Egy héttel ezelőtt „Szamurájok kerékpáron” címmel indítottuk ismeretterjesztő cikksorozatot egy hete a keirin pályakerékpár szakágról, ami az egyik legnépszerűbb sportág Japánban.
Illés Bálint mesteredző írásán keresztül ezt a távoli, de nagyon színes kerékpáros szakágat szeretnénk bemutatni, amiben decemberben nagydöntőt rendeznek majd.
Az előző részben egy történeti áttekintéssel jelentkeztünk, valamint az óriási nézettségről és érdeklődésről volt szó, most versenyre és a pályára vonatkozó szabályokat tekintjük át:
A keirin szabályai:
-
Minden versenyző egyforma, különleges acél csőből készített kerékpárral indul, mint egy hagyományos sprint versenyen. A kerékpárok súlya 7-8 kg. Az áttétel szabadon választott. A kerekek külső átmérője 675 mm, a gumi vastagsága 22 mm, és 9,5 atmoszféra nyomásra fújható fel. Minden kerékpárt minden futam előtt lemérnek. *
-
Egy futamban 6-9 versenyző vesz részt, amennyiben 9-nél kevesebb a létszám, az módosítja a fogadási lehetőséget hétről, ötre.
-
1957-töl a kerékpárok minden egyes alkatrészét beépítés előtt egy technikai bizottság minősíti („Kencha”), és csak a „NJS*” logóval ellátott alkatrészeket lehet használni. (Alu és karbon vázak, alkatrészek, lapos küllők és teli kerék nem engedélyezett) Mindössze 14 hazai vázkészítő kapott engedélyt keirin vázak gyártására, de kapott NJS* matricát a Campagnolo is. Csak 36 küllős kerekek kaptak zöld utat, a technikai szigorúságot az egyenlő esélyek biztosításával indokolták, hiszen nagy pénzekről van szó.
-
A futamokat (Európában ismert derny motoros felvezetés helyett) úgynevezett pacemaker vezeti fel, aki – ugyanúgy, mint a versenyzők – állórajból indul, a versenyzők előtt 15 méterre, vagy az Európában is ismert repülőrajttal halad el a versenyzők mellett. (Gyakrabban használják az 1-2 kerékpárossal való felvezetést, az európai motoros felvezetéssel szemben, de itt is előfordul.) A verseny távja (5×400 m), általában 2000 m, nőknek 1600 m, a felvezető a csengő előtt, 2 vagy 1 körrel a befutó előtt áll félre. (Teljesen szabad szabály) A felvezetőnek férfiak esetében 50 km/h, míg nőknél 45 km/h sebességre kell felgyorsítania.
-
Engedélyezett a test-test elleni küzdelem. (Azaz a lökdösődés)
-
A test „páncél” viselése is kötelező.
A nőknek 1969 óta újra – korábban 1949-1964 között – rendeznek versenyeket, és őket már láttam a hagyományostól eltérő kerékpárokkal versenyezni. (Ezeknek az eszközöknek is át kell esni a Kencha vizsgálatán.) A 2012-es GP-n a hölgyek karbon vázzal és kerékkel versenyeztek. Ráadásul a kerekek olyan színűek voltak, mint a versenyzők mezei. A nyeremény 5 millió ¥ volt. [Az okokra nem találtam autentikus magyarázatot]
*N.S.J. NIHON JITENSHA SINKOKAI
A pálya:
-
Hossza 333,33 méteresttől, 500 méteresig terjed.
-
A kanyarok dőlés szöge enyhe.
-
A futófelület funkcionálisan különböző színű, és vízszintes, valamint függőleges vonalakkal van ellátva, amely részben a fogadásokhoz, részben a verseny keretben tartásához tartozik.
-
Mind a négy kanyarban egy toronyban versenybíró van, és ha felemeli, a piros zászlót addig nem hirdetnek eredményt, amíg abban a kanyarban történteket ki nem vizsgálják.
A felület az átlagos cement pályáknál szemcsésebb felületű, hiszen, havazás kivételével minden időjárási viszonyok között folynak a versenyek.
-
Backstretch line: Ez a vonal a cél előtti fél kört jelzi (fogadásoknál, és pontozásnál számít.)
-
Yellow line: Ez tulajdonképpen a versenyterület külső széle (a kerékpáros szabályokhoz tartozik)
-
Outer line: ez a hagyományos pályákon a sprint vonal (szabályokhoz tartozik hasonló céllal, mint a hagyományos pályákon.)
-
Inner line: a pálya belső szélét jelzi, és egyben a mért vonal (a szabályoknál van szerepe ugyanúgy, mint a hagyományos pályákon)
-
Side line: (megkülönböztetett színű, ezen a sávon nem lehet előzni.)
-
Homestretch line: (Ez a tulajdonképpeni célvonal)
-
30 m line: (Ez egy érdekes funkcióval rendelkezik, aki az utolsó körben ezen a vonalon áthaladt jogosult befejezni a versenyt) (Valami olyasmi lehet, mint országúton az utolsó 3 km.)
-
25 m line: (Ezen területen belül történt incidens után új rajtot lehet elrendelni) (Ez egyébkén a rendes időfutamokon is létezik, csak nálunk nem divat, még kilépni sem, nemhogy bírót odaállítani)
Ezeken kívül a négy kanyart is beszámozzák, és kiírják, mert a fogadásoknál van szerepük. A fogadások olyan bonyolultak, hogy nem tudom, hogy magyarul el lehet-e magyarázni, de hamarosan ezt is megkíséreljük…
Az előző rész: Keirin, avagy szamurájok kerékpáron: Ismerd meg a japánok által megálmodott pályasportot!
Sorozatunk következő részeiben
– a versenyzőkről, minősítésükről, valamint a versebrendszerről,
– a keirinhez kapcsolódó fogadási rendszerről,
– a Japánban működő keirin iskolarendszerről lesz szó,
és megosztunk pár történetet európai versenyzőktől, akik szerencsét próbáltak a keirin zárt világában.
Szerző: Illés Bálint; Fotók: Wikipedia
A teljes cikksorozathoz felhasznált jelentősebb források: Free Wikipedia.en Free Wikipedia.jp Free Wikipedia.de JKA Guide JKA Foundation (Japán) (http://www.keirin-autorace.or.jp/ Keirin web site (Japán) (http://keirin.jp) Autorace website (Japán) (http://autorace.jp) http://keirin jp/pc/dfw/dataplaza/guest/graderaceg1?NEN=2013)-KEIRIN.JP http://keirin jp/pc/dfw/dataplaza/guest/graderaceg3?NEN=2013)-KEIRIN.JP http://keirin jp/pc/dfw/dataplaza/guest/ranking1?NEN=2013)-KEIRIN.JP Cyclingtips.com/auKeirin-racing-in-japán-with-Shane velo-city-tumbir.com Bikeradar Qu’est-ce que le KEIRIN propagandaanyag (http:/www.olympic.org/cycling-track-equipment-and-history?tab=History) (http:/news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7525072.stm). BBC News http://bg.kerin.jp/en/abcs/cyclits/index.html) keirin.jp http://keirin.jp/pc/dfw/potugal/guest/news/index_news/index_news/20081209_04.html) keirin.jp (http://keirin.jp/pc/dfw/portugal/guest/news/2012khn/04/news20120420_01.html) Japán) keirin Japán. „History of Keiring Racing” (http://www.keirinberlin.de/?page_id=41) (http://cycleliceo.us/2006/11/njs-nihon-jitensha-sinkokai.html) Cyleliceo.us Jiři M̌iksik: Peloton.cz online magazín ŠKOLA NEBO KASÁRNA? K MILIONŮM JENŮ VEDE CESTA POUZE PŘ