fbpx

Mibe pakolj, ha hosszú útra mész? – Bikepacking táskák a Kellystől

Manapság ismét virágkorát éli a bikepacking kerékpározás, melyhez a gyártók számos praktikus táskát kínálnak. A Kellys sem maradt ki a sorból, a szokásos táskakínálat mellett megtaláljuk a palettán a modern bikepacking táskákat, ezekből kaptam tesztre egy nyereg (Tanaya), egy kormány (Aura) és egy váztáskát (Maya).

Az elmúlt időszakban nem csak a hosszútávú túrázásra készült kerékpárok fejlődtek sokat, hanem a hozzájuk tartozó kiegészítők is. Nem tudni, hogy a gravel bringák térnyerésének köszönhetően fogalmazódott meg az emberekben, hogy szeretnének szabadon, minden kötöttségtől mentesen bringázni, vinni magukkal mindent, ami a túrájukhoz kell, vagy ez a vágy indította el a kerékpárok fejlesztését. Lényegében mindegy is, mára már óriási a kínálat többnapos túrázásra alkalmas gravel kerékpárokból, és hozzájuk fejlesztett különböző táskákból.

Ha visszaemlékszünk, régen mindenki csomagtartótáskát használt ha hosszabb túrára ment, nem is volt nagyon más választás, viszont ez nem feltétlenül a legpraktikusabb megoldás, ha a kerékpár irányíthatóságát vagy a sebességét nézzük. Több teszt is foglalkozik azzal, hogy azonos teljesítmény mellett mennyivel gyorsabban haladhatunk, ha a csomagtartótáskák helyett, nyereg, kormány, illetve váz táskát használunk. Persze, ha nagyon sok dolgot akarunk magunkkal vinni akkor marad a már jól bevált klasszikus megoldás, viszont ha az űrtartalmat nézzük akkor 20 literes csomagtartó táska kiváltható egy nyereg-, kormány-, váztáska szettel. Az utóbbi hármasból kaptam a Kellys Soot 50 bringához egy szettet, hogy próbáljam ki, milyen velük bringázni.

 

KLS Tanaya nyeregtáska

Elsőre brutális méretűnek tűnik a Kellys legnagyobb nyeregtáskája, a Tanaya, gyorsan el is gondolkoztam azon, hogy hogyan fog ez elférni a nyergem alatt, mögött, nem lesz-e útban a combomnak mindegy egyes pedálhajtásnál. Mivel nem vagyok egy rutinos bikepacking túrázó, ezért kellett 1-2 perc ahhoz, hogy megfejtsem, melyik pánt pontosan hova való, persze járt hozzá használati útmutató, de igazi “mindenhez is értünk” 🙂 emberként inkább a saját fejem után mentem, egyébként abszolút nem bonyolult, maximum az első felszereléskor kell egy kicsit jobban figyelni, utána már rutinművelet lesz.

Három helyen (nyeregcső alsó része, nyeregcső feje és nyeregsín) három szögből rögzül a nyeregtáska, ez adja neki a stabilitást, elég belegondolni, hogy a Kellys által megadott adatok szerinti 7 literes táska mekkora terhelést tud kapni például terepen, ezért fontos a biztonságos rögzítés. Elsőként érdemes a nyeregsín alatt áthúzni az egyik pántot, aztán utána a nyeregcső alsó részénél rögzíteni a tépőzárakat (eddig pont ugyanúgy működik, mint egy átlag nyeregtáska extrém túlbiztosítással), majd a nyeregcső fejéhez rögzíteni a harmadik pántot. Jó hír, hogy minden csattal rögzül és a pántok hossza állítható.

Ezután lehet pakolni a táskába, ami mindent elnyel, de tényleg mindent. Gondoltam kifogok rajta, belegyűrtem az első télikabátomat, aztán a másodikat és még mindig volt benne bőven hely… jó, ez tényleg nagy, komplett váltóruha is elfér benne minden, gond nélkül és még lehet bele mást is pakolni. A táska száját tépőzárral tudjuk összezárni, aztán egy csatos pánttal visszahajtani és végül a nyeregcső fejét átölelő pánthoz rögzíteni. Ezután a pántokat érdemes jól meghúzni, hogy stabilan álljon a táska, majd a felesleget összehajtani és az erre a célra kitalált gumifület ráhúzni, hogy ne lógjon össze-vissza.

A belső nagy rekeszen felül is pakolható még a táska, a két oldalán található egy-egy cipzáros zseb, amiben apróbb dolgokat tudunk rakni, és a nyeregtáska felsőrészéhez pedig gumipántok segítségével rögzíthetünk még egyéb tárgyakat. A KLS Tanaya vízálló anyagból készül, de azért nem érdemes bedobni egy patakba, mert biztos bele fog folyni valahol a víz, de mérsékelten esős időben nem kell félteni benne a dolgainkat.

Használat közben meglepően stabil, nem lengett jobbra-balra, fel-le, és nem zavarta a lábaimat miközben hajtottam, ami nálam extrémen fontos szempont. Terepen sem akart leesni, a pántok nem lazultak vissza, ami mondjuk nem is lett volna egyszerű, mert eléggé bordázott pántokat terveztek rá a Kellysnél.
Mint többnyire az ilyen nagy méretű nyeregtáskák a Tanaya is akkor igazán stabil, ha meg van pakolva, ilyenkor lehet jól ráhúzni a pántokra. Bár tettek bele bőven merevítést és a pántokat is jól helyezték, tehát üresen sem fittyed le, mint pár hasonló kategóriájú táska, de akkor is jobban áll, ha van benne valami.

Fogyasztói ár: 14 990 Ft

 

 

KLS Aura kormánytáska

A kormánytáskák világa jóval egyszerűbb, mint a nyeregtáskáké. A papíron 9 literes Aura kormánytáska két pánttal rögzül a kormányra, ami fixen megtartja ott. Az egyszerűség ellenére a fel-leszerelés nem vesz el kevesebb időt, mint a nyeregtáska esetében, mert itt nem könnyen nyitható csatos pántokról van szó, hanem át kell fűzni őket, ami valószínűleg stabilabb kapcsolatot jelent. Jár hozzá szivacs is, ami megvédi a bovdeneket, de nélkülük is gond nélkül rögzíthető a kormányra. Viszont ha előrenyúló konzolos komputerünk vagy bármink van, az útjában lehet a táskának, nekem is le kellett vennem a felszerelés előtt.

A tényleges tartórekesz valójában egy zsák, csattal rögzül a teteje, majd összehajtjuk és a táska másik feléhez tépőzárazzuk, ezután pedig ráhajtjuk a táska másik felét, amit csatos pántokkal zárunk. Ekkor nem marad más hátra, mint a kormányszárhoz, vagy a fejcsőhöz rögzíteni az erre szolgáló pánttal a kormánytáskát. Ez azért fontos, mert bringázás közben sem fog fel-lemozogni a táska. Az anyaga a Tanaya nyeregtáskához hasonlóan vízálló, de szintén ne akarjunk úszni vele.

 

A pakolhatósága a zsák kialakítása révén félelmetesen egyszerű és óriási tárolókapacitást jelent, tipikusan nekem találták ki, aki mindent beleszór csak a táskákba. A külsejére ráaggathatunk dolgokat, találunk rajta erre a célra szolgáló füleket. Viszont egy dologra mindenképpen fontos figyelni a pakolásnál, hogyha a zsákot túlpakoljuk akkor koskormány esetén lehet zavarni fogja a kezünket vagy rosszabb esetben nem fér be a fékváltókarok közé a táska. A képen látszik, hogy az én kormányomon ez a maximum mérete. Egyenes kormányon viszont nem fog ilyen probléma jelentkezni.

A Kellys Aura kormánytáska használata egyszerű és praktikus, de arra érdemes felkészülni, hogy mivel a kormányra tesszük a súlyt, így már észrevehető lesz irányítás közben, de messze nem annyira, mint amikor valaki első csomagtartót tesz fel és arra teszi a csomagot.

Fogyasztói ár: 11 990 Ft

 

 

KLS Maya váztáska

A váztáskák nálam mindig is egy furcsa kategóriába tartoztak, aerodinamikailag talán az egyik legjobb megoldás, viszont a nagyobb méretűek a kulacstartók használhatóságát erősen korlátozzák, így csak nagy méretű vázak esetén érdemes használni vagy ha a folyadék-utánpótlást másképpen meg tudjuk oldani.

A Maya a Kellys legnagyobb váztáskája, űrtartalma 2,8 vagy 3,8 liter attól függően, hogy kinyitjuk-e a bővíthető zseb cipzárját. Maga a felszerelése félelmetesen egyszerű, a tépőzáras pántok segítségével rögzíthetjük a vázhoz. A pántok olyan hosszúak, hogy akár a legducibb csöves karbonvázat is minden gond nélkül átérik, sőt szerintem kicsit hosszúak is, ezért érdemes levágni a felesleges részt. A táskában két rekesz található, egy kisebb és egy nagyobb, és mint már feljebb írtam, a nagyobb mérete 1 literrel bővíthető. A belsőrész piros, így könnyebben megtalálhatóak a benne tárolt tárgyak.

Az M-es méretű Kellys Sootnál a váztáska mellett még éppen elférnek a kulacsok, ha nincs kibővítve a rekesz, kibővítve viszont már nem lehet bepréselni a kulacsokat a táska alá, ilyenkor mérlegelnünk kell, hogy arra a plusz 1 literre vagy inkább a kulacsokra vagy azok helyére rakható tartókra van szükségünk, én inkább az utóbbit választanám.

Én soha nem voltam a váztáskák óriási rajongója és ezután sem leszek az, engem zavar, hogy amikor egy kicsit is ki kell mozdítanom a súlypontomat tekerés közben, olyankor hozzáér a lábam a táskához, és a kulacsokat sem úgy tudom kivenni, mint amikor nincs ott táska. Persze, aki kicsit szélesebben teker vagy nem zavarja, hogy néha belesúrol a lába a táskába annak jó választás lehet.

Fogyasztói ár: 9 900 Ft

További információkért és a teljes KLS táska kínálatért keressétek a Kellys honlapját.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo