A kerékpáros fejvédő nem tart örökké! A címben szereplő kérdés gyakran felmerül a bringások körében, a vélemények eltérnek, így megkerestük a téma szakértőjének számító Casco sisakmanufaktúra alapítóját, hogy szerinte milyen időközönként és milyen szempontok alapján javasolt a fejvédőt lecserélni.
Mielőtt még rátérnénk a “hivatalos” álláspont ismertetésére, érdemes tisztázni, hogy a sisakcsere nem a fogyasztás élénkítését szolgálja, nem feltétlen az újdonság varázsa miatt vagy divatból tesszük. A kerékpáros fejvédők folyamatos fejlődésen mennek keresztül, egyre jobb, biztonságosabb, kényelmesebb modellek kerülnek a kereskedésekbe, tehát már csak ezért is érdemes a több évet használt fejvédőt lecserélni. Emellett számos egyéb más okból kifolyólag válhat szükségessé egy új bukó beszerzése. Lássuk a legfontosabbakat!
Herr Manfred Krauter, a Casco International GmbH alapító tulajdonosa, aki egyéb iránt a nemzetközi sisaktesztek kidolgozásáért felelős bizottság egyik tagja, szívén viseli a kerékpárosok testi épségét, mindazonáltal pragmatikus ember, nem híve a felesleges költekezésnek, pazarlásnak. Mindazonáltal álláspontja a kérdésben a következő:
“A maximális biztonság érdekében ötévente javasoljuk a sisakjaink cseréjét, de ha vigyázunk rá és rendeltetésszerűen használjuk, akkor ideális esetben akár 10 évet is kibírhatnak.”
Herr Krauter véleménye szerint ezen időtartamon belül a következő szempontokat kell figyelembe venni:
Bukás után a csere kötelező!
“Az ilyen jellegű védőfelszerelések jellemzően úgymond egyszer használatosak, tehát egy esetleges baleset során bekövetkező fizikai behatás után kötelező lecserélni őket. Akkor is, ha a sisak csak minimálisan sérült. Akár egy kisebb ütésnél is megváltozhat a sisak belső szerkezete, és azon a ponton egy következő esésnél már biztosan nem tud úgy helytállni, mint a bukás előtt. Ezen tehát – vagyis közvetve az életünk biztonságán – nem érdemes spórolni!”
A bukócsere tehát nem megfontolás kérdése, hanem biztonságunk érdekében egyenesen kötelező. Az EPS vagy EPP hab alapanyag lényege, hogy az ütés hatására szerkezeti átalakuláson megy keresztül – akár látható formában, akár nem. A modern In-Mold technológiának köszönhetően valószínűleg nem keletkezik a sisakban horpadás, és az esetleges repedés sem minden esetben látható. Lehetséges, hogy a fejvédő a bukás után kívülről teljesen épnek tűnik, mindazonáltal a habanyagban lévő levegőbuborékok átrendeződtek, többé nem alkotnak tökéletes szerkezetet. A sisak a következő becsapódást így már nem képes maradéktalanul semlegesíteni, a sérülés esélye mindenképpen megnő.
[divider scroll_text=””]
Az a dolga hogy törjön!
„Fontos tisztázni, hogy a fejvédők nem örök életűek, azért viselünk sisakot, hogy egy esetleges baleset során az károsodjon és ne a fej! “Pályafutása” során a sisaknak egyetlen feladata van: egy baleset során törjön, repedjen – egyes Casco sisakok esetében -, illetve az illesztéseknél nyíljon szét, és ezáltal elnyelje az ütés erejét. A sisak anyagának törnie kell ahhoz, hogy megvédhesse a tulajdonos koponyáját.”
A kerékpáros fejvédőt nemcsak bukás során érheti fizikai behatás. Sok esetben előfordul, hogy leejtjük, ami ugyancsak befolyásolhatja a habanyag szerkezetét. Jobb esetben csak a külső kemény műanyag borítóréteg horzsolódik, megóvva az alatta lévő – a fej védelméért felelős – EPS szerkezetet. Ha viszont a külső réteg megreped, valószínűleg a belső hab is károsodott, így a sisak – a bukáshoz hasonlóan – sajnos cserére szorul. A legtöbb gyártó segít a sérült sisak lecserélésében, általában kedvezőbb áron vásárolhatunk helyette egy azonos modellt.
[divider scroll_text=””]
A sisak anyaga idővel elöregszik
“Az általános felhasználás során a bukósisak anyaga idővel elöregszik, kiszárad és apróbb sérülések jelenhetnek meg a felületen, amelyek együttesen jelentősen rontják a biztonsági mutatót. Az amortizáció egyik oka a műanyagokra is jellemző elöregedés, amit jellemzően az UV sugárzás tovább fokoz. Mivel általában szép időben, melegben, napsütésben indulunk bringázni, a nap UV sugarai károsítják a fejvédő anyagának struktúráját, így hosszú távon – ötévente, ahogy mát említettem – érdemes lecserélni, akkor is, ha nem bukott benne az ember. Valamint figyeljünk oda rá, hogy hol és hogyan tároljuk a sisakot! Lehetőleg ne tegyük ki sugárzó napsütésnek, ne helyezzük például az ablak közelébe vagy autóban a szélvédő alá!”
A technika folyamatos fejlődése
„A mai világban már nemcsak az autók és az okos telefonok, hanem a fejvédők is rohamosan fejlődnek, így a modern sisaktechnológiák alakulását is célszerű számításba venni a cserével kapcsolatban. Például egy elavult „ragasztós technológiát” alkalmazó sisak borítékolhatóan alacsonyabb szintű védelmet biztosít, mint a ma kapható modern InMold technológiát alkalmazó, korszerű módszerekkel tesztelt, “friss” EPS anyagot tartalmazó modell. A régebbi módszerrel készült sisakok kivétel nélkül megérettek a cserére, mivel szerkezetük kevésbé tartós, így a napi használatban gyorsabban amortizálódnak, a ragasztó elöregedhet, elengedhet. Ebben az esetben a sisak már távolról sem nyújt megfelelő védelmet egy esetleges bukás során.”
Az utóbbi évtizedben sokat fejlődött a kerékpáros fejvédők esetében alkalmazott technológia, szerkezetük erősebb, tartósabb, nagyobb fokú biztonságot tesznek lehetővé, emellett illeszkedésük is pontosabb, többlet kényelmet és biztosabb tartást kínálnak. Már csak ezen okokból is érdemes beszerezni egy kurrens modellt. Emellett a mai sisakok egyéb tulajdonságokkal is rendelkeznek: nyújthatnak aerodinamikus előnyöket, többlet szellőzést vagy mondjuk korábban csak a full-face (lásd motoros) típus által biztosított teljes körű védelmet alacsony tömeggel és megfelelő szellőzéssel párosítva.
A Casco a kerékpáros fejvédő-technológia élvonalában áll, modelljei kiválóan szerepelnek a szakmédia összehasonlító tesztjein, illetve számos rangos nemzetközi elismerésben részesültek. Tavaly például a legrangosabb német tesztmagazin, a STIFTUNG WARENTEST a Casco Speedster hozta ki tesztgyőztesként, közvetlen nyomában a Casco Sportiv TC-vel. Idén is Casco sisak győzedelmeskedett a több tucat kereskedelemben kapható sisak közt: az új Active 2-nél - amelyet nemrég a BikeMag is tesztelt – a népszerű és egyben független orgánum nem talált jobbat! Íme egy rövid videó a STIFTUNG WARENTEST eredményről!
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=hrgp7SVXkxE[/youtube]