fbpx

Mennyit bírnak a sisakok, ‬mikor kell lecserélni? A Casco gyárban jártunk a hiteles válaszért!

A kerékpáros fejvédő nem tart örökké‭! A címben szereplő kérdés gyakran felmerül a bringások körében, a vélemények eltérnek, így megkerestük a téma szakértőjének számító Casco sisakmanufaktúra alapítóját, hogy szerinte milyen időközönként és milyen szempontok alapján javasolt a fejvédőt lecserélni.

A múlt és háttérben a jelen: egy régi sisak a technológia tekintetében is elmarad a mai korszerű modellektől...

A múlt és háttérben a jelen: egy régi sisak a technológia tekintetében elmarad a mai korszerű modellektől…

Mielőtt még rátérnénk a‭ “‬hivatalos” álláspont ismertetésére, érdemes tisztázni, hogy a sisakcsere nem a fogyasztás élénkítését szolgálja, nem feltétlen az újdonság varázsa miatt vagy divatból tesszük. A kerékpáros fejvédők folyamatos fejlődésen mennek keresztül, egyre jobb, biztonságosabb, kényelmesebb modellek kerülnek a kereskedésekbe, tehát már csak ezért is érdemes a több évet használt fejvédőt lecserélni. Emellett számos egyéb más okból kifolyólag válhat szükségessé egy új bukó beszerzése. Lássuk a legfontosabbakat!

Egy korábbi cikkünkben bemutattunk törött, sérült bukókat: a képen jól látható, hogy a bukó jelentősen megsérült, teljes egészében elnyelve az ütés erejét…

Herr Manfred Krauter,‭ a Casco International GmbH alapító tulajdonosa, aki egyéb iránt a nemzetközi sisaktesztek kidolgozásáért felelős bizottság egyik tagja, szívén viseli a kerékpárosok testi épségét, mindazonáltal pragmatikus ember, nem híve a felesleges költekezésnek, pazarlásnak. Mindazonáltal álláspontja a kérdésben a következő:

“‬A maximális biztonság érdekében ötévente javasoljuk a sisakjaink cseréjét, de ha vigyázunk rá és rendeltetésszerűen használjuk, akkor ideális esetben akár 10 évet is kibírhatnak.”

Herr Krauter a nemzetközi sisaktesztek kidolgozásáért felelős bizottság egyik tagja...

Herr Krauter a nemzetközi sisaktesztek kidolgozásáért felelős bizottság egyik tagja…

Herr Krauter véleménye szerint‭ ezen időtartamon belül a következő szempontokat kell figyelembe venni:

Krauter új a teszlaborban magyarázza a látottakat...

Krauter úr a tesztlaborban magyarázza a látottakat…

Bukás után a csere kötelező!

“Az ilyen jellegű védőfelszerelések jellemzően úgymond egyszer használatosak,‭ ‬tehát egy esetleges baleset során bekövetkező fizikai behatás után kötelező lecserélni őket. Akkor is, ha a sisak csak minimálisan sérült. Akár egy kisebb ütésnél is megváltozhat a sisak belső szerkezete, és azon a ponton egy következő esésnél már biztosan nem tud úgy helytállni, mint a bukás előtt. Ezen tehát – vagyis közvetve az életünk biztonságán – nem érdemes spórolni!”

A bukócsere tehát nem megfontolás kérdése,‭ ‬hanem biztonságunk érdekében egyenesen kötelező. Az EPS vagy EPP hab alapanyag lényege, hogy az ütés hatására szerkezeti átalakuláson megy keresztül – akár látható formában, akár nem. A modern In-Mold technológiának köszönhetően valószínűleg nem keletkezik a sisakban horpadás, és az esetleges repedés sem minden esetben látható. Lehetséges, hogy a fejvédő a bukás után kívülről teljesen épnek tűnik, mindazonáltal a habanyagban lévő levegőbuborékok átrendeződtek, többé nem alkotnak tökéletes szerkezetet. A sisak a következő becsapódást így már nem képes maradéktalanul semlegesíteni, a sérülés esélye mindenképpen megnő.

[divider scroll_text=””]
casco_sisakcsere_main2Az a dolga hogy törjön‭!

„Fontos tisztázni,‭ ‬hogy a fejvédők nem örök életűek, azért viselünk sisakot, hogy egy esetleges baleset során az károsodjon és ne a fej! “Pályafutása” során a sisaknak egyetlen feladata van: egy baleset során törjön, repedjen – egyes Casco sisakok esetében -, illetve az illesztéseknél nyíljon szét, és ezáltal elnyelje az ütés erejét. A sisak anyagának törnie kell ahhoz, hogy megvédhesse a tulajdonos koponyáját.”

A kerékpáros fejvédőt nemcsak bukás során érheti fizikai behatás.‭ Sok esetben előfordul, ‬hogy leejtjük, ami ugyancsak befolyásolhatja a habanyag szerkezetét. Jobb esetben csak a külső kemény műanyag borítóréteg horzsolódik, megóvva az alatta lévő – a fej védelméért felelős – EPS szerkezetet. Ha viszont a külső réteg megreped, valószínűleg a belső hab is károsodott, így a sisak – a bukáshoz hasonlóan – sajnos cserére szorul. A legtöbb gyártó segít a sérült sisak lecserélésében, általában kedvezőbb áron vásárolhatunk helyette egy azonos modellt.

Szerettük, de van helyette korszerűbb, kényelmeebb, szellősebb -és ami a legfontosabb - biztonságosabb és anyagában is "frissebb"!

Szerettük, de van helyette korszerűbb, kényelmeebb, szellősebb – és ami a legfontosabb – biztonságosabb és anyagában is “frissebb”!

[divider scroll_text=””]
A sisak‭ ‬anyaga idővel elöregszik

“Az általános felhasználás során a bukósisak anyaga idővel elöregszik, kiszárad és apróbb sérülések jelenhetnek meg a felületen, amelyek együttesen jelentősen rontják a biztonsági mutatót. Az amortizáció egyik oka a műanyagokra is jellemző elöregedés, amit jellemzően az UV sugárzás tovább fokoz. Mivel általában szép időben, melegben, napsütésben indulunk bringázni, a nap UV sugarai károsítják a fejvédő anyagának struktúráját, így hosszú távon – ötévente, ahogy mát említettem – érdemes lecserélni, akkor is, ha nem bukott benne az ember. Valamint figyeljünk oda rá, hogy hol és hogyan tároljuk a sisakot! Lehetőleg ne tegyük ki sugárzó napsütésnek, ne helyezzük például az ablak közelébe vagy autóban a szélvédő alá!”

Az emlékek közt a helye!

Az emlékek közt a helye!

A régi Viper és a mai modell: az egykorit már csak az elöregedés miatt sem célszerű tovább viselni, de más érvek is szólnak a csere mellett...

A régi Viper és a mai modell: az egykorit már csak az elöregedés miatt sem célszerű tovább viselni, de más érvek is szólnak a csere mellett…

A technika folyamatos fejlődése

„A mai világban már nemcsak az autók és az okos telefonok, hanem a fejvédők is rohamosan fejlődnek, így a modern sisaktechnológiák alakulását is célszerű számításba venni a cserével kapcsolatban. Például egy elavult „ragasztós technológiát” alkalmazó sisak borítékolhatóan alacsonyabb szintű védelmet biztosít, mint a ma kapható modern InMold technológiát alkalmazó, korszerű módszerekkel tesztelt, “friss” EPS anyagot tartalmazó modell. A régebbi módszerrel készült sisakok kivétel nélkül megérettek a cserére, mivel szerkezetük kevésbé tartós, így a napi használatban gyorsabban amortizálódnak, a ragasztó elöregedhet, elengedhet. Ebben az esetben a sisak már távolról sem nyújt megfelelő védelmet egy esetleges bukás során.”

A legmodernebb Casco sisakok az Eurobike-on...

A legmodernebb Casco sisakok az Eurobike-on…

Az utóbbi évtizedben sokat fejlődött a kerékpáros fejvédők esetében alkalmazott technológia,‭ szerkezetük erősebb, tartósabb, nagyobb fokú biztonságot tesznek lehetővé, emellett illeszkedésük is pontosabb, többlet kényelmet és biztosabb tartást kínálnak. Már csak ezen okokból is érdemes beszerezni egy kurrens modellt. Emellett a mai sisakok egyéb tulajdonságokkal is rendelkeznek: nyújthatnak aerodinamikus előnyöket, többlet szellőzést vagy mondjuk korábban csak a full-face (lásd motoros) típus által biztosított teljes körű védelmet alacsony tömeggel és megfelelő szellőzéssel párosítva.

Ilyen egy korszerű sisak, amely a lehető legmagasabb szintű védelmet kínálja megannyi más fejlett tulajdonsággal, funkcióval, tulajdonsággal kiegészítve...

Ilyen egy korszerű sisak, amely a lehető legmagasabb szintű védelmet kínálja megannyi más fejlett tulajdonsággal, funkcióval, tulajdonsággal kiegészítve…

A Casco a kerékpáros fejvédő-technológia élvonalában áll,‭ ‬modelljei kiválóan szerepelnek a szakmédia összehasonlító tesztjein,‭ ‬illetve számos rangos nemzetközi elismerésben részesültek. Tavaly például a legrangosabb német tesztmagazin, a STIFTUNG WARENTEST a Casco Speedster hozta ki tesztgyőztesként, közvetlen nyomában a Casco Sportiv TC-vel. Idén is Casco sisak győzedelmeskedett a több tucat kereskedelemben kapható sisak közt: az új Active 2-nél -‭ ‬amelyet nemrég a BikeMag is tesztelt – a népszerű és egyben független orgánum nem talált jobbat! Íme egy rövid videó a STIFTUNG WARENTEST eredményről!

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=hrgp7SVXkxE[/youtube]

Tesztgyőztes lett a Casco Speedster

Tavaly tesztgyőztes lett a Casco Speedster, idén pedig az Activ 2!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo