fbpx

KTM Macina Fogo 2017-A jövő merev trail e-bikeja?!

A KTM kínálatában és a 2017-es újdonságaik között is többségben vannak a pedelec kerékpárok. Lehet utálni ezt a trendet, lehet elfogadni, de lehet szeretni is. Egy valami biztos, a kerékpáripar helyzetének stabilitását jelenleg az évente szinte duplázódó ebike eladások garantálják. A KTM pedig annak idején elsőként nyúlt bele ebbe a piacba és komoly szeletet is szerzett meg magának a pedelec eladások terén. A Macina Fogo 650B+-os kerekekkel, unikális USD teleszkóppal és Bosch rendszerrel szerelt merev trail bringa. Na fejtsük ki ezt egy kicsit jobban!

ktm_macina_fogo_2017_kerekparteszt_ebike_pedelec 1

A KTM szinte a teljes e-mtb szériáját megujította, de az új Bosch rendszer vázba integrálásán kívül vadonatúj modellek is napvilágot láttak. Ilyen a Macina Fogo is, melynek alumínium váza már az új Gravity Casting tervezési mód alapján készült, hiszen az aktív terephasználat rendesen igénybeveszi az elektromos bringákat.

Masszív váz, és hegesztések

Masszív váz, és hegesztések

A fő vázcsövek triplán húzott alumíniumból hydroforming eljárás segítségével nyerik el végső formájukat, a fejcső tapered, a nagyon masszív hátsó háromszög pedig közvetlen PostMount fékfelfogatást kapott. Mivel 650B+ kerekekkel készül, ezért a 29”-osat is bele lehet tenni, de értelme igazán nincsen, ez pont így jó ahogy kitalálták, meg amúgy sem egy univerzális maraton/trail bringa, hiszen elektromos.

Az alsőcsőbe integrálták az akkumulátort

Az alsőcsőbe integrálták az akkumulátort

A Bosch akkumulátora félig integrálásra került az alsócsőbe, melynek érdekessége, hogy közvetlenül a Bosch-tól érkezi készen, így a gyártóknak egyszerűbb a dolga, mert ez is sztenderdizálva lett. A Gravity Casting középrész nagyon merev építésű, pontosan a Bosch Performance CX hajtás miatt ami akár 75 Nm-es nyomatékkal is tudja csavarni a vázat. A váz további érdekessége, hogy még kulacstartó szemmel is rendelkezik, ami sajnos nagyon ritka a pedelec gépek piacán.

Számomra az új váznál is nagyobb döbbenetet okozott a tavaly már lefóliázva fotózott (és akkor FOX-nak hitt) Magura Boltron USD villa! Ez egyrészt egy mérnöki műremek lett, pedig megelőzte őt a Rock Shox RS-1, de mégis más liga kidolgozottságban a kettő. És a felhasználási területük is különbözik, hiszen a Magura inkább az all mountain kategóriába tartozik, míg az RS-1 abszolút XC/maraton villa. Nem csak, hogy merev lett a villa, amiben azért az RS-1 nem vitézkedett, hanem olyan szinten finom a mozgása, mint anno a Marzocchi Shiver-eknek. Lerakod a bringát a földre, és 1 mm-t már beül a villa. Eszméletlen! Eddig az abszolút etalonnak a Cannondale Lefty villák számítottak (a freeride, és downhill villákat kivéve), de ez most azoknál is egy hajszállal finomabb lett. Egyetlen hátránya, hogy a KTM (motoros) tulajdonában lévő White Power teleszkópgyártóval közös koprodukcióban készült el, ezért egy évig kizárólag KTM bringákban találhatod majd meg, aftermarket értékesítése nem lesz. A WP egyébként az Öhlins mellett az egyik legnagyobb név a telógyártásban, de ők is pénzügyi segítségre szorultak, amit a KTM adott meg nekik.

De nem állunk meg az érdekességekkel a váltórendszer esetében sem, ami a SRAM legújabb EX1 szettje kifejezetten elektromos rásegítésű kerékpárok számára. Elöl természetesen egy lánctányéros, hátul viszont 11-48-as 8! sebességes a sor. Hááátttt… meghallgattuk az év bullshitjét a SRAM marketingesétől erről a szettről… Lehet, hogy azoknak, akik alig rendelkeznek erőnléttel (láttunk ilyen bringásokat ezen a túránkon) azoknak szükséges lehet egy ekkora ugrásokkal rendelkező de csak 8 sebességes sor, én azonban nem szerettem meg. Már az Eagle-el is voltak fenntartásaim, de ez már tényleg a vicc kategória. Persze pontosan vált (mert egyszerre csak 1 sebességi fokozatot lehet vele…) de dinamikus bringázáshoz nem annyira alkalmas.

A megállás az XT fékek kezében van

A megállás az XT fékek kezében van

A fékrendszer Shimano XT amit viszont üdvözlünk, mert azért ekkora bringa megállításához kell a stabil fék. És a masszív 27.5”x2.8”-os 650B+ gumikkal együtt nagyon durva lassulást lehet velük produkálni. A kanyarodásról nem beszélve! Schwalbe Nobby Nic gumik kerültek rá, amikkel élvezet volt az alpesi lejtőkön száguldozni. A teszteléshez felhasznált Lisi Osl Trail rengeteg szűk kanyarból áll, mellette sok köves, gyökeres szakasz tarkítja, tehát a gumikat is próbára teszi, de elvéreznek benne a rossz geometriával ellátott bringák is.

A Bosch CX hajtás a paletta legerősebbje!

A Bosch CX hajtás a paletta legerősebbje!

Felettébb érdekes volt a Macina Fogo-val bringázni, főleg lejtőzni. Nemrég teszteltem a Merida új Big Trail nevű bringáját, ami nagyjából ugyanez, csak hagyományos bringa kivitelben. Ott valahogy ez a merev trail bringa feeling nem jött át, túl merev volt a hátulja, de jön majd a teszt erről is. A KTM ellenben élvezetes volt, pedig a guminyomások beállítására, és finomhangolásokra hasonló(an kevés) idő állt rendelkezésre. Lehet, hogy más elvárásokkal álltam egy pedelec bringához, mint egy hagyományos montihoz. Lefelé ez a villa – ahogy már írtam – álom módon működött, kimozgott mindent, és a 650B+ gumikkal kombinálva nem nagyon kellett gondolkozni, hogy be mered-e vállalni az akadályokat. Hátul persze nem árt jól belőni a guminyomást, mivel nincsen rugózás, de valószínűleg a motor súlya miatt nem pattog el.

A már megszokott kijelző mindent mutat amire szükség lesz.

A már megszokott kijelző mindent mutat amire szükség lesz.

A geometria rendben van, régmúlt már a csuklósbusz hosszúságú kanyarodásra, és technikás lejtőzésre képtelen pedelec monti. Érzed ugyan a súlyát, de közel sem vészes a dolog, sőt kijelenthetem élvezetes volt! Ami lefelé előnye ennek a villának, az kicsit hátránya fölfelé. Nincsen benne lockout, ezért a kiállva tekerést nagyjából el lehet felejteni, iszonyatosan hintázik ilyenkor. Persze ennél a bringánál nincsen gond, hiszen a gumik tapadnak mint a disznó, ha meg fogyna a lendület, akkor átpöccinted ECO-ból Tour-ba, vagy Sport-ba esetleg Turbo-ba a rásegítés mértékét, és „problem solved”.

Masszívan körbe van építve a hajtás

Masszívan körbe van építve a hajtás

A Bosch rendszereket istenítettük már a pedelec tesztjeinkben és ezek közül a CX a legdurvább verzió, melyet szintén továbbfejlesztettek. Viszont így a 25 km/h-s korlátozás lassan a vicc kategóriát fogja jelenteni. Síkon másodpercek alatt eléred, és már meg is kapod a bringa plusz súlyát, de fölfelé is hamar limiten vagy akár Tour módban is. Szerencsére van már megoldás a szenzor „átverésére” amivel megoldódik a 25-ös limit, persze ezt azonban sosem ajánlanánk 🙂 Szóval a CX motorral simán feltekersz akár a downhill pályán is, annyi tartalék van benne, hogy el sem hiszed. Csak óvatosan a rásegítéssel, mert azért le lehet meríteni hamar ha fullon használod, ellenben ECO-ban akár 2000 m szintet is le tudsz vele küzdeni.

Kilövésre készen!

Kilövésre készen!

Az ára még nem ismert, de látva az előző évek tapasztalatait, jobb ha már most előrendeled, mert márciusban már lehet késő lesz ezen gondolkozni, ugyanis a KTM-nél is nagyon hamar elfogy a teljes készlet a pedelec bringákból, hiába gyártanak minden évben többet. A bemutatott gép a Macina Fogo 271-es tehát a csúcs felszereltségű, lesz két kedvezőbb árú modell is 272 illetve 273 néven.

Forgalmazó: KTM Fahrrad Gmbh.

Elérhetőség: www.ktm-bikes.at, www.ktmteam.hu

Váz: KTM Macina Fogo, Gravity Casing

Villa: Magura Boltron USD 120 mm

Váltórendszer: SRAM EX1

Fékrendszer: Shimano XT M8000

Kerekek: 650B+ KTM Line+Schwalbe Nobby Nic Apex 27.5”x2.8”

Elektromos rendszer: Bosch Performance CX

Akkumulátor: Bosch 500Wh

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo