fbpx

Giant TCR Advanced kerékpárteszt: a hegyek királya

A Giant nagy dobása 2016-ra az új univerzális országúti versenykerékpár, a TCR Advanced, melyet korántsem átlagos körülmények között teszteltünk. Főképpen hegyre fel és hegyről le, Tenerife hegyein…

Giant TCR Advanced kerékpárteszt

Giant TCR Advanced kerékpárteszt

Volt egy-két év, amikor a kerékpáros kiállítások standjainak reflektorfényébe a specifikus – „aero”, „hegyi”, „komfort”… – országúti  kerékpárokat helyezték a nagy gyártók. A Giant is előrukkolt ennek megfelelően a szélcsatornában tesztgyőztes Propellel, valamint a kényelmes Defy-val. Az új trend azonban úgy tűnik ismét az univerzális országútikat helyezi előtérbe, vagyis az „all in one” kerékpárokat. A 2016-os Giant TCR ilyen: Merev, könnyű, kényelmes, sőt, mindezek tetejébe még aerodinamikus is, vagy utóbbi helyett elég volna inkább annyit mondani: menő a design.

giant_tcr_2016_teszt_12

A kerékpáripar nem csak nevében „legnagyobb” gyártója a TCR modellel annak idején történelmet írt, a sloping – ejtett felsőcsöves – karbonvázak megelőzték korukat, és már a második évtized óta meghatározóak az országúti kerékpározásban. A ráncfelvarrás célja most elsősorban a hajtáshatékonyság tovább növelése és az aerodinamikus jellegek erősítése volt, a végeredmény a piac igazi etalonjának számító bringa lett, amit nem mellesleg a ProTourban is használ a Giant-Alpecin csapata.

giant_tcr_2016_teszt_13

A Giant országúti palettáján 2016-ban nem véletlenül a TCR szerepel a legtöbb változatban, az óriásvállalat részéről úgy gondolják, hogy az abszolút kezdőtől a profi versenyzőkig bárki talál magának megfelelő TCR-t. A hazai forgalmazóval úgy gondoltuk, tesztelésre a Giant TCR Advanced 1 a legjobb választás, hiszen ez már a csúcsmodellel megegyező geometriájú és technológiai megoldásokat felvonultató karbonvázat, valamint maximális funkcionalitást garantáló teljes Shimano Ultegra szettet kínál, ráadásul kimondottan jó, versenyképes áron: 689 900 Ft-ért.

giant_tcr_2016_teszt_04

Ha végignézzük a teljes kínálatot, a csúcsmodell, a Giant TCR Advanced SL könnyebb karbonból készül, 856 grammot nyom a váz (nyeregszárral), és drágább a specifikáció (akár Dura-Ace Di2, csúcsminőségű karbonkerekekkel). Emelett kapható a TCR Advanced Pro és a tesztelt TCR Advanced is, némileg nehezebb kiadásban, de elérhetőbb áron. Az Advanced Pro felszereltsége mechanikus Dura Ace-től mechanikus Ultegráig terjed full karbon villával és karbon kerekekkel, míg a „sima” Advanced kapható lesz Shimano 105 és Tiagra szettel is. Továbbra is választhatunk alumínium TCR-t, ami Shimano 105-tel kapható. A Giant TCR Advanced SL és Pro vázszettként is elérhető.

giant_tcr_2016_teszt_14

A Giant TCR-t hajtáshatékonyság szempontjából eddig is merev vázként tartotta nyilván a szakma, de ezt sikerült tovább fokozni, amit konkrét számok és nem érzésre végrehajtott tesztek is alátámasztanak. (Persze az érzés is igazolta mindezt a teszt során.) Mindez a megnövelt átmérőjű MegaDrive alsócsőnek, OverDrive fejcsőnek és a PowerCore 86 mm széles középrésznek köszönhető. A Giant szerint a merevség/súlyarány a legjobb most a piacon, nem a súly mindenáron való csökkentése volt a fő szempont a tervezés során.

bowdenek bújtatása:

A vékony támvillák és a megfelelő karbonszövet továbbra is gondoskodnak a komfortról. A kényelem szempontjából a Variant nyeregszárat is úgy tervezték, hogy rugalmasan kezelje az úthibákat tekerés közben. Mindezek tetejébe a nyereg is kényelmes, de még ennek tudatában is figyelemre méltó, hogy az év első 10 napos folyamatos bringázás –rengeteg hegymenettel – sem törte fel a hátsómat, nem voltak derék vagy hát elfáradásából adódó problémák… Lévén egy országúti versenygépről, nem pedig egy dedikáltan komfort bringáról beszélünk, én a kényelem szempontjából megadom a csillagos ötöst.

kiforrott aero nyeregszár rögzítés:

A geometria is a TCR hagyományokat követi, az M-es méretben kissé „hátradőlős” az ülőcső, 73 fokos. Szintén 73 fokos a homlokcső, a vízszintesen mért felsőcsőhossz sportos adat, kerek 550 mm. A tengelytáv mégis megmarad kellően rövid (976 mm), hogy agilisan irányítható maradjon a kerékpár. Szerencsére a homlokcső is az arany középutat képviseli (14,5 cm), pedig sloping geometriáknál hajlamosak a gyártók ezt hosszabbra, komfortosabbra venni. Az új Giant TCR így azonban az irányíthatóság és a bringán elfoglalt pozíció szempontjából is vérbeli versenygép marad, ami bónuszként még kényelmes is (legalábbis a csillapítás terén).

giant_tcr_2016_teszt_06

Rendszeres olvasóink megszokhatták, hogy ha 6800-as Shimano Ultegra szettet szerelnek egy kerékpárra, sokat nem időzünk a funkciók teljesítésének taglalásával, jelen pillanatban a világ legjobb ár/érték arányú országúti alkatrészcsaládjáról beszélünk. Így váltás, fékezés minőségének taglalásával most sem húznám az időt, mindez kiváló. Amit említenék, hogy itthon idegenkedek a 11-28-as sortól, mert minek az… (elveszíti az embert a finom átmeneteket a fokozatok között), ráadásul 50-34-es kompakt hajtóművel… Tenerifén a Teide fennsíkot célzó, 30-40 kilométeres folyamatos hegymenetekben azonban voltak olyan szakaszok, ahol jól esett 34-28-ban pihenni. Aki Giro-szakaszokat teker meg szabadidejében, Zoncolannal, vagy Mortirolóval, annak is jól jöhet ilyen áttételezés (és nem azért mert edzetlen…)

giant_tcr_2016_teszt_18

Nem teszteltünk viszont eddig Giant gyári kerékszettet, ellenben az első próba után szívesen kipróbálnám a drágább modelleket is. Ugyanis a Giant PR 2 névre hallgató alap kerékszettre ki merem jelenteni, hogy kategóriája egyik legjobbja. Sokat elmond egy ilyen kedvező kerékszettről, ha nem járt sose az eszemben, hogy kevés a bringába, jójó, a karbonfelnik suhogása hiányzott. Alapvetően nem nehéz, nem csorbítja érezhetően a merev váz kíváló gyorsíthatósági tulajdonságait sem, emellett egyszerű, de szép, ipari csapágyas szerkezet, igényes kidolgozással, apró részletekkel, sehol nem érhető tetten gagyizás. És nyilván hozzájárul a bringa kedvező vételárához.

giant_tcr_2016_teszt_16

Menet közben a Giant TCR gyakorlatilag igazolta a Giant marketinganyagaiban foglaltakat. A váz torzionális merevsége elképesztően jó, Tenerife hosszú emelkedőin a kemény áttétellel végrehajtott intervallok közben tulajdonképpen feltűnt, hogy minden erő átmegy az útra, kiállva és beülve is, a hajtáshatékonyság is csillagos ötöst kap. Mindemellett a támvillák remekül csillapítják az úthibákat – amiből Tenerife egyes útjain azért van bőven. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy – bár nincs a rekorderek között – a tömegadatok miatt sem kell szégyenkeznie a Giant-nek (főleg az Advanced SL esetében), kijelenthetjük, hogy valóban a világ egyik legjobb országúti versenyzésre optimalizált vázával van dolgunk.

Persze az előbbi tulajdonságok mit sem érnének egy jó geometria nélkül, ami megtartotta a sloping minden előnyét, de finomítottak a hátrányokon. Az átgondolt geometria, az optimális torzionális merevség és a hatékony rezgéscsillapítás eredményezi, hogy a TCR rendkívül precízen kezelhető. Tenerife szerpentinjein elképesztő jól haladt lefelé, mindig milliméterre pontosan éreztem a határokat, tudtam, milyen íveket érdemes választani, és pontosan ott tartottam a bringát, ahol akartam. A „sprinterek” a gyári stucnit talán kicserélik majd egy 120, vagy 130 mm-esre, én is így tettem már eleve, gyakorlatilag ezzel válik szerintem tökéletessé a geo. Ettől a módosítástól kezdve viszont gyakorlatilag nem lehet belekötni a bringába, ritka az ilyen…

giant_tcr_2016_teszt_01

InfoBox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: KATTINTS IDE!
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: XS (43 cm), S (46,5 cm), M (50 cm), ML (53,5 cm), L (55,5 cm), XL (58,5 cm)
Ajánlott fogyasztói ár: 689 900 Ft

Múszaki adatok:
Váz: Advanced Composite
Villa: Advanced Composite, alu OverDrive villanyak
Kormány: Giant Contact
Stucni: Giant Connect
Nyeregcső: Variant
Nyereg: Giant Performance Men’s
Váltókarok: Shimano Ultegra, 11-speed
Első váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Hátsó váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Fékek: Shimano Ultegra
Fékkarok: Shimano Ultegra
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra, 11-28, 11s
Lánc: KMC X11L, 11s
Hajtómű: Shimano Ultegra, 50/34
Középagy: Shimano, Press Fit
Kerekek: Giant P-R2 kerékszett
Külsők: Giant P-SL1, első-hátsó specifikus, 700 x 23

Geometria:

giant_tcr_advanced_geo

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo