Mit várhatunk el egy modern országúti kerékpártól napjainkban? A Scultura tárcsafékes változatának tesztelése során talán ezzel kapcsolatban is tisztult a kép!
A Merida univerzális országúti kategóriába sorolható gépe, a Scultura, már több mint 10 éve szerepel a tajvani gyártó kínálatában. Világszinten az ismertség és elismertség kivívásában fontos szerepe volt annak, hogy a 2013-as szezontól kezdve a nagy múlttal rendelkező, olasz Lampre alakulatát látták el kerékpárokkal. A 2017-es év ismét változásokat hozott, Bahrein-Merida névén újonnan alakult egy WorldTour szupercsapat, mely hamarosan Vincenzo Nibali vezetésével harcol majd a Giro d’Italia győzelemért.
A jelenlegi Scultura felnifékes változatát pont a 2 évvel ezelőtti olasz körverseny előtt próbálhattuk először élesben, majd a tavalyi országúti megateszt alkalmával hosszabb időt is eltölthettünk az Ultegra alkatrészekkel felszerelt Scultura 6000 nyergében.
A tárcsafékes típus a tavalyi Paris-Roubaix klasszikus keretében került leleplezésre, már az akkori menetpróba bebizonyította, hogy egy versenyzésre is kiválóan alkalmas gép, ami komfort terén sem bizonyul kompromisszumnak, ha rossz utakra, esetleg kockakőre téved vele az ember.
Az előjelek tehát abszolút pozitívak voltak, kíváncsian vártuk, hogy teljesít a Scultura középkategóriás tárcsafékes szettel szerelt változata.
Vázszett
Mielőtt elmerülnénk a technikai részletekben, lényeges kiemelni a különbséget a tárcsafékes Scultura modellek között. Kétfajta karbon váz kapható, a tesztben is szereplő CF2 váz tömege megközelítőleg 1000 g, illetve a profik által használt CF4, ami 900 gramm alatt marad. Talán ez a különbség a legkevésbé számottevő, ugyanis más a geometria, az átmenő tengelyek rögzítése és a középcsapágy szabvány is.
Gyártóként a Merida élen jár a karbon technológia fejlesztésében, már a CF2 váz esetén is több újítást bevetettek annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb mértékben kiküszöböljék a gyártási hibákat, ezzel merevebb és tartósabb struktúrát hozzanak létre. Az első tulajdonosnak ugyanis élettartam garancia jár a vázakra, így biztosnak kell lenniük abban, hogy nem tesznek felelőtlen ígéreteket. Az egyik ilyen változtatás a gyártás során, a karbon szövetben keletkező „ráncok” kiküszöbölésére hivatott. A probléma ezekkel az egyenetlenségekkel az, hogy a karbon szálak akkor látják el strukturálisan legjobban a feladatukat, ha egyenesen vagy nagy rádiusszal futnak, tehát ha az előállítás során a „bélészacskó” ráncosodása miatt a karbon rétegekben is megfigyelhetőek kis rádiuszú ráncok és egyenetlenségek, az nagyban rontja a felépítésbeli tulajdonságokat. A tajvaniak EPS (expanded polystyrene) formát használnak, amit úgy kell elképzelnünk, mint egy, a váz belső formáját nagyon pontosan utánzó, megmunkált nikecell darabot, ami nem mozdul el nyomás és hőmérséklet hatására és a kúrálási folyamat után széttöréssel könnyen eltávolítható. Ezen kívül kiemelt figyelmet fordítanak a gyanta-szövet arányra.
A Flex Stay igazi Merida szlogenné vált az elmúlt időszakban, azaz a lánc-és támvillákat úgy alakítják ki, hogy elasztikus deformációjuk során képesek legyenek csillapítani az út egyenetlenségeit.
A világszintű trendekkel abszolút lépést tart a kúpos fejcső, amely alul az országútiknál gyakrabban használt 1,25” átmérőjű csapágyat fogadja. A kábelek a vázon belül futnak, míg a középrész a 24 mm-es átmérőjű tengelyekkel kompatibilis, préselt csészés PF86 típus. A középcsapágy-ház környéke meglehetősen masszív, a széles PressFit csapágy használatát aszimmetrikus kialakítás tette lehetővé. A CF4 változat itt eltér, ugyanis az BB386EVO szabvány szerint készül.
Az átmenő tengely a CF2 típus estén hagyományos csavaros 12 mm-es, a Focus szabadalom R.A.T. (Rapid Axle Technology) megmarad a WorldTour versenyeken is bevetésre kerülő CF4 privilégiumának. A flat mount féknyereg konzol viszont egy egyedi újítást tartalmaz, a féktest alá helyezett hűtőborda segít a tárcsa és a fék hőmérsékletének alacsonyabban tartásában folyamatos fékezés során is.
A villa harmóniában van a vázzal, szintén 12 mm-es átmenő tengelyt és flat mount féket fogad.
A geometria meglehetősen sportos, 52-es méret estén (S/M) 545 mm vízszintes felsőcső-hosszal kell számolnunk. A fejcső 1 cm-rel magasabb a Team verziónál, de hétköznapi felhasználónak bőven eléggé alacsony pozícióba rakható a kormány. Tárcsafékes kerékpárhoz mérten kifejezetten rövid a láncvilla (408 mm) és a tengelytáv is, villaszög tekintetében sem áldoztak a stabilitás javára, így kellemesen reaktív, agilisan viselkedő bringával van dolgunk.
Felszereltség
2×11 sebességes, hidraulikus tárcsafékes Shimano szett került a bringára, ami ebben a kategóriában a minimum szint, de bőven hozza a tőle elvárhatót. A szérián kívüli ST-RS505 fékváltókarok nem szépségdíjas termékek, viszont ha túl tudjuk magunkat tenni az első benyomáson, megismerhetjük igazi értékeit. A hosszan előrenyúló, a folyadék tartályt is magába foglaló felső rész kényelmes, a kerek „búb” pedig egy plusz fogási lehetőséget is biztosít a csuklót a kormányra letámasztva, „aero” pozícióban. A fékek a karokhoz tartozó BR-RS505 változatok, hűtőborda nélküli pofákkal, de a használat során semmilyen különbséget nem lehetett észrevenni.
A szett többi része a 11 sebességes 105-ös családból jön, tökéletesen működnek együtt a fékváltókarral. A váltási érzet remek, gyors, precíz és kis erőt igényel. Egyedüli észrevétel, hogy hátul lefelé váltáskor jobb lenne több visszajelzés a váltókaron, mert olyan hangtalanul és pontosan vált, hogy néha elbizonytalanodik az ember, hogy váltott-e.
A kompakt 50-34-es hajtómű a Scultura esetén a manapság széles körben elfogadott 11-28-as sorral meglehetősen jól használható tartományt és kellően kis lépéseket biztosít a fokozatok között.
A kerekek Merida saját márkás típusok, egyszerűbb Merida Comp felnikkel és centerlock felfogatású agyakkal, érdekességük a „Rolf” kerekhez hasonló, párosított küllős fűzés. Ennek vélt és valós előnyei és hátrányai egy teljes külön cikket is megtöltenének, véleményem szerint jelen esetben főleg esztétikai céllal alkalmazták. Ennek bizonyítéka, hogy a Merida Comp felni más modellekben hagyományos fűzéssel is szerepel, holott a párosított küllős építés egyik előnye az ehhez optimalizált, kisebb falvastagságú, esetleg aszimmetrikus felni lenne. Örömteli viszont, hogy a 18 mm belső szélesség miatt széles gumikkal is jól használható, a gyárilag felszerelt, kíválóan teljesítő Continental UltraSport II 25-ös változata a tolómérő szerint 27 mm-re hízott.
A kompakt hajlítású kormány kényelmesnek bizonyult még az extravagáns formájú karokkal is, a karbon előlapos stucni is jól ellátja feladatát, akárcsak a nyeregcső és a nyereg.
Menet közben
Nagyon jól eltalált bringa és specifikáció, ez már az első métereken érződött. Alapvetően nem szoktam megjegyezni, ha a tesztelés során kicsit zörög valami, vagy hangyányit befog a fék, mert ezek egyedi hibák lehetnek, bár legtöbbször utánamegyünk a beállításoknak. A Scultura tárcsafékes, integrált kábeles létére semmiféle zörejt nem ejtett a teszt során, pedig jártam vele rossz minőségű erdőgazdasági úton és murvás szakaszokon is.
Mászásnál kifejezetten hatékony sportszerként viselkedik, kiállva megindulásoknál is érezhető, hogy merev a konstrukció és sportos a geometria is. Lefelé kifejezetten precízen irányítható, nincs az az érzése az embernek, hogy csak a mozdulatot követően fordul, hanem tényleg jól együtt él a bringással. A fékek ehhez csak hozzátesznek, kiváló a moduláció és egy ujjal használva is bőven elegendő fékerőt biztosítanak. Az átmenő tengelynek köszönhetően a bringa eleje is megfelelően merev, jól tartja az ívet.
Ami viszont meglepetésként ért, hogy milyen kényelmes tud lenni egy univerzális, versenyeken is bizonyítani tudó országúti napjainkban. A tárcsafék közvetett előnye, hogy nem kell fékhíd a támvillák között, továbbá, hogy a felnifékes modellekhez képest bőven hagynak férőhelyet nagyobb gumiknak. A papíron 25-ös, valóságban 27-es UltraSport abroncsokat 6 bar körül használva (62 kg vagyok) szinte teljesen eltűnt a rossz út okozta vibráció, sőt a kátyúkat is jól csillapította a gép.
A mindennapi használhatóság szempontjából ez óriási plusz pont, mert aki szereti a sportosabb geometriát, akár amatőr versenyeken indul, annak is lehetőséget nyújt, hogy egy ballonos 28-as gumival akár rossz útminőségű elhagyott utakon vagy murvás átkötő szakaszokon is használja gépét. Egy modern univerzális országúti nemcsak a simára aszfaltozott körökre nyújt megoldást. Ilyennek kell lennie!
A Merida tesztprogram keretében, országosan 12 partnerüzletben ki lehet próbálni ezt a gépet: Merida Teszt Centerek
Infobox
Forgalmazó: BikeFun Hungary
A tesztelt modell adatlapja: Merida Scultura 4000 Disc
Vázméretek: 44-47-50-52(tesztelt)-54-56-59
Származási ország: Tajvan
Vázgarancia: élettartam
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 629 000 Ft
A tesztelt modell felnifékes változata vázszettként is kapható
Merida Scultura 4000
Ajánlott fogyasztói ár: 399 000 Ft
Specifikáció
Váz: Scultura Carbon CF2 Disc
– 1,125” – 1,25” kúpos fejcső
– belső kábel elvezetés
– PF86 középcsapágy-ház
– flat mount fékkonzol hűtőbordával
– 142×12 mm átmenő tengely
Villa: Scultura Carbon CF2 Disc
– flat mount fék
– belső kábel elvezetés
– 100×12 mm átmenő tengely
Kormány: Merida Expert Compact Road alumínium
Kormányszár: Merida Expert Carbon OS
– 31,8 mm átmérő
– alumínium test
– karbon előlap
Bandázs: Merida
Nyeregcső: Merida Carbon Expert SB15
– 27,2 mm átmérő
– karbon cső
– alu fej
Nyereg: Merida Sport
Fékváltókar: Shimano ST-RS505 2×11
Fékek: Shimano BR-RS505 hidraulikus tárcsafék
Féktárcsák: Shimano SM-RT53 160mm/160mm
Első átdobó: Shimano 105 FD-5800 konzolos
Hátsó váltó: Shimano 105 RD-5800 SS rövid kanalas
Lánckeréksor: Shimano 105 CS-5800 11-28T
Lánc: KMC X11
Hajtómű: Shimano 105 FC-5800 50-34T
Középcsapágy: Shimano PressFit
Kerekek: Merida Disc Comp
– Merida Comp 22 Disc alumínium felni 622x18c
– Centerlock átmenő tengelyes agyak
– 28 húzott küllő, párosított 2 kereszt fűzéssel
Gumik: Continental UltraSport II hajtogatós 25 mm
Mért tömeg: 8,7 kg (pedál nélkül)
Geometria