitruális ellenfelekkel is rendelkezik a Zwift, sőt kiválaszthatunk magunknak ellenfeleket watt alapon is. Ismerve a saját adatinkat, olyanokat tudunk ellenfélnek választani, akik hasonló erőnlétben vannak, így nincsen kudarcélmény, hogy mindenki az elején elhúz.

Van azonban hátránya is a Zwift-nek. Az egyik, hogy fizetős, bár az éves csomag a görgők árához képest nem vészes összeg. A másik, hogy ha nincsen a laptopodban ANT+ modul, akkor külön kell hozzá vásárolnod, ami egy újabb tizenezres tétel. Egyszerűen nem értjük, hogy több százezer forintos eszközökhöz miért nem tudnak adni egy nagy tételben előállítva párezres dongle-t… Emellett a saját pályák készítése/feltöltése sem megoldott, a két benne lévő szegényes, ha sokat használod.

kinomap

A másik egyre népszerűbb független szoftver a Kinomap, ami viszont a Zwift-tel ellentétben nem a rajzolt világra épül, hanem videósra. Jelenleg 95 000 kilométernyi útvonal áll rendelkezésedre, amelyek jó része közösségi tartalom, azaz felvett videókat osztanak meg. Sajnos ezek minősége széles spektrumon változik, cserében a világ számos részére eljuthatsz. Sőt, különböző challenge-ek, versenyek is elérhetőek a Kinomap felületen. Sőt egymás ellen is versenyezhetünk az adott pályákon, aminek persze feltétele, hogy mindenkinél meg legyen az adott videó. Mondani sem kell, hogy a prémium pályák használata fizetős, de a havi 8 EUR vagy az évi 60 nem vészes ahhoz képest, hogy utána mindent használhatsz!

A saját szoftverek is jó mókát biztosítanak, de sajnos OSX-re egyik sincsen...

A saját szoftverek is jó mókát biztosítanak, de sajnos OSX-re egyik sincsen…

Mindkét gyártó kínál saját szoftvert, amit a számítógépre telepítve lehet használni. Itt azért vannak problémák, hiszen egyik gyártó sem kínál OSX kompatibilitást, így az Apple számítógépek használóit eleve kizárják ebből a lehetőségből. Az Elite esetében elegendő egy Core Duo processzoros gép 2 GB RAM-mal és Windows 7/8/10-es oprendszerrel, tehát egy használt gép beszerzése sem vészes kiadás. A Tacx esetében minimum i3-as de inkább i7-es processzort kér a Trainer Software 4 GB RAM-mal megfejelve, ami már komolyabb beruházást feltételez. Mindkét program teljes értékű edzőtárs, legyen szó általunk készített edzéstervekről vagy filmalapú bringázásról. Sőt a Tacx grafikus MTB, országúti és velodrompályákat is tartalmaz, amelyeken ellenfelekkel versenyezhetünk. Mindkettővel tudunk GPS alapú edzést végezni, és nem csak feltöltött track alapján, hanem Google Maps segítségével is. Ami azért kicsit felháborító, hogy a nem éppen olcsó görgők mellé a szoftver külön költséget jelent.

Ellenfelek országúton vagy terepen

Ellenfelek országúton vagy terepen

A Tacx a Basic kivitelért 65 eurót kér, de ez igazából csak arra jó, hogy megnézd, tetszik-e, mert lényegi funkciók hiányoznak belőle. 75 euróért tudsz Advanced kivitelre upgrade-elni, amit egyébként 125 euróért kínálnak. De még itt sem állunk meg a költekezésben! Fizetsz minden egyes filmért (a grafikus pályák benne vannak mind az Advanced csomagban), méghozzá nem is pár eurót, hanem 10-70 eurót darabonként! Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy közel 60 letölthető videót találtunk a legkedvezőbb ársávban, amelyek között ott a SaCalobra, a Zoncolan, a Luz Ardiden, a Grossglockner, a SellaRonda, vagy éppen a Mount Ventoux. Ezek külön-külön sem öt perces, könnyen megunható pályák! Persze egy hosszú Amsterl Gold Race-ért vagy a 244 km-es Raid Pyrenees szakaszért elkérnek 65 eurót, de az még a halandóknak is eleve több napos edzés. Triatlonosok számára pedig teljes Ironman távok is benne vannak a listában!

Appok minden formában

Appok minden formában

Az Elite sem ezen a téren. Csak egy napig próbálhatod ki ingyenesen a RealSoftware-t, utána jön az éves díj. A videók között nincsen olcsóbb vagy drágább, mindegyik egységesen 30 euró. Ami szintén nem kevés főleg úgy, hogy a 13 km-es Alpes D’ Huez ugyanannyiba kerül mint a 115 km-es Granfondo Pinarello. A videós választék kissé szűkebb mint a Tacx esetében, de így is túlmutat az elegendő mennyiségen.

Készíthetsz saját pályákat, vagy töltsd le a készeket.

Készíthetsz saját pályákat, vagy töltsd le a készeket!

És itt jön a csavar a történetben! Letöltöd a MyRealVideo appot a telefondra, mondjuk egy Zefal tartóval felrakod a motorra vagy az autó szélvédőjére, és felveheted a kedvenc útvonaladat! Rögzíti a GPS-adatokat, illetve max 720p felbontásban videót is. Otthon pedig mindent betöltesz a RealSoftware-be, és hajrá! Nemrég továbbmentek a fejlesztésben, lehetővé téve a közösségi feltöltést, így bárki bármilyen útvonalat feltölthet, a bicajos pedig ingyenesen leszedheti! Sajnos ezek a felvételek ritkán profi minőségűek, hiszen kevés mobiletelefon kamera ad igazán jó képminőséget, de így is egy új világ nyílik ki előttünk. Igazából itt látjuk az igazi áttörést, hiszen sosem lesz meg gyári videón a Balaton kör vagy a kedvenc edzőköröd, de magadnak simán megcsinálhatod.

Nem baj ha sok mindennel kompatibilis

Nem baj ha több mindennel kompatibilis

A gyári szoftverek szerencsére túlmutatnak a videós bringázásokon és az egymás elleni vetélkedéseken. Az Elite és a Tacx egyaránt tartalmaz edzéstervezést, előre programozott teszteket, edzésblokkokat tudsz végrehajtani, továbbá magad vagy edződ létre tud hozni egyedi programokat is. Ebben véleményünk szerint a Tacx kicsit erősebb, de mindkettő kompatibilis a TrainingPeaks-el és a Stava-val, amit rendszerint a profi sportolók/edzők használnak. Az FTP vagy Conconi teszt eredménye alapján segítenek a megfelelő – akár 4 hetes – edzésprogramot kiválasztani. Mivel a többségük “tudja” a Bluetooth Smart és az ANT+ jelátvitelt, saját pulzus, pedálfordulat vagy wattmérővel is tudsz dolgozni, ezek adatait a rendszer egy az egyben át tudja venni.

Nem olcsók a videók, de nagyon realisztikusak, főleg ha kirakod egy méretes tv-re!

Nem olcsók a videók, de nagyon realisztikusak, főleg ha kirakod egy méretes tv-re!

Lezárva a szoftvereket, de még nem kilépve a gyári alkalmazás-környezetből, jöjjenek az app-ok! Nem meglepő, hogy mindkét gyártónak van saját mobilra, phabletre és tabletre optimalizált app-ja. Az Elite-nél ez My E-Training névre hallgat, a Tacx esetében Cycling App és Training App a neve.

Mindkettő ingyenesen letölthető Android és iOS eszközökre, de az Elite esetében csak napi 10 perc használat ingyenes, ami több mint nevetséges. (Egyébként nem vészes évi 10 EUR az előfizetésre.) Persze minimális firmware verzió meg van adva, de még az „elavult” cuccokon is fut. A Cycling App érdekessége, hogy más áron vannak a videók, mint a PC szoftver esetében, sőt ugyanazokat a pályákat meg kell venned minkét plattformra ha PC-n meg tableten is használni szeretnéd! Jó hír, hogy olcsóbb, hátrány viszont mindkettőnél, hogy bizony a videók komoly helyet foglalnak, a mobil eszközökben pedig nincsen több száz gigányi háttértár.

Természetesen egyik gyártó sem törekedett arra, hogy az app mindent tudjon, amit a telepíthető szoftver. A My E-Training esetében hiányzik mind az egymás elleni web-race, mind a Google Maps-es bringázás is. Pont annyi, hogy vakarhasd a fejed a telepítős megoldással kapcsolatban. Kitolás ez a Mac-használókkal szemben, mivel az extrákat előfizetéssel sem tudod használni. A Tacx Cycling App-ból pedig kimaradtak a grafikus pályák és az egymás elleni versenyzés lehetősége. Hellómi? Az “almásoknak” szintén marad a vágyakozás! De legalább tudsz venni menő kiegészítőket a tablet tárolásához, a Training App pedig kifejezetten az edzés tervezésre/levezetésre használható.

A TrainerRoad nagyon profi edzéstámogató szoftver

A TrainerRoad nagyon profi edzéstámogató szoftver

3rd party app-nak hívjuk azon alkalmazásokat, amelyeket nem a gyártók terveznek, de kompatibilisek az eszközeikkel. Ilyen volt már a cikk elején bemutatott Zwift, illetve Kinomap, és ilyen a profi edzéstámogató TrainerRoad. Komoly éves díja van (99 USD), de ehhez jár a 0-24 órás ügyfélszolgálat, és a görgővezérlés watt alapon, 1 wattos pontossággal működik. Az ANT+ kapcsolattal hozzá kötött görgőnek egy fontos tulajdonsággal kell rendelkezni, ez pedig az ERP (FE-C) vezérlés. Lehet pont az ERP vezérlés lesz, ami megnyithatja az utat a plattformfüggetlen fejlesztőknek, hiszen ha ezt a kapcsolatot ki tudják építeni, akkor nagyjából bárki képes lesz pályát vagy videót készíteni hozzá, ami nagyobb versenyt eredményezhet. Ezáltal remélhetően csökkenhetnek az árak is, illetve szárnya kaphat a közösségi feltöltés, aminek a hullámára az Elite is “felült”.

Egyelőre csak a Garmin csúcs eszközei csatlakoznak FE-C görgőkhöz.

Egyelőre csak a Garmin csúcs eszközei csatlakoznak FE-C görgőkhöz.

Ha már szóba került az FE-C protokoll, akkor érdemes erről is néhány szót ejteni. Az FE-C a Fitness Equipment-Controls rövidítése, és az ANT+ szabványon belül került kialakításra. Kétirányú kapcsolat, lényege, hogy mind a görgő tud kommunikálni az FE-C kompatilbilis eszköz/szoftver felé és viszont. Így egyes bringás computerek képesek az okos görgőt vezérelni, anélkül hogy számítógép közelében lennél, vagy adatokat kellene másolgatnod. Jelenleg a Garmin Edge 520, 820, és 1000-es modell tudja ezt a funkciót, de várhatóan a jövőben egyre több ilyen eszköz lesz a piacon. Rögzíted a kedvenc edzőkörödet, és otthon végig tudsz menni rajta, sőt Google Maps vizualizációval is bizonyos esetekben egybeköthető. Az alábbi edzőgörgők tudják az FE-C szabványt:

  • Bkool Smart Pro Trainer, Classic/Pro
  • Cycleops Hammer, Magnus
  • Elite Drivo, Rampa, Qubo Digital Smart+, Real E-Motion B+, Arion Digital Smart B+, Real Turbo Muin B+, Real Axiom B+, Real Tour B+
  • Tacx Bushido Smart, Vortex Smart, Genius Smart, Genius Smart, Neo Smart, Flow Smart
  • Wahoo Kickr, Kickr Snap
Így is lehet

Így is lehet

Talán az eddigiekből látható, hogy a jó játéktól a Hattori Hanzo élességű edzésvezetésig mi mindenre lehet a “komoly” görgőket használni. Csak hát drágák. És nem valószínű, hogy a közeljövőben nagyságrendileg az árak csökkennének.

Játszunk el a gondolattal, hogy mennyi költsége van annak ha télen is kint edzel? Ilyenkor illik egy téli bringát venni, mert nyilván nem a nyárit fogod használni. Télen majdnem mindegy mi kopik el alattad, de egy belépő szintű országútit sem kapsz 200.000 alatt. Hidegben, esőben nem árt ha van rendes cipőd, ruházatod hozzá. Ha hetente többször tekersz, akkor ruhából nem is úszod meg egy szettel. A téli cipő 50 000, a “thermo” mez+nadrág 60 000, a kabát 30 000, sisak alá sapka, kesztyű, apróságok újabb 20-30 000 forint. Persze lesz ami már megvan. Hidd el, aki folyamatosan kint teker, az sem ússza meg túl olcsón, egy felső kategóriás görgő ára pedig 350 000 Ft tablettartóstól, szőnyegestől, szoftverestől.

Azt nem is nézve, hogy mi van amikor a csúszós út miatt elesel és amortizálódik a bringa, a ruházat, vagy netán emiatt kiesel a munkából. Pedig ezeket mind mérlegelni kell. Ahogy az edzéssel eltöltött időt is. Egy téli bringázás felöltözéstől zuhanyzásig minimum 2-3 órát vesz igénybe, és akkor még nem esett az eső, ami után bringatakarítást kell rendezni. Eszedbe sem jutna kimenni tekerni, ha mondjuk csak másfél órád van! Reggel öttől fél hétig vagy az este hat után hogy hangzik a zimankóban? Ilyenkor jön nagyon jól az “okos görgő”, hiszen nem kell feltétlen a falat vagy a Breaking Bad összes évadát nézni!

A téma bonyolultsága miatt várjuk észrevételeiteket, kérdéseiteket, amire megpróbálunk válaszolni!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo