Ha technikai sportként nézzük a bringázást, akkor, ami a Forma 1-ben a Ferrari, az a kerékpársportban a Pinarello – 11-szer nyertek ilyen géppel Tour de France-t. A legfrissebb mustránkban azonban nem csak a sportoló sztárok gépeiről lesz szó, ugyanis 2016-ra az egyik legfigyelemreméltóbb újdonság fele annyiba se kerül, mint Chris Froome F8 Dogmája.
A céget alapító Giovanni Pinarello bácsi sajnos már több mint egy éve nincs közöttünk, nem érhette meg, hogy 2015-ben újabb Tour de France győzelemmel gazdagodott a több mint 60 éves cég eredménylistája. Chris Froome a tavaly bemutatott új csúcsmodell, a Pinarello Dogma F8 nyergében nyerte meg a világ legnagyobb kerékpárversenyét, ami a 11. sárga trikó a trevisói kerékpárgyár történetében. Ezt a számot megközelíteni sem tudják a konkurensek.
Az idei Eurobike-on természetesen a sárga Pinarello Dogma F8 került reflektorfénybe, ami 2014-es debütálását követően a csúcsra jutott. A Froomey feliratoktól és az Osymetric lánctányéroktól eltekintve tulajdonképpen egy szériavázra épített bringával van dolgunk, Shimano Dura Ace szett, kerekek, Pro kiegészítők, ahogy azt a Team Sky csapatánál megszokhattuk.
A Pinarello Dogma legújabb, aerodinamikus változatát, az F8-at a Jaguarral (a Team Sky partnere) együttműködve, az autógyár szélcsatornáját és know how-ját is kihasználva fejlesztették ki. Az F8-nak a korábbi 65.1 modellel összehasonlítva nem csak a légellenállása jobb 47%-kal és nem csak 12%-kal merevebb, hanem 120 grammal könnyebb is. Kétségkívül az egyik legáhítottabb kerékpár jelenleg a világon bárhol.
A Pinarello Dogma F8 a japán Torayca karbon szövetek közül a legjobból, a T11001K-ból készül, ami egyben a legdrágább is a piacon, és a Toray külön a trevisói vállalatnak fejlesztette ki. Mindez megfejelve a NanoAlloy technológiával (alumínium szálak keverése a szövetben nano-szinten), ami egyrészt ellenállóbbá teszi az anyagot, másrészt baleset esetén megelőzi, hogy „szétrobbanjon” a karbonváz, aminek darabjai így kevésbé okozhatnak súlyos sérülést.
Az F8 felvonultatja mindezek mellett a jellegzetes Pinarello-vonásokat, mint amilyen az aszimmetrikus vázépítés (aminek oka, hogy a hajtás oldalán nem ugyanolyan erők hatnak a vázra, mint a bal oldalon), az Onda (hullámos) villa, vagy a Think2 System (mechanikus és Di2 váltórendszert is fogad, mindkettő esetében esztétikus kialakítású belső kábelvezetéssel). 2016-ra elkészült a Dogma F8 tárcsafékes verziója is, amit szintén láthattunk már a kiállításon, ez Pinarello Dogma F8 Disk.
Froome Dogmája mellett Bradley Wiggins egyórás csúcsdöntéséhez használt Bolide HR kerékpárja volt a leghíresebb Pinarello az idei esztendőben, a HR rövidítés a „hour record”-ra utal. Az időfutamgépet az F8 Dogmához hasonlóan a Jaguar gyárral közösen fejlesztették és a nyilatkozatok szerint a széria Bolide-hez képest 7,5%-kal lett aerodinamikusabb. Ebben főleg az átdolgozott villának van szerepe, aminek a formáján is változtattak, valamint kisebb a hézag a kerék és a szárak között.
A bringa egyik legfőbb érdekessége a 3D Print technológiával készült egyedi kormány, ami olyan szűkre húzza össze Wiggins vállait, amennyire csak lehet a minél jobb légellenállás érdekében. A pedálokra nézve trollkodhatnánk kicsit, hiszen Wiggins Speedplay Zero Aero pedálokat használt az egyóráson, sőt, további különbségeket is észrevehetünk, például az áttétel sem ugyanaz, Londonban 58-14-gyel ment Wiggo.
A Team Sky számára a tavaszi klasszikusokon főleg Gerraint Thomas szolgáltatta a szép eredményeket és a legkeményebb kockaköves szakaszokkal tűzdelt versenyekre a Dogma K8 „országúti fully” nyergében tekert. Az ismertebb márkák közül csak a Pinarello-nak van ilyen elasztomeres megoldásnak köszönhetően rugalmas farú országútija. A mountain bike világban a „softtail” kifejezést használták erre, vagyis a láncvillán nincs forgáspont, hanem rugalmassága miatt mozdul el le és fel. Kialakításából adódóan oldalirányban természetesen merev marad.
Az új K8 névre hallgató váz tömegét a rugóstag alkalmazása ellenére sikerült 1 kg körül tartani, a villának hajlítása és a felhasznált karbonszövet adja a rugalmasságot, valamint kicsit laposabb a villaszög is az F8-hoz képest. Így a bringának stabilabb az egyenesfutása, kevésbé „ideges” a pavékon. Persze nem csak versenyzőknek tehet jó szolgálatot a kockaköveken, tehetősebb hobbibringások is újíthatnak ilyet, ha túl sokat közlekednek rossz utakon, ahol jól esne a csillapítás.
A fenti kerékpároknak – lévén a világ legjobbjainak sporteszközei – van egy közös tulajdonságuk a számtalan előnyük mellett: drágák. A Pinarello gyárban azonban úgy gondolták, megpróbálnak életre hívni egy szériát, ami közel ugyanazt nyújtja az átlagemberek számára, mint Chris Froome Dogma F8 bringája, csak éppen elérhető áron.
Így születettek meg a Gan modellek, melyek közül a képen is látható Gan RS Ultegra szettel nem csak hasonlít a Tour győztes bringára, de közel hasonló élménnyel ajándékozza meg tulajdonosát az aszfalton is. A Pinarello Gan Shimano 105 szettel pedig már az árát tekintve is versenyképes sokkal kevésbé menő márkákkal! Friss hír, hogy a Pinarello kerékpárok kizárólagos hazai forgalmazójánál, a Biondo Bike kerékpárüzletben a Gan most 863 827 Ft helyett 779 000 Ft-ért kapható (nem a képen látható specifikációval)!
A Pinarello Gan a váz formáját és geometriáját nézve tökéletesen megegyezik a Tour de France győztes Pinarello Dogma F8-al. A különbséget az alapanyag jelenti, míg a Dogma F8 a világ legdrágább Torayca T1100 1K karbonjából készül, a Gan-hoz a Torayca T600 UD karbonját használják, ettől nyilván nehezebb és rugalmasabb is lesz, utóbbi tulajdonság előnyösebb a hobbikerékpárosok számára.
A Pinarello Gan is rendelkezik a szokásos Dogma F8-ra jellemző vázkarakterisztikai adottságokkal: aszimmetrikus hátsó vázkialakítás, integrált Onda villa, külön a Pinarello Gan vázhoz tervezett karbon nyeregcső a különleges nyeregcsőbilincs-kialakítás, valamint természetesen abszolút aerodinamikus formavilág.
További információ Pinarello kerékpárokról: http://biondobike.hu/