A Giant nagy dobása 2016-ra az új univerzális országúti versenykerékpár, a TCR Advanced, melyet korántsem átlagos körülmények között teszteltünk. Főképpen hegyre fel és hegyről le, Tenerife hegyein…
Volt egy-két év, amikor a kerékpáros kiállítások standjainak reflektorfényébe a specifikus – „aero”, „hegyi”, „komfort”… – országúti kerékpárokat helyezték a nagy gyártók. A Giant is előrukkolt ennek megfelelően a szélcsatornában tesztgyőztes Propellel, valamint a kényelmes Defy-val. Az új trend azonban úgy tűnik ismét az univerzális országútikat helyezi előtérbe, vagyis az „all in one” kerékpárokat. A 2016-os Giant TCR ilyen: Merev, könnyű, kényelmes, sőt, mindezek tetejébe még aerodinamikus is, vagy utóbbi helyett elég volna inkább annyit mondani: menő a design.
A kerékpáripar nem csak nevében „legnagyobb” gyártója a TCR modellel annak idején történelmet írt, a sloping – ejtett felsőcsöves – karbonvázak megelőzték korukat, és már a második évtized óta meghatározóak az országúti kerékpározásban. A ráncfelvarrás célja most elsősorban a hajtáshatékonyság tovább növelése és az aerodinamikus jellegek erősítése volt, a végeredmény a piac igazi etalonjának számító bringa lett, amit nem mellesleg a ProTourban is használ a Giant-Alpecin csapata.
A Giant országúti palettáján 2016-ban nem véletlenül a TCR szerepel a legtöbb változatban, az óriásvállalat részéről úgy gondolják, hogy az abszolút kezdőtől a profi versenyzőkig bárki talál magának megfelelő TCR-t. A hazai forgalmazóval úgy gondoltuk, tesztelésre a Giant TCR Advanced 1 a legjobb választás, hiszen ez már a csúcsmodellel megegyező geometriájú és technológiai megoldásokat felvonultató karbonvázat, valamint maximális funkcionalitást garantáló teljes Shimano Ultegra szettet kínál, ráadásul kimondottan jó, versenyképes áron: 689 900 Ft-ért.
Ha végignézzük a teljes kínálatot, a csúcsmodell, a Giant TCR Advanced SL könnyebb karbonból készül, 856 grammot nyom a váz (nyeregszárral), és drágább a specifikáció (akár Dura-Ace Di2, csúcsminőségű karbonkerekekkel). Emelett kapható a TCR Advanced Pro és a tesztelt TCR Advanced is, némileg nehezebb kiadásban, de elérhetőbb áron. Az Advanced Pro felszereltsége mechanikus Dura Ace-től mechanikus Ultegráig terjed full karbon villával és karbon kerekekkel, míg a „sima” Advanced kapható lesz Shimano 105 és Tiagra szettel is. Továbbra is választhatunk alumínium TCR-t, ami Shimano 105-tel kapható. A Giant TCR Advanced SL és Pro vázszettként is elérhető.
A Giant TCR-t hajtáshatékonyság szempontjából eddig is merev vázként tartotta nyilván a szakma, de ezt sikerült tovább fokozni, amit konkrét számok és nem érzésre végrehajtott tesztek is alátámasztanak. (Persze az érzés is igazolta mindezt a teszt során.) Mindez a megnövelt átmérőjű MegaDrive alsócsőnek, OverDrive fejcsőnek és a PowerCore 86 mm széles középrésznek köszönhető. A Giant szerint a merevség/súlyarány a legjobb most a piacon, nem a súly mindenáron való csökkentése volt a fő szempont a tervezés során.
bowdenek bújtatása:
A vékony támvillák és a megfelelő karbonszövet továbbra is gondoskodnak a komfortról. A kényelem szempontjából a Variant nyeregszárat is úgy tervezték, hogy rugalmasan kezelje az úthibákat tekerés közben. Mindezek tetejébe a nyereg is kényelmes, de még ennek tudatában is figyelemre méltó, hogy az év első 10 napos folyamatos bringázás –rengeteg hegymenettel – sem törte fel a hátsómat, nem voltak derék vagy hát elfáradásából adódó problémák… Lévén egy országúti versenygépről, nem pedig egy dedikáltan komfort bringáról beszélünk, én a kényelem szempontjából megadom a csillagos ötöst.
kiforrott aero nyeregszár rögzítés:
A geometria is a TCR hagyományokat követi, az M-es méretben kissé „hátradőlős” az ülőcső, 73 fokos. Szintén 73 fokos a homlokcső, a vízszintesen mért felsőcsőhossz sportos adat, kerek 550 mm. A tengelytáv mégis megmarad kellően rövid (976 mm), hogy agilisan irányítható maradjon a kerékpár. Szerencsére a homlokcső is az arany középutat képviseli (14,5 cm), pedig sloping geometriáknál hajlamosak a gyártók ezt hosszabbra, komfortosabbra venni. Az új Giant TCR így azonban az irányíthatóság és a bringán elfoglalt pozíció szempontjából is vérbeli versenygép marad, ami bónuszként még kényelmes is (legalábbis a csillapítás terén).
Rendszeres olvasóink megszokhatták, hogy ha 6800-as Shimano Ultegra szettet szerelnek egy kerékpárra, sokat nem időzünk a funkciók teljesítésének taglalásával, jelen pillanatban a világ legjobb ár/érték arányú országúti alkatrészcsaládjáról beszélünk. Így váltás, fékezés minőségének taglalásával most sem húznám az időt, mindez kiváló. Amit említenék, hogy itthon idegenkedek a 11-28-as sortól, mert minek az… (elveszíti az embert a finom átmeneteket a fokozatok között), ráadásul 50-34-es kompakt hajtóművel… Tenerifén a Teide fennsíkot célzó, 30-40 kilométeres folyamatos hegymenetekben azonban voltak olyan szakaszok, ahol jól esett 34-28-ban pihenni. Aki Giro-szakaszokat teker meg szabadidejében, Zoncolannal, vagy Mortirolóval, annak is jól jöhet ilyen áttételezés (és nem azért mert edzetlen…)
Nem teszteltünk viszont eddig Giant gyári kerékszettet, ellenben az első próba után szívesen kipróbálnám a drágább modelleket is. Ugyanis a Giant PR 2 névre hallgató alap kerékszettre ki merem jelenteni, hogy kategóriája egyik legjobbja. Sokat elmond egy ilyen kedvező kerékszettről, ha nem járt sose az eszemben, hogy kevés a bringába, jójó, a karbonfelnik suhogása hiányzott. Alapvetően nem nehéz, nem csorbítja érezhetően a merev váz kíváló gyorsíthatósági tulajdonságait sem, emellett egyszerű, de szép, ipari csapágyas szerkezet, igényes kidolgozással, apró részletekkel, sehol nem érhető tetten gagyizás. És nyilván hozzájárul a bringa kedvező vételárához.
Menet közben a Giant TCR gyakorlatilag igazolta a Giant marketinganyagaiban foglaltakat. A váz torzionális merevsége elképesztően jó, Tenerife hosszú emelkedőin a kemény áttétellel végrehajtott intervallok közben tulajdonképpen feltűnt, hogy minden erő átmegy az útra, kiállva és beülve is, a hajtáshatékonyság is csillagos ötöst kap. Mindemellett a támvillák remekül csillapítják az úthibákat – amiből Tenerife egyes útjain azért van bőven. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy – bár nincs a rekorderek között – a tömegadatok miatt sem kell szégyenkeznie a Giant-nek (főleg az Advanced SL esetében), kijelenthetjük, hogy valóban a világ egyik legjobb országúti versenyzésre optimalizált vázával van dolgunk.
Persze az előbbi tulajdonságok mit sem érnének egy jó geometria nélkül, ami megtartotta a sloping minden előnyét, de finomítottak a hátrányokon. Az átgondolt geometria, az optimális torzionális merevség és a hatékony rezgéscsillapítás eredményezi, hogy a TCR rendkívül precízen kezelhető. Tenerife szerpentinjein elképesztő jól haladt lefelé, mindig milliméterre pontosan éreztem a határokat, tudtam, milyen íveket érdemes választani, és pontosan ott tartottam a bringát, ahol akartam. A „sprinterek” a gyári stucnit talán kicserélik majd egy 120, vagy 130 mm-esre, én is így tettem már eleve, gyakorlatilag ezzel válik szerintem tökéletessé a geo. Ettől a módosítástól kezdve viszont gyakorlatilag nem lehet belekötni a bringába, ritka az ilyen…
InfoBox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: KATTINTS IDE!
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: XS (43 cm), S (46,5 cm), M (50 cm), ML (53,5 cm), L (55,5 cm), XL (58,5 cm)
Ajánlott fogyasztói ár: 689 900 Ft
Múszaki adatok:
Váz: Advanced Composite
Villa: Advanced Composite, alu OverDrive villanyak
Kormány: Giant Contact
Stucni: Giant Connect
Nyeregcső: Variant
Nyereg: Giant Performance Men’s
Váltókarok: Shimano Ultegra, 11-speed
Első váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Hátsó váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Fékek: Shimano Ultegra
Fékkarok: Shimano Ultegra
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra, 11-28, 11s
Lánc: KMC X11L, 11s
Hajtómű: Shimano Ultegra, 50/34
Középagy: Shimano, Press Fit
Kerekek: Giant P-R2 kerékszett
Külsők: Giant P-SL1, első-hátsó specifikus, 700 x 23
Geometria: