Talán még soha nem összpontosult ekkora erő a kerékpározás fejlesztése mögé Magyarországon, mint most: nem csak a kormánybiztos eltökélt, de a fővárosi önkormányzat és a Magyar Kerékpárosklub is megtalálta a közös nevezőt.
Ma délelőtt a budapesti Grund rendezvényközpontban tartott sajtótájékoztatót a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szervezésében Révész Máriusz, a kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos, Szeneczey Balázs, városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, Berencsi Miklós, az NFM Kerékpáros Koordinációs Főosztály vezetője és Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Az eseményen részt vettek a vezető hazai médiumok mellett a kerékpáros szaksajtó képviselői is.
A legfontosabb, amit kiemelnénk a sajtótájékoztató kapcsán, hogy úgy tűnik végre a kormány és a főváros részéről is erős szándék mutatkozik hosszú távú kerékpáros fejlesztések megvalósítására, és ami ennél is fontosabb, komoly támogatásról biztosítják a kerékpárosokat. A miniszterelnök által kinevezett kormánybiztos, Révész Máriusz mellett végre felállt és megkezdte munkáját a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon belül a Kerékpáros Koordinációs Főosztály is, Berencsi Miklós vezetésével.
A sajtótájékoztatón Révész és Berencsi is arról beszélt, hogy szorosan együttműködnek a kerékpáros civil szervezetekkel – amilyen a Magyar Kerékpárosklub is – hogy csakis olyan fejlesztésekre kerüljön sor, melyek valóban a kerékpárosok érdekében történnek. Lássuk először az aktuális konkrét példákat, melyeket a közeljövőben terveznek megvalósítani:
- Az új kerékpárutak építése, kijelölése mellett meg kell oldani a meglévő kerékpárutak karbantartását, ezt az önkormányzatoktól a Magyar Közút Zrt. venné át, külön erre a célra elkülönített keretből gazdálkodva. Ezzel párhuzamosan tervezik sokkal átláthatóbb nyilvántartási rendszer építését.
- Már nem csak Budapesten működik közbringa rendszer és egyre több önkormányzat tervez hasonlót, így felmerült, hogy egyetlen regisztrációval lehessen a jövőben használni ezeket.
- Jelenleg nem egyértelmű a jogszabály a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítók és a rendszám tekintetében. 2017-től bevezetik a 3. rendszámot, ami szürke alapú lesz és a kerékpárszállítóra szerelhető.
A hosszú távú jövőt tekintve a sajtótájékoztatón szó volt konkrét összegekről is, a kerékpárutak fejlesztésére 2020-ig 32 milliárd Forint jut, de a várható EU-támogatásokkal 50-100 milliárd nagyságrendű támogatás érkezhet a kerékpáros fejlesztésekre. Jelenleg az Eurovelo 6 útvonal fejlesztése a fő cél, emellett a Balaton körüli kerékpárutak, a Budapest-Balaton útvonal és például a Tisza-tó régió vagy a Balaton-Fertő tó útvonal kiépítése is napirenden van.
Berencsi Miklós arról is beszélt, hogy a kerékpárutak építését, fejlesztését a Magyar Turisztikai Ügynökséggel együttműködve képzelik el, elősegítve a kerékpáros barát infrastruktúra és szálláshelyek adatbázisának kiépítését. Értékelési rendszerben is gondolkoznak, hogy a hazánkba érkező, vagy a belföldi kerékpáros turisták könnyebben eligazodjanak.
Révész Máriusz hozzátette, hogy az Eurovelo útvonalon Bécsbe több százezer kerékpáros turista érkezik Nyugat-Európából, akiknek jó része tovább jönne Budapestre egy megfelelő infrastruktúra megléte esetén, és ez komoly bevételt jelenthet az idegenforgalomnak.
A sajtótájékoztatón szóba került azoknak a magyar munkavállalóknak a támogatása is, akik kerékpárral mennének munkahelyükre, az óbudai önkormányzatnál ez már meg is valósult, hiszen napi 400 Ft-ot kap, aki bringával jár dolgozni. Természetesen hosszú távon adókedvezményekben és a kerékpárvásárlás támogatásában a cafeteria rendszerbe való bevonásában gondolkoznak inkább.
Ahogy a bevezetőnkben említettük a sajtótájékoztató fontos üzenete volt, hogy egy asztalnál ült Szeneczey Balázs főpolgármester helyettes és Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, s biztosították az egybegyűlteket, hogy a korábbi ellentétekhez képest végre több az átfedés a céljaikban, mint a vitás kérdés.
Szeneczey elmondta, hogy 8,5 milliárd Forintot szánnak a következő időszakban kerékpáros fejlesztésekre, és a bringautakon kívül fontosnak tartja, hogy ezek kijelölését, valamint a közbringarendszer továbbgondolását még jobban összehangolják a tömegközlekedéssel. 2018-ig elsősorban a XIII. kerület és a Rákos-patak környékén koncentrálnak a kerékpárutak építésére, korszerűsítésére.
Kürti Gábor a Kerékpárosklub részéről szintén megerősítette az együttműködést, ugyanakkor hosszabb távú célokat is megfogalmazott. Vannak külvárosi kerületek, például a XVIII., ahonnan még sugárirányban a kerékpárral a belvárosba jutás sem megoldott, tehát bőven van mit tenni az elkövetkezendő években. Kürti szerint akkor lélegezhetnénk fel, hogy Budapest kerékpáros-barát város, ha a Nagykörúton végig kerékpársáv lenne kijelölve…
Révész Máriuszt a kerékpársporttal kapcsolatos fejlesztésekről is kérdeztük, amivel kapcsolatban a Tour de Hongrie jelentőségéről beszélt. Egy nemzeti körverseny Franciaországban, Olaszországban hasonló nézettségnek örvend, mint a labdarúgó Eb, nekünk is ezt az irányt kell követni. 3-4 éven belül cél, hogy a magyar körversenyt olyan szintre emeljék, amit az Eurosport közvetít majd a Tour de France-hoz hasonlóan. A sport népszerűsítése mellett ez mérhető ország marketing értékkel bír és az idegenforgalom is rengeteget profitálhat belőle.
Az esemény végül a tervezettel ellentétben kétórásra sikerült, és tájékoztatás helyett inkább párbeszéddé alakult, rengeteg felvetéssel. Örömteli, hogy ilyen komoly a hazai média-érdeklődés a kerékpározás iránt. A pozitív visszajelzésekre válaszul a kormánybiztos megígérte e jelenlévőknek, hogy minimum félévente hasonló fórumra kerül majd sor, még több időt hagyva a kérdésekre. Legközelebb tavasszal számon lehet majd kérni az ígért intézkedéseket és folytatni az egyeztetést a jövőről.
További képek: